Psyp Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Nå har jeg hørt at flåtten migrerer nordover, men så lenge vi holder ham som inne katt så tror jeg den skal slippe flått! Takk for svar, skal stikke å kjøpe en børst, noen tips til hvilken? Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg børster aldri mine innekatter så sant jeg ikke går skikkelig over dem med furminatoren for å redusere røyting på dem. De steller pelsen sin fint selv, og trenger ikke meg til å blande meg i det. Men for all del, det er jo strengt tatt bare positivt å gjøre det, om katten trives med det Lenke til kommentar
Psyp Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Uhm, katta spratt på fanget for litt morgenkos. Når jeg klør monsen på bakparten, rett før halen skyter den stumpen rett til vers. Da min nese ymtet en stram lukt som egentlig ikke burde være der i følge min mening. Vet at katter ikke liker å bade, men jeg tror ikke denne katta har fått et eneste bad ! Den er sju månder gammel nå, adoptert å har bodt i krisehjem. Når skal man eventuelt bade kattene? puuuuuurrrrrr En annen ting jeg har merket meg er at jeg kan høre den puste, nesten like høyt som meg, kommer den til å begynne å snorke også nå? Er Kaviar trygt å gi den? Er det greit å leke med en svak laserpeker. Å sist men ikke minst, nårtid på dagen lønner det seg å gi den mat? mvh andy Endret 17. november 2008 av Psyp Lenke til kommentar
Kea Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Andy =) Jeg tror du heller bare for sikkerhets skyld skal få katten din sjekket hos veterinæren. Stram lukt betyr ikke nødvendigvis urenhet i seg selv, det kan være infeksjoner eller annet. Bare bestill time og få den undersøkt. Man skal ta katten til veterinær uansett, for å få en standard sjekk (Er mer med hunder, men man bør egentlig gjøre det med katter også). Du trenger ikke bade katten din, katter er hygieniske dyr og klarer for det meste å holde seg rene av seg selv (med unntak av litt børsting innimellom) Det med kaviaren vet jeg ikke helt, det må du nesten høre med dyrlegen din om. Tips: Det finnes folk som tror at katter må ha variasjon i kosten slik som vi mennesker. Dette er bare tull. Det kan ta en katt opptil to måneder å venne seg til et nytt for. Bare sørg for at du holder deg til noe som er god kvalitet, og multivitamin. Ikke gi katten for mye boksemat eller middagsrester. Holder du deg til fast for, slipper du tigging og stjeling av middagsmat. Endret 17. november 2008 av The_Unforgiven Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Katta mi snorker og snakker i søvne den pluss at den puster tungt enkelte ganger så du kan høre den. Renslig er den, og den har en blank fin og myk pels men tror jeg skal gi han ett bad snart Er vel på tide. Endret 17. november 2008 av Mikkel™ Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Andy: Jeg sier som "the unforgiven", ta pus til en veterinærsjekk for sikkerhetsskyld. Er det en hann eller hun? Er den kastrert? Og nei, pusene MÅ ikke bades, men noen er såpass skitne i pelsen og lukter vondt, så det kan være greit å gjøre det. Men da holder det med engang til de blir rene. Så sant pus vil være med på det da.... Ang laserpeker så sier jeg bare "se ann katten". Det kan være veldig fin aktivisering, men ikke overdriv Eldste katten min her ble helt gal av laserpeker som ungkatt. Tilslutt begynte han å fiksere på lysglimt og hele pakka, og stresset seg opp. Da gjemte vi vekk laserpeker'n, og jeg har vel tatt den frem MAKS 1 g i året siden. (han er nå 5 år) Og fortsatt så blir han HELT vill bare han hører KLIKKET da vi trykker på den! Uten at han trenger å se lyset. Nå har jeg kastet den laserpekern, for det var virkelig ikke bra for Psycho. Så se ann katten ang pust: denne ville jeg sjekket ut hos veterinæren for sikkerhetsskyld... Kaviar: Jeg aner ikke. Spør veterinær Mat: De FLESTE katter klarer å avgjøre selv i løpet av et døgn hvor mye mat de skal ha, så maten kan stå fremme hele tiden. Mens andre katter ikke klarer dette i det hele tatt (mine gjør IKKE det), og de må få oppmålt med mat. Jeg gir mine katter mat morgen og kveld. Altså med det samme jeg står opp, og det siste jeg gjør før jeg legger meg. Da får de dagsrasjonen fordelt på to måltider. Jeg må gjøre det sånn slik at Psycho her ikke kommer til å trille etterhvert.. Han spiser til det er tomt han, uansett. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Til meg er det slik at katten har mat hele tiden og han spiser selv når han vil. men ser han at jeg er på kjøkkenet kommer han og vil ha en godbit somregel Litt arti egentlig Lenke til kommentar
Kea Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 En liten anbefaling: Ikke la maten stå ute hele tiden, da er det en viss sjanse for at katten ikke rutinerer spisingen, noe som igjen kan føre til overvekt eller undervekt. Jeg gjør det alltid slik, jeg fyller skåla tre ganger om dagen (om morningen, rundt middagstider, om kvelden) og setter den ut. Når jeg ser at kattene ikke spiser lenger tar jeg den vekk igjen til neste gang det er foringstid. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Katter er jo generelt sett småspisere, så hos oss så står maten fremme hele tiden. De fleste katter greier å styre det selv. Etter hva jeg har lest så er de fra naturens side vant til å spise ofte men lite. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Lurte litt på med børstestell også, trenger disse korthårete kattene børsting? Selvfølgelig må man det. Det holder pelsen ren og fri for rusk og rask fra naturen. Man bør også regelmessig sjekke for flått. Flått kan være dødelig. Det er noen som tror at slike flåtter ikke finnes i Norge, men der tar de feil. De kan overføre sykdommer og slikt. Finner du flått på katten din bør den fjernes med en gang, med riktig metode. Deretter bør det undersøkes om det er noen røde flekker/ringer hvor flåtten bet seg fast. Dette bør undersøkes av en dyrlege. Mener du at man skal ta katten med til dyrlegen hver gang den får flått? Det kan jo hos enkelte bli flere ganger om dagen. Jeg besøker besteforeldrene mine en til to ganger i uka og hver gang jeg er der så fjerner jeg alt fra 3 til 10 flått fra katten. Det har jeg gjort de siste 15 åra. Katten begynner å få veldig dårlige tenner nå, men ellers så er den i fin form. Er ute og jakter på damene hver dag Lenke til kommentar
Kea Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Lurte litt på med børstestell også, trenger disse korthårete kattene børsting? Selvfølgelig må man det. Det holder pelsen ren og fri for rusk og rask fra naturen. Man bør også regelmessig sjekke for flått. Flått kan være dødelig. Det er noen som tror at slike flåtter ikke finnes i Norge, men der tar de feil. De kan overføre sykdommer og slikt. Finner du flått på katten din bør den fjernes med en gang, med riktig metode. Deretter bør det undersøkes om det er noen røde flekker/ringer hvor flåtten bet seg fast. Dette bør undersøkes av en dyrlege. Mener du at man skal ta katten med til dyrlegen hver gang den får flått? Det kan jo hos enkelte bli flere ganger om dagen. Jeg besøker besteforeldrene mine en til to ganger i uka og hver gang jeg er der så fjerner jeg alt fra 3 til 10 flått fra katten. Det har jeg gjort de siste 15 åra. Katten begynner å få veldig dårlige tenner nå, men ellers så er den i fin form. Er ute og jakter på damene hver dag Nei, var ikke det jeg mente Det jeg mente var at hvis katten har røde ringer eller flekker i huden bør det undersøkes av dyrlege. Selve flått-sjekken kan man gjøre selv. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 En liten anbefaling: Ikke la maten stå ute hele tiden, da er det en viss sjanse for at katten ikke rutinerer spisingen, noe som igjen kan føre til overvekt eller undervekt. Jeg gjør det alltid slik, jeg fyller skåla tre ganger om dagen (om morningen, rundt middagstider, om kvelden) og setter den ut. Når jeg ser at kattene ikke spiser lenger tar jeg den vekk igjen til neste gang det er foringstid. Alle de kattene jeg har hatt opp gjennom åra (5-6stk), har hatt fri tilgang til mat. Og ingen av dem har vært undervektige/overvektige. Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg mater to gang om dagen, morgen og ettermiddag. Har merket meg at han spiser maten fortere opp hvis han får alt på en gang. Jeg veier faktisk opp maten og så han får riktig mengde.. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Og katten smugspiser ikke mus eller fugler? Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Ikke ennå, har ikke begynt å være ute så! Og tror ikke jeg har slikt hjemme... håper jeg. Endret 18. november 2008 av phax Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Vi børster katten vår under den verste røytingen. Hun er korthåret. Ellers så er det ikke nødvendigvis behov for å børste korthårede katter. De fikser som oftest opp selv. Langhårede katter må gjerne børstes hver dag for å unngå floker, men tror mye kommer an på fóret også. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Noen som har noen tips til hvordan få katten til å kvesse klørne sine på noe annet enn møbler? Har klorestativ og prøver å løfte han bort til dette hver gang jeg hører han kvesser et annet sted, men det er håpløst, han gir seg ikke. Endret 19. november 2008 av tacomodo Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg mater to gang om dagen, morgen og ettermiddag. Har merket meg at han spiser maten fortere opp hvis han får alt på en gang. Jeg veier faktisk opp maten og så han får riktig mengde.. Samme gjør vi her Noen som har noen tips til hvordan få katten til å kvesse klørne sine på noe annet enn møbler? Har klorestativ og prøver å løfte han bort til dette hver gang jeg hører han kvesser et annet sted, men det er håpløst, han gir seg ikke. Gi godbiter hver gang pus klorer på rett sted og ros MASSE! Men, i noen tilfeller føler jeg at det er dødfødt jeg... Psycho her kommer ALDRI til å gi seg med å klore på høytaler dekselet så lenge høytalern lever... Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ja, jeg tror også det er dødfødt egentlig. Høytalerene mine får også gjennomgå, samt sitteputa på kommoden i gangen, og sofaen, og stolrygger, og teppe... Tror jeg skal prøve å kjøpe sånn Cat B Gone spray og spraye sånn lukt som han ikke liker så kanskje han gir seg. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Men, i noen tilfeller føler jeg at det er dødfødt jeg... Psycho her kommer ALDRI til å gi seg med å klore på høytaler dekselet så lenge høytalern lever... Hahaha, jeg hadde for noen år siden SYV stykker. Og gjett hvor de klatret? De hang i dekselet. Mine har klort på sofaen og puffen. De ser ikke ut. Vi hadde jo en hel hær som kvesset klørne sine der som bebiser. Vi skal trekke opp sofaen til jul da Og sparke kattene til helvette bort når de prøver å klore De har et lite klorestativ, som de faktisk bruker(!!). Utrolig. Ikke vært så mye kloring på sofaen i det siste. Endret 19. november 2008 av Turtlis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå