Gå til innhold

Tråden om katter!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøver desperat å få katten til å følge en liten del av min døgnrytme; intens leking og rasing slik at han skal være utslitt når det blir leggetid for matmor, ikke at det fungerer spesielt bra :p

Han gauler gjerne natten lang... :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har gått berserk i Photoshop. :p

Handycap-kitty.

Wow, flott bilde!!!!

Frøya har plutselig begynt å mjaue mye, ofte :D Skjedde liksom over natten, men nå er det lyd i henne :)

Lurer på om det ble mer av det etter at jeg begynte å svare henne :p

hehe, Lucifer katten her mjauer MYE! Og vi kan sitte ved siden av hverandre i sofaen og ha en fin samtale :p

Men er katten din sterilisert? Husk at det er tid for å være vårkåt nå da :p

Katten min Felix:

Nydelig pus!

Lenke til kommentar

Lana er borte igjen, og nå har hun vært borte i to netter. Slapp henne ut onsdag morgen, og etter det har vi ikke sett henne. Nabojentene så henne onsdags kveld og torsdag morgen. Da hadde hun fulgt etter dem gjennom skogen og til skolen. Det er et ganske langt stykke, og hun har nok aldri vært så langt unna hjemmet før. Har vært og lett og lokket flere ganger, men ingen Lana å se.

Hun er forøvrig kastrert, så det skulle ikke være "lystene" hennes som gjør at hun forsvinner avgårde sånn. Matskålen hennes står her urørt. Hadde ikke trodd det skulle være slik å ha katt. Tror nok ikke jeg gidder å få meg en ny en hvis hun ikke dukker opp.

Lenke til kommentar
Frøya er ikke kastrert nei, hun får p-pille hver lørdag.

Da hadde jeg sterilisert henne så fort som mulig. P-piller fungerer ikke i lengden. Katten kan kaste den opp, spytte den ut eller bli litt uggen i magen, og vips er hu gravid.

De får også kreft av å gå på p-piller.

Lenke til kommentar

P-PILLER

Det har lenge vært vanlig å gi hunnkatter p-piller for å forebygge uønskede kattekull. Det er i dag påvist stor sammenheng mellom p-pillebruk og brystkreft hos katt. I flere og flere land foreskrives ikke lenger P-piller til katt rutinemessig. Kreft oppdages erfaringsvis sent av eiere og i mange tilfeller er prognosen for helbredelse svært liten når diagnosen stilles. Om en likevel ønsker å bruke disse medikamentene til katt anbefales det at katten undergår en årlig helsekontroll, slik at sykdommer kan oppdages i tide.

Det er andre ulemper i forbindelse med p-pillebruk hos katt.

Det kan være lett å glemme å gi katten p-pillen til riktig tidspunkt.

Syklusen til hunnkatter varierer gjerne noe, og for enkelte katter er ikke en p-pille i uka tilstrekkelig mengde hormon til å utsette løpetiden.

Katter som er ute spiser gjerne gress for så å kaste opp. ofte kastes også p-pillen opp og resultatet blir et uønsket kull kattunger som enten avlives eller gis bort til eiere som kanskje ikke har tenkt nøye nok gjennom det å anskaffe seg katt.

I tillegg sees det en stadig prisøkning på p-piller noe som gjør at det ikke lenger er stor prisforskjell på lang sikt mellom det å sterilisere katten i forhold til det å bruke p-piller.

Lenke til kommentar

Vi har vurdert det, men siden p-piller har fungert godt med tidligere katter her så ble det liksom det igjen, men etterhvert blir det sterilisering. Hvor mye koster dette, og hvilke andre fordeler har det i forhold til piller?

Btw, det er ikke ideelt å bo noen meter fra en forholdsvis trafikert riksveg - heldigvis vet Frøya at biler er skumle, og holder seg på rett side av veien. Kun sent på kveldene drister hun seg over veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...