Gå til innhold

Tråden om katter!

Anbefalte innlegg

Ang mating så sier all litteratur jeg har lest, og alle oppdrettere jeg har snakket med at tørrfor alltid skal stå fremme. Katter blir ikke overvektige av det. Tvertimot faktisk. Det er litt som med oss mennesker, hvis du bare spiser en gang om dagen og spiser veldig mye så blir du fort feit.

Vi har alltid "kvalitets-tørrfor" stående fremme, og ca en gang i uka gir vi kattene våre litt kosemat i form av fisk eller annet trygt våtfor.

Noen som har noen tips til hvordan få katten til å kvesse klørne sine på noe annet enn møbler? Har klorestativ og prøver å løfte han bort til dette hver gang jeg hører han kvesser et annet sted, men det er håpløst, han gir seg ikke.

Vi har to katter (søster og bror). Broren (Fenris) fikk vi når han var leveringsklar, dvs 12 uker gammel. Søstra (Missy) overtok vi pga allergi når hun var ca et halvt år gammel.

Fenris brukte jeg mye tid på i starten for å lære ham opp i hva som var lov og ikke lov her i hus. Jeg brukte masse ros og godbiter som belønning for korrekt oppførsel, og et bestemt "nei" for ulydig oppførsel.

For den ordentlig dårlige oppførselen (f.eks kloring på møbler, klatring på kjøkkenbenken og bord hvor vi spiser) ble straffen en liten sprut vann fra en sprøyte som jeg hadde konstant tilgjengelig. Problemet her var at man måtte holde han under konstant oppsikt og følge det opp hele tiden. Fordelen var da at han lærte det rimelig raskt og vi har ikke hatt noe problem etter det, han er en veldig lydig liten rakker.

Missy derimot, det er en annen historie. For det første har hun en helt annen personlighet og samme fremgangsmåte ser ikke ut til å fungere på henne ennå. Det har også tatt lang tid å lære henne hva som er lov og ikke lov. Det største problemet er nok at vi ikke har vært hjemme med henne 24/7 som vi var med Fenris de første tre ukene (hadde ferie da), men også at hun kommer fra et annet hjem, at hun slet med sykdom (diaré pga en bakterie) i et par måneder, og at hun for ikke så alt for lenge siden fikk sin første løpetid.

Jeg begynner å se litt bedring og har ikke tenkt å gi opp, jeg tror nemlig at fremgangsmåten jeg brukte på Fenris er den eneste riktige og skal fortsette å følge med henne så mye som mulig. Den største utfordringen er faktisk at når jeg ikke følger med henne så gjør hun noe hun vet hun ikke får lov til, ikke fordi jeg ser bort, men fordi hun ikke får oppmerksomhet.

Typisk eksempel: Vi sitter og ser på en film i stua, Missy kommer og skal ha masse kos (stiller seg gjerne oppå meg og gnir seg inn i ansiktet mitt), vi gir henne litt men plasserer henne vennlig men bestemt ned i fanget. Etter en stund blir hun lei og går fra stua og bort mot kjøkkenbenken. Så stopper hun der og ser på oss, og så kommer det et kort og trassig "mjau" før hun hopper opp på kjøkkenbenken. Det er liksom som hun sier at "jaja, hvis jeg ikke får oppmerksomhet så er jeg ulydig til jeg får det".

Det er vel som med små barn, tålmodighet og det å være konsekvent og bestemt er det som hjelper best.

Jeg har liten tro på sprayer da det bare flytter problemet til et annet sted.

En annen liten ting, jeg vet at hvis doen ikke er ren eller kattesanden er gammel, så kan noen katter reagere med å begynne å grave og kvesse klør litt her og der.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vil nok kjede seg endel. Hadde du hatt to katter ville det gått bra, men tror det vil gå greit hvis du får en kamerat til å stikke innom på lørdagen for å sjekke at den har nok av mat og vann, og for å gi den oppmerksomhet. Vannskåler kan fort velte.

Og ha den inne.

EDIT: den kommer ikke til å dø av å være hjemme alene, det går nok bra selv om du ikke får noen til å komme innom heller. Bare sett ut flere vannskåler og en god del med mat. Men kan ikke love deg at gardinene er like hele hehe.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Neida ;) Har en fin backup da når det gjelder vann: Dusjen har sånn rar drenering slik at ikke alt vannet renner ned i sluken. Tenkte jeg skulel vaske ren dusjen og helle vann ned i den gropa der slik at han har en backup om alt skulel gå til H med vannet. Kjøpte og endel leker til han i går slik at han har noe å gjøre.

Edit: Er mer redd for at den skal mjaue høl i huet på naboene så skal gjøre noen tester med radio og generell lyd for å se om det funker på lydnivået.

Endret av Mikkel™
Lenke til kommentar

Katter er da selvstendige vesener, de klarer seg. Faren min er vekke en del, og han har to katter. Han har dem ute, men naboene er hos han hver dag for å ta de inn sånn av og til, mate dem, og gi dem oppmerksomhet og kos. Det går helt greit, det.

Lenke til kommentar

Voksne katter klarer seg fint alene, men nå er det vel en kattunge vi snakker om?

Går sikkert fint, kommer nok bare til å kjede seg rimelig mye. :wee:

Når det gjelder mjauing så har jeg selv vært konsekvent på og aldri respondere på sånt. Hvis kattungen begynner og mjaue om morgenen så ligger jeg på trass og venter til han stopper før jeg står opp. :fun: Men ser ut til at det har funket bra. Maser veldig lite.

Lenke til kommentar

Jeg responderer på mjauing til en viss grad. Hvis hun har mat i matskålen og likevel mjauer, så overser jeg det. Hvis hun står ute og vil inn, så åpner jeg døren. Jeg synes det er greit at hun kan kommunisere med oss på et visst nivå. Hvis hun f.eks sitter fast oppe i et tre, så er det jo bare positivt at hun mjauer. Hvis det er tomt i matskålen hennes, så er det også OK for meg at hun mjauer. Hun sier bare i fra. Men masing på godis (hun elsker kokt skinke), gidder jeg ikke reagere på.

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Katter skal ikke tro de kan få alt mulig, bare de gir fra seg trassig mjauing. Våres katter har lært at masing har ingen effekt. Men når de har grunn til det, som darkness | sier, så er det helt greit å reagere. Men jeg må innrømme at jeg er litt svak noen ganger. Hvis jeg sitter å ser på tv, og en av kattene er kosesjuk og begynner å skrape på døra til rommet mitt, slipper jeg dem inn, og tar dem opp på fanget. Er ikke alltid jeg greier å motstå de store øynene :p

Endret av The_Unforgiven
Lenke til kommentar
pusin miin :love:

2004232703539065183_rs.jpg

Å, for en søt katt du har! Jeg elsker katter. Har ikke katt selv, men vurderer så skaffe meg en så snart jeg flytter på hybel. Katter er nydelige dyr. (For øvrig er jeg også ekstremt glad i fugler. Krasjer litt med kattens adferd, men likevel. Liker bedre katter enn hunder)

Lenke til kommentar
img0661rh0.jpg

Vi har en kattunge som er litt over 3 mnd nå. Kjempedigg meg katt 80% av tiden , men den har lagt sin elsk på tastatur. Så står en av laptopene åpne, eller det er lys i skjermen til den stasjonære så går det kun få minutter før katta er der.

img0674uc0.jpg

Enten løper den rundt på tastaturet, for så å sette seg ned og har seg en grundig kattevask, alternativ en liten blund.

Den blir forbanna og vanskelig hvis jeg tar den bort.

img0669ap2.jpg

Søteste katten! Men skjønner jo at det er plagsomt når katten erobrer hele tastaturet. Her er mitt forlslag til deg for å få bukt med dette problemet. Jeg leste nemlig i et blad om en annen som hadde et lignende problem, og da var det en som sa hun skulle sprute litt romtemperert vann på katten hver gang den gjorde noe den ikke skulle. På den måten kom den til å skjønne at det den gjorde var galt, og ikke gjøre det mer. Men som sagt: Vannet må være romtemperert, og det må være litt om gangen. Det er jo ikke meningen å skade katten, bare få den til å skjønne at den gjør noe den ikke har lov til. Dette kan man gjøre med god samvittighet. Det var en dyrlege i bladet som foreslo denne løsningen :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke egentlig?

Fenris brukte jeg mye tid på i starten for å lære ham opp i hva som var lov og ikke lov her i hus. Jeg brukte masse ros og godbiter som belønning for korrekt oppførsel, og et bestemt "nei" for ulydig oppførsel.

For den ordentlig dårlige oppførselen (f.eks kloring på møbler, klatring på kjøkkenbenken og bord hvor vi spiser) ble straffen en liten sprut vann fra en sprøyte som jeg hadde konstant tilgjengelig. Problemet her var at man måtte holde han under konstant oppsikt og følge det opp hele tiden. Fordelen var da at han lærte det rimelig raskt og vi har ikke hatt noe problem etter det, han er en veldig lydig liten rakker.

Det funker tydeligvis.

Lenke til kommentar

Her er en hel haug med bilder som jeg har tatt av våre Burmesere "Fenris" og "Missy". De er søsken og litt over ett år gamle nå. :)

Fenris og Missy webalbum

Fenris er kattungen med det sorte hårbåndet rundt halsen, Missy er jeg ikke sikker på fordi vi ikke kjøpte henne opprinnelig men tok over henne noen måneder senere pga allergi hos de opprinnelige kjøperne.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Det med tastatur tror jeg katten gjør mest for å få oppmerksomhet. Katten vår gjør også det. Du kan jo prøve å bare forflytte deg og overse den i stedet for å sprute vann på den.

Jeg er ikke så stor fan av å sprute vann på katten vår, men det er for meg personlig i forhold til vår katt. Jeg er av den oppfatning at katten faktisk ikke klarer å koble handlingen til spruteflasken. Den kan jo liksågodt koble MEG til spruteflasken. Vil ikke at katten skal være redd for meg.

Lenke til kommentar

Spruter vann KUN de gangen han gjør noe seriøst galt. Om han hiver seg etter hodet mitt og biter i hardt som F eller om han ikke lekebiter men biter for å "drepe" responderer jeg med spruteflaska. Det har fungert og han vet at det er galt så nå er den gjemt bort men om han overtreder noe så glat så vet han om det. Han er ikke redd vann snarere tvert imot han har det med å lukke opp døra når jeg står i dusjen og kommer somregel tassende inn for å slåss med badevannet :love: . Så arti å se nurket slåss med vannet som samler seg opp rett under forhenget. Han springer jo ikke direkte inn i strålen fra dusjen selv om han har gjort det en gang før da. Men han sitter å dasker vanndammen i foten av dusjen min.

Han ser ikke ut til å kjede seg så veldig og det å ha på radioen mens jeg ikke er hjemme ser ut til å virke som en super av-stresselse for han fordi han ikke tyr til mjauing eller skraping på dører etter folk. Når det kommer til sengetid så vet han godt at jeg vil ligge i fred i sengen så han kommer somregel opp og legger seg på ett område hvor han ikke vil bli forstyrret selv (somregel ved siden av hodeputen min) og ligger der til jeg våkner av at han vil ha morgenkosen sin klokka kvart på sju. Det er så godt å våkne når man har katt pga. oppmerksomheten.

Nurket mitt blir snart 6 og en halv måned og har roet seg betraktelig med kloring og biting men liker å lekesloss engang iblant. Etter nyttår skal jeg til dyrlegen for å sterilisere han og chippe han slik at han roer seg ned og er lett å finne om han skulle rote seg bort.

Han har nå vært alene i ca ett døgn uten oppsyn men leiligheten var godt oppvarmet og ovnen med termostat var satt på ca 21 grader inne temperatur. Alt som kunne skade ham er ryddet unna og ledninger er trukket ut for å forhindre strømskader. Ekstra lys er skrudd på slik at han ikke blir helt alene om kvelden og ekstra mat og vann i lange baner ble satt ut slik at han ikke lider noen nød der.

Jeg lurte på om noen har noe tips for selvlaget godbit til pus? Hadde vært skøy og se om jeg ikke kunne lært han noen triks nå som han er så ung :D .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...