Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvit høyttalerkabel, forslag?

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her har erfaringer med hvit høyttalerkabel.

Tenkte f eks å bruke en ringeklokkeledning.

Dette pga at rommets vegger er hvite.

Andre forslag?

Gidder ikke spraylakke da jeg vil beholde disse sorte til senere bruk.

Anlegg: Logitech Z-5500 (med tynn, sort høyttalerkabel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående strømkabel..

Husker Lyd & Bilde gjorde en test av dette for noen år siden og da ble konklusjonen at ihvertfall til subwoofer så var det ganske bra lyd med strømkabel opp til rundt 2 meter mens noe over ble merkbart dårligere.

Selv vil jeg påstå at kvalitet på høyttaler og signal-kabler kan være alfa og omega i et anlegg (med unntak av optisk der det er andre kvaliteter som teller mest), selv om det er et Z-5500.

Edit: kan anbefale hvite kabler i samme slengen..

Supra kabler kan kjøpes hos Eltek og de er kjent for å være mye for pengene..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Lyd i annlegg er jo bare strøm som skal sendes fra A til B. Bare sørg for at kablene ikke blir for tynne, så skal det ikke spille så veldig stor rolle.

6847590[/snapback]

Hørt om f.eks motstand?

Og det er bare en av tingene som motbeviser "A til B" teorien.

Det er nok mer enn strøm fra A til B..

Det er nokså kjent at forskjellige kabler kan gi lyden forskjellig karakter..

Lenke til kommentar
Lyd i annlegg er jo bare strøm som skal sendes fra A til B. Bare sørg for at kablene ikke blir for tynne, så skal det ikke spille så veldig stor rolle.

6847590[/snapback]

Hørt om f.eks motstand?

Og det er bare en av tingene som motbeviser "A til B" teorien.

Det er nok mer enn strøm fra A til B..

Det er nokså kjent at forskjellige kabler kan gi lyden forskjellig karakter..

6847640[/snapback]

Ja det er vel akkurat det han har hørt om siden han sier

Bare sørg for at kablene ikke blir for tynne
. Men der er jeg ganske uenig. Har liten betydning om resistansen i kabelen er 0,5 ohm eller 0,005 ohm når impedansen i systemet er 4 ohm.

Ja det er stor forskjell på kabler, men ikke i det frekvensområde som audiosignaler ligger. Det er derfor jeg mener at betydningen av hvor mye kabelen koster dessverre ofte ikke gir igjen det man betaler for. For de som er litt interisert i å lese om dette anbefaler jeg sterkt følgende artikler:

The Truth About Cables, Interconnects and Audio in General - A "must read" article

More Truth About Cables - A white paper discussing speaker cables and interconnects *

Cable Impedance - Characteristic impedance, high capacitance designs and amp stability

Angående 10% regelen har jeg også lære om dette. Ved å lese hiblader opp igjenom. Er vel en regel som er skapt av akkurat hi-pressen som ikke bestandig er kjent for å være uten bias. (Sier ikke at regelen er nødvendigvis er gal)

space

Lenke til kommentar
Hørt om f.eks motstand?

Har hørt om det ja... :p Veit også at gulkabler leder bedre analogesignaler, nettopp på grunn av mindre motstand. Men de fleste høyttaler kabler er bare lagd av kobber så vidt jeg vet. Akkuratt som vanlige størmkabler.

Har selv vært med å rigge opp til amatørkonsert hvor vi bare brukte stømkabler istede for dyre høytalerkabler. Lyden var helt grei. :)

Som jeg allerede har sakt er det viktig at ledningene er tjukke nok. Dette er jo fordi store høytalere krever mye mer strøm, og da kan det fort bli for mye motstand igjennom for tynne kabler, slik at de i verstefall begynner å brenne. Dette blir det ikke god lyd av. :p

En annen ting som kanskje er viktigere å tenke på når det gjelder selve lyden er at man prøver å holde kablene til høytalere og kablene til lys og annet elektronisk utstyr fra hverandre.

Lenke til kommentar

Føler at jeg kanskje bør begrunne min anbefaling av vanlig strømkabel litt bedre. Vi snakker om Logitech surroundanlegg til rett over 2000 kr her, og jeg vil gjette på at det vil bli brukt i samband med data til å spille av lyd i komprimert format. Derfor ser ikke jeg på det som en lur investering å legge hundrevis av kroner i kabler, når det mest sannsynlig ikke vil ha noe å si på lydkvaliteten kontra bruk av strømkabler. Nå fremstår trådstarter som en person som heller ikke er noen hi-fi entusiast, så det spørs om han ville ha hørt forskjell på en god og brukbar kabel i det hele tatt

Om du en dag kommer til å bruke 2000 kr på hver og en av høyttalerene, og invisterer i skikkelig forsterker, så er det en annen sak.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...