Gå til innhold

Ubuntu-lek (tidligere:Ubuntu og gui)

teaspoon

Anbefalte innlegg

Driver og leker meg litt med ei gammel maskin, og har nå installert Ubuntu server.

Lastet ned "ubuntu-6.06.1-desktop-i386" brente cd'en, og kjørte installasjonen, men når maskina starter opp igjen så dukker det bare opp noe "dos-lignende. Og blir bedt om å logge meg inn, men er fortsatt i denne dos-lignende greia. Har jeg gjort noe feil, eller er det noe jeg ikke har gjort?

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei ! tror at folket vil sette pris på å vite litt mer om maskinen din før de uttaler seg ! litt info om hva slags maskin, prosessorstørrelse og ram , så skal du se du får svar !!

ubuntu server kjører ikke GUI direkte , det må installeres .

jeg vet ikke hvordan , men hvis du kommer med litt mer info kommer det helt sikkert svar !

P.S:

er maskinen altfor gammel vil den ikke kjøre GUI i det hele tatt !

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar riv ruskende galt nå, men Ubuntu server er vel uten GUI?

Edit: Du skal vel egentlig bare trenge å kjøre "apt-get install ubuntu-desktop" for å få GUI. Eller eventuelt "apt-get install kubuntu-desktop" for å få KDE GUI.

Endret av e_urkedal
Lenke til kommentar

Maskina er en P3-800Ghz med 256MB ram. Og en 80GB HD.

Hmm så jeg må altså installere en GUI i tillegg altså? Får se om jeg finner noe mer på det evnet da.

edit:

Godt mulig E_urkedal, dette er første gang jeg er borte i noen som helst slags Linux-distro, så jeg aner ikke :)

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Ja, ubuntu server er uten GUI, så du har gjort alt rett egentlig. hvis du vil ha desktop kan du logge inn og skrive:

sudo apt-get install ubuntu-desktop / kubuntu-desktop / xubuntu-desktop

(velg en av de ja)

Server som du har instalert skal bare stå og gå, og trenger derfor egentlig ikke desktop. Tanken er at en skal logge inn via andre pcer for å styre derfra.

edit: ja så det var lagt til nå men men, 0 stress.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Hva skal du bruke serveren til?

Du installerer vanligvis bare de pakkene du trenger og konfigurerer de.

Du kan bruke apt-get fra kommandolinjen for å installere pakker automatisk fra Internet.

Du kan også bruke aptitude som er en apt gui som ikke krever at du har installert en xserver. I aptitude, så finner du info om hva pakkene kan brukes til. Du kan også browse på pakker etter bruksområde.

start aptitude med: 'sudo aptitude'. Dersom du ikke har aptitude, så installerer du det med: 'sudo apt-get install aptitude'

Edit: Ang. hvorfor du ikke får installert de pakkene dine: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_no#Hvor...ra_reservoar.3F

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Forløbig er det bare lek for å lære, men planen er å til slutt ende opp med en server for hjemmenettverket med ihvertfall disse egenskapene:

- Filserver/streaming

- Brannmur

- Router

- Webserver

Og muligvis noe mer.

Men som sagt så er det lek og lær en liten stund først.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Fikk installert xubuntu gui'en nå og det virket fint, men reinstallerte ubuntu igjen etterpå for å forsøke meg uten gui.

Fant så denne siden:  http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper

Og forsøker å legge inn ett par programmer derfra, men får bare feilmeldinger om at pakken ikke finnes. Prøvde bl.a. Firestarter uten hell.

Noen ideer?

6846071[/snapback]

Hvis jeg ikke husker helt feil så må du redigere /etc/apt/sources.list -> en enkel måte å gjøre det på er å starte din favoritt apt frontend (min er synaptic) fra terminal: "sudo synaptic" deretter velg repositories fra menyen øverst. hvor du kan legge til flere sources på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Driver og leker meg litt med ei gammel maskin, og har nå installert Ubuntu server.

Lastet ned "ubuntu-6.06.1-desktop-i386" brente cd'en, og kjørte installasjonen, men når maskina starter opp igjen så dukker det bare opp noe "dos-lignende.  Og blir bedt om å logge meg inn, men er fortsatt i denne dos-lignende greia.  Har jeg gjort noe feil, eller er det noe jeg ikke har gjort?

6845364[/snapback]

Ubuntu server har ikke GUI som standard. Desktop-versjonen har dette.

Forøvrig er et UNIX-skall ufattelig mye bedre enn DOS - blir som å sammenlikne et vrak av en T-Ford med en Ferari...

EDIT: Begge har hjul. (begge er tekstbasert)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Sitter og går igjennom denne tutorialen her nå:

http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_6.06_p3

Men får problemer på den hostname greia, det står i tutorialen at jeg skal ha "Atum.zicoz.org" (min versjon av server1.example.com) både med "hostname" og "hostname -f" men jeg får bare atum.zicoz.org på "hostname -f" på "hostname" får jeg bare opp Atum.

Noen som vet hva som er feil der? Er det noe jeg har gjort eller er det tutorialen som ikke er 100% rett?

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Ummm, hmmmm. Hadde han ikke lasta ned desktop versjonen da? Det står no det i første posten hans iallefall. Hvis så er, så skal det no være med en fin desktop.

Selve installasjonen er vel sånn ca. Tekstbassert ja, (lenge siden jeg kjørte Ubuntu), men hvis du har valgt desktop versjonen så skal du få med Gnome under installasjonen.

Lenke til kommentar

Nei, har server versjonen, etterlyste en GUI i starten på denne tråden, og fik fikset den, men så reinstalerte jeg for å prøve uten desktopen igjen.

Men da er det altså guiden som har en liten feil da siden den sier at jeg skal ha atum.zicoz.org på begge?

Takk igjen :)

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Putty har fore forskjellige tilkoblingsmåter, bla telnet og ssh.

telnet ligger vel inne men ssh må nok installeres, felles er at begge må konfigureres.

skriv "ifconfig" om du er usikker på ip'n til maskinen, så prøver du å pinge. får du svar fra ping vet du at det er konfigureringen det må forandres på. du kan jo prøve å pinge atum.zicoz.org også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...