Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Du vil helst ha en liten en? Vi har kattunge nå, og jaggu er det mye liv i heimen.. Er som å ha en blanding av nyfødt baby og tenåring i hus. Møbler og gardiner får kjørt seg, for å si det sånn. For ikke å snakke om tær og legger.. og rumpen min.. Hun elsker å krabbe under dynen og synes det er hysterisk morsomt å angripe meg når jeg sover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som har erfaring med bengal katt? Tenker å la den slippe ut osv, men det er masse katter i nabolaget... :p

Katten min døde 19 år gammel i mars, og begynner å få lyst på ny katt 

 

Hadde en halvt bengal. Ekstremt jaktinnstinkt! Lita katte på tre kilo, men dro levende og døde skjærer inn i stua. :p Den var veldig krevende oppmerksomhetsmessig og anbefaler at du får deg to katter. For eksempel en voksen katt fra dyrebeskyttelsen som er leken og har en personlighet som passer en bengal. Synes det er dyremishandling å holde en katt kun inne alene. 

 

Vet ikke om jeg hadde hatt en renraset bengal gående ute. Tenk om noen stjeler den fordi de tror de kan få penger for den. Lyser jo rasekatt lang vei. 

Lenke til kommentar

Du vil helst ha en liten en? Vi har kattunge nå, og jaggu er det mye liv i heimen.. Er som å ha en blanding av nyfødt baby og tenåring i hus. Møbler og gardiner får kjørt seg, for å si det sånn. For ikke å snakke om tær og legger.. og rumpen min.. Hun elsker å krabbe under dynen og synes det er hysterisk morsomt å angripe meg når jeg sover.

Hadde 6stk av de der for 5år siden så jeg vet hva jeg snakker om, og ja, jeg har lyst på men skal ikke ha av praktiske årsaker (:

 

Spesielt gøy når alle løp i tog rundt og rundt i leiligheten, konstant haha(:

 

Min 8kg's muskelbunt synes fremdeles det er gøy å angripe om det rører seg under dyna... Så, der får han ikke være lol..

Lenke til kommentar

Synes det er dyremishandling å holde en katt kun inne alene.

Tja, det kommer helt an på. Dersom en har stor leilighet, med plass til "trær" og kanskje et lite, avgrenset uteområde (terasse e.l.), så trenger ikke katten å ha det ille selv om den er inne. Jeg leker og koser mye med min, og har digre vinduer hun ser ut av ofte i timesvis. I tillegg er hun ganske rolig og krever ikke så stor plass. Hun har det som plommen i egget, virker det som. :wee:
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er den nye katten (Foxy) kommet inn i huset. Så langt går det ikke så bra. :( Han tisset i sengen, selv om han har kattekasse - som han ikke vil være i, forresten, min pus (Nussi) er aggressiv og freser, skriker og jager ham. Hun jagde ham kun til soverommet, men angrep ikke. Vet ikke om det er fordi jeg sprang etter, eller hun bare vil ha ham ut av "soverommet" sitt (stua). Først snakket jeg strengt til henne, men leste at jeg ikke skal gjøre det. Jeg leste at jeg skal

 

- Ikke skille dem selv om hun går på offensiven, men la tingene gå sin gang.

 

- Ikke kjefte, men gi ros når de er i samme rom uten å krangle.

 

- Gi masse oppmerksomhet til Nussi, men ikke foran Foxy.

 

- Distrahere dem med godbiter, leke, eller andre ting når de krangler.

 

- Kjøpe Feliway, en spray som skiller ut hormoner som skal berolige kattene.

Lenke til kommentar

Har prøvd å introdusere kattungen vår til gamle katten min to ganger nå. Har ikke samme problem som deg. Problemet er at husets katt er totalt avvisende og på defensiven. Hun er ikke interessert, snur helst baken til og vil ut. Kommer kattungen for nærme freser og knurrer hun. Kattungen freser litt men prøver å få kontakt. Er redd gamlekatten stikker av hvis kattungen er der. Kattungen kan ikke være ute, men gamlekatten er vant til å være både ute og inne. Hun har en tendens til å bli veldig fornærmet.

 

Vi hadde tenkt til å ha kattungen der i en uke mens vi er bortreist, men nå vet jeg ikke helt.. Har ikke så mange alternativ da jeg synes at det blir for lite menneskekontakt for henne hvis noen bare kommer innom huset her en gang om dagen. Hun er bare 4 mnd.

Lenke til kommentar

 

Synes det er dyremishandling å holde en katt kun inne alene.

Tja, det kommer helt an på. Dersom en har stor leilighet, med plass til "trær" og kanskje et lite, avgrenset uteområde (terasse e.l.), så trenger ikke katten å ha det ille selv om den er inne. Jeg leker og koser mye med min, og har digre vinduer hun ser ut av ofte i timesvis. I tillegg er hun ganske rolig og krever ikke så stor plass. Hun har det som plommen i egget, virker det som. :wee:

 

 

Nettopp.

Lenke til kommentar

Det er underholdning for dem. Det finnes bokser en kan installere på vinduet, med netting, som de kan sitte og studere naturen fra. Katter liker å ha oversikt. Jaktinnstinktet kan stimuleres like godt innendørs som utendørs.

 

Darkness, det var leit å høre. Jeg trodde at hunnkatter nesten alltid tok imot kattunger på grunn av morsinnstinktet. Kanskje hun trenger litt tid på seg.

 

Situasjonen her har ikke bedret seg mye. Katten har roet seg og er ikke lenger i angrepsmodus, så det er jo bra, men den nye ble så skremt av angrepet hennes at han ikke våger seg ut soveromsdøra. I tillegg vet han ikke hvor han skal gå på do. Han holdt først på å gå i sengen sin. Da bar jeg han til kassen, men han hoppet ut igjen og opp i vår seng og skulle til å gjøre fra seg der. Tok han til kassen på nytt, og da hadde han jo ikke noe valg, men han gravde ikke i den eller noe. Bare hoppet ut så snart han var ferdig. Han har ikke tisset i dag, så jeg tør nesten ikke legge meg av frykt for at han skal gjøre på sengen igjen mens jeg sover. Dette bør helst gå seg til, ellers kan jeg ikke ha ham. :(

 

Her er han, forresten. Han måtte barberes helt omtrent, pga. klumper.

 

66d3YjY.jpg

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Nåmmen, hva har skjedd med poten hans? Virker som han har nydelig pels, håper du legger ut nye bilder når den er vokst ut igjen. :)

 

Gjelder vel for alle dyr at de trenger tid til å gjøre seg kjent med nytt territoruim, særlig når det allerede "eies" av en annen katt. Er kanskje litt sent å legge ut denne linken, men du kan jo ta en titt på den likevel. http://jacksongalaxy.com/2014/07/08/cat-mojo-how-to-introduce-two-cats/

Lenke til kommentar

Det går litt bedre nå. Han skjønte greia med kasse etter at han gikk i den i går kveld. Da jeg stod opp, hadde han tisset i den. Så gikk han i den en gang til i dag tidlig. Så det ser ut til å være i boks (pun intended).

 

AllFather, det er en kasse uten lokk. Tok en jeg hadde til overs fra de første dagene til min egen katt. Den ser ut til å funke fint nå. :)

 

Myst, det er plaster han hadde på seg der de satte sprøyte. Den er av nå. Han hadde hatt fin pels, hadde det ikke vært for at min mor og stefar ikke tok vare på ham. Men den blir nok nydelig når den vokser ut igjen. :)

 

Jeg så videoen. Visste om den teknikken, men jeg free-feeder. Ja, jeg vet at det ikke er optimalt, og spesielt i en sånn situasjon, men jeg har liksom aldri helt fått til det med måltider. Men skal prøve å begynne med det. Når det gjelder introduksjon, går det fremover, ett babysteg om gangen. Hun freser litt, men ikke like mye som i begynnelsen. Han har begynt å utforske leiligheten litt mer. Han er veldig leken og leker med alle lekene hun ikke vil bruke. :p Skulle ikke tro han er 13 år gammel. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemningen er til å ta og føle på.

 

dWvnV5I.jpg

 

Den i vinduet (Nussi) kom inn i sted for å komme seg vekk fra høy lyd i stua. Så jeg tok muligheten og lukket døra bak henne. Hun visste ikke at Foxy lå på sengen, så hun hoppet opp akkurat slik at hun kom ansikt til ansikt med ham. Det er første ikke-voldelige fysiske kontakten de har hatt. Gikk relativt bra, hun freste litt, og han trakk seg tilbake. Så ble det litt mjauing, så jeg satte henne i vinduskarmen. Da roet hun seg litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...