Gå til innhold

Tråden om katter!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg alltid har lurt på, er hvorfor katten min ikke reagerer i det hele tatt foran et speil? Når jeg holder han foran et stort speil så ser han bare dumt på det, som om det var en vegg. Skjønner han ikke at det er han selv eller hva er greia?

Nei, han skjønner ikke at det er han selv i speilbildet. Det er ikke så veldig mange dyr som forstår hva de ser i et speilbilde. Noen katter tror de ser en annen katt i speilet og prøver å lete bak speilet, angripe eller lukte på den andre katten, men min erfaring er at det går over ganske fort.

Noen av dyrene som gjenkjenner speilbildet sitt er elefanter, aper og delfiner.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å ta ville dyr i fangenskap i Norge.

Det betyr at du ikke kan eie ei gaupe.

Hm, litt interessant. Det er lov å ha utenlandske ville dyr men ikke Norske. Dvs at man ikke kan ha gaupe i dyrehager i Norge da feks, men kan ha løver, leoparder og sånt.

Dyrehager opererer etter andre regler enn vi gjør.

De fleste dyr der er også født i fangenskap eller er blitt reddet fra den sikre død.

Lenke til kommentar

Fins det tamme Gauper, har man lov å eie en? De er fine kattedyr

De har flere gauper i dyreparken i Kristiansand. De er umulig å temme og fryktelig lunefulle. Ifølge dyrepasserne så er de noen av de værste dyrene å fore da de aldri vet hvilket humør de er i, så de har alltid med seg en lang stokk inn i innhegningen.

Lenke til kommentar

En ting jeg alltid har lurt på, er hvorfor katten min ikke reagerer i det hele tatt foran et speil? Når jeg holder han foran et stort speil så ser han bare dumt på det, som om det var en vegg. Skjønner han ikke at det er han selv eller hva er greia?

Nei, han skjønner ikke at det er han selv i speilbildet.

Jeg er usikker på om det stemmer helt.

Første gangen man viser en katt et speilbilde, vil de mest sannsynlig frese til det, eller "angripe" det. Men etter den første eller andre gangen er det som de forstår at det er de selv, og de viser ingen følelser overhodet.

Hvis en katt møter en artsfrende de har møtt før, så er de enten venner og "hilser" på hverandre ved å snuse eller stryke seg inntil den andre. Er de fiender freser de til hverandre, og er forholdet nøytralt vil de fortsatt snuse på hverandre eller på annen måte hilse. Når en katt ser sitt speilbilde etter et par ganger, så viser de ingen av disse tegnene til å hilse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Husker en her på forumet hadde satt på maskinen med katten inni for noen år siden. Pass på.

Jeg har tatt katta på fersken der en gang og sørget for at den ikke turte å gå dit igjen. At dere tørr å la den ligge der! Plutselig står den halvfull med døra på gløtt og katta sniker seg inn på et øyeblikk.

Lenke til kommentar

Husker en her på forumet hadde satt på maskinen med katten inni for noen år siden. Pass på.

Jeg har tatt katta på fersken der en gang og sørget for at den ikke turte å gå dit igjen. At dere tørr å la den ligge der! Plutselig står den halvfull med døra på gløtt og katta sniker seg inn på et øyeblikk.

Jeg passer på å ha vaskemaskinen innstilt på bare 40 grader, så jeg ser ikke problemet.    :tease:

Neida, det ville vært kattastrofe dersom maskinen skulle starte med katten inni. Du har rett i at en må passe på. Det beste hadde vel vært å ha en gammel maskin i tillegg uten støpsel i stikkontakten. Men det blir jo plasskrevende. Kanskje laget noe annet som ligner på en mørk hule ville vært det beste.

Lenke til kommentar

Hehe ;) Tror ikke det er mange som har en gammel vaskemaskin stående, som ikke brukes, kun for katten sin skyld.

Men ja, pass på! Husker jeg leste i avisen for noen år siden, om en katt som hadde blitt med på en 60-graders vask. Men den overlevde uten skader faktisk - katter vettu ;) Den ble døpt 'Milo' etterpå. Ble nylig sammen med ei som hadde en katt ved navn Milo faktisk, så måtte spørre om den også hadde blitt vasket i maskin :p

Endret av Sebby
Lenke til kommentar

Katten er nesten like seig som det dyret som har ni liv (husker i farten ikke hvilket dyr det er)  

Katten min får ikke lov å ligge i mikrobølgeovnen. Nå er jo ikke det noe problem, da den aldri har foreslått å legge seg der. Men blir det noe mas, vil jeg nekte plent. 

Huff, den katten Milo må ha vært redd (den første Milo-en).  :ohmy:

Lenke til kommentar

Er det ikkje berre å stenge døra til vaskerommet?...

I dette tilfellet så er det bare å gjøre det. Men jeg oppfatter ikke det som et problem at katten går ned til vaskerommet i kjelleren og legger seg i vaskemaskinen, bare noe som var litt overraskende. Jeg trodde ikke at hardt, kaldt jern/stål var forlokkende som liggeunderlag. Det ligger aldri klær i maskinen når døra til maskinen er åpen. Jeg syntes bare det var rart å svare på spørsmålet om hvor katter er med: - Den ligger i vaskemaskinen. 

Det høres nesten litt morbid ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...