Gå til innhold

Ubuntu-lek (tidligere:Ubuntu og gui)

teaspoon

Anbefalte innlegg

Pinging gir ingen respons. Får bare request timed out. Så virker som om den ikke finnes i nettverket. Er det noen komandoer jeg kan bruke for å finne ut hva som er feil med serveren?

Og hvordan setter jeg opp SSH?

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er maskinen bak en router eller firewall?

6906119[/snapback]

Da er spørsmålet om du har brannmur eller ruter mellom de to maskinene? Du har ikke tilfeldigvis brannmur på windows maskinen din som hindrer deg i å kontakte linuxen din? Får du pinget www.vg.no er windows maskinen ikke problemet.. linux har ikke brannmur installert som default, så du trenger ikke begynne feilsøking på den enda.

Siden du sier det virker som om den ikke finnes i nettverket... du kjører begge maskinene på samme subnet?

Hvordan er maskinene satt opp i forhold til hverandre og til internett? Får begge ip fra en ruter, eller er linux maskinen koblet opp mot et nettverkskort nummer to i windows maskinen?

Lenke til kommentar

pinging av vg.no går helt fint, samme hva anngår pinging av en annen windows pc på nettet. PC'ene er koblet på samme hub som igjen er koblet på en router som er koblet på dsl-modemet.

Slik

DSL-modem

*****|

---router-------------------

***/ *****************\

annen pc på nettverket***hub

*********************/**** \

******************XP-pc***Ubuntu-server

* er brukt for å få rett mellomrom.

Ett litt rotete oppsett, men det er litt derfor jeg har lyst å ha opp serveren.

Mener det er DSL-modemet som gir ut ip'er.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Så ingen maskiner har statisk ip altså.

da lurer jeg på om "annen pc på nettverket" klarer å pinge XP-pc OG Ubuntu-server?

Har glemt å spørre, men er Ubuntu serveren på nett?

som sagt "ipconfig" for å finne ip på xp maskinen og "ifconfig" for å finne ip på Ubuntu.

Det er helt sikkert en enkel fillefeil. Sikker på at ingen har dradd ut nettverksledningen til Ubuntu serveren? :D

Lenke til kommentar

Kjørte ifconfig nå får opp følgende adresser:

eth0:

inet adds_ 192.168.0.100

mask: 255.255.255.0

lo:

inet adds: 127.0.0.1

mask: 255.0.0.0

Serveren er satt opp med statisk IP på nettet, men siden den har ip 192.168.0.100, og de andre maskinene ligger i området 192.168.1.60-70 så skal det ikke være der problemet ligger.

Har kjørt denne komandoen, så ssh skal vel være instllert da?

apt-get install ssh openssh-server

Skal prøve å sette opp serveren med dhcp, og se om jeg får kontakt på den ip'en den får da.

edit: Når jeg satte den opp til å motta ip fra dhcp, så funket det med en gang, så ser ut til at det er der feilen lå.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...