Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For lavt turtall i et kort øyeblikk


-Serenity-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en 1985 Scorpio som har samme symptomer, bortsett fra at den ofte går så lavt at den dør helt da. Ikke så veldig kult i rushtrafikk i Oslo. Heldigvis funker startmotoren fint enda....

 

Jeg er nerd og ikke noen mekaniker. Er det noen i vestfoldområdet som renser en slik sak fort og gæli?

7089018[/snapback]

Hvis du har forgassermotor så har du ingen slik tomgangsregulator. Dersom du har i-motor sitter det en metallbit, forma omtrent som en sylinder ca der hvor slangen fra luftfilterhuset går inn på innsuget (det blanke på toppen av motoren merket med 'EFI' )

Lenke til kommentar
Nå går det jo ikke bensin forbi gasspjeldet og tomgangsregulator da.. Bare oljedamp fra veivhusventilasjonen

7093358[/snapback]

 

Stemmer! og det er denne oljedampen som legger igjen avleiringer rundt gasspjeld og i tomgangsregulator over tid og ødelegger for luftstrømmen. Den eneste måten å rense dette på er å sprute forgasserrens inn i innsuget eller demontere og rense med forgasserrens. Jeg hadde også en flaske dyserens i bensintanken i samme slengen for å få renset opp i bensindelen av systemet.

Lenke til kommentar
Jeg har en 1985 Scorpio som har samme symptomer, bortsett fra at den ofte går så lavt at den dør helt da. Ikke så veldig kult i rushtrafikk i Oslo. Heldigvis funker startmotoren fint enda....

7089018[/snapback]

Hvis du har forgassermotor så har du ingen slik tomgangsregulator. Dersom du har i-motor sitter det en metallbit, forma omtrent som en sylinder ca der hvor slangen fra luftfilterhuset går inn på innsuget (det blanke på toppen av motoren merket med 'EFI' )

7093373[/snapback]

 

Jeg har dessverre ingen i. Betyr det at bilen min er i ferd med å dø, eller finnes det tilsvarende relativt enkle håndgrep for min ikke-i bil?

Lenke til kommentar
Jeg har en 1985 Scorpio som har samme symptomer, bortsett fra at den ofte går så lavt at den dør helt da. Ikke så veldig kult i rushtrafikk i Oslo. Heldigvis funker startmotoren fint enda....

7089018[/snapback]

Hvis du har forgassermotor så har du ingen slik tomgangsregulator. Dersom du har i-motor sitter det en metallbit, forma omtrent som en sylinder ca der hvor slangen fra luftfilterhuset går inn på innsuget (det blanke på toppen av motoren merket med 'EFI' )

7093373[/snapback]

 

Jeg har dessverre ingen i. Betyr det at bilen min er i ferd med å dø, eller finnes det tilsvarende relativt enkle håndgrep for min ikke-i bil?

7094607[/snapback]

 

Motorservice på kurrant bilverksted. Burde ikke være så altfor dyrt om du hører rundtomkring

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Jeg har hørt på mitt lokale verksted om de kan få bilen til å humpe å gå i et par-tre måneder til, og det kan de sikkert, men de kan ikke ta den inn før om noen uker...

 

Så det jeg lurer på nå er om jeg bare skal justere gasswiren litt slik at jeg får justert opp tomgangen litt via juks. Denne bilen er ikke ment å koste på noe som helst, så jeg behandler gjerne symptomene istedet for årsaken her.

 

Men da kommer det store spørsmålet: Jeg har funnet gasswiren og skrudd en halv omdreining omtrent på det jeg trodde var til å justere wiren. Absolutt ingen forskjell. Så før jeg skrur mer så vil jeg bare høre her om noen kan fortelle meg hvordan man justerer en gasswire (gjerne med et bilde eller to...) på en 1985 Scorpio 2,0 ikke-i.

 

Jeg fant forresten forgasseren helt uten å mene det. Jeg tok av luftfilteret for å komme bedre til gasswirefestet. Og der var den jaggu. Interessante greier. Ved å fortelle dette så skjønner dere kanskje hvor nerd jeg faktisk er... :D

Lenke til kommentar

Hei

 

Nå har jeg fått rensket gasspjeld/tomgangsventil, byttet tennplugger, luftfilter, oljefilter og tatt full oljeskift (hadde for mye i), men enda har jeg det problemet at turtallet detter ned til 500 når jeg trykker inn clutchen og ofte dauer, veldig plagsomt og ikke bra når en kjører rundt i tett trafikk. Bilen fusker og veldig når jeg starter den, turtallet går opp og ned og som regel rundt 500 i omdreining.

 

Jeg har forsatt Citroën ZX 1.8i 92 modell.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Hva kan være gale?

 

På forhånd takk.

Méndel

Lenke til kommentar
Hei igjen,

 

Jeg har hørt på mitt lokale verksted om de kan få bilen til å humpe å gå i et par-tre måneder til, og det kan de sikkert, men de kan ikke ta den inn før om noen uker...

 

Så det jeg lurer på nå er om jeg bare skal justere gasswiren litt slik at jeg får justert opp tomgangen litt via juks. Denne bilen er ikke ment å koste på noe som helst, så jeg behandler gjerne symptomene istedet for årsaken her.

 

Men da kommer det store spørsmålet: Jeg har funnet gasswiren og skrudd en halv omdreining omtrent på det jeg trodde var til å justere wiren. Absolutt ingen forskjell. Så før jeg skrur mer så vil jeg bare høre her om noen kan fortelle meg hvordan man justerer en gasswire (gjerne med et bilde eller to...) på en 1985 Scorpio 2,0 ikke-i.

 

Jeg fant forresten forgasseren helt uten å mene det. Jeg tok av luftfilteret for å komme bedre til gasswirefestet. Og der var den jaggu. Interessante greier. Ved å fortelle dette så skjønner dere kanskje hvor nerd jeg faktisk er...  :D

7096367[/snapback]

Å stramme gasswiren er ikek retet metode for å øke tomgangen.

Wiren er nemlig helt slakk på tomgang.

Det som derimot hjelper er å lokalisere tomgangsskruen på forgasseren og justere der.

Hvor den skruen sitter på din forgasser har jeg ingen anelse om men tror et en aldri så liten forgasserjustering på et verksted hadde vært tingen.

 

At du ikke vil koste på den gamle bilen er i grunnen et dårlig argument for å ikke utføre denne type reparasjener.

Regner med at du er avhengig av bilen så alternativet til den 500 lappen i justering er da å være uten fungerende bil.

Good luck!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...