V?rbris Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Nå skal jeg ikke si at det ikke finnes uforklarlige ting som oppleves, men når nabokona eller kallen plutselig får slike evner samtidig som deres økonomi styrkes betraktelig får jeg bange anelser. Hadde forsåvid en slik kone her i bygda med slike påståtte evner, de besøkende ble først møtt av kona, derretter tatt inn på ett rom der det sto ett Norgesglass fullt av sedler gitt? av helbredede? Endret 14. september 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på en ordentlig seriøs konkuranse, med søkere fra hele verden, som kalles: "The James Randi Educational Foundation Million Dollar Paranormal Challenge". Konkuransen går ut på at hvis du mener du kan bevise utenfor enhver tvil at paranormale hendelser eller energier eksisterer, får du en million dollar. (Paranormal: Webster's Online Dictionary defines it as "not scientifically explainable; supernatural", and it defines "supernatural" as, "of or relating to an order of existence beyond the visible observable universe; departing from what is usual or normal especially so as to appear to transcend the laws of nature; attributed to an invisible agent (as a ghost or spirit)".) De har en webside med oversikt over alle søkere, som er fryktelig artig lesing. Noen ganger kan man faktisk synes litt synd på disse stakkars menneskenene, for det er helt krystallklart at de tror på det de påstår selv. Det er faktisk ikke så mange som bevisst forsøker å lure til seg disse pengene. Folkene som sender inn søknad for å bli tatt med i konkuransen er dessverre ofte syke mennesker. Paranoide skisofrene eller ennå værre. Konkuransen består av to deler. Først en såkalt pretest, hvor man gjør en enkel uformell testing av det søkeren påstår at han greier. (lese tanker, "se" sykdom eller lignende). Hvis vedkommende kommer seg igjennom denne pretesten, går han videre til en formell test, hvor forskere og vitenskapsmenn blir bedt om å overse forsøket. Av rundt tusen godkjente søkere fra hele verden siden 1964, kan dere gjette hvor mange som har kommet videre til den formelle testen? Ingen, jeg gjentar ingen søkere har greid å komme seg videre til den formelle testen. Så hvis alle disse "synske" personene vi har i Norge og andre steder virkelig er synske. Hvorfor melder de seg ikke opp til denne konkuransen? - Fordi de ikke er interessert i pengene? Fordi de ikke trenger å "bevise" egenskapene sine for kritikere? Nei vel, men hva med resten av verden da? Hva med de som tror det er noe mer mellom himmel og jord enn det vi kan se og føle. Fortjener ikke de å få det bevist en gang for alle at "overnaturlige" ting virkelig eksisterer? Jeg anbefaler både kritikere og ikke minst de som er åpne for det overnatulige til å lese gjennom noen av de insendte søknadene til konkuransen: Million dollar challenge -- Skeptiker Endret 14. september 2006 av DrPhlux Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Så hvis alle disse "synske" personene vi har i Norge og andre steder virkelig er synske. Hvorfor melder de seg ikke opp til denne konkuransen? - Fordi de ikke er interessert i pengene? Fordi de ikke trenger å "bevise" egenskapene sine for kritikere? Nei vel, men hva med resten av verden da? Hva med de som tror det er noe mer mellom himmel og jord enn det vi kan se og føle. Fortjener ikke de å få det bevist en gang for alle at "overnaturlige" ting virkelig eksisterer? Jeg anbefaler både kritikere og ikke minst de som er åpne for det overnatulige til å lese gjennom noen av de insendte søknadene til konkuransen: Million dollar challenge -- Skeptiker 6866238[/snapback] Kanskje de ikke melder seg på fordi de evnene de bruker, ikke er slike de bruker i hverdagen ? Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Kanskje de ikke melder seg på fordi de evnene de bruker, ikke er slike de bruker i hverdagen ? Hva mener du? At egenskapene deres kun virker når de holder på med underholdningsprogrammer ala "Fornemmelse for mord" på TV, eller i dyp transe mens de svarer på "800-RING EN SYNSK" på telefon? Endret 15. september 2006 av DrPhlux Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Kanskje de ikke melder seg på fordi de evnene de bruker, ikke er slike de bruker i hverdagen ? Hva mener du? At egenskapene deres kun virker når de holder på med underholdningsprogrammer ala "Fornemmelse for mord" på TV, eller i dyp transe mens de svarer på "800-RING EN SYNSK" på telefon? 6866307[/snapback] Nei, men at de egenskapene de bruker, ikke vises så lett i det daglige liv. Litt vanskelig å forklare. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Kanskje de ikke melder seg på fordi de evnene de bruker, ikke er slike de bruker i hverdagen ? 6866285[/snapback] Hvis de ikke mener det er riktig å bruke evnene til "egoistiske" ting, så kan de jo bare donere pengene til et godt formål. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Nå skal jeg ikke si at det ikke finnes uforklarlige ting som oppleves, men når nabokona eller kallen plutselig får slike evner samtidig som deres økonomi styrkes betraktelig får jeg bange anelser. Hadde forsåvid en slik kone her i bygda med slike påståtte evner, de besøkende ble først møtt av kona, derretter tatt inn på ett rom der det sto ett Norgesglass fullt av sedler gitt? av helbredede? 6866106[/snapback] Folk lar seg lure. Tidvis veldig enkelt... Hva om jeg annonserte at jeg kunne hjelpe folk til å selv velge kjønn på sitt ufødt barn. For fem tusen kroner garanterer jeg gutt eller jente, alt etter hva du ønsker. Om resultatet ikke blir som ønsket, så får du alle pengene pluss femti prosent tilbake. Ville du tatt imot tilbudet? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Av rundt tusen godkjente søkere fra hele verden siden 1964, kan dere gjette hvor mange som har kommet videre til den formelle testen? Ingen, jeg gjentar ingen søkere har greid å komme seg videre til den formelle testen. 6866238[/snapback] Nå skal det for ordens skyld nevnes at "pre-testen" utføres av Randis egen organisasjon, uten eksterne kontrollører. Altså at den samme organisasjonen som har utlovet belønningen til den første som klarer testen så langt har nektet noen å faktisk ta den... Geir Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Nå skal det for ordens skyld nevnes at "pre-testen" utføres av Randis egen organisasjon, uten eksterne kontrollører. Altså at den samme organisasjonen som har utlovet belønningen Hvem ellers? Det legges veldig stor vekt på at begge parter må bli enige om hvordan testen skal foregå før pre-testen iverksettes. Hvis en av partene ikke føler seg konfortable med utførelsen av testen bes de trekke seg. Fra Randis FAQ: 2.1. What do you mean by "mutually agreed upon"? "Mutually agreed upon" means that neither side can force the other side into doing or saying something that they don't want to, and that if no agreement can be reached, the application process is terminated, with no blame or fault attributed to either side. It's easy to point fingers after a Challenge claim comes to an impasse and say that the other side was being unreasonable. This phrase is used to insure that finger-pointing has no merit. Les resten av FAQ'en her: http://randi.org/research/faq.html Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Hvem ellers? 6867535[/snapback] En nøytral gruppe som ikke har noen med Randi-organisasjonen. Hvis gruppen som deler ut millionen skal få bestemme om folk får denne millionen, så synes jeg det virker litt merkelig. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Hvem ellers? 6867535[/snapback] En nøytral gruppe som ikke har noen med Randi-organisasjonen. Hvis gruppen som deler ut millionen skal få bestemme om folk får denne millionen, så synes jeg det virker litt merkelig. 6867572[/snapback] Hvis noen faktisk klarer å gjøre noe overnaturlig vil jeg tro det har en nyhetsverdi langt over en million.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Jeg sier ikke at noen annen skulle gjort det. Fyren får selv bestemme hvordan han skal forvalte pengesekken sin. Jeg sier bare at når pre-testene er unntatt videnskapelig kontroll, kan vi ikke med sikkerhet si at ingen av søkerne ville klart en formell test. At begge partene må være enige for at det skal bli en test betyr at hvis en part er uenig så blir det ingen test. Det betyr at søkeren ikke kan tvinges med på et eksperiment mot sin vilje. Men det betyr også at hvis Randi ikke vil, så får søkeren ikke prøve seg, søknaden avvises "with no blame or fault attributed to either side." Nå tror ikke jeg personlig at Randi siler ut potensielle suksesser. Jeg tror ikke han behøver det, fordi jeg ikke tror på disse fenomenene, og dermed heller ikke at det noensimme vil dukke opp noen som kunne klare utfordringen. Men det er altså teoretisk mulig, siden Randi har mulighet for å avvise søkere utfra subjektive kriterier utenfor ekstern kontroll. Geir Endret 15. september 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 En nøytral gruppe som ikke har noen med Randi-organisasjonen.Hvis gruppen som deler ut millionen skal få bestemme om folk får denne millionen, så synes jeg det virker litt merkelig. Tror du Randis gruppe egenlig ikke vil gi bort pengene? Jeg er oberbevist om at Randi gladelig gir bort premien til den som greier å påvise sin paranormale egenskap. Du tror vel ikke Randi ikke tør teste noen folk fordi han er redd for å miste pengene sine? Pengene står i ett Fond. Han kan ikke bruke dem selv. Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Men det er altså teoretisk mulig, siden Randi har mulighet for å avvise søkere utfra subjektive kriterier utenfor ekstern kontroll.James Randi er en meget profilert foreleser, som ikke har råd eller interesse av å bli tatt for å sile ut potensielle vinnere. Hvorfor skulle han gjøre det? De stakkarne som siles ut, er dessverre syke og/eller mangler totalt kontakt med virkeligheten. Det er kanskje personer som vil hevde at de ikke fikk lov å være med på testen fordi James Randi ikke ville gi fra seg pengene. Hvis du leser litt på forumet jeg postet i første kommentar vil du se at de som siles vekk ikke har mye å komme med for uten sitt eget vrange bilde av virkeligheten. En dame påstår at hun har bevis for at hun ikke er mennesklig, men en Alien av en eller annen sort. Dette mener hun er grunn nok til å vinne en million dollar. Synes du det er rart at Randi ikke ville fullføre en test av henne? Hun er jo helt klart syk og bør snakke med en psykiater, ikke delta i en slik konkurranse. Endret 15. september 2006 av DrPhlux Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Jeg er oberbevist om at Randi gladelig gir bort premien til den som greier å påvise sin paranormale egenskap. 6867599[/snapback] Randi har egnet sitt liv til å motbevise paranormal aktivitet (som han kaller farlig) og avsløre kjente utøvere av sporten. Se Sylvia's Clock på websidene deres. Formålet med prisen var å motbevise eksistensen av paranormal aktivitet ved å vise at ingen noensinne ville kunne vinne den. Han kaller det selv en "krig" som ikke kan vinnes, men håper i hvertfall å overbevise noen. Will you ever win the battle of rationality over superstition? We think that "war" will never be won, because the scam-artists and the honestly deluded promoters of nonsense are constantly being replaced with others. And though Barnum never said it, there does appear to be "a sucker born every minute." So, we have predators and prey, and that is a natural and expected condition of life; it has ever been thus. The JREF only hopes to teach those who — through no fault of their own — are unaware of certain facts of the real world, to be harder prey for the predators to catch. But there's a difference between winning a "war" and winning a "battle." We win battles every day, when someone walks through our doors and announces that we've added in some way to their understanding of the world. Every class of kids that we speak to, every audience in any part of the world, wins us a battle. That's why we stay with it. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Men det er altså teoretisk mulig, siden Randi har mulighet for å avvise søkere utfra subjektive kriterier utenfor ekstern kontroll.James Randi er en meget profilert foreleser, som ikke har råd eller interesse av å bli tatt for å sile ut potensielle vinnere. Hvorfor skulle han gjøre det? 6867634[/snapback] Igjen, om han har noen interesse av det vet jeg ikke. Jeg kjenner ham ikke. Alt jeg sier er at utvelgelsesprosessen gjør det mulig. At profilerte forelesere er unntatt fra menneskelige egenskaper er opplagt galt. Man ser stadig slike som blir avslørt, jamnfør forskerskandalen på Radiumhospitalet... (Husker ikke hva fyren het.) Geir Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 At profilerte forelesere er unntatt fra menneskelige egenskaper er opplagt galt. Man ser stadig slike som blir avslørt, jamnfør forskerskandalen på Radiumhospitalet... (Husker ikke hva fyren het.) Så vidt jeg vet handlet denne stakkars krefforskeren på egenhånd, uten noen som helst kontroll fra andre leger eller forskere. Det var jo andre forskere som tok mannen i fusk til slutt. James Randi har nå kun en overvåkende rolle i denne konkuransen. Det er flere andre profilerte og høyt utdannede personer som hjelper med utformingen av selve testene. Men jeg er enig, alle disse personene kan jo også være med på Randis konspirasjon. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Jada. Kall det en konspirasjon, så lyder det usannsynlig... Jeg kjenner som sagt ikke fyren, så jeg kan selvsagt ikke overprøve folk som vet så sikkert hvordan dette henger sammen. Jeg antar at du ikke er Randi, og heller ikke har vært til stede under testene. Så hvordan kan du være så skråsikker på hans motiver? Tankelesing, kanskje...? :!: Men, men. Siden jeg er på din side i denne debatten, lar vi det være med det. De som bryr seg kan lese mer om Randi og utfordringen - og ankepunktene mot den - på blant annet Wikipedia. Geir Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Så hvordan kan du være så skråsikker på hans motiver? Tankelesing, kanskje...? :!: Hvorfor er det slik at mange mennesker bruker så mye energi på å argumentere MOT skeptisisme? Er det slik at man mister meningen med livet om det bevises en gang for alle at healing, synsket etc. ikke er annet enn innbildning? Is the Tooth Fairy Real?: A Fable (fra Skeptical Inquirer) Harriet told her little brother Dan that there was no Tooth Fairy; it was their parents who put the money under the pillow. Dan refused to believe Harriet. He knew there was a Tooth Fairy. Every time he put a tooth under his pillow, there was money there the next morning. And all his friends said the Tooth Fairy brought them money too. And it couldn't be Mom and Dad because he'd wake up if they came in the room and lifted his pillow. Anyway, Mom and Dad said there was a Tooth Fairy, and they wouldn't lie. Harriet asked him how he thought the Tooth Fairy found out about lost teeth, how she got into the house, where she got the money from, and what she did with the teeth. Dan said he didn't know, but wasn't it a wonderful mystery? Harriet pointed out that older kids all eventually stopped believing in the Tooth Fairy. Dan said that only proved that the Tooth Fairy would only bring money to those who still believed in her. Harriet got several neighborhood kids to help test whether the Tooth Fairy would appear if the parents didn't know a tooth had been lost. It turned out that every time the parents knew about the tooth, there would be money under the pillow the next morning, and every time the parents didn't know about the tooth, there would be no money. Dan said the Tooth Fairy was just refusing to cooperate in those cases, because she wouldn't bring money if she knew she was being tested. Harriet got out her Junior Detective kit and dusted Dan's Tooth Fairy money for fingerprints. Sure enough, she found their parents' fingerprints on it. Dan said that didn't prove anything, because there are lots of ways the Tooth Fairy could get hold of money the parents had previously touched. Or she could have magically put the evidence there to confuse us. And of course, the Tooth Fairy wouldn't leave any fingerprints of her own because she was magical. The next time Dan lost a tooth, Harriet spread flour on the floor, and the next morning, she showed Dan their parents' footprints between the door and the head of his bed. He said that didn't prove anything-his parents had probably just checked on him, and the Tooth Fairy had come later. There were no Tooth Fairy footprints, because fairies don't leave footprints. The next time Dan lost a tooth, Harriet set up a video camera in Dan's room and caught their parents in the act. (For those readers with dirty minds, I mean the act of removing the tooth and putting money under the pillow.) Dan told her that didn't prove a thing. Maybe the Tooth Fairy wouldn't appear when a camera was present. Maybe she is a shape-shifter who made herself look like their parents on videotape. Maybe she asked Mom and Dad to do the job for her just this once. Harriet led Dan into their parents' bedroom, opened a dresser drawer, and showed him a box containing all of Harriet's and Dan's baby teeth neatly labeled and dated. She said that was proof their parents were taking the teeth and leaving the money. Dan said it was no such thing; the Tooth Fairy probably passed the teeth on to parents for keepsakes, or maybe she sold teeth to parents to raise the money she put under the pillows. Hey, yeah, that would explain the fingerprints! Harriet and Dan confronted their parents, who admitted they had been taking the teeth and leaving the money under the pillow. Dan said either they were lying before or they're lying now, and they're probably lying now. Why trust what anyone says? He was just going to ignore everything except what he knew: the tooth-under-the-pillow thing worked. The Tooth Fairy was real. Harriet screamed in frustration and tore all her hair out. She left it under her pillow. It was still there in the morning. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Så hvordan kan du være så skråsikker på hans motiver? Tankelesing, kanskje...? :!: Hvorfor er det slik at mange mennesker bruker så mye energi på å argumentere MOT skeptisisme? 6867832[/snapback] Bare så det er nevnt: Alt jeg bruker energi på å argumentere mot her er skråsikkerhet, uansett om den er for eller mot noe... Skeptisisme er sunt. Geir Endret 15. september 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå