Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Så lenge en katt ikke får gå ute fritt, uten å være under tilsyn (i bånd, innegjerdet hage, bur), så synes ikke jeg det er et godt kattehold. At de ikke er kastrerte fordi noen har katteoppdrett som hobby synes jeg ikke kan forsvare en så grunnleggende frihetsberøvelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så absolutt ikke. Katter klarer seg fint innendørs med og uten baller, gitt. :)

Kommer an på om du har plassen til dem, skaffer den annen stimulans (klorebrett, leker, etc) og gir den oppmerksomheten den fortjener. Derimot om du skal ha utekatt er det krav at den er kastrert/sterilisert i mitt hode, i hvert fall.

 

Så lenge en katt ikke får gå ute fritt, uten å være under tilsyn (i bånd, innegjerdet hage, bur), så synes ikke jeg det er et godt kattehold. At de ikke er kastrerte fordi noen har katteoppdrett som hobby synes jeg ikke kan forsvare en så grunnleggende frihetsberøvelse.
Ah, jeg ser hvor du vil hen. Alle katter burde få parre seg som de vil og gå hvor de vil? Eller at rasekatter er styggedom? Fordi rasekatter har fantes lenge, f.eks. Abyssineren etc.

 

Du mener at denne "frihetsberøvelsen" er mange ganger verre enn kattunger som dør hvert år, flere tusen katter uten hjem og sykdom som florerer, som f.eks. katteaids?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du drar slike sammenligninger, og hvorfor du legger ord og meninger i munnen på meg som jeg ikke har uttalt meg noe om. Jeg mener også at katter skal steriliseres/kastreres. Jeg synes heller ikke rasekatter i seg selv er noe negativt - jeg har jo tidligere i tråden sagt at jeg ønsker meg en - men at jeg synes det blir helt feil når en menneskehobby skal gå så langt at man systematisk fratar katter noe så grunnleggende som det å gå fritt ute.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Så absolutt ikke. Katter klarer seg fint innendørs med og uten baller, gitt. :)

Kommer an på om du har plassen til dem, skaffer den annen stimulans (klorebrett, leker, etc) og gir den oppmerksomheten den fortjener. Derimot om du skal ha utekatt er det krav at den er kastrert/sterilisert i mitt hode, i hvert fall.

 

Så lenge en katt ikke får gå ute fritt, uten å være under tilsyn (i bånd, innegjerdet hage, bur), så synes ikke jeg det er et godt kattehold. At de ikke er kastrerte fordi noen har katteoppdrett som hobby synes jeg ikke kan forsvare en så grunnleggende frihetsberøvelse.
Ah, jeg ser hvor du vil hen. Alle katter burde få parre seg som de vil og gå hvor de vil? Eller at rasekatter er styggedom? Fordi rasekatter har fantes lenge, f.eks. Abyssineren etc.

 

Du mener at denne "frihetsberøvelsen" er mange ganger verre enn kattunger som dør hvert år, flere tusen katter uten hjem og sykdom som florerer, som f.eks. katteaids?

 

 

Det finnes egen klasse på utsillinger, kastrater, for kasererte katter. Så det er ikke noe spessielt med det...

Lenke til kommentar

Som sagt, kanskje vi bare skal avskaffe kattehold generelt?

Jeg synes ikke at å ha innekatt er dyreplageri, så lenge man vet hva man driver med, og ei heller å kun ha katter ute. Jeg har jobbet med dyr ganske lenge, så jeg har sett begge ekstremer, på positivt og negativt. Vi har fått inn kattunger som aldri har sett dagslys, bodd i kjellere og vandret i sitt eget ekskrement etc., og katter som ikke har fått mat ute men måttet klare seg selv med floker i hele pelsen som bare måtte barberes etc., og jeg har og sett individer i begge situasjoner som klarer seg helt fantastisk bra og lever et verdig, godt og mest sannsynlig ganske lykkelig liv. Hvis du er for trangsynt til å se at katter kan ha det bra med nok plass og stimulans, selv uten å fly ute uten oppsyn, så får det heller være ditt problem.

Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke sett deg komme med noen argumenter til hvorfor det er dyremishandling å ha innekatt, bortsett fra dette med frihetsberøvelse som jeg mener kan ordnes på andre måter, som du ikke motargumenterer. Så at "diskusjonen faller ned på et slikt nivå" er en naturlig ettervirkning av at du ikke argumenterer, men bare gjentar din mening. Og ja, det er trangsynt når du ikke har noen argumenter for ditt synspunkt (hvis man ser vekk fra det ene jeg allerede har motdebattert), og kun driver og gjentar sin mening.

Lenke til kommentar

Det er da ikke dyremishandling å ha en katt inne. det er vel ingen som påstår det?

Det er vel heller at vi syns ikke noe om det. En katt har det jo bedre utendørs sammen med kattevennene sine.. Det er jo ingen hemmelighet, og du kan ikke nekte på det, Eplefe?

Og jeg får vondt når jeg ser en katt midt i byen, eller i hus ved hovedveien. Da er det faktisk bedre å ha de INNE!

Lenke til kommentar

Det er kjipt å slippe ut kattene enkelte steder. Frøya får ikke lov til å være ute når det er sent, fordi hun kun våger seg over veien når det er stilt og kjedelig på "rett" side av veien. Dette skjønner hun, og hun liker seg faktisk best inne uansett.

 

Er kun en liten grøft og ett gangfelt som skiller huset vårt og en ganske trafikert riksveg, 70-sone :/

Lenke til kommentar

"Kattevennene sine"? Hva om man har fire katter, alle fire kattene har vært inne siden de var kattunger, bortsett fra når de er med deg ut? Er det fortsatt dyremishandling/slemt gjort? Da har de vennene sine, stimuli (om eier er flink) og får være ute. Og jo, i følge Tabris er det dyremishandling. :)

Lenke til kommentar
Det er da ikke dyremishandling å ha en katt inne. det er vel ingen som påstår det?

Det er vel heller at vi syns ikke noe om det. En katt har det jo bedre utendørs sammen med kattevennene sine.. Det er jo ingen hemmelighet, og du kan ikke nekte på det, Eplefe?

Og jeg får vondt når jeg ser en katt midt i byen, eller i hus ved hovedveien. Da er det faktisk bedre å ha de INNE!

 

Kan ikke si meg helt enig med deg på dette punktet. Det er langt i fra alle katter som går overens, og det er heller ikke helt uvanlig at andre katter jager nye katter avgårde. Jeg trodde at det var et OK sted å ha katt der vi bor, men det viser seg at det er HAUGEVIS av katter som flyr rundt der, og det er stadige slosskamper. Ikke sikkert at alle kattene har det like greit å ute da.

 

Og før man har sett en innekatt som tas godt vare på, så synes jeg egentlig ikke man kan uttale seg om det er dyreplageri eller ikke. Ikke alle katter har noe særlig interesse av å være ute heller.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Så lenge en katt ikke får gå ute fritt, uten å være under tilsyn (i bånd, innegjerdet hage, bur), så synes ikke jeg det er et godt kattehold. At de ikke er kastrerte fordi noen har katteoppdrett som hobby synes jeg ikke kan forsvare en så grunnleggende frihetsberøvelse.

 

Hvordan mener du at man skal få flere katter? Sende dem ut på tur og se om de kommer hjem igjen gravid? Hvordan har du planer om å kontrollere ukastrerte hankatter da? Det er jo disse som er verst å ha med å gjøre både ute og inne. Jeg har i hvert fall ikke noe ønske om å ha ukastrerte hankatter i nabolaget.

 

Dine ideér om hva som er er et "godt kattehold" er ganske lite gjennomtenkt, spør du meg.

 

Hvordan går det med pusefrøkenen din forresten Darkness?

 

Såvidt jeg vet, så går det bra. Vi er på tur til foreldrene mine på vestlandet, så naboen er innom og mater henne. Men sist vi hørte fra naboen så hadde hun det i hvert fall fint. Hun gadd ikke gå ut fordi det var så dårlig vær, så hun lå inne da han kom for å mate henne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...