Gå til innhold

Tråden om katter!

Anbefalte innlegg

Katter kan gå i bånd, men de liker det ikke.

En katt som angriper kan du fint sparke til for å være ærlig. Aggressive hankatter som ikke er kastert er jeg også (og hele norge) jævla lei av. Men nå er det forskjell mellom en katt som prøver å leke med en hund eller valp ved å ''slå til'' den (de vet jo ikke hva det er, så de må jo se hvordan denne rare tingen reagerer) og det å ha en katt som angriper. Katter sloss når det gjelder bitches og territorium, så det er ukastrerte katter vi har problemer med - ikke katter generelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.

Jeg har en kjerring i nabolaget som ikke bryr seg om katten sin.

Den reker ute hele dagene, (han er ikke kastrert).

3 ganger har han angrepet en av kattene mine. Kostet meg et sted mellom 10-13,000kr i dyrlegebehandling.

Han prøvde å komme seg inn i huset og de ble det slosskamper.

Til slutt begynte jeg å gi han litt tørrfor utenfor huset,og da gav de seg med slossingen.

(Gitt meg med det nå, var bare for å få de til å slutte å sloss).

Men han sniker seg forsatt inn og har pisset et par ganger på dressskjorter som henger ute til tørk.

Prøvd å gi beskjed men får ikke skikkelig svar "har ikke råd, han er aldri inne, han får mat og går ut igjen, greier ikke å holde han inne", og nå ingen svar.

Prøvde å gi beskjed på fjesen til nabolaget men fikk beskjed om at folk bestemte over egne dyr om de skulle kasteres eller ikke, og hadde man ute måtte man regne med at katter pisset på det en gang i blant, på samme måte man måtte regne med at fugler dreit på ting.

Er nesten fristet å bare fange han inn og sette han i et bur foran dyrebeskyttelsen.

Han er stort sett en snill pus, kommer springene når jeg kommer hjem og vil ha litt kos  (og tørrfor, får dog ikke det siste lenger). Han sover på terrassen min.

Syntes så synd på han her i vinter når det snødde så jævlig. Stod opp og så noen bevegelse bort til hulen under ene klorestolpen jeg hadde satt ut (glemt å tatt inn etter gulvvask), og der lå han å sov om natten.

Ingen fotspor i snøen, og det hadde snødd siden 8 på kvelden (dette var 9 tiden morgenen etterpå).

Var minus 10 ute og sikkert vært minus 15 om natten :(

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Stakkars pus. Husker eksvigerinnen min slet med noe av det samme. Naboen nektet å kastrere katten sin fordi det visstnok stred i mot hans tro. Eksvigerinnen min tilbydde seg til og med å ta katten med til veterinær og betale for det, men nei. Naboen kunne gjerne ta den med i skogen og skyte den da..

Mennesker..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snodig logikk. Å kastrere en hannkatt, og dermed forhindre at en mengde av kattunger blir satt igjen i skogen for å dø (among other things), det er ikke greit. Men å ta den med ut i skogen for å skyte den, ergo drepe den, det er helt OK?  :huh:

Mennesker, ja... 

Lenke til kommentar

Du kan faktisk ta med pusen til vet selv, han er mest sannsynlig ikke ID-merket eller noe sånt heller så du får han kastrert sånn, hvis du ønsker å gå til ekstreme skritt uten å kvitte deg med katten helt.

Jeg har vurdert det, men så var det fred  nabolaget da. (ikke at jeg bryr meg nevneverdig om naboene), og det blir litt feil at jeg betaler for noen andre sin katt.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert det, men så var det fred  nabolaget da. (ikke at jeg bryr meg nevneverdig om naboene), og det blir litt feil at jeg betaler for noen andre sin katt.

Helt enig i den. Skulle ønske det var tvang på sterilisering og kastrering av huskatter. Du kan jo ta kontakt med dyrebeskyttelsen og tipse dem om at det er en ukastrert hannkatt der ute, du får sikkert også låne bur av dem til å fange katten. Eventuelt kan du levere pusen helt over til dyrebeskyttelsen, det er ikke bra med en ukastrert, aggressiv hankatt der ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snodig logikk. Å kastrere en hannkatt, og dermed forhindre at en mengde av kattunger blir satt igjen i skogen for å dø (among other things), det er ikke greit. Men å ta den med ut i skogen for å skyte den, ergo drepe den, det er helt OK?  :huh:

Mennesker, ja... 

Spesielt når man klager på at katten ikke er inne og koser, men er ute hele natten og vil ut med en gang den kommer inn.

Hallo i sluken.......

Kan garantere han hadde blitt sofapotet hadde hun kastrert han.

Hun hadde en annen katt før, en main coon.

Hun og kjæresten hadde kjøpt den, men så gikk de fra hverandre. Han fikk ikke ha katt hos seg. 

Den kom til meg (ingen av mine reagerte). Koseste som få. Hver gang hun eller han hentet den gikk det ikke mange timene før den var tilbake.

Til slutt fikk han solgt den men fikk beskjed om at hvis de ikke ville ha den så skulle jeg få den gratis siden den "bodde" hos meg.

Viktigste for han var å få penger for katten, ikke at den hadde det nevneverdig bra. Var samme med den, mye ute.

Men den hadde lang pels og var full i tover, helt inn til huden :(

Jeg tok vekk det jeg kunne, men det var for vondt til å gjøre mye. Håper han har det mye bedre nå i sitt nye hus med den nye familien.

Her er forøvrig Main coon katten, Kurre som jeg brukte som navn på han (hørtes ut som en due når han snakket):

553057_10151565900541191_1074282977_n.jp

1240664_10151565900536191_890543786_n.jp

1378132_10151609383176191_207871953_n.jp

1453459_10151632157331191_129276886_n.jp

Og her er den som sover på terrassen min nå:

10687079_10152310437351191_7646393657443

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig i den. Skulle ønske det var tvang på sterilisering og kastrering av huskatter. Du kan jo ta kontakt med dyrebeskyttelsen og tipse dem om at det er en ukastrert hannkatt der ute, du får sikkert også låne bur av dem til å fange katten. Eventuelt kan du levere pusen helt over til dyrebeskyttelsen, det er ikke bra med en ukastrert, aggressiv hankatt der ute.

Sant nok :)

De har ikke sloss på en stund nå dog, han har vært inne å spist uten at de går til angrep.

Kanskje de skjønner at han ikke har det så greit stakkars pusen.

Men har ikke sett han nå på en uke,så håper de ikke har gjort noe dumt med han :(

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dæven... Han på det nederste bildet der er prikk lik nabokatten min... Og ja, han kommer til meg og, fordi han vet jeg har mat når eieren stadig vekk blir borte i ukesvis og ikke tar vare på katten sin.

Kan det være samme katt?

Lyder han under navnet Oskar? (:

Lenke til kommentar

Ok, jeg har et problem.

Min mor og stefar (mulig jeg har nevnt det her inne før) hadde to katter. De har hatt den ene i godt og vel 10 år, og den andre rundt 6. Så fikk de seg en hund. Det gikk naturligvis ikke bra, siden det var jakthund. Kattene sluttet å være inne, men nærmet seg i det minste huset for mat og kos. Så fikk de deg en hund til. Da "flyttet" kattene inn hos naboen. Der har de holdt seg en stund, men nå er den ene borte. Tidligere har min stefar hatt denne samtalen med meg: "kan du ikke ta Foxy?" "Nei, jeg har katt, og hun er redd for alt og alle." "Ja, men når hun dør." "Og hva med Trille?" "Hun skal vi skyte." "...hvorfor det?" "Fordi hun er gammel."

Nå har den katten som heter Trille vært borte i noen dager, og det er tydeligvis grunn nok til å anta at hun er død. Så jeg ble bedt om å ta den som heter Foxy (hannkatt), ellers skulle de avlive ham (...). Jeg har jo vokst opp med katten, så det vil jeg jo ikke. Men hun som jeg har er innekatt nå, og livredd for andre katter. Jeg gikk med på å prøve å introdusere dem i én dag (vet jeg burde bruke mer tid, men har ikke mulighet pga. jobb). Har noen noen gode råd om hvordan jeg kan gjøre dette uten at det oppstår problemer?

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Ha dem på forskjellige rom de første dagene, ta med ting (som klær osv som de kan legge igjen lukt på) som du bytter om på hvilke rom de ligger i, så kattene kan få en sjangs til å bli vandt til hverandres lukt. Da er det mindre sannsynlig for at din pus vil freake ut når hun ser den nye katten, for da tenker hun bare ''åja, han er lukten, jeg tror dette er ok!''.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det visste jeg, men jeg har ikke flere dager, jeg har kun én dag, og ikke har jeg noe særlig plass til å ha de to adskilt i flere dager (pusen min sin mat og kasse står på badet, og "sengen" hennes er i stua. Jeg kan ikke flytte rundt på alt, og ikke kan jeg stenge henne ute av stua). Så jeg får bare prøve å ta i bruk den metoden over én dag ved å korte ned prossessen. Jeg har ikke mer tid enn det på meg. Må først se om de går i lag i det hele tatt før jeg kan si at jeg tar den nye, og det har jeg rett og slett ikke tid til å bruke flere dager på nå.

Edit: Hadde katten til mamma bodd inne, kunne jeg jo bare tatt og byttet ting med lukt på mens den var hos de, men alt der inne som hadde kattelukt på seg har vel blitt overøst med hundelukt nå. Så det blir en litt vanskelig sak, men får se hva som skjer.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Sett den gamle pusen din på fanget ditt. La nye pus gå rundt og sjekke ut leiligheten. Så gir du dem godbiter eller bløtfor, min erfaring er at aaalle katter og firbente dyr forenes over bløtfor :p

Word (:

De ønsker egentlig å gå i hop alle som en.

Viser du usikkerhet i en slik situasjon, hvilket det kan virke som at du gjør, går det til dundas(:

Vær bare trygg og sikker du, pass på den nye og sett deg ned med den. Da vil etter hvert den gamle komme bort og snuse. Og som nevnt over, ikke glem bløtforet(:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips! Trengte det. :)

Får satse på at det går knirkefritt. :) Siden det er han og en hun, regner jeg med at det vil gå litt bedre enn om det var to hunner eller to hanner. De er begge ganske rolige av seg, så jeg tar det med godt mot. :wee: Skal prøve å legge igjen nervøsiteten ved døra. :p

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Keep us posted (:

Har lyst på en liten pus til selv jeg. For meg er det nok ikke mulig da mine 2 femmåringer har chip-luke og har vokst opp med det.

Låser jeg den, for å unngå at den lille nye skal slippe ut, kommer jeg sannsynligvis hjem til et hull i veggen og ødelagte labber..

Det er naturligvis ikke tema å holde den nye låst inne på et rom heller, inntil den kan slippe ut, så sånn er det bare (:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...