Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Knips kan ikke være mye mishandling. Hvis min katt elsker å bli dasket på rompa rimelig hardt så kan jeg ikke se hvordan ett lite knips på snuten for å få pus sin oppmerksomhet og ''snap him out of it'' og vise at ''hey, det der gjør du IKKE'' kan egentlig kalles for mishandling.

 

Det er som å forveksle mellom spanking som straff og regelrett barnemishandling. De er ikke like overhode.

 

(Tidligere barnevernsbarn her, så jeg vet bittelitt om mishandling også, dessverre :/ )

"Spanking" som du skriver heter på norsk ris (vanligvis på rumpen) Det er ulovlig å slå barn i Norge og det inkluderer ris på rumpen. All vold mot barn er mishandling.

 

Å knipse en katt på snuten kan slettes ikke sammenlignes med at enkelte katter liker å bli forsiktig (forsiktig i forhold til kraften du ville ha brukt om du ønsket å påføre smerte) dasket på hofteområdet.

 

Å bli knipset på snuten er smertefullt for en katt, nesen er ekstremt sensitiv for berøring. Det er ulovlig å påføre dyr unødvendig smerte. Det finnes mange andre metoder man kan bruke for å få oppmerksomheten til en katt eller fortelle den at noe ikke er greit, som ikke innebærer å påføre smerte.

 

 

[...]

Å knipse på snuten mener jeg er mishandling.

Haha, alright. ;) 

 

Si meg en ting. 

Ser denne katten mishandlet ut? 

 

*klippklipp*

 

Edit: Jeg er redd ordet "mishandling" blir brukt for mye og at det over tid mister betydningen. Litt på samme måten som at folk slenger rundt seg at de hater og elsker ulike ting. Det er et sterkt ord som burde brukes mye mer varsomt, imo. 

 

Man kan ikke automatisk se utfra et bilde om en katt eller et menneske har blitt mishandlet. I få fall hadde barnevernet hatt en kjempeenkel jobb, hvor de bare kunne oppsøke skolefotografen og plukke ut alle barna som blir mishandlet.

Mishandling har mer enn bare én betydning, man må ikke nødvendigvis bli innesperret i et lite rom og slått til man har varige psykiske og fysiske skader for at ordet skal gjelde. All bruk av vold mot dyr og mennesker er mishandling.

Lenke til kommentar

Helt enig, Buffy. Tenkte akkurat det samme. Når en pusemor (for å ta et eksempel) har fått nok av rampungens påfunn, straffer hun dem ved å bite i nakken. Dette gjør nok vondt, og lærer dem hva de ikke skal gjøre. Som katteeiere er det faktisk vår oppgave å etterligne kattenes naturlige væremåte så godt vi kan når det gjelder å kommunisere med dem. Det er nemlig det eneste de forstår. En kan ikke snakke til dem slik man gjør til barn, for de er faktisk ikke mennesker og forstår ikke ord. Jeg er enig i at en ikke skal mishandle dyrene, selvfølgelig. Men knips på snuten eller grep om nakkeskinnet er da vitterlig ikke mishandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant tema. Det er sikkert rett som dere sier at knips ikke er mishandling på den måten, at det ikke gjør særlig ondt. Men kan det oppfattes av katten som mobbing? Man skal vel ikke dra den i halen, ta kveltak på den, dra den i øret eller sånne ting, for selv om det ikke er ondt, opplever vel katten sånt som ondsindig trakkasering.

Og da er det spørsmål om den kanskje oppfatter knips på snuten også som det? Vet ikke. 

Lenke til kommentar

Interessant tema. Det er sikkert rett som dere sier at knips ikke er mishandling på den måten, at det ikke gjør særlig ondt. Men kan det oppfattes av katten som mobbing? Man skal vel ikke dra den i halen, ta kveltak på den, dra den i øret eller sånne ting, for selv om det ikke er ondt, opplever vel katten sånt som ondsindig trakkasering.

 

Og da er det spørsmål om den kanskje oppfatter knips på snuten også som det? Vet ikke.

Vi snakker om straff, ikke plaging. Hva man bør gjøre når katten gjør noe galt. Hvor får du dra i halen og ørene og kvelertak fra? :blink: Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Jeg har ikke dradd noen katt i halen eller noenting sånn. Det er vel bare noe man vet fra hva man har hørt, egentlig sier det seg vel selv da.

 

Poenget er om katten vil oppfatte knipse på snuten som noe annet enn plaging det også. I såfall er det vel ikke det rette å gjøre hvis hensikten er straff. Vet ikke om jeg har særlig tro på "straff" av katter i det hele tatt. Best å bare lære de bort fra uvaner :)  

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Esj, en av kattene har fått for seg at det er kjekt å gnage på kabler. Bose QC25 fikk gjennomgå tidligere i uken og i natt har de kost seg med ett marshall major headsett..

 

Noen tips til hvordan en kan få de til å slutte med slikt? Redd de skal ta en kabel med 230V...

Eddik, tabasco og lær deg å rydde opp når du er ferdig å bruke de. :) Går over når de blir større.

Lenke til kommentar

Interessant tema. Det er sikkert rett som dere sier at knips ikke er mishandling på den måten, at det ikke gjør særlig ondt. Men kan det oppfattes av katten som mobbing? Man skal vel ikke dra den i halen, ta kveltak på den, dra den i øret eller sånne ting, for selv om det ikke er ondt, opplever vel katten sånt som ondsindig trakkasering.

 

Og da er det spørsmål om den kanskje oppfatter knips på snuten også som det? Vet ikke. 

Katter er ikke mennesker. De er dyr. De er enkle. De har ikke den samme virkelighetsoppfatningen som vi mennesker har. De vet ikke hva faen trakassering er engang. Tror du virkelig at de vet hva MOBBING er?

Katter er smarte, det skal de ha, men det ække sjangs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

''Smerte''. Nå snakker vi ikke om å SLÅ til pusen. Får du vondt hvis du knipser deg selv lett på nesa?

 

Må nesten knipse jævla hardt for at det skal gjøre vondt skal jeg fortelle deg, så ''smerter''? Get out of here

Vi har nok ikke så sensitive neser som katter.

 

Ikke SÅ sensitive, de gir hverandre juling hele tiden. Det inkluderer poter mot trynet til hverandre :S

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Esj, en av kattene har fått for seg at det er kjekt å gnage på kabler. Bose QC25 fikk gjennomgå tidligere i uken og i natt har de kost seg med ett marshall major headsett.. 

 

Noen tips til hvordan en kan få de til å slutte med slikt? Redd de skal ta en kabel med 230V... 

Ta dem i det og si strengt ''Nei!''. Ellers kan det være en idee å teipe fast de som kan teipes fast (og som blir dyre å bytte ut, som kabel-tv kabel :p )

Lenke til kommentar

 

Interessant tema. Det er sikkert rett som dere sier at knips ikke er mishandling på den måten, at det ikke gjør særlig ondt. Men kan det oppfattes av katten som mobbing? Man skal vel ikke dra den i halen, ta kveltak på den, dra den i øret eller sånne ting, for selv om det ikke er ondt, opplever vel katten sånt som ondsindig trakkasering.

 

Og da er det spørsmål om den kanskje oppfatter knips på snuten også som det? Vet ikke. 

Katter er ikke mennesker. De er dyr. De er enkle. De har ikke den samme virkelighetsoppfatningen som vi mennesker har. De vet ikke hva faen trakassering er engang. Tror du virkelig at de vet hva MOBBING er?

Katter er smarte, det skal de ha, men det ække sjangs.

 

Nå tror jeg du undervurderer katten faktisk. :) Svaret er nok ja, de vil ta det som trakassering fra en som er sterkere. Som en lite vennlig handling altså.

-Edit: på sine måter, ikke med likt som mennesker. De kjenner selvfølgelig ikke til ord som "mobbing" og sånt(heller ikke ord som straff for den del).Hallo.  Men de har nok en oppfatning av hva å plage er. De har jo evne og tilbøyelighet til å plage selv, et bytte feks. Så poenget var at det går an å forstå litt katters reaksjoner også, selv om de selvsagt ikke tenker som mennesker. :)

 

Er ikke helt sikker her da, men ganske sikker på at det er sånn. Katter forstår ganske mye såntnoe de, såpass har jeg sett.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Nå tror jeg du undervurderer katten faktisk. :) Svaret er nok ja, de vil ta det som trakassering fra en som er sterkere. Som en lite vennlig handling altså.

 

Er ikke helt sikker her da, men ganske sikker på at det er sånn. Katter forstår ganske mye såntnoe de, såpass har jeg sett.

 

Er du seriøs?

 

Igjen: dyr er IKKE mennesker. Ikke sammenlign dem med oss, for det funker så jævla dårlig at jeg har ikke tid til å fortelle hvorfor engang, det hadde tatt meg sååå lang tid. Se på noe Discovery eller noe sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

''Smerte''. Nå snakker vi ikke om å SLÅ til pusen. Får du vondt hvis du knipser deg selv lett på nesa?

 

Må nesten knipse jævla hardt for at det skal gjøre vondt skal jeg fortelle deg, så ''smerter''? Get out of here

Vi har nok ikke så sensitive neser som katter.

Ikke SÅ sensitive, de gir hverandre juling hele tiden. Det inkluderer poter mot trynet til hverandre :S

Selv om kattene slåss i nabolaget så har ikke jeg behov for å klore, bite og slå/knipse på katten min :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...