AllFather Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Jeg forer dyrene med Josera (står alltid en skål fremme med tørrfor, rett ved siden av vannfontenen) torsk/seifilet (trukket, som de får som vanlig mat) og kyllingfilet i helgene. Ingen som lider noen nød, og alle er fine i både gebiss og pels (dvs, ikke eldstemann på 16, han var i en slosskamp og fikk betennelse i munnen og har vel stort sett bare huggtenner igjen. Men han er 15 kilo med muskler og stor som en hund, så ser ikke akurat ut som en tannløs pyse). Man må ikke kjøre på med rå for for at kattene skal ha det bra. Skal man trekke paralellen til at det er noe kattene gjør ute i naturen, så vil jeg også gjerne påpeke at løskatter gjerne lever 3-6 år mens kattene mine har vel stort sett forlatt oss etter 16+ år. Her er forøvrig kattene mine Ruski (lille, adoptert i Tyrkia når han var knappe to uker gammel i tyrkia (fant i hagen, mor påkjørt av bil i veien). Pusur (Store, adopterte han i Norge for 16 år siden) Og sist men ikke minst, Bodil, fosterpusen fra Dyrebeskyttelsen. Hun skulle egentlig være her i noen måneder men har vært her et år. Leker så godt med Ruski at jeg ikke vet ikke om jeg har hjerte til å gi hun fra meg hvis noen vil ha henne) Endret 16. februar 2015 av AllFather 3 Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Pusen min. Endret 17. februar 2015 av JoseCuervo 4 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Trenger råd folkens. Jeg elsker den nye katten min, men av og til er det litt frustrerende, fordi jeg vet ikke hvordan jeg skal få henne til å slutte å bite på- og angripe kabler. Kabelen til den nye datamusen min er hun helt oppslukt i. Noen ganger kan hun sitte å stirre på den, som om hun er betatt. Hun liker som å angripe og bite den etc. Jeg lar henne ikke gjøre det, og prøver å si ifra med en hysjelyd (vet ikke hvor mye effekt dette har, tror egentlig ikke hun forstår noe av det), og så løfter jeg henne ned på gulvet. Hysjelyden har jeg fra når jeg søkte på internett etter måter å fortelle katten at "det har du ikke lov til". De siste gangene har jeg løftet henne ut i gangen og lukket døren. Da leker hun bare med alle tingene som er der, og så savner jeg katten og henter henne igjen 5 minutter etterpå. Jeg kan forstå at kabelen er spennende å leke med, ser ut som en slange (spesielt i lyssettingen her): What to do? Jeg lar katten gå overalt hun kommer opp egentlig. Ikke hatt noe problem med kloring på møbler etc., bare kabler. Endret 25. februar 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Kea Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg har ikke hatt dette problemet selv med noen av mine katter, men jeg vil råde deg til å "klipse" kablene sammen der du kan, slik at det ikke ser ut som en slange e.l. Så fant jeg denne siden her, som inneholder litt nyttige tips. Du får prøve deg frem. Katter kan være vanskelige, men de er ikke helt umulige å lære opp. Lykke til. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) :/ Hehe, hjelper ikke at jeg har noe som ligner på denne: Og musekabelen kan man ikke klipse fast, den må kunne beveges. Men ja, vet ikke hva jeg skal gjøre. Får prøve å lese meg fram. Har forøvrig samme problemet med søppelbøtta, som hun ikke for lov til å hoppe oppi (har skjedd en gang at hun veltet den slik at søppelen falt ut på gulvet). Selv om jeg har tenkt til å gjøre denne utilgjengelig, som løsning, så hadde det vært greit om katten lærte å slutte med ting hun ikke får lov til. Nå hoppet hun forresten opp på bordet, snek seg bak skjermen og sprang mot musekabelen. I det jeg sier "nei" løper hun videre under kabelen og i andre enden av bordet. Tror hun vet at jeg ikke vil at hun skal angripe kabelen. bkjit2 (melding fra katten. Hun hjelper meg ofte å trykke på tastaturet. Eller bare legger seg midt på xD). Endret 25. februar 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Ellers vil jeg si på generelt grunnlag at et kattefor som har hvete som hovedingrediens uansett er noe man bør holde seg unna.. Grain free: Kylling* (26 %), grønne erter*, gule erter, potetstivelse*, solsikkefrøskall*, kyllingfett, fiskemel**, tang*, mineraler, bryggerigjær. (* = 100 % økologisk, ** = MSC-sertifisert) Endret 26. februar 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Ja, se der.. Hele 26% kylling, en del erter, potetstivelse, solsikkefrøskall, og så litt kyllingfett og fiskemel.. Bortimot en tredjedel animalsk føde da tenker jeg, altså langt mindre enn det bør være. Lenke til kommentar
Kea Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Etter å ha lest litt om kattens fysiologi, har jeg nå gått til innkjøp av en vannfontene, samt RC våtfôr, i håp om å få opp væskeinntaket hennes litt. Hun er en liten raring som ikke liker ting de fleste andre katter er ville etter, så får håpe fontenen faller i smak. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Etter å ha lest litt om kattens fysiologi, har jeg nå gått til innkjøp av en vannfontene, samt RC våtfôr, i håp om å få opp væskeinntaket hennes litt. Hun er en liten raring som ikke liker ting de fleste andre katter er ville etter, så får håpe fontenen faller i smak. Vi har samme "problem" med vår bengal, han vill bare drikke av enten vasken eller vårt glass/mugge med vann.. Prøvde med fontene men det ble det bare søl av. De leker med vannet når de kjeder seg, så pass på hvor du plasserer den Våtfor holder forsåvidt ganske lenge har jeg forstått, våre katter får morgen og ettermiddag ellers drikker de av vasken.. Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Hei Jeg ønsker deres mening om noe. Dette er min lille gutt Brage. Han er 8,5 månder og veier 4.5 kg. Han er av typen god gammeldags blandingskatt. Spørsmålet mitt er om det bare er jeg som synest han har maine coon trekk? Legger ved noen diverse bilder... Han har og en liten knekk på haletuppen, er dette normalt? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Han har nok maine coon i seg ja og god gammeldags skogskatt!Er det halebenet som er knekt eller ser det bare sånn ut? Kjenn forsiktig etter med fingrene dine Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Hehe, okei. Takk. Bra jeg ikke er den eneste som ser det. Føler man blir veldig blind på sine egne. Synest han er så prektig og majestetisk av seg. Man kan ikke se det, men jeg kjenner det. Det er akkurat som om tuppen bøyer seg innover igjen. Det er snakk om ca 1 cm. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Han er det! Minner meg veldig mye om ene pusen min som har masse skogskatt i seg og er kjempeliten, din ser litt annerledes ut og siden han er 4,5 kilo og ikke fylt året enda så blir han nok en stor fin pus med maine coon i seg Maine coons er sååå søøøte, store katter Lenke til kommentar
Kea Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Hehe, okei. Takk. Bra jeg ikke er den eneste som ser det. Føler man blir veldig blind på sine egne. Synest han er så prektig og majestetisk av seg. Man kan ikke se det, men jeg kjenner det. Det er akkurat som om tuppen bøyer seg innover igjen. Det er snakk om ca 1 cm. Min har også fått seg en knekk på haletippen. Det er sånn som kan skje. Det kan hende han har fått halen i klem i en dør, eller blitt tråkket på eller noe. Det er helt ufarlig og ikke noe som kan gjøres noe med. Bare vær forsiktig med å ta på det området da det kan gjøre vondt. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Den ene katten min har for kort hale Var sånn da jeg fikk han som liten. Lenke til kommentar
ProjectA Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Jeg har en katt som er 8 måneder gammel nå og maser ofte på våtfòr. Jeg vet fra før av at man skal kun gi katten våtfòr 2-3 ganger i uka ifølge veterinæren. Problemet er at katten spiser såvidt tørrfòr (det er alltid mat i skålen til enhver tid). Det er vanskelig å si nei til den rampete katten som jeg har hjemme og må nok innrømme at jeg skjemmer han litt bort når det gjelder våtfòr. Jeg gir han 1-2 ganger om dagen med våtfòr. Har dere noen tips til meg? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Hva med å prøve å bytte tørrfor? Katter kan gå lei av maten sin akkurat som vi kan bli. Lenke til kommentar
ProjectA Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Njaa, har prøvd ulike tørrfor. Både tørrför til kattunger og til voksne. Katten spiser fremdeles lite av det Jeg legger alltid litt tørrfòr oppi våtfòren slik at katten ikke blir sulten kort tid etterpå. Endret 6. mars 2015 av ProjectA Lenke til kommentar
Flying Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Jeg har en katt som er 8 måneder gammel nå og maser ofte på våtfòr. Jeg vet fra før av at man skal kun gi katten våtfòr 2-3 ganger i uka ifølge veterinæren. Problemet er at katten spiser såvidt tørrfòr (det er alltid mat i skålen til enhver tid). Det er vanskelig å si nei til den rampete katten som jeg har hjemme og må nok innrømme at jeg skjemmer han litt bort når det gjelder våtfòr. Jeg gir han 1-2 ganger om dagen med våtfòr. Har dere noen tips til meg? Selvfølgelig spiser den ikke kjipt tørrfôr når den vet den kan få saftig våtfôr. Løsningen er kjempeenkel, når du gir katten mindre våtfôr så vil den spise mer tørrfôr. Du kan ikke la katten bestemme hva du skal fôre den med. Hadde det vært opp til den ene katten min hadde hun bare spist bananbrød og tomat. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Jeg har en katt som er 8 måneder gammel nå og maser ofte på våtfòr. Jeg vet fra før av at man skal kun gi katten våtfòr 2-3 ganger i uka ifølge veterinæren. Problemet er at katten spiser såvidt tørrfòr (det er alltid mat i skålen til enhver tid). Det er vanskelig å si nei til den rampete katten som jeg har hjemme og må nok innrømme at jeg skjemmer han litt bort når det gjelder våtfòr. Jeg gir han 1-2 ganger om dagen med våtfòr.Du kan prøve dette: Gi mer og mer tørrfôr. Men bland inn tørrfôret med leverpostei (rør inn med skjei helt til alle knottene er er blandet gjevnt med leverposteien). Ikke bare legg en klatt med leverpostei på maten, da slikker den bare opp klatten og lar knottene ligge. Etter hvert har du mindre og mindre leverpostei i. Jeg gjorde dette i begynnelsen når katten min var skeptisk på tørrfôr. Endret 7. mars 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå