Fulgu Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Tok dette bildet av en kompis en kveld, som min debut på portrettfotografi, noe som jeg har lyst til å utvikle meg i, fordi det er noe ekstra med å fotografere mennesker og fange følelser og stemmning. Bildet mangler tittel, kom gjerne med forslag, og for all del fortell hva dere føler bildet formidler. Sony A100 med 18-70 Kitlinse Personlig er jeg fornøyd med fokusen og de etter min mening skarpe øyene, men skyggen av hodet på veggen, og den svake som skimtes til høyre for nesen, av nesen, trekker litt ned. Men det er begrenset hva en stuelampe som ligger over en stol produserer av kvalitetsfotolys Endret 11. september 2006 av Fulgu Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Absolutt et stilig bilde. God fokus osv, men fortsatt veldig kjedelig. Det blir som en passfoto med bedre lys og kamera. Forsøk med litt anderledes vikler og lignende neste gang. Lenke til kommentar
Linselus Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hållå! Interessant bilde, god komposisjon. Som portrett er dette et bra bilde. Lysproblemer a la WB og lignende forsvinner jo med svart hvitt. Kommenterer denne pga at jeg ikke tidligere har sett noen bruke nye Sony A100. Var litt spent på kvaliteten. Bildekvaliteten kan jeg nok ikke helt bedømme da jeg ikke er sikker på om bildet er er full størrelse. I dette format ser det bra ut. Mvh Linselus Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Bra fokus og fin skarphet i øynene som du selv sier. Liker den korte dybdeskarpheten da den skaper et lite sug i bildet. Er enig med deg angående de skyggene, men bra at du eksperimenterer med lyssetting uansett Ville nok anbefalt deg å investere i en ekstern blits og en diffuserer e.l. for å få nok og riktig lys. Tror det ville ha gjort seg i de fleste situasjoner (ikke bare portrett). Dersom du fortsetter med den utrustningen du nå har, kan jeg anbefale å bruke en pappskive e.l. til å reflektere litt lys fra motsatt side for å få myknet opp skyggene. Synes uttrykket på modellen var litt spennende, men har fortsatt forbedringspotensialer. Gleder meg til å se mer fra deg Er ingen ekspert i det hele tatt, så dette er bare min lille mening Mvh Øystein Endret 12. september 2006 av sthlm Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Takker for svar! Jeg er helt enig i at en eller annen form for diffuser ville ha gjort seg, og jeg angrer også litt på at modellen har bakhodet i veggen, skulle ha fått litt avstand der, slik at bakgrunnen blir helt ensfarget. Linselus: Dette bildet er er redusert fra 100% til 50% i Photoshop med bicubic sharper, og det er klippet vekk litt forstyrrelser rundt det. sthlm: Jeg liker uttrykket jeg og, siden jeg kjenner vedkommende, så synes jeg han nesten ser litt sint\bestemt ut, men samtidig litt blank på øynene. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Få kompisen til å vri hodet litt til side, og litt ned eller opp. Må fortsatt ha det samme intense blikket rett i kameraet da. Samt lenger avstand til bakgrunn. Husk største blendeåpning for å minske dybdeskarpheten. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Bra kontraster, kanskje noe fpr seriøst blikk? Helt greit potrett, ikke noe utenom det vanlige. Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Bra kontraster, kanskje noe fpr seriøst blikk? Helt greit potrett, ikke noe utenom det vanlige. 6849098[/snapback] Tror ikke blikker var så seriøst ment, var vel heller irritasjon over lyset som lyst rett i tryne:p Fulgu, tips til navn på bildet: "Den barske norske ungdommen" Lenke til kommentar
engekri Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Bare legger inn denne linken https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=628055 Står kansje litt nyttig her. Det som kansje kan være lurt før man tar et portrett er å tenke hvordan man vil presentere personen på bildet. Er det snakk om en rosa diffus person, eller en beinhard svart-pønker med nagler all the way. ut i fra det må du tenke hvordan du vil ha bildet. Hvor? Situasjon? Steming. Det der så ligner mest på "jeg vil ta et portrett og stiller kompisen min opp forann veggen og knipser et bilde og mekker litt på pc'en etterpå..." Mitt tips er å tenke litt mer på forhånd på hvordan bilde skal være. Lykke til! Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Det der så ligner mest på "jeg vil ta et portrett og stiller kompisen min opp forann veggen og knipser et bilde og mekker litt på pc'en etterpå..." Mitt tips er å tenke litt mer på forhånd på hvordan bilde skal være. Lykke til! 6850363[/snapback] Tror du har truffet spikeren på hodet der ja desverre. Får prøve ett litt mer seriøst forsøk en neste gang. Personlig syns jeg "rosa diffus" var en passende beskrivelse av vedkommende ja (Modellen er Bjorhus her på forumet, som kommenterte litt ovenfor) Lenke til kommentar
engekri Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Mnte ikke at han var rosa og diffus. Dvs, diffus kan godt være:!:, men hvis du vil fremstille en person som det, må du tenke litt på hvordan du gjør det. Dersom du skal ta bilde av en terrengsyklist tar du ham/henne ikke med inn i byen for å ta bilde der er poenget mitt. Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Syns du har fått til et bra bilde, til å være første portrettbilde. Fokuset sitter der det skal, portretter blir veldig fine i S/H. Jeg tror jeg kanskje ville croppet det enda mer i toppen. Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 I useriøsitetens navn, føler jeg at jeg må poste et "portrett" av Fulgu. Dere snakker om at et portrett skal "speile" personen og vise hvem det er, pønker i svart osv. Her syns jeg at jeg har fanget Fulgu i et øyeblikk hvor hans virkelige jeg kommer veldig fint frem. Jeg synes bildet snakker for seg selv, og at videre beskrivelse er unødig Lenke til kommentar
engekri Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 hehe, der er det jeg mener, få frem sisemningen til personen på bilde Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) hehe, der er det jeg mener, få frem sisemningen til personen på bilde 6851539[/snapback] My point exactly (går ut fra at d er sinnsstemningen du mener=)) Endret 12. september 2006 av Bjorhus Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Det første er litt for passfoto ja, men jeg likte bruker av kontraster og svart-hvitt. Det andre har knall komposisjon og motiv. Det er viktig å fange personlightene til den man fotograferer når det er snakk om et slikt type portrettfotografi. Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Kommentar til første bilde: Ser du har klart å få den "klassiske" hockeysveis skyggen. Husker det var en fotograf som tok klassebilde av oss en gang, der alle plutselig fikk hockeysveis! :-) Ellers var bilde skarpt og blikket intenst. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Portrettet har fin fokus. Det mangler litt på hudtoner som ikke kommer godt fram, og mye på lyssetting. Men helt OK bilde, bortsett fra skyggene. Lenke til kommentar
legordan Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Bildet mangler tittel, kom gjerne med forslag, og for all del fortell hva dere føler bildet formidler. 6846283[/snapback] Tittelen på portrettet med den SVARTE RAMMEN kan være "Takk for ALT!" Passer godt på gravsteinen... Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Siden skyggene er litt uheldige... hva med å gjøre bakgrunnen helt mørk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå