Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har veldig lyst på en Hellig Birma, men jeg vet ikke om det noengang lar seg gjøre siden jeg ikke kommer til å ha den som innekatt. Jeg er også såpass stor mostand av innekatter at jeg har helst ikke lyst til å kjøpe katt fra noen som har dem som innekatter engang (eneste grunnen måtte være å redde en kattunge fra et liv som innekatt).

 

Pr. i dag har jeg en 11 år gammel sterilisert hunnkatt, men jeg regner med vi skaffer oss noen flere når vi får etablert oss. Forhåpentligvis en vi kan redde fra omplasseringen (helst en voksen katt, siden det er de som er minst ettertraktet etter hva jeg har forstått) og så to rasekatter.

Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst på en Hellig Birma, men jeg vet ikke om det noengang lar seg gjøre siden jeg ikke kommer til å ha den som innekatt. Jeg er også såpass stor mostand av innekatter at jeg har helst ikke lyst til å kjøpe katt fra noen som har dem som innekatter engang (eneste grunnen måtte være å redde en kattunge fra et liv som innekatt).

 

Pr. i dag har jeg en 11 år gammel sterilisert hunnkatt, men jeg regner med vi skaffer oss noen flere når vi får etablert oss. Forhåpentligvis en vi kan redde fra omplasseringen (helst en voksen katt, siden det er de som er minst ettertraktet etter hva jeg har forstått) og så to rasekatter.

 

Jeg har Ragdoll, som er en søskenrase til hellig birma. Den ene er 5 år gammel og har hatt fri tilgang via katteluke. Den andre er bare 3 mnd og må nok vente litt. Det som er så bra med ragdoll-rasen (og hellig birma, tor jeg også) er at den holder seg rett utenfor huset. Så det er ikke store risikoen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor er du mostander av innekatter?

 

Jeg var også motstander av det til en viss grad, til jeg fikk katt selv som vi hadde inne i starten (da hun var kattunge). Jeg tror ikke katter har vondt av å være inne hvis de ikke har vært ute, og hvis de fra naturens side er relativt rolige og mer kosete. Det innebærer selvfølgelig mer arbeid for eieren, da det krever at man gir dem en god del oppmerksomhet på ulike måter.

Lenke til kommentar

Jeg er motstander av innekatter fordi jeg mener det fratar katter noe av det mest grunnleggende alle levende vesener med et minimum av hjernekapasitet bør få ha: friheten til å gå ute. Det er i kattens natur å utforske sitt revir (som i de fleste tilfeller er større enn et hus, selv hos steriliserte hunnkatter), ta patruljeringsrunder, beskytte det mot inntrengere, finne evt. musehull, utkiksposter osv.

 

Til et viss grad så kan dette gjøres inne, men langt fra så bra at jeg anser det som et forsvarlig eller bra dyrehold på noen måte. Til og med de fleste husdyr går ute, noe som er lovfestet (i hvertfall for økologisk dyrehold). Når da husdyrindustrien ikke akkurat er kjent for å være revolusjonerende i sitt fokus på bra dyrehold, så sier det litt om hvor grunnleggende dette er.

 

I tillegg stiller jeg meg svært skeptisk til mange av grunnene jeg har lest og hørt for å ha innekatter. Hos de som sier at det er for at katten ikke skal bli skadet i kamper med andre katter, evt. bli påkjørt og annet, så høres det for meg ut som om de i stedet for å ta tak i egen frykt la det gå utover katten. For de som sier at de bor et sted som er såpass trafikkert at det er en overvettes stor sjanse for at katten vil bli påkjørt om den går ute, så mener jeg de ikke burde skaffe seg katt til å begynne med.

 

Ellers er det vel også litt fokus på å avle frem innekatter som er mest mulig rolige og kosete. Etterhvert som man fokuserer mer på slike egenskaper, i tillegg til at det er begrenset med rom og bevegelsesmuligheter i et hus, så endrer vi sakte men sikkert kattens natur til å bli en slags søt, levende kosebamse til vårt behag fremfor det temmede rovdyr den er og bør få være.

Lenke til kommentar

Da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine måtte vi ha kattene inne fordi det var en motorvei rett ved. Så utrolig trist å miste kattene hele tiden, så dermed ble det slutt på utelivet for dem. Men til gjengjeld ble det mange hytteturer på kattene, så godt som hver helg. Da kunne dem kose seg og "leve ut".

 

Det er forskjell på katt til katt om dem klarer å leve inne hele livet, samme gjelder det å leve ute. Foreldrene mine hadde en hunnkatt som ikke ble innestengt, hun "forsto" det med å holde seg borte fra biler/veier.

 

Så det med å holde katter innendørs må nok vurderes for hver enkel katt, mye avhengig av hva den er vant til og alder. Yngre katter er mer i aktivitet.

 

Utgangspunktet er vel Norsk skogkatt den katten som vandrer lengst, så man bør ikke la den gå ute hvis det er farlige veier i nærheten. Men hvis den læres til å være inne, er det nok mulig. De kattene mine foreldre hadde var gatemix skogkatter, og dem klarte fint det livet. Den ene ble faktisk nesten 17 år, men var slapp på slutten.

Lenke til kommentar
Jeg er motstander av innekatter fordi jeg mener det fratar katter noe av det mest grunnleggende alle levende vesener med et minimum av hjernekapasitet bør få ha: friheten til å gå ute. Det er i kattens natur å utforske sitt revir (som i de fleste tilfeller er større enn et hus, selv hos steriliserte hunnkatter), ta patruljeringsrunder, beskytte det mot inntrengere, finne evt. musehull, utkiksposter osv.

 

Til et viss grad så kan dette gjøres inne, men langt fra så bra at jeg anser det som et forsvarlig eller bra dyrehold på noen måte. Til og med de fleste husdyr går ute, noe som er lovfestet (i hvertfall for økologisk dyrehold). Når da husdyrindustrien ikke akkurat er kjent for å være revolusjonerende i sitt fokus på bra dyrehold, så sier det litt om hvor grunnleggende dette er.

 

I tillegg stiller jeg meg svært skeptisk til mange av grunnene jeg har lest og hørt for å ha innekatter. Hos de som sier at det er for at katten ikke skal bli skadet i kamper med andre katter, evt. bli påkjørt og annet, så høres det for meg ut som om de i stedet for å ta tak i egen frykt la det gå utover katten. For de som sier at de bor et sted som er såpass trafikkert at det er en overvettes stor sjanse for at katten vil bli påkjørt om den går ute, så mener jeg de ikke burde skaffe seg katt til å begynne med.

 

Ellers er det vel også litt fokus på å avle frem innekatter som er mest mulig rolige og kosete. Etterhvert som man fokuserer mer på slike egenskaper, i tillegg til at det er begrenset med rom og bevegelsesmuligheter i et hus, så endrer vi sakte men sikkert kattens natur til å bli en slags søt, levende kosebamse til vårt behag fremfor det temmede rovdyr den er og bør få være.

 

 

EEEENIG.

Wooh, møtte katten min ute istad x] Han har blitt skikkelig asosial :p Men han er i sin beste velstand.

Lenke til kommentar
Jeg er motstander av innekatter fordi jeg mener det fratar katter noe av det mest grunnleggende alle levende vesener med et minimum av hjernekapasitet bør få ha: friheten til å gå ute. Det er i kattens natur å utforske sitt revir (som i de fleste tilfeller er større enn et hus, selv hos steriliserte hunnkatter), ta patruljeringsrunder, beskytte det mot inntrengere, finne evt. musehull, utkiksposter osv.

 

Til et viss grad så kan dette gjøres inne, men langt fra så bra at jeg anser det som et forsvarlig eller bra dyrehold på noen måte. Til og med de fleste husdyr går ute, noe som er lovfestet (i hvertfall for økologisk dyrehold). Når da husdyrindustrien ikke akkurat er kjent for å være revolusjonerende i sitt fokus på bra dyrehold, så sier det litt om hvor grunnleggende dette er.

 

I tillegg stiller jeg meg svært skeptisk til mange av grunnene jeg har lest og hørt for å ha innekatter. Hos de som sier at det er for at katten ikke skal bli skadet i kamper med andre katter, evt. bli påkjørt og annet, så høres det for meg ut som om de i stedet for å ta tak i egen frykt la det gå utover katten. For de som sier at de bor et sted som er såpass trafikkert at det er en overvettes stor sjanse for at katten vil bli påkjørt om den går ute, så mener jeg de ikke burde skaffe seg katt til å begynne med.

 

Ellers er det vel også litt fokus på å avle frem innekatter som er mest mulig rolige og kosete. Etterhvert som man fokuserer mer på slike egenskaper, i tillegg til at det er begrenset med rom og bevegelsesmuligheter i et hus, så endrer vi sakte men sikkert kattens natur til å bli en slags søt, levende kosebamse til vårt behag fremfor det temmede rovdyr den er og bør få være.

 

Hvis man skal ta utgangspunkt i dette, så burde ingen ha hatt katt i heletatt fordi den burde få være vill og ikke blitt avlet frem til å bli et kjæledyr.

Lenke til kommentar

Det finnes en mellomting mellom å ikke ha kjæledyr i det hele tatt og å ha dem inne hele livet. Hvis man først skal ha kjæledyr så mener jeg det er svært viktig at man legger mest mulig til rette slik at dyret kan leve så nær sin natur som praktisk mulig. At det er kunstig eller unaturlig å ha kjæledyr i utgangspunktet forsvarer ikke all form for unaturlig dyrehold hvor dyrets behov og natur går på bekostning av våre ønsker og interesser.

Lenke til kommentar
Jeg er motstander av innekatter fordi jeg mener det fratar katter noe av det mest grunnleggende alle levende vesener med et minimum av hjernekapasitet bør få ha: friheten til å gå ute. Det er i kattens natur å utforske sitt revir (som i de fleste tilfeller er større enn et hus, selv hos steriliserte hunnkatter), ta patruljeringsrunder, beskytte det mot inntrengere, finne evt. musehull, utkiksposter osv.

 

Til et viss grad så kan dette gjøres inne, men langt fra så bra at jeg anser det som et forsvarlig eller bra dyrehold på noen måte. Til og med de fleste husdyr går ute, noe som er lovfestet (i hvertfall for økologisk dyrehold). Når da husdyrindustrien ikke akkurat er kjent for å være revolusjonerende i sitt fokus på bra dyrehold, så sier det litt om hvor grunnleggende dette er.

 

I tillegg stiller jeg meg svært skeptisk til mange av grunnene jeg har lest og hørt for å ha innekatter. Hos de som sier at det er for at katten ikke skal bli skadet i kamper med andre katter, evt. bli påkjørt og annet, så høres det for meg ut som om de i stedet for å ta tak i egen frykt la det gå utover katten. For de som sier at de bor et sted som er såpass trafikkert at det er en overvettes stor sjanse for at katten vil bli påkjørt om den går ute, så mener jeg de ikke burde skaffe seg katt til å begynne med.

 

Ellers er det vel også litt fokus på å avle frem innekatter som er mest mulig rolige og kosete. Etterhvert som man fokuserer mer på slike egenskaper, i tillegg til at det er begrenset med rom og bevegelsesmuligheter i et hus, så endrer vi sakte men sikkert kattens natur til å bli en slags søt, levende kosebamse til vårt behag fremfor det temmede rovdyr den er og bør få være.

 

Hvis man skal ta utgangspunkt i dette, så burde ingen ha hatt katt i heletatt fordi den burde få være vill og ikke blitt avlet frem til å bli et kjæledyr.

 

 

I dag ville det vel helst vært dyreplageri om katten ikke fikk være inne. Om den ikke får gå ut er av mindre betydning, viser bare at eierne tar ansvar ;)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen motstander av innekatt, men jeg syns de burde få ha et liv utendørs. Jeg holdt den ene katten min inne ganske lenge, fordi vi bodde i andre etasje og jeg var litt pinglete :p

En dag det var knallvær bestemte jeg meg for å ha henne ut. Hun stooorkosa seg!

For å si det sånn. Nå, ett år senere, er hun aldri inne. kan det være på grunn av kattungene hennes på 7 mnd og bikkja. Jeg har hvertfall ikke hjerte til å ha innekatt, og skjønner ikke at folk som kan ha kattene sine ute har de inne.

Lenke til kommentar

Du har en litt annen mening. Har du prøvd å ha en innekatt? I mitt hode er en innekatt en katt som ikke går ut uten oppsyn, ikke en katt som ikke går ut i det hele tatt. Altså, jeg vet om en som har 14 innekatter (driver oppdrett og, gitt), og de vandrer jo ute i hagen når vi er med dem, og sitter ute på terassen med oss etc.

 

Det er en grunn til at rasekatter holdes inne, og den er i 90% av tilfellene at de ikke er kastrerte.

Lenke til kommentar
Du har en litt annen mening. Har du prøvd å ha en innekatt? I mitt hode er en innekatt en katt som ikke går ut uten oppsyn, ikke en katt som ikke går ut i det hele tatt. Altså, jeg vet om en som har 14 innekatter (driver oppdrett og, gitt), og de vandrer jo ute i hagen når vi er med dem, og sitter ute på terassen med oss etc.

 

Det er en grunn til at rasekatter holdes inne, og den er i 90% av tilfellene at de ikke er kastrerte.

Skal man ha katt innendørs er det vel et must at dem er kasterert, glemte å nevne det at min Ragdoll er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...