Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmmm. Jeg må antagligvis klippe klørne til pus den uka her. De har blitt forferdelig lange, men hvordan kan jeg få han til å være rolig mens jeg fjerner en liten millimeter av klørne hans :s ?

Klørne til katter skal være veldig lange. Kjøp deg ett klorebrett så den får slipt dem litt ned.

Lenke til kommentar

Klipping av katteklør

 

Klipping av klør burde gjøres forsiktig, og det kan være best å henvende seg til dyrlegen eller til en erfaren oppdretter når man skal klippe klørene for første gang.Katteklo

 

Det er viktig å holde katten i ro (det kan ofte være lettest hvis man er to). Det neste er å trykke på poten under hver klør, slik at de trykkes ut. Du vil se to ulike farger på klørene; et rosa område i midten som er omgitt av et hvitaktig område som dekker det ytterste området på kloen. Det rosa området inneholder blodårer og nerver, og hvis man er uforsiktig og klipper dette området, vil det foråsake blødning og smerte for katten. Hvis en katt først har vært utsatt for dette, kan det resultere i en redsel for klørklipping i etterkant. Det skarpe, hvitaktige området ytterst består av døde celler, og det er dette området man skal klippe.

 

Det finnes spesielle kloreklippere som man kjøper i zoobutikker, men man kan også bruke en vanlig neglklipper. Katten kan være motstridig de første gangene man klipper klørene, men hvis man gjør det til en vane, så blir også katten vant til det.

 

katteklo.gif

 

Håper dette er til hjelp :)

Endret av The_Unforgiven
Lenke til kommentar

Heisann.

På lørdag får vi katt for første gang, og jeg bare lurte på hva skal man gjøre de første timene(evt dagen) katta er hjemme hos oss? Er det best å la han være litt for seg selv eller kose med han? Vise han hvor maten og doen er osv? Egentlig bare hva bør man gjøre de første timene katten kommer i hus?

 

Er forresten en bengal og den skal være innekatt, hvis det har noe å si.

Endret av Eivicious
Lenke til kommentar

Kattene mine er ikke spesielt glade i hverandre. De holder avstand, freser hvis de kommer for nær hverandre og småsloss litt av og til. Igår kveld hadde jeg den ene katten liggende på sengekanten, hun var fortsatt våken. Så kommer den andre katten i døra og vil også ligge i senga. Hun blir naturlig nok stående, siden hun så den andre katten ligge i senga allerede. Så tok jeg hånda foran ansiktet til katten i senga, og 2 sekunder senere kommer katten fra døråpningen inn i rommet og hoppet opp på senga. Jeg trakk vekk hånda mi fra den første katten, og da den andre katten så ansiktet hennes igjen løp hun av gårde.

 

Det jeg lurer på: Gjenkjenner kattet andre katter kun ved øynene/ansiktet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...