Gå til innhold

Koble LineOut til Audiokabel (høyttalerkabel) ?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til noe angående ledninger i forhold til å koble høyttalere. Jeg kjøpte noen nye høyttalere på Clas Ohlson på lørdag, det sto "for PC and audio" på dem. Disse ledningene som medfulgte vet jeg ikke hva heter. Det var ideen å koble høyttalerne til en CD/Mp3 bærbar spiller jeg har med Line Out mulighet. Høyttalerledingene passer i hvertfall ikke direkte i spilleren, det er jo dessuten to , en hvit og en rød. Jeg har forsøkt å plugge dem i et microanlegg, men det kom ikke lyd. Det kan dog bero på at anlegget egentlig har tilhørende høyttalere som normalt tilkobles på andre punkter. Finnes det noen omkobler som kobler Line Out til disse ? Og jeg ser ikke hvordan jeg evt skulle kunne bruke disse høyttalerne til PC.

Bilder av høyttalerne med sine ledninger er her;

http://home.no.net/triro/music.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg ser det ut som høyttalerene ikke har noen annen strømkilde/forsterker innebygd, slik at signalet fra "LineOut" ikke vil være tilstrekkelig til å drive høyttalerene. Hvis du benytter utgangen for hodetelefoner vil det kanskje gå bedre.

Må si at de så litt rare ut.

Hvis det er de "Jazz Speakers" høyttalerene til 598 må du ha en egen forsterker da hodetelefonutgangen (langt ord) ikke vil klare å drive høyttalerene alene.

Skriv gjerne hvilket varenr de har, pris og navn så kan vi jo sjekke det opp litt nærmere

Lenke til kommentar

Takk for interessant svar.

Det er som du nevner noen Jazz Speakers til 598,- , varenr J-6508.

Jeg har fått tips om jeg kan bruke en direkte omkobler som omkobler lineout til audiokabler (hvit og rød). Men av det du sier forstår jeg at det kan man ikke?

I så fall trenger jeg altså en forsterker i mellom høyttalerne og min bærbare cd/mp3 spiller. Hvor mye koster en forsterker? Sikkert en del. Dette blir dyrere enn beregnet etterhvert. Da kan jeg vel heller kjøpe noen rimeligere PChøyttalere med LineIn/Out. Man får vel byttet høyttalerne greit hos Clas Ohlson?

Men jeg synes det var snodig at det stod "speakers for the PC and home audio" på esken. Hvis man da altså trenger en forsterker i mellom for å koble den på PC. Da er det jo på ingen måte noen ideelle PC-høyttalere (hvis en ikke har forsterker).

Lenke til kommentar

Heisann ja

Tror nok det enkleste er å få byttet dem i et sett høyttalerepå C.O. som har innebygget forsterker. Hverken Line-Out eller en hodetelefonutgang vil kunne drive disse, ikke sjans til det.

For å drive disse må du ha en separat forsterker. Det med "terminalene" (hunpluggene bak på kassene), er dette bare en sær tilkoblingsgreie. Mest sannsynlig tar den +strøm i hullet i midten og -strøm i ringen rundt. Selve kontakttypen kalles ofte for Phono-tilkobling, men korrekt betegnelse er RCA-kontakt.

Ellers rotes det en del med begreper i tråden. "Audiokabel" betyr en kabel (ikke nødvendigvis med kontakter i hver ende) som kan frakte et lydsignal, mao. stort sett en hvilkensomhelst kabel. Et line-out (fra små enheter)signal kommer ofte som et 3-polet minijack stikk.

Bare sånn at det er avklart :wink:

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...