The~Raven Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Lukt også, tror jeg... vet ikke Lenke til kommentar
Kea Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Nei, katter fungerer ikke som oss. Katter bruker lukt og egne gjenkjennings-signaler. Jeg vet ikke om det er sant, men jeg har hørt at hvis for eksempel en kattemor er vekke fra kattungen sin i mer enn tre dager, vil hun ikke kunne kjenne den igjen. Men uansett, jeg vil anbefale deg at hvis kattene ikke liker hverandre bør de ikke være sammen, heller. Det kan føre til intriger mellom dem hvilket igjen fører til ødelagte møbler, veltede skåler, og mye rot. Edit: leif Endret 25. november 2008 av The_Unforgiven Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Altså, kattene mine kan bo sammen, men de liker hverandre ikke. De er litt som brødre som nettopp har hatt en krangel, bortsett fra at de aldri blir venner igjen Men så snart maten blir servert hopper de rundt og over hverandre og med fullkroppskontakt. Det rare i min situasjon igår kveld var at de på en eller annen måte glemte at den andre var der så snart man dekket til ansiktet. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Kanskje katten i sengen sendte den andre katten ett stygt "hold-deg-unna-blikk" ? Katter bruker i stor grad kropps-språk til å kommunisere. Lenke til kommentar
Katten med støvlene Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hei. Har en 6 måneder gammel katt som har klart å hoppe oppå vedovnen og fått noen fæle brannsår på potene sine. Skjedde for 3 dager siden, og hu vil fortsatt ikke bruke den høyre forlabben til å gå med. Nå som brannsåret har åpnet seg opp, slikker hun fryktelig mye på det, og jeg er redd det vil føre til en betennelse i såret. Noen som har noe erfaring eller kunnskap på dette området som kan være til hjelp? Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Heisann. På lørdag får vi katt for første gang, og jeg bare lurte på hva skal man gjøre de første timene(evt dagen) katta er hjemme hos oss? Er det best å la han være litt for seg selv eller kose med han? Vise han hvor maten og doen er osv? Egentlig bare hva bør man gjøre de første timene katten kommer i hus? Er forresten en bengal og den skal være innekatt, hvis det har noe å si. Det finnes mange tips og råd om dette og jeg selv leste meg opp en del om temaet like før vi fikk katt for første gang for ca et år siden. Det som anbefales er at man ikke introduserer de til et for stort område om gangen, la de få en time eller to (minst) per rom, alt etter størrelse. Det anbefales også at man bare slipper de ut og ikke gjør noe med de før de kommer tilbake til deg. Han kommer til å være redd og skremt, men det går fort over så bare vær tålmodig. Vi bor i en relativt liten leilighet på ca 50 kv.meter med to rom + kjøkken og bad. Når vi fikk vår katt (burmeser) i hus, så slapp jeg han ut i gangen, og lot han snuse rundt der i noen minutter, slik at han fikk roet seg ned. Så løftet jeg ham forsiktig opp i doen slik at han visste hvor den var. Jeg lot han også være i fred der slik at han fikk gjøre fra seg i ro. Så slapp jeg han ut i stua og kjøkkenet (det er åpent imellom de to rommene) og lot han spankulere fritt der mens jeg hele tiden satt i sofaen og bare ventet på at han skulle komme til meg. Det tok ca en time før han kom opp og skulle ha kos. Før det var han fremme og snuset på meg noen ganger, men det var så mye annet nytt å lukte på, så det tok litt tid før han kom helt opp til meg og søkte nærhet. Så la jeg meg ned på gulvet og lekte litt med ham samtidig som jeg passet på å la ham gå rundt og bestemme alt selv, jeg prøvde å unngå å hente ham til meg (vet at det kan være vanskelig når man får en kattunge i hus) slik at han skulle føle seg trygg fra første stund. Etter ytterligere noen timer, når jeg følte at han var "varm i pelsen" så åpnet jeg også døra inn til soverommet og gjentok den samme prosessen med venting, og gav ham tid til å utforske og bestemme tempoet selv. I det hele tatt så holdt jeg meg ganske mye på avstand hele tiden i starten, slik at han skulle oppleve meg som trygg, i stedet for skremmende. I tillegg er jeg overbevist om at katter liker best å oppdage selv, og det finnes vel neppe et mer selvstendig husdyr. Men lar man de bestemme og oppdage selv, så blir de etterhvert veldig lydige og hengivne - ihvertfall er det min erfaring. Noen måneder etter at vi fikk katten vår så overtok vi også søstra hans som måtte omplasseres. Det var en større utfordring siden hun både måtte venne seg til sitt andre nye hjem på noen få måneder, og ikke minst gjensynet med sin bror som nå var sur for at det kom noen andre inn på territoriet hans. Men vi stengte ham inne og lot henne få samme gjennomgang som han fikk, og det gikk veldig bra, selv om hun var merkbart mer urolig den første tiden enn hva han var. En ting til, det eneste unntaket fra alt det jeg skrev her over er at jeg innimellom løftet opp kattene og puttet de i doen, dette gjentok jeg flere ganger slik at jeg forsikret meg om at de visste hvor den var. Jeg har aldri hatt noe problem med urenslighet fra noen av de. Vann hadde jeg stilt frem på kjøkkenet og viste de det med en gang. Maten hadde jeg satt et annet sted og lot de oppdage det selv, hadde nemlig lest at katter "liker" å jakte litt på maten sin :-) Lykke til med kattunge i hus, og gratulerer! Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hei. Har en 6 måneder gammel katt som har klart å hoppe oppå vedovnen og fått noen fæle brannsår på potene sine. Skjedde for 3 dager siden, og hu vil fortsatt ikke bruke den høyre forlabben til å gå med. Nå som brannsåret har åpnet seg opp, slikker hun fryktelig mye på det, og jeg er redd det vil føre til en betennelse i såret. Noen som har noe erfaring eller kunnskap på dette området som kan være til hjelp? Ta med katten til veterinær, katter får relativt lett betennelse i sine sår nettopp pga at de slikker seg så mye som de gjør. Jeg regner med at løsningen er enkel og at dere får med en salve som skal smøres på, og sikkert beskyttelse til å tre over potene. Men som sagt, ta med katten til veterinær. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Snipp Tusen takk for et veldig bra svar! Endret 25. november 2008 av Eivicious Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Kanskje katten i sengen sendte den andre katten ett stygt "hold-deg-unna-blikk" ? Og katten i døra trodde dette forsvant når jeg dekket for ansiktet til katten i senga? Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Har hørt mange si at katter ikke kan se tv, men hvorfor har det seg at når det i stad var rådyr på tv'n fulgte katten intenst med? og så fort det kom en gaupe så skøyt han rygg å løp sin vei? Lyden på tv'n var også av. Har tidligere også sett at han ser på tv'n så fort det er et dyr der Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Turtlis satt å så på trening av politihester forige uke :!: Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Katter kan helt klart se på tv. Her jakter Truls på musa.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hadde katten min tatt på skjermen hadde typen tatt frem hagla Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Er det noe spesielt med hester på tv som katter liker? Frøya var helt oppslukt av noe sprangridning for noen dager siden Heldigvis vet hun at både tastatur og skjerm er forbudte områder. Lenke til kommentar
The~Raven Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Turtlis satt å så på trening av politihester forige uke :!: Det programmet så jeg og katta mi på også.. bare det har noe med dyr på tv'en da må katta se på og prøver og ta på tv, men borde er litt unna så det går ikke ... Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hadde katten min tatt på skjermen hadde typen tatt frem hagla Lucifer her strakte seg så lang han var oppover nye tv'n og virkelig sku ta noe som var å se. Man kan si gubben brølte, men det ble ikke et merke på tv'n heldigvis Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Katta mi har det med å springe rundt som en villmann klokka 7 om morran og slikke på skapdører osv om kvelden har han sofamaraton hvor han hopper opp på en armlene springer rundt hele sofaen via ryggen også ned den andre gjentatte ganger. Det rareste er når han legger seg i kontorstolen og helt ut av det blå griper fatt rundt en armlene for så å se på meg med ett skikkelig "This is my armlene!" blikk også hoppe ned . Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Mine banker på soveromsdøren klokken seks de, og skal ut. Slår aldri feil! I natt slapp jeg ut dyrene før jeg la meg, våknet av at Turtlis klorte på stuavinduet. Jeg orker ikke å åpne..så da kom hun rundt og banket på soveromsvinduet Klokken fire hørte jeg et MAAAAAAAAOO på vinduet, joda, da skulle Hylis inn. Det er rart at de vet hvor jeg er. Hører de meg puste fra utsiden? De kommer alltid til stua ellers. Endret 26. november 2008 av Turtlis Lenke til kommentar
Coa Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Katta mi har nettopp opperert bort eggstokkene sine, så hun har fått en bandasje som irriterer henne kraftig. Morsomt da hun kom hjem fra operasjonen, hun hadde fått narkose og var helt dopa. Hun prøvde å reise seg et par ganger, men hver gang falt hun rett i bakken. Så ut som om hun hadde fått litt mye å drikke Lenke til kommentar
Kea Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Haha, jeg vet hva du mener Kattene våres Nussi og Tassen var kastrert ikke lenge etter vi fikk dem... og så, når de kom hjem var de helt i svime Nussi prøvde å hoppe opp på sofaen, også hoppet hun altfor høyt, og alt for kort så det ble en slags bue i luften før hun falt ned rett foran sofaen Det var så vittig jeg lo så jeg holdt på å pisse på meg Men må innrømme at jeg samtidig syns litt synd på dem og da... tenk om det hadde skjedd med oss liksom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå