hiper Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 hei! skal sette opp et ganske stort netver/LAN. på ca.20 maskiner det jeg lurte på var om vi bare kunne koble disse rett i en 24 porters switch eller om vi trenger en maskin med windows server 2003 til og dele ut ip? eller vil switchen gjøre jobben? Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 hei! skal sette opp et ganske stort netver/LAN. på ca.20 maskiner det jeg lurte på var om vi bare kunne koble disse rett i en 24 porters switch eller om vi trenger en maskin med windows server 2003 til og dele ut ip? eller vil switchen gjøre jobben? 6845339[/snapback] Switchen tar jobben. Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 En switch gjør ikke jobben uten en DHCP server.. En router tilknyttet switchen er nok. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 ok.så vi trenger bare ta en vanlig ruter og koble en av lan utgangene på den innpå switchen? Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) En trådløs router har som regel dhcp innebygd. Det enkleste (i min verden)er å få ta i en gammal maskin, slenge inn linux og en dhcp-tjener der. Edit: ClarkConnect er en flott distro for dette. har alt innebygd. Endret 11. september 2006 av TriNitroToluen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 I ett nettverk er det flere jobber som skal gjøres. Her blandes flere. Disse oppgavene er mest vanlig i et nettverk: - Opprette kommunikasjon og overføre data mellom 2 eller flere maskiner - Dele ut adresser til maskiner som spør etter - Rute trafikken fra ett nettverk til et annet (mellom lokalt nettverk og internett for eks) Et nettverk på 20 maskiner er ikke stort i den sammenheng. Har du en 24 porters switch vil den som regel(det finnes unntak) klare jobben ved å overføre data bra. Men en switch i seg selv kan ikke rute trafikken, og sjeldent deler den ut adresser. I tillegg til switchen trenger du da en router. De fleste routere i dag har også innebygget DHCP-tjeneste(som deler ut adresser). For 20 brukere vil eg annbefale å ha en eldre pc satt opp som router, brannmur og DHCP-tjeneste via en linux-distro. MS Windows 2003 er totalt unødvendig. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Hva skal nettverket benyttes til? Er det bare til et LAN eller er det til Bedrift eller lignende? Lenke til kommentar
hiper Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 (endret) det skal være et skole lan.... så vi får låne alt av utstyr fra skolen,men trenger vi en egen maskin til denne jobben? kan ikke noen bare forklare hvordan jeg bør sette opp dette? rediger: det skal vare i 3 dager... Endret 11. september 2006 av hiper Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Hvis det er såpasslite så er det Router -> Switch -> PCer Lenke til kommentar
hiper Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 den er grei det var sånn jeg tenkte og sette det opp også,men ble litt usikker for noen komm og sa jeg trengte en maskin til og dele ut ip.. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 den er grei det var sånn jeg tenkte og sette det opp også,men ble litt usikker for noen komm og sa jeg trengte en maskin til og dele ut ip.. 6845654[/snapback] Routeren klarer fint den oppgaven hvis ikke det er noe verre du trengte den til, bare 3 dager. Jeg ville heller brukt den ekstra datamaskinen til å kjøre dedikert server til diverse spill, CS f.eks hvis det er det dere skal spille. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 vi 5-6maskiner til overs Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Jeg skjønner godt at vi kan anbefale linux distrib til dette formålet, men en router vil nok gjøre mer en nok i dette tilfellet.. en gammel-ikke-trådløs-router.. hvem har vel ikke en slik liggenede å slenge nå for tiden(?) hehe koble router til switchen, èn reset knapp *wips* og nettverket er i gang Edit: skriveleif Endret 12. september 2006 av tempezzzt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå