Gå til innhold

annbefaling for en norsk javabok for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Har startet på høyskolen og har faget "javaprogramering" i pensum måtte vi kjøpe tidenes tykkeste bok med tidenes tynneste ark... med andre ord den største boka jeg har eid. Og den er på engelsk.. greit nok tenkte jeg.. sikkert masse kunskaper der.. men tenkte å anskaffe meg en bok nummer 2. men den skal være på norsk og ha "godt rykte" på seg blandstudenter og programerere.

noen som har noe å anbefale?

mvh jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har startet på høyskolen og har faget "javaprogramering" i pensum måtte vi kjøpe tidenes tykkeste bok med tidenes tynneste ark... med andre ord den største boka jeg har eid. Og den er på engelsk..  greit nok tenkte jeg.. sikkert masse kunskaper der.. men tenkte å anskaffe meg en bok nummer 2. men den skal være på norsk og ha "godt rykte" på seg blandstudenter og programerere.

noen som har noe å anbefale?

mvh jan

6846060[/snapback]

Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noe sånt. Nei, venn deg heller til mursteinen din du, du kommer borti mange sånne i årenes løp. All litteratur det er verdt å snakke om innen dette faget er på engelsk.

Werner

Lenke til kommentar

http://www.bluej.org/

Vi brukte "Objects First with Java" sammen med BlueJ-programmet (begge laget av folka på den nettsiden tror jeg) første året på høyskolen. Og jeg er sinnsykt glad for at vi gjorde det :) Du lærer objektorientering først på en måte, og så kommer java etterpå. Noe som vil si at du slipper å møte ting som "hvorfor skal jeg skrive sånn her?" "nei ikke tenk på det, bare godta det og så kommer vi til det senere". I hvert fall så følte ikke jeg at det skjedde en eneste gang. og det var veldig ok :) IDE'en dems virker sikkert litt jalla i starten, men den er skikkelig ok ;) elsker å kunne opprette objekter og kjøre metoder fra en hvilken som helst klasse uten måtte ha et fungerende program med en main metode :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne boken er veldig bra. Den er i motsetning til de fleste andre Java bøker en lærebok ment å brukes i høgskole og universitets sammenheng. Jeg er av den oppfatning at de fleste tusen siders bøker er dårlig egnet som læremiddel for en som aldri har programmert java.

Den nevnte boken er skrevet av Viggo Holmstedt som er førstelektor ved Høgskolen i Vestfold og underviser i diverse programmeringsfag.

http://www.fagbokforlaget.no/holmstedt/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...