Gå til innhold

Bør det skje noe med det norske veinettet?


PC^2020

Anbefalte innlegg

Det er allerede kommet mange gode grunner til at vi bør bygge bedre veier her til lands, og jeg må bare henge meg på. Vi burde ha et nett av firefelters motorveier med midtskille som knytter sammen de største og viktigste byene og regionsentre. Sånn:

post-51689-1158860725_thumb.gif

 

Røde veier burde vi absolutt ha, blå veier er også noe jeg mener man også burde vurdere hvis det er økonomisk forsvarlig. (feks kan det bli ganske dyrt å bygge tunnel under Tysfjorden mellom Bodø og Tromsø).

 

Hvis vi hadde hatt et slikt veinettverk, ville det gitt store bedriftøkonomiske og samfunnsøkonomiske gevinster. Det ville også gitt en miljøgevinst, gitt at trafikken holder seg på samme nivå som tidligere. Kanskje ville det føre til en økning i trafikken og dermed også mer forurensning, men det løser vi ved å satse på forskning på ny drivstoff (les: hydrogen) som lar kjøretøy bruke energi "direkte" fra fornybare energikilder, og ved å satse på miljøvennlig kollektivtrafikk generelt (både i byene og mellom byene).

 

Uansett er olje (bensin) ikke en ubegrenset kilde, det er spådd at produksjonen vil begynne å synke i forhold til etterspørselen innen de neste par tiårene, noe som vil gi skyhøye bensinpriser og dermed vil mer miljøvennlige drivstoff-former tvinge seg frem.

 

EDIT: flikket litt på bildet

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

veldig uenig den skissen. dette hadde kostet flesk å vedlikeholde og flesk å bygge. helt unødvendig. en firefelter fra trondheim til tromsø ville vært helt på trynet. man trenger ikke en vei av slik kaliber på denne strekningen.

 

eneste jeg støtter er en firefelter fra oslo-kristiandsand-stavanger-bergen

 

kanskje også oslo-trondheim

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Vel. Drop alt vedlikehold av veiene. Også småveiene. Dette medfører at dagens biler er ødelagt i løpet av et par år. og alle må kjøpe seg nye biler, fortrinnsvis fire-hjuls-drevne (SUV). Nye avgifter i statskassen. Disse vil også ødelegges i løpet av få år. Nye inntekter.

 

I oslo må man ha fire-hjuls-dreven biler for å kunne parkere om vinteren (Noen vil sikkert protestere på dette utsagnet). Jeg sier ikke at veien i Oslo er værre enn andre steder - men jeg kjenner Oslo og ser hvordan det er der.Jeg har selv en Subaru (fire-hjuls-dreven) og har vært på nippet mange ganger å sette meg fast i Oslo by. Jeg har lang trening. To-hjuls-drevne biler må slepes ut fra bedre parkeringsplasser.

 

Hull i veibaner. Stanadrd i Oslo (sikkert også andre steder). God samfunnsøkonomi vil tilsi at veiene bør vedlikeholdes. Det er ofte ikke mangel på penger - men hvordan de brukes.

 

De fleste veipengene kommer fra bilister i de større befolkningsområdene. Kan vi ikke få beholde litt større andel til veivedlikehold her? Uten bilen/lastebilen dør både sentrum og distriktene.

Lenke til kommentar
Vel. Drop alt vedlikehold av veiene. Også småveiene. Dette medfører at dagens biler er ødelagt i løpet av et par år. og alle må kjøpe seg nye biler, fortrinnsvis fire-hjuls-drevne (SUV). Nye avgifter i statskassen. Disse vil også ødelegges i løpet av få år. Nye inntekter.

 

I oslo må man ha fire-hjuls-dreven biler for å kunne parkere om vinteren (Noen vil sikkert protestere på dette utsagnet). Jeg sier ikke at veien i Oslo er værre enn andre steder - men jeg kjenner Oslo og ser hvordan det er der.Jeg har selv en Subaru (fire-hjuls-dreven) og har vært på nippet mange ganger å sette meg fast i Oslo by. Jeg har lang trening. To-hjuls-drevne biler må slepes ut fra bedre parkeringsplasser.

 

Hull i veibaner. Stanadrd i Oslo (sikkert også andre steder). God samfunnsøkonomi vil tilsi at veiene bør vedlikeholdes. Det er ofte ikke mangel på penger - men hvordan de brukes.

 

De fleste veipengene kommer fra bilister i de større befolkningsområdene. Kan vi ikke få beholde litt større andel til veivedlikehold her?  Uten bilen/lastebilen dør både sentrum og distriktene.

6910854[/snapback]

 

Oslo her og Oslo der!

Ka du mente me det egentli, at alle ska kjøpe nye biler og drite i å oppgradere veiene fra middelalderen?

Lenke til kommentar
Jeg har selv en Subaru (fire-hjuls-dreven) og har vært på nippet mange ganger å sette meg fast i Oslo by. Jeg har lang trening. To-hjuls-drevne biler må slepes ut fra bedre parkeringsplasser

Om du setter deg fast i Oslo sentrum burde du vurdere én av to: Slutte å parkere i snøfonner eller levere inn førerkortet ditt.

 

Jeg kjørte lenge en kraftig bakhjulstrekker, som spant bare du tenkte på gasspedalen. Allikevel satt jeg meg ikke fast én eneste gang, rett og slett fordi det ikke er noe problem bare du bruker huet.

Endret av spitz
Lenke til kommentar
De fleste veipengene kommer fra bilister i de større befolkningsområdene. Kan vi ikke få beholde litt større andel til veivedlikehold her?  Uten bilen/lastebilen dør både sentrum og distriktene.

6910854[/snapback]

Tror du har misforstått problemet. Veiene i Norge er dårlige overalt, ikke bare i Oslo. Skal Oslo få enda mer penger enn de allerede får av den bittelille delen av statsbudsjettet som politikerne gidder å bruke på veier, så blir det ingenting igjen til resten av landet. Jeg tror den prosentvise fordelingen av pengene er helt i orden, problemet er bare at det må bevilges mye mer!

Lenke til kommentar
Se nedover i europa, eller bare bort til Sverige. Samtlige har bedre veier enn Norge. Det må forbedres.

6845698[/snapback]

Nei, utkantstrøk i Sverige har enda dårligere veier enn i Norge.

6929512[/snapback]

 

 

Men så har oss mange ganger høyere avgifter også da, så hadde vært helt på tryne hvist ikke, men veiene holder ikke mål for 5 flate øre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...