Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Ene katten tisset i sengen igjen. Dette er andre gang. Første gang var første natten, så det er forståelig, men nå har han gått i kassen i to uker uten problem, og plutselig skjer dette? Skjønner det ikke. Hvis det fortsetter sånn kan vi ikke ha ham. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Therawyn, vi hadde samme "problemet" med hu lille jeg fant ute. Det som gjorde det bedre var etter hun hadde tissa å vise henne doen(ene) og gi henne ros for å tisse på do. Det er mest sannsynligvis bare litt oppstartsproblemer. Noen ganger så holder de seg så lenge at de rett og slett glemmer å gå på do også. Bare vask senga så går det nok bra. Det var nok et uhell, men hvis det fortsetter så er det ikke vanskelig å få det til å slutte. :)

Lenke til kommentar

En stund etterpå tisset han i kassen, så kom han inn til meg litt etterpå det igjen mens jeg lå på sofaen. Da smnuste han voldsomt på skjorta mi og så begynte han å grave med poten. Da sa jeg "nei", og så la han seg. Kan det være markering selv om han er kastrert? Synes det var merkelig at det var så lite han tisset i sengen. Første gangen var det veldig mye. Så var det på samboer som side. Minner om måten hunder markerer på.

 

Katten er 13 år gammel, så spørs om det kan ligge noe annet bak. Har lagt merke til at han tisser veldig mye. Frøkna tisser ikke halvparten så mye, så tenkte jeg skulle få ham sjekket for UVI.

Lenke til kommentar

Får han kastrat-for? Kan være noe med urinveiene, ja. Det er typisk at de småskvetter litt da.

 

Vår lille pusefrøken er en håndfull om dagen. Tror hun har blitt kjønnsmoden, for her om dagen markerte hun seg på/under sofaen. Hun mjauer og er helt bajas. Flyr rundt og henger i gardiner og alt som er. Tidligere så klatret hun bare opp etter ting med klørne, men nå har hun begynt å klore også. Veldig irriterende (har prøvd sånn spray for å få henne til å slutte, men hjelper ikke nevneverdig). Aller helst vil hun ut. Må vente 14 dager til med å få kastrert henne. Håper det hjelper.. Synes likevel hun er litt liten til å gå ut alene. Er redd hun ikke skal komme hjem igjen. Har henne ute i bånd nå og da for å venne henne til å være ute, men hun vil bare enda mer ut etterpå. Tydelig at hun er understimulert, men kan ikke slippe henne ut før hun er kastrert og chippet.

 

Verste er at hun ikke er redd for noe, heller. Her om dagen klarte hun å spurte ut døren til balkongen oppe før jeg fikk lukket igjen, og da nøyde hun seg ikke med å gå ut på balkongen.. Neida, hun klatret heller ut av balkongen og inn på markisen under, så jeg ikke fikk tak i henne. Og dette er oppe i 2. etasje. Jeg fikk jo nesten hjerteinfarkt. Tenk om hun hadde sklidd ned.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Hah! Hadde faktisk vært noe jeg kunne tenke meg til guttepus, men er vanskelig å finne en side å få kjøpt det på? Han er en innekatt men er en liten ninja som sniker seg ut hvis døren står oppe. Skulle ønske han kunne forstå hvorfor han egentlig burde holde seg inne!

 

Her har du - Monstertracking - Det er ikke noe billiggreier men det skal det ikke være heller.

Dotten bør veie minst 4.5kg (ikke noe for kattunger) og være vant til å bruke halsbånd fra før av.

Har søkt den opp i div. norske forumer hvor folket sier seg veldig fornøyde med den. Måtte også kontakte dette nettstedet da jeg fryktet at de ikke shippet til Norge - fikk da til svar "Free shipping to Norway".

Når vet jeg ikke hvor folket bor hen men om det er ikke så veldig langt unna svenskegrensa/Strømstad kan man registrere seg her slik at man slipper toll inn til Norge. Genialt nettsted hvor man faktisk har kjapp og god kontakt med gubben som mottar pakkene.

 

Skulle man så bli hekta på slik sporing kan man jo klinke til med en slik en også :rofl:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok lurt å venne dyret til bur, ja.

Da jeg fikk kattunge for 10 år siden, la jeg henne i et bur og tok bilturer. Hun var for liten til å bli redd.

Pusen har fremdeles ingen problemer med hverken bur eller bil.

 

Pusen er dog temmelig redd for veterinæren. Hun er ofte vanskelig å få ut av buret på veterinærkontoret. Hun krøller seg sammen til en grå ball innerst i buret.

Lenke til kommentar

Neimen ikke lett å få i ham tablettene. Jeg følte meg som den dyremishandleren. :( Måtte holde ham nede og knipe munnen igjen til han svelget tabletten. Da var det rett under senga like etterpå. Feels bad, man. :hm:

 

Går det ikke å blande tablettene i noe mat, eller løse de opp i vannet han drikker eller noe?

Lenke til kommentar

Når Mozilla skal ta tablett, legges den oppi en liten klump våtfôr. Hun spiser det ukritisk.

Men det er lurt å dobbeltsjekke at tabletten ikke ligger igjen i skåla etterpå.

Stikk helst tabletten inn i en kjøttbit fra våtfôret.

Kattetabletter er ofte små som Frisk, ikke digre som Paracet.

 

Jeg ville ikke løst tabletten opp i vannet, for katten drikker aldri opp alt vannet med en gang.

Faktisk liker hun ikke vannskål i det hele tatt. Hun drikker kun av et høyt plastglass.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Neimen ikke lett å få i ham tablettene. Jeg følte meg som den dyremishandleren. :( Måtte holde ham nede og knipe munnen igjen til han svelget tabletten. Da var det rett under senga like etterpå. Feels bad, man. :hm:

Ikke ha dårlig samvittighet. Pus vet egentlig at du ikke vil gjøre den vondt! Jeg er ganske brutal når det gjelder piller til kattene mine, hvis du hadde sett på akkurat når jeg kjapt tar pilla på fingeren min og så stikker den ned i svelget på pus for så å kjapt lukke munnen deres og ha den lukket til de har svelgt den, men det er sååååå bedre for både pus og meg å få det kjapt unna. Prøv å tenke på det som når de får vaksine, det er kanskje ubehagelig der og da men er jo såå mye bedre når veterinæren tar å setter vaksinen superkjapt :)

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke løst tabletten opp i vannet, for katten drikker aldri opp alt vannet med en gang.

Faktisk liker hun ikke vannskål i det hele tatt. Hun drikker kun av et høyt plastglass.

 

Det skulle jo borge for muligheter. legge inn en foring med høy bunn i plastglasset, si en halv cm eller mindre, med vann også innenfor. Pusen

ser og skjønner vel ikke det, og slurper i seg alt vannet m/tablet oppløsning på toppen. 

Lenke til kommentar

Når tabletten er oppløst i vann, må katten drikke alt vannet for å få i seg hele tabletten.

Katter er ørkendyr som drikker lite væske, i motsetning til hunder.

Det er umulig å vite om og når Mozilla vil drikke vannet sitt, så ideen er upraktisk i mitt tilfelle.

 

 

Et annet problem kan være om tablettens virkestoff fungerer oppløst i vann.

Piller kan ha forskjellige belegg for å oppløses på riktig sted i tarmen.

 

Men å få henne til å spise en delikat kjøttbit er latterlig enkelt, og hun trenger ikke å vite at kjøttbiten inneholder tablett.

Da blir det purrpurrpurr i stedet for miaaauuu freees og gjemsel under sofaen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Men å få henne til å spise en delikat kjøttbit er latterlig enkelt, og hun trenger ikke å vite at kjøttbiten inneholder tablett.

Da blir det purrpurrpurr i stedet for miaaauuu freees og gjemsel under sofaen.

 

Ja men da er jo the way to go :)

 

Så katter er ørkendyr? Ja har sett de drikker veldig lite og har lest de kom fra Egypten. Der var det vel mye øreken ja.

Lenke til kommentar

Katter trenger lite væske, og katteurin er veldig konsentrert.

Katten er tilpasset et miljø med lite vann, men selvsagt ikke så ekstremt som kameler.

En katt skal likevel under normale omstendigheter alltid ha tilgang til friskt vann, så dette er ingen unnskyldning for manglende stell.

 

Huskatten er avlet frem av mennesker som trenger kjæledyr og musefangere. Huskatten lever ikke vilt i ørkenen, men stammer fra ville dyr, omtrent som hunden er avlet frem fra ulver.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...