Gå til innhold

Trenger litt hjelp til Ubuntu

GtReBra

Anbefalte innlegg

Er helt ny i linux. Har lasta ned Ubuntu brent det på en cd. Tenkte jeg skulle prøve sånn "live" eller hva nå det heter :S. Kommer til til desken. men får bare feilmeldinger når jeg prøver å gå inn på diskene mine. det jeg får er error:device /dev/hdc5 is not removable

error:Coud not execute pmount

Lurte også på hvordan jeg får til å bruke telnet i Ubuntu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er helt ny i linux. Har lasta ned Ubuntu brent det på en cd. Tenkte jeg skulle prøve sånn "live" eller hva nå det heter :S. Kommer til til desken. men får bare feilmeldinger når jeg prøver å gå inn på diskene mine. det jeg får er error:device /dev/hdc5 is not removable

error:Coud not execute pmount

Lurte også på hvordan jeg får til å bruke telnet i Ubuntu?

6846201[/snapback]

har ikke så mye peiling på linux selv, men:

linux kan ikke boote fra ntfs filsystemer. det betyr at for å lese disker med linux må du partisjonere dem i linux..

telnet er så vidt jeg vet innebygd i ubuntu, men mulig jeg tar feil. du kan sikker legge inn shells eller laste ned programmer som kjører telnet eller tilsvarende.. ;)

Lenke til kommentar
Så jeg kan ikke lese ntfs partisjoner i linux?

sorry for noob q.

6846265[/snapback]

jeg er som sagt ikke ekspert på området. men for en stund siden planla jeg å lage meg et boot-oppsett med windows xp og ubuntu og et felles lagringsområde, og fant ut at jeg måtte partisjonere lagringsområde til fat for at begge skulle kunne lese det.. linux har om jeg ikke husker feil, noe som heter "hd5"-partisjonering og "swap" og et par muligheter til..

edit: la til lagringsområde i systemet. la ikke inn linux og windows på fat.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...