A-Jay Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Det er allerede kommet mange gode grunner til at vi bør bygge bedre veier her til lands, og jeg må bare henge meg på. Vi burde ha et nett av firefelters motorveier med midtskille som knytter sammen de største og viktigste byene og regionsentre. Sånn: Røde veier burde vi absolutt ha, blå veier er også noe jeg mener man også burde vurdere hvis det er økonomisk forsvarlig. (feks kan det bli ganske dyrt å bygge tunnel under Tysfjorden mellom Bodø og Tromsø). Hvis vi hadde hatt et slikt veinettverk, ville det gitt store bedriftøkonomiske og samfunnsøkonomiske gevinster. Det ville også gitt en miljøgevinst, gitt at trafikken holder seg på samme nivå som tidligere. Kanskje ville det føre til en økning i trafikken og dermed også mer forurensning, men det løser vi ved å satse på forskning på ny drivstoff (les: hydrogen) som lar kjøretøy bruke energi "direkte" fra fornybare energikilder, og ved å satse på miljøvennlig kollektivtrafikk generelt (både i byene og mellom byene). Uansett er olje (bensin) ikke en ubegrenset kilde, det er spådd at produksjonen vil begynne å synke i forhold til etterspørselen innen de neste par tiårene, noe som vil gi skyhøye bensinpriser og dermed vil mer miljøvennlige drivstoff-former tvinge seg frem. EDIT: flikket litt på bildet Endret 21. september 2006 av A-Jay Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) veldig uenig den skissen. dette hadde kostet flesk å vedlikeholde og flesk å bygge. helt unødvendig. en firefelter fra trondheim til tromsø ville vært helt på trynet. man trenger ikke en vei av slik kaliber på denne strekningen. eneste jeg støtter er en firefelter fra oslo-kristiandsand-stavanger-bergen kanskje også oslo-trondheim Endret 21. september 2006 av KRAFortune Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Ved tanke på hvor mange milliarder staten ``stjeler`` fra oss, så e støtter jeg A-Jay fullt ut! Ikke nok med det, men også heve fartgrensene betydelig, og bygge mye bedre fylkesveier! På tide at vi får veier i Norge som faktisk kan kalles for veier! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Vel. Drop alt vedlikehold av veiene. Også småveiene. Dette medfører at dagens biler er ødelagt i løpet av et par år. og alle må kjøpe seg nye biler, fortrinnsvis fire-hjuls-drevne (SUV). Nye avgifter i statskassen. Disse vil også ødelegges i løpet av få år. Nye inntekter. I oslo må man ha fire-hjuls-dreven biler for å kunne parkere om vinteren (Noen vil sikkert protestere på dette utsagnet). Jeg sier ikke at veien i Oslo er værre enn andre steder - men jeg kjenner Oslo og ser hvordan det er der.Jeg har selv en Subaru (fire-hjuls-dreven) og har vært på nippet mange ganger å sette meg fast i Oslo by. Jeg har lang trening. To-hjuls-drevne biler må slepes ut fra bedre parkeringsplasser. Hull i veibaner. Stanadrd i Oslo (sikkert også andre steder). God samfunnsøkonomi vil tilsi at veiene bør vedlikeholdes. Det er ofte ikke mangel på penger - men hvordan de brukes. De fleste veipengene kommer fra bilister i de større befolkningsområdene. Kan vi ikke få beholde litt større andel til veivedlikehold her? Uten bilen/lastebilen dør både sentrum og distriktene. Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Vel. Drop alt vedlikehold av veiene. Også småveiene. Dette medfører at dagens biler er ødelagt i løpet av et par år. og alle må kjøpe seg nye biler, fortrinnsvis fire-hjuls-drevne (SUV). Nye avgifter i statskassen. Disse vil også ødelegges i løpet av få år. Nye inntekter. I oslo må man ha fire-hjuls-dreven biler for å kunne parkere om vinteren (Noen vil sikkert protestere på dette utsagnet). Jeg sier ikke at veien i Oslo er værre enn andre steder - men jeg kjenner Oslo og ser hvordan det er der.Jeg har selv en Subaru (fire-hjuls-dreven) og har vært på nippet mange ganger å sette meg fast i Oslo by. Jeg har lang trening. To-hjuls-drevne biler må slepes ut fra bedre parkeringsplasser. Hull i veibaner. Stanadrd i Oslo (sikkert også andre steder). God samfunnsøkonomi vil tilsi at veiene bør vedlikeholdes. Det er ofte ikke mangel på penger - men hvordan de brukes. De fleste veipengene kommer fra bilister i de større befolkningsområdene. Kan vi ikke få beholde litt større andel til veivedlikehold her? Uten bilen/lastebilen dør både sentrum og distriktene. 6910854[/snapback] Oslo her og Oslo der! Ka du mente me det egentli, at alle ska kjøpe nye biler og drite i å oppgradere veiene fra middelalderen? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg ser ikke helt parkeringsproblemet i Oslo, selv kjørte jeg en Mercedes A150 97-modell med piggfrie dekk i vinter, fungerte som smurt. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Jeg har selv en Subaru (fire-hjuls-dreven) og har vært på nippet mange ganger å sette meg fast i Oslo by. Jeg har lang trening. To-hjuls-drevne biler må slepes ut fra bedre parkeringsplasser Om du setter deg fast i Oslo sentrum burde du vurdere én av to: Slutte å parkere i snøfonner eller levere inn førerkortet ditt. Jeg kjørte lenge en kraftig bakhjulstrekker, som spant bare du tenkte på gasspedalen. Allikevel satt jeg meg ikke fast én eneste gang, rett og slett fordi det ikke er noe problem bare du bruker huet. Endret 22. september 2006 av spitz Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 De fleste veipengene kommer fra bilister i de større befolkningsområdene. Kan vi ikke få beholde litt større andel til veivedlikehold her? Uten bilen/lastebilen dør både sentrum og distriktene. 6910854[/snapback] Tror du har misforstått problemet. Veiene i Norge er dårlige overalt, ikke bare i Oslo. Skal Oslo få enda mer penger enn de allerede får av den bittelille delen av statsbudsjettet som politikerne gidder å bruke på veier, så blir det ingenting igjen til resten av landet. Jeg tror den prosentvise fordelingen av pengene er helt i orden, problemet er bare at det må bevilges mye mer! Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Se nedover i europa, eller bare bort til Sverige. Samtlige har bedre veier enn Norge. Det må forbedres. 6845698[/snapback] Nei, utkantstrøk i Sverige har enda dårligere veier enn i Norge. Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Se nedover i europa, eller bare bort til Sverige. Samtlige har bedre veier enn Norge. Det må forbedres. 6845698[/snapback] Nei, utkantstrøk i Sverige har enda dårligere veier enn i Norge. 6929512[/snapback] Men så har oss mange ganger høyere avgifter også da, så hadde vært helt på tryne hvist ikke, men veiene holder ikke mål for 5 flate øre! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå