Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN trøbbel - Mister internett

Anbefalte innlegg

Heisann alle data nerds.

Jeg har over lengre tid hat problemer med mitt WLAN ( trådløst nettverk)

Problemet forløper seg slik:

Enkelte tider på døgnet, som regel om kvelden - mellom 18.00 til 03.00 sånn ca, mister jeg internetten irriterende ofte. Jeg blir disconnecta fra WoW, MSN, CS osv. Kan ikke surfe.

Disse små "internettsviktene" varer som regel ca 1 minut. Det er vel vanlig at jeg får kanskje 5-10 slike minuter iløpet av en kveld. Noen ganger mer. Dette er nok til å være irriterende, men samtidig noe å leve med. Men nå er jeg rimmelig lei etter å ha hatt dette problemet over lengre tid.

Tilfeldig sammensatte opplysninger over problemet jeg kommer på etterhvert som jeg skriver:

Jeg har telenor abbonement. 2 eller 3 gigabit linje. Jeg lurer på om problemet kom ca samtidig at vi oppgraderte linja. Men jeg er ikke helt sikker, kan være tilfeldig.

Jeg bruker Jensen Scandinavia miniUSB WLAN og router.

Jeg har ett ganske gammelt hovedkort, som jeg bruker som hovedkort (integrert)

Hovedkortet heter Is7 Series | IS7-G| IS7 | IS7-E | IS7-M | Dette er ca 3 år gammelt.

Det hender jeg ikke har internett, mens WLAN signalstyrken står på Lav-Medium.

Det hender jeg er på Dataftreff hos andre venner, og da har jeg internett like mye som dem andre når vi bruker TP kabel. Mens noen ganger bruker vi trådløst nettverk.

Da hender det av jeg får problemer, noen ganger finner jeg ikke nettverket. Dette hender dog langt sjeldnere en hjemme, men varer også en del lenger en hjemme.

Det hender jeg har "må" på Ventrilio ( snakkeprogram) mens vi raider på WoW. Da føler jeg at jeg mister nettverket oftere og lengre. Men kan ikke si noe sikkert.

Det er det jeg kommer på av Info som jeg kan vett om selv. Håper det ikke ble for uoversiktelig. Bare spør meg hvis det er noe mer info dere trenger for å hjelpe meg.

Alle forslag tas imot med takk takk takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hva er fulle navnet på ruteren? Er det flere som bruker samme nettverk som deg? Jeg hadde problem med Jensen ruter i lengre tid jeg og, fant til slutt ut at ruteren var stillt inn på ip adresse 192.168.1.1, samme som den andre ruteren. Jeg endret til 192.168.2.1 og nå er den helt stabil. :)

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke ut det fulle navnet på routeren. :( Finner ikke boksen det kom i.

Kanskje jeg kan prøve det med IP alikevel, kan du forklare hvordan? :)

Jeg har prøvd å oppdatere Drivere osv mange ganger, og jeg har formatert i tillegg, så det burde ikke vere et problem. Men takk alikevel ! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Jeg finner ikke ut det fulle navnet på routeren. :( Finner ikke boksen det kom i.

Jeg har prøvd å oppdatere Drivere osv mange ganger, og jeg har formatert i tillegg, så det burde ikke vere et problem. Men takk alikevel ! :)

6851608[/snapback]

Hadde samme problem som de(hadde/har), hos meg er dettotal blackout på deler av nettet i flere mils radius som har skylda! En kompis av meg på lillehammer (2 mil unna) fikk blackouter samtidig som meg, mens en annen som bor maks 500 meter unna meg ikke fikk det, men kunne bekrefte at stort sett alle folk bosatt i området ble borte fra msn samtidig de gangene det skjedde, og at han ikke visste hvorfor han ikke ble det.

Lenke til kommentar

6851608[/snapback]

Du kobler deg på ruteren, åpner og åpner f.eks Min datamaskin og skriv "192.168.1.1" i adresselinjen, og klikk enter. Så går du inn der og konfigurerer jensen ruteren slik at den blir 192.168.2.1, tror du må gå inn på "Lan". :)

Lenke til kommentar

Jeg har over lengre tid hat problemer med mitt WLAN ( trådløst nettverk)

Jeg bruker Jensen Scandinavia miniUSB WLAN og router.

6845450[/snapback]

Det der er tyypisk usb nettverkskort. Har opplevd dette på mange forskjellige pcer og ulike merker usb-kort

6856592[/snapback]

Jeg bruker og usb-kort, har 0 problemer etter jeg fikk satt opp ruteren min rett. ;)

Lenke til kommentar

6851608[/snapback]

Du kobler deg på ruteren, åpner og åpner f.eks Min datamaskin og skriv "192.168.1.1" i adresselinjen, og klikk enter. Så går du inn der og konfigurerer jensen ruteren slik at den blir 192.168.2.1, tror du må gå inn på "Lan". :)

6856311[/snapback]

Hvordan kobler jeg meg inn på routeren? Er det samme Ip adresse for alle pcer?

Lenke til kommentar

Kan helt klart være disse problemene hvis det er flere trådløse nettverk som kjører på samme kanal eller den nærmeste over/under (pga overlappende frekvensbånd kanalene kjører på). Dette forklarer også enkelt hvorfor dette skjer oftest på kvelden...

Har du/naboer som bruker ofte mikrobølgeovn eller slike dingser som sender TV-signaler trådløs til andre rom så er dette også gode kandidater til å gi deg disconnects. Disse kjører også med frekvens 2.4 Ghz, samme som wlan. Siden det her er snakk om elektromagnetisk stråling så kan du få forstyrrelser (interferens) fra andre.

Lenke til kommentar
Kan helt klart være disse problemene hvis det er flere trådløse nettverk som kjører på samme kanal eller den nærmeste over/under (pga overlappende frekvensbånd kanalene kjører på). Dette forklarer også enkelt hvorfor dette skjer oftest på kvelden...

Har du/naboer som bruker ofte mikrobølgeovn eller slike dingser som sender TV-signaler trådløs til andre rom så er dette også gode kandidater til å gi deg disconnects. Disse kjører også med frekvens 2.4 Ghz, samme som wlan. Siden det her er snakk om elektromagnetisk stråling så kan du få forstyrrelser (interferens) fra andre.

6858091[/snapback]

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Måter å sjekke? Kan jeg skifte "kanal"?

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem med telenor og da viste det seg at det var for liten spenning på telefonuttaket.

Ringte 124 å meldte fra om problemet.

Dagen etterpå kom det en fyr fra Telavie og fixet det

Jeg tror da at grunnen er at sentralen blir overbelastet i det tidsmellomrommet, så mye at den ikke klarer å levere nok strøm til brukerne

Endret av david_almli
Lenke til kommentar

Det kan godt være at du får forstyrrelser fra naboer.

Lokalt hos meg er det f.eks 5 nettverk som bruker kanal 11 og 4 stk som bruker kanal 6.

Det sier da seg selv at hvis man velger disse kanalene så vil man få trøbbel hvis man skal rekke over et stort område.

Man merker stort sett disse forstyrrelsene mellom kl 16 og midnatt, for da sitter folk og surfer. :hrm:

Du kan bruke 'netstumbler' til å søke på aktivititet i nabolaget.

http://www.netstumbler.com/downloads/

Du kan jo lese litt mere om kanalvalg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490697

Lenke til kommentar
Har hatt samme problem med telenor og da viste det seg at det var for liten spenning på telefonuttaket.

Ringte 124 å meldte fra om problemet.

Dagen etterpå kom det en fyr fra Telavie og fixet det

Jeg tror da at grunnen er at sentralen blir overbelastet i det tidsmellomrommet, så mye at den ikke klarer å levere nok strøm til brukerne

6859566[/snapback]

Det der var en ny interessant variant av feilkilde. Dukker stadig opp nye rare problemstillinger. Hvordan fant du ut dette?

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd noe forskjellige ting i helga.

Jeg prøvde med TP kabel i steden for WLAN, og jeg fikk like mye disconnects som før.

Så jeg tror nok enten det må være Routeren eller Telenor det er noe gale med.

Er det noen andre som har opplevd / hørt om noe lignende som har vist seg å være Telenor sin feil? Liten sjanse for at det er det kanskje?

Lenke til kommentar
Kjører du bittorrent når dette skjer, kan det være router som får trøbbel med å håndtere trafikken.

Ellers må du helst prøve et annet routermodem for å utelukke feilkilder.

6897205[/snapback]

Jeg har stort sett det samme problemet som blir nevnt i tråden her, hopper ut av nettverket, så kommer jeg ikke inn igjen med mindre jeg tar inn og ut usbdingsen. Fikk faktisk internett i dag, så har ikke fått sjekka ut så mye enda, men så vidt jeg kan se er det stort sett bare når jeg kjører noe torrent at det hopper ut. Er det noe jeg kan gjøre hvis det er slik som du sier? =/ Har en Dlink DI524.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...