Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hoi

 

Vi har en ung hannkatt som nettopp er blitt kastrert, men etter kastreringen har oppførselen hans endret seg dramatisk.

 

Det er vel nå ca 2-4 uker siden vi kastrerte han, og før kastreringen var katten helt rolig, lekte rundt med den andre katten i huset (også hannkatt) og alt var bare fryd.

Nå etter kastreringen virker det som om katta er blitt sinnsyk. Han er ekstremt følsom for lyd, spesielt brå lyder, brå bevegelser osv. Blir veldig veldig lett vettskremt.

Ta et eksempel, den andre katten vår satt oppå ett bord mens den andre satt og spiste. Plutselig hopper den ene katten ned, hvorpå den andre katten blir skremt, han hopper omtrent en halvmeter opp i lufta hvorpå mat og vann spruter utover, katta løper så ut i gangen og gjemmer seg mens han freser og skyter rygg.

Virker som det har blitt værre i det siste.

En annen kveld klikket katta mentalt i vinkel på halen sin, løp rundt og var helt idiot.

 

Noen som har no tips til evt løsning her? :(

 

det er ikke bare nå en periode som han reagerer sånn da?

 

Og det med halen kan jo være fordi han er blitt leken igjen... Hmmmm..

 

OT: BMW ja... www.bmwmsport.com, regner med det er en kjent side??

Lenke til kommentar
Håper at dette bare varer en kort periode, har vært prat om avliving osv her..

 

OT: bmwmsport.com, godt velkjent Geir Ove, jaggu er du ikke her og :D

 

Huff da, gi katten LITT mer tid på seg før dere går til et sånn steg da...

 

Og OT... Ikke HELT Geir Ove da, men søster hans :p Regnet med du kjent til GO serru :p Det gjør vel de fleste i BMW miljøet som også kjenner til Koed :p

Lenke til kommentar

Hei.

 

Første gangen jeg skriver noe her på dyreforumet. Har et lite kattedilemma.

 

Har to katter, begge er hun-katter. Begge er ca. 6 mnd. gamle og vi fikk dem når de var 12 uker gamle. Deler dem etter farge, der den ene er hvit, mens den andre er brun.

Vi fikk den hvite først, så den ble "vår" før den brune ble det. Det har vært litt rivalisering som har gått på "slosskamper" på natterstid.

Men nå som dette har gitt seg har den brune begynt å tisse innendørs, til tross for at de har en tissekasse som begge pleide å bruke.

Det som kan være greia er at vi har begynt å ha dem ute, da vi "følger" dem ut og er ute med dem. Den brune er veldig glad i å være ute, men fordi vi akkurat har flytta så lar vi dem ikke være ute så lenge de vil enda.

Den brune graver på vinduet fordi hun vil ut, og det er akkurat ved vinduet hun tisser.

 

Nå sier samboern min at vi skal prøve å ta henne på fersken og "stikke snuta hennes nedi". For da skjønner hu at dette er feil å gjøre visst nok.

MEN (!) etter hun har tisset hender det fort at hun koser, kosesnakker eller faktisk mater (med sånn godmat) den brune så og si rett etter hun har tisset (fordi jeg blir streng på katten og sier nei).

Jeg mener dette er riv ruskende feil å gjøre da katten ikke lærer fult og helt at det hun har gjort er feil. Samboern mener at katten ikke kobler dette.

 

Er dette riktig? Er det noen som har noen tips med tanke på tissingen inne? Trenger hjelp her, er lei av å tørke piss morgen og kveld.

 

Ps. Vi rensker tissekassa en gang om dagen ca.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig skeptisk til den metoden, har hørt om andre som tvinger kjæledyret sitt ned i sin egen avføring i det ønske at dyret skal forstå at dette er "ulovlig."

 

De kattene jeg har vært borti som ikke er så flink med avføringen av enten det ene eller det andre slaget, har reglene vært enkle.

 

Om vi ikke er hjemme, er ikke katten inne.

Om vi er hjemme, men har ikke kontroll over katten, som f.eks søvn, er ikke katten inne.

Om vi er hjemme og kan følge med om katten gir signaler for at den må på do, er katten inne.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Står ikke å direkte kjefter på katten, men noen ukvemsord kommer nå om morgenen når jeg ikke har tid til å tørke piss :p

Får prøve det med å flytte tissekassa, mulig det fungerer. Prøver nå alt hvertfall. Vanskelig å flytte henne "i akten" fordi hu er jævli sleip, og gjør det fort. Men må vel prøve en 100% fokus observasjon.

Kan denne tissingen være et signal på "jeg vil ut"? Ettersom det er ved vinduet, der hun ofte står og mjauer etter vi har tatt henne inn.

 

Litt synd at de ikke er store nok til å være alene ute over lengre tid enda. Har prøvd det, men da ender de bare opp redde og kalde.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Gikk nesten en hel dag nå uten tissing, men selvfølgelig, etter 12 timer med vokting av gulvet setter jeg meg og ser 2 episoder med Friends og hun tisser igjen. Sleipe jævel. Hadde også lagt ut avispapir på gulvet langs vinduene som hun tydelig ikke likte, så hun tisset helt på kanten denne gangen.

 

Prøvde i natt å sove med henne på bad/vaskerom der tissekassa er. Så hun ikke kunne vandre rundt i huset og da tisse hvor hun vil. Så må hun på do må hun bruke tissekassa. Prøver denne taktikken igjen, håper hun tar hintet etterhvert.

 

Vasker hver gang med klor, holder vel det? Og skal prøve å kjøpe denne Get Off-tingen :p

Lenke til kommentar

Sikkert spørsmål som er blitt stillt før, men spørr igjen.

 

Har en hunnkatt på snart 3 år, og mor vil ha en katt til.

Bruker det å gå fint å ta inn en kattunge i familien eller er det å be om bråk fra katten som allerede har vært her noen år ??

 

Erfaringer ?

Lenke til kommentar

Husker når katta mi fikk kattunger. Det er INGENTING bedre!

Søtere dyr skal man lete lenge etter.

 

Desverre ga vi bort alle. (Er vel en 2 år siden nå.)

 

I tillegg så plager det meg at katta mi er så lat.

Ikke at det er galt eller noe (skal ikke si så mye selv:p) men hadde vært morro om det hadde vært litt mer futt i krabaten :p

Lenke til kommentar

Jeg har denne helgen vært kattevakt for min samboer og hennes tante sine katter. (Litt komplisert, men jeg har bodd hos tanten med to katter..).

 

Hannkatten, som delvis min, er toppers, den kan en nesten plukke på øyet uten at han gjør noe.

 

Hokatten, derimot, er datteren til Satan. Snill og grei til vanlig, men hvis en klapper henne på feil sted, høgger hun til.

 

Ellers blir hun et slags fresende vesen når hun må ut. Dette har resultert i at første kvelden hun måtte ut, bærte jeg henne fresende ut, i frykt for mitt eget liv. I det hun var ute, smatt hun inn igjen. Enden på visen var at jeg måtte lure henne opp i et teppe med mat, for så å bære henne skånsomt ut. De andre dagene har jeg lurt henne ut med boksemat. :innocent:

 

Hannkatten

post-14238-1226234926_thumb.jpg

 

Hokatten

post-14238-1226234980_thumb.jpg

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

081108_006.jpg

 

Denne her bor på badet mitt om dagen.... Og den er akkurat så hyggelig som det ser ut som her. Det er en villkatt vi har fanget inn hjemme hos besteforeldrene mine. I morra skal den steriliseres hos veterinæren, og vi håper å få den LITT mer tam enn nå før den slippes ut igjen for å leve det glade liv på gården.

 

Noen gode tips til å få den tam? Bortsett fra å fore den fra hånda?

 

Den bor i det største buret til bridie nå, Med seng, vann og do inni. Men ligger kun i et hjørne og knurrer om vi åpner døra.

 

Jeg er VELDIG spent på åssen vi skal få henne inn i buret for å få den til vet'n i morra gitt.

 

Eller, HENNE? Det vet vi ikke da... kjønn er usikkert enda :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...