BuffyAnneSummers Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Skal du ha helseforsikring på pus? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Skal du ha helseforsikring på pus?Spør du meg så spør jeg deg. 0.o Jeg trodde ikke det. Men kan vel kanskje være nyttig? Etter et lite søk tyder det på at det ville kostet meg 150-180 i måneden. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Skal du ha helseforsikring på pus?Spør du meg så spør jeg deg. 0.o Jeg trodde ikke det. Men kan vel kanskje være nyttig? Etter et lite søk tyder det på at det ville kostet meg 150-180 i måneden. KAN være nyttig HVIS uhellet er ute. Jeg betaler sånn ca 100 kr pr katt pr måned i helseforsikring, jeg sover veldig godt når jeg vet at jeg har den sikkerheten ihvertfall Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 KAN være nyttig HVIS uhellet er ute. Jeg betaler sånn ca 100 kr pr katt pr måned i helseforsikring, jeg sover veldig godt når jeg vet at jeg har den sikkerheten ihvertfall Sikkert kjekt å ha, men ser at det er egenandel på noen tusen, og forsikringsverdi på flere titusen. Kan det bli så dyrt om katten blir syk? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Hvordan ser du for deg at det skal fungere når du er borte to uker? Hvor ofte skjer dette? Du har ingen katten kan bo hos når du er bortreist? Når jeg er på ferie er noen innom morgen og kveld minimum hvis det er en helg for eksempel, er jeg borte lengre bor de hos meg. Er ikke dette mulig må jeg bli hjemme. Endret 4. februar 2015 av mushi Lenke til kommentar
Kea Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Nice, takk! Hvordan er det å ha katten på selvstyr når jeg er borte? Jeg ønsker ikke at katten skal være ute å fryse, og ønsker jo å ha den inne når jeg er hjemme, slik at jeg gir den mulighet til å gå inn selv om jeg ikke er hjemme. Automatisk kattedør kan vel være en idè? Går det fint at den går inn og ut for å spise, sove, etc. når jeg er borte? Mat og rengjøring vil selvsagt bli gjort når jeg er borte. Hmm.. Jeg har jo litt plass ute, har sett andre lage isolerte kattehus. Er det en bedre idè enn den over? Hadde vært så mye enklere hvis jeg kunne spørt katten hva den foretrakk... Vel, en kollega av meg fikk en kattunge rett før hun skulle reise bort i to uker. Hennes løsning var at jeg så til den hver dag. Det Jeg gjorde var å slippe den ut i en time eller to mens jeg var der. Ellers var den inne. Det gikk stort sett bra, bortsett fra at den rev ned alt av pyntegjenstander. Så det kan det være en idé å legge vekk. Ser også at folk spør spesifikt etter gutt eller jente, det har vel ikke så mye å si? Eneste store forskjellen er at hannkatter kan være litt mer urolige og lekne og så sprayer (markerer) de ofte. Dog, dette kan du forhindre med kastrering. Det er forresten anbefalt å gjøre med huskatter. Hmm, ville kanskje vært smart å begynne med èn, men tror jeg har plass til to. To katter tar jo ikke så mye mer plass enn èn vel, og det er kjekkere for både meg og kattene. Jeg har lyst på to, men er usikker på hva som er mest fornuftig mtp. at jeg aldri har hatt katt før. Katter tar overraskende mye plass. De har store territorier. Du må tenke på at du skal ha to soveplasser (katter har behov for å ha et trygt sted å trekke seg tilbake til), to matskåler, og to kasser. Dersom du skal bort rett etter at du får den, er det nok best at du begynner med én. Hva koster det sånn circa med katt?Tenker du på i måneden? Det koster ikke så mye. MEN husk på at du må kjøpe skikkelig fôr til den. Altså, hold deg unna matbutikkfôret. Jeg anbefaler Josera, som du får kjøpt her, eller Royal Canin, Hill's eller Eukanuba. Noen av disse kan du få kjøpt rimelig hos Animail.no. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Jeg har vel egentlig mer peiling på hund enn katt, og der er det visse måter du skal oppdra den på. F.eks. skal du være lederen, og det er en av grunnene til at hunden ikke skal spise ved bordet er fordi lederen alltid spiser først. Gjester skal heller ikke bli møtt av hunden først. Nå vet jeg selvsagt at dette ikke gjelder katter, men er det noe kattepsykologi som tilsier at man f.eks. ikke skal likestille seg med katten? Skal man opptre som lederen også der, ved at katten ikke skal få maten til eieren når den spiser? Eller er det andre "regler" for katter man må være bevisst på? Dumt det ikke finnes en "Cat Whisperer". Hvordan ser du for deg at det skal fungere når du er borte to uker? Hvor ofte skjer dette? Du har ingen katten kan bo hos når du er bortreist? Når jeg er på ferie er noen innom morgen og kveld minimum hvis det er en helg for eksempel, er jeg borte lengre bor de hos meg. Er ikke dette mulig må jeg bli hjemme. Per nå har jeg noen som bor hos meg som kan ta seg av den, og det er 1-2 måneder fram i tid. Etter dette har jeg ihvertfall en som kan komme innom og rengjør, mate osv. Katten vil etter planen kunne gå inn og ut slik den ønsker (katteluke, ser på det som beste løsning her). For min del KAN jeg komme til å reise bort om 1-3 måneder, kanskje lenger. Jeg tviler på det skjer med det første (det er jobbsammenheng). Det er som regel 2 uker om gangen, og varierer med hyppighet. Vel, en kollega av meg fikk en kattunge rett før hun skulle reise bort i to uker. Hennes løsning var at jeg så til den hver dag. Det Jeg gjorde var å slippe den ut i en time eller to mens jeg var der. Ellers var den inne. Det gikk stort sett bra, bortsett fra at den rev ned alt av pyntegjenstander. Så det kan det være en idé å legge vekk. Blir nok en slik løsning i mitt tilfelle også. Må noen være innom hver dag, hvis man tenker at katten er voksen og vant med hvor den bor etc.? Eneste store forskjellen er at hannkatter kan være litt mer urolige og lekne og så sprayer (markerer) de ofte. Dog, dette kan du forhindre med kastrering. Det er forresten anbefalt å gjøre med huskatter.Hmm. Jeg har hørt at hankatter ofte kan være mer kosete, og at hunkatter da er mindre interessert i kos. Jeg ønsker jo selvsagt at kattene skal ønske å være med meg, og ikke bare gå sin vei når jeg kommer. Det er koselig hvis katten legger seg i sofaen ved siden av deg, mange katter har jo sine egne tepper der. Jeg har en aktuell annonse med to jentekattunger skjønner du, men innså at dette er et valg som følger meg 10-15 år, så skal ikke ta lett på en slik avgjørelse. Katter tar overraskende mye plass. De har store territorier. Du må tenke på at du skal ha to soveplasser (katter har behov for å ha et trygt sted å trekke seg tilbake til), to matskåler, og to kasser. Dersom du skal bort rett etter at du får den, er det nok best at du begynner med én.Hmm, har plass til dette, så lenge jeg kan flytte litt på katteseng, -do og øvrig katteutstyr ved behov. Som regel vil jeg jo ha en fast plass til det, men er ikke alltid dette lar seg gjøre. Tenker du på i måneden? Det koster ikke så mye. MEN husk på at du må kjøpe skikkelig fôr til den. Altså, hold deg unna matbutikkfôret. Jeg anbefaler Josera, som du får kjøpt her, eller Royal Canin, Hill's eller Eukanuba. Noen av disse kan du få kjøpt rimelig hos Animail.no.Mhm, i måneden. Jeg har lest litt om kattemat på forhånd og tenker å kjøpe på nett. De putter så mye dritt i dyrematen, burde ikke vært lov. Har lyst å researhe opp hva katter bør spise slik at jeg kan lage hjemmelaget, naturlig kattemat. Hvis jeg finner ut noe smart skal jeg si det videre, kommer sikkert til å henge litt i kattetråden nå fremover. Hvor mange kg fôr trenger en voksen katt i måneden (sekken du linket til var 2 kg)? Antar at kattunger sikkert bare spiser halvparten av en voksen katt, sånn omtrentlig regnet. Endret 4. februar 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
mushi Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) En katt trenger minimum daglig tilsyn og oppmerksomhet. Katter er sosiale og trenger menneskelig kontakt. De må også ha tilsyn, hva om den blir påkjørt og kommer skadet hjem? Endret 4. februar 2015 av mushi 2 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 En katt trenger minimum daglig tilsyn og oppmerksomhet. Katter er sosiale og trenger menneskelig kontakt. De må også ha tilsyn, hva om den blir påkjørt og kommer skadet hjem?Vet det ikke er ideelt. :/ Jeg er jo som regel hjemme, og det er ikke sikkert jeg trenger å reise bort heller. Og det er derfor jeg ønsker to katter, slik at de har mest mulig selskap. Lenke til kommentar
Kea Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Jeg har vel egentlig mer peiling på hund enn katt, og der er det visse måter du skal oppdra den på. F.eks. skal du være lederen, og det er en av grunnene til at hunden ikke skal spise ved bordet er fordi lederen alltid spiser først. Gjester skal heller ikke bli møtt av hunden først. Nå vet jeg selvsagt at dette ikke gjelder katter, men er det noe kattepsykologi som tilsier at man f.eks. ikke skal likestille seg med katten? Skal man opptre som lederen også der, ved at katten ikke skal få maten til eieren når den spiser? Eller er det andre "regler" for katter man må være bevisst på? Dumt det ikke finnes en "Cat Whisperer". Det er begrenset hvor mye du kan lære en katt ift. en hund. Katter er mye mer uavhengige. For eksempel, når du sier" kom her" til en hund, er det en ordre. Når du sier det til en katt, er det et forslag. Med andre ord, de gjør hva de vil. Selvfølgelig kan du lære dem regler som å ikke gå på bordet, ikke ta fisken i akvariet, men du kan ikke forvente at de ikke tigger eller kommer til deg når du ønsker det. De er veldig "flaky". Blir nok en slik løsning i mitt tilfelle også. Må noen være innom hver dag, hvis man tenker at katten er voksen og vant med hvor den bor etc.? Her er jeg enig med mushi. En katt kan bli deprimert dersom den ikke har noen som koser og leker med den innimellom, akkurat som oss. Min katt er godt voksen, men jeg ba likevel foreldrene mine om å komme og mate den og holde den med selskap hver dag. Jeg synes det er veldig viktig. Hmm. Jeg har hørt at hankatter ofte kan være mer kosete, og at hunkatter da er mindre interessert i kos. Jeg ønsker jo selvsagt at kattene skal ønske å være med meg, og ikke bare gå sin vei når jeg kommer. Det er koselig hvis katten legger seg i sofaen ved siden av deg, mange katter har jo sine egne tepper der. Jeg har en aktuell annonse med to jentekattunger skjønner du, men innså at dette er et valg som følger meg 10-15 år, så skal ikke ta lett på en slik avgjørelse. Ikke nødvendigvis. Jeg har hatt mange hunnkatter opp gjennom årene, og alle har vært koste og sosiale, inkludert den jeg har nå. Hun kommer og legger seg på fanget mitt, følger meg inn på do, på soverommet om natten og kommer alltid løpende og hilser når jeg har vært ute. Og selv om en katt ikke er så kosete til å begynne med, kan den bli det etter hvert og etter sterilisering. Personlig foretrekker jeg alltid hunnkatter, da de vi har hatt har vært mer kosete enn hannkattene. Men dette varierer fra katt til katt. Hunner eller hanner, alle katter er individuelle og du må lære din katt å kjenne etter hvert. Mhm, i måneden. Jeg har lest litt om kattemat på forhånd og tenker å kjøpe på nett. De putter så mye dritt i dyrematen, burde ikke vært lov. Har lyst å researhe opp hva katter bør spise slik at jeg kan lage hjemmelaget, naturlig kattemat. Hvis jeg finner ut noe smart skal jeg si det videre, kommer sikkert til å henge litt i kattetråden nå fremover. Bra du er obs på dette. Altfor mange som ikke tenker over hva kattemat inneholder og kjøper det billigste de finner i matbutikken. Min katt levde på Coop-mat før jeg tok henne til meg. Huff! Hvor mange kg fôr trenger en voksen katt i måneden (sekken du linket til var 2 kg)? Antar at kattunger sikkert bare spiser halvparten av en voksen katt, sånn omtrentlig regnet.Altså, det kommer helt an på størrelse og aktivitetsnivået til den individuelle katt. Min, som er innekatt, koster ca. 150 kroner i måneden. Og det fôret jeg linket til kan du velge størrelse på. 2kg og 10kg. Jeg kjøper 10, og det har jeg vel i nesten et år. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 KAN være nyttig HVIS uhellet er ute. Jeg betaler sånn ca 100 kr pr katt pr måned i helseforsikring, jeg sover veldig godt når jeg vet at jeg har den sikkerheten ihvertfall Sikkert kjekt å ha, men ser at det er egenandel på noen tusen, og forsikringsverdi på flere titusen. Kan det bli så dyrt om katten blir syk? Egenandelen er på 1000 + 10 %. Resten skal de dekke. HVIS uhellet er ute. Jeg betaler kun 100 kr pr katt hos Agria, for ca 40 000 kr i forsikringsåret (pr katt det også, så hvis to av mine puser, eller gud forby alle tre trenger operasjon til 40 000 så er jeg dekket jævlig mye for å si det sånn!). Ikke forsikre hos DNB eller noe sånt.. bankene har gunstige lånevilkår for DEM SELV, de driter i dyra dine. En tommelregel hos dem er f.eks at du ikke får ha katten din forsikret hos dem når de er blitt så så gamle (mener å tro det var 7-8 år, en katt kan fint leve i 20), dette fordi de vil ha din katt forsikret hos dem når de er unge og friske, og så si ifra seg ansvaret når de begynner å komme opp i årene og trenger ditten og datten. Agria er ren dyreforsikring som du kan ha livet ut til pus Lenke til kommentar
Kea Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) Oi, det var jeg ikke klar over. Jeg har ikke forsikret min fordi jeg ikke trodde at noen ville forsikre en så gammel katt. Det må jeg sjekke opp i. Takk for tipset, BuffyAnneSummers. Endret 5. februar 2015 av Therawyn Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) [...]Det visste jeg ikke, takk! Det hadde vært naturlig for meg å gå til forsikringsselskapet jeg har idag og få samlerabatt, greit å vite at det er så stor forskjell på forsikringene! Det er begrenset hvor mye du kan lære en katt ift. en hund. Katter er mye mer uavhengige. For eksempel, når du sier" kom her" til en hund, er det en ordre. Når du sier det til en katt, er det et forslag. Med andre ord, de gjør hva de vil. Selvfølgelig kan du lære dem regler som å ikke gå på bordet, ikke ta fisken i akvariet, men du kan ikke forvente at de ikke tigger eller kommer til deg når du ønsker det. De er veldig "flaky". Jaja, det vet jeg jo. Men det var ikke slik jeg mente, det var vel mer "den korrekte måten å forholde seg til dyret", med hund er det visse "regler" du skal ha, som f.eks. at hunden ikke skal være din leder, eller være usikker på hvem som faktisk er lederen i flokken. Har lest litt om kattepsykologi, og de er mye som mennesker. Du kan lære katter mye, men du må gjøre det mer på deres premisser, du kan ikke terpe på det slik med hunder helt til de lærer det. Det er som du sier, de er mer sin "egen herre" og hvis de ikke har interesse for det du prøver å få dem til å gjøre, så skal de ihvertfall ikke gjøre det. Men jeg tar det som at det ikke er relevante rettningslinjer slik som med hunder, der du skal lage et visst hierarki (du er lederen, og du må være en trygg og pålitelig leder for hunden). Her er jeg enig med mushi. En katt kan bli deprimert dersom den ikke har noen som koser og leker med den innimellom, akkurat som oss. Min katt er godt voksen, men jeg ba likevel foreldrene mine om å komme og mate den og holde den med selskap hver dag. Jeg synes det er veldig viktig.Forstår. Jeg ser den, absolutt, men nå vet jeg at jeg har mye tid hjemme framover (og derfor passer det bra å få dem nå), og forhåpentligvis blir det aldri mer jobbreising. Isåfall er det vel best å sjekke katten(e) inn på "dyrehotell", har hørt fra andre at dyra blir behandlet bra der (erfaringer fra andre i en tilsvarende situasjon). Ikke nødvendigvis. Jeg har hatt mange hunnkatter opp gjennom årene, og alle har vært koste og sosiale, inkludert den jeg har nå. Hun kommer og legger seg på fanget mitt, følger meg inn på do, på soverommet om natten og kommer alltid løpende og hilser når jeg har vært ute. Og selv om en katt ikke er så kosete til å begynne med, kan den bli det etter hvert og etter sterilisering. Personlig foretrekker jeg alltid hunnkatter, da de vi har hatt har vært mer kosete enn hannkattene. Men dette varierer fra katt til katt. Hunner eller hanner, alle katter er individuelle og du må lære din katt å kjenne etter hvert. Alright. Jeg har en liten teori om at en katts personlighet formes i stor grad når den er liten, men det blir interessant å se. Jeg vet om en katt som var skikkelig overlegen før og vrei seg unna hånda di som en slange, den skulle ikke bli tatt på. I senere tid har den blitt ganske kosete i mellom når den føler for det. Eieren har en teori om at den var med veldig innpåslitne unger i begynnelsen av leveårene. Bra du er obs på dette. Altfor mange som ikke tenker over hva kattemat inneholder og kjøper det billigste de finner i matbutikken. Min katt levde på Coop-mat før jeg tok henne til meg. Huff!Ja, mesteparten av dyrene får jo servert sånn tull. Tror heller ikke det er like streng kontroll på matvarer til dyr. Det er i prinsippet veldig dårlig gjort når vi "tar kontroll" over dyr og deres kosthold, da bør man ha respekt nok til å ihvertfall sette samme standard som oss mennesker. Altså, det kommer helt an på størrelse og aktivitetsnivået til den individuelle katt. Min, som er innekatt, koster ca. 150 kroner i måneden. Og det fôret jeg linket til kan du velge størrelse på. 2kg og 10kg. Jeg kjøper 10, og det har jeg vel i nesten et år.Det er jo ikke så mye, bruker jo mer på meg selv i uken. Endret 6. februar 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
mushi Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Det virker som du er klar for å ta ansvar for en katt eller to! Så lenge noen tar vare på kattene når du er borte (hotell er smart) går det nok fint! Husk å kastrere/sterilisere før de slipper ut Kanskje dyrebeskyttelsen har noen kattunger inne? De er like lekne og du får de 6 mnd gamle som 3 mnd (som er minimumskrav for alder før den drar fra mor) Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) EDIT: Da er det bestemt. Jeg får katt i neste uke! :0 Det virker som du er klar for å ta ansvar for en katt eller to! Så lenge noen tar vare på kattene når du er borte (hotell er smart) går det nok fint! Husk å kastrere/sterilisere før de slipper ut Kanskje dyrebeskyttelsen har noen kattunger inne? De er like lekne og du får de 6 mnd gamle som 3 mnd (som er minimumskrav for alder før den drar fra mor)Kjekt å høre du synes det. Jeg var redd kattepensjonat kostet masse, men det er bare 1500 kr for 2 uker! Er litt skeptisk til maten da, kanskje jeg er den sære kunden som ber dem mate den med medbringt mat. Endret 6. februar 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Jaja, det vet jeg jo. Men det var ikke slik jeg mente, det var vel mer "den korrekte måten å forholde seg til dyret", med hund er det visse "regler" du skal ha, som f.eks. at hunden ikke skal være din leder, eller være usikker på hvem som faktisk er lederen i flokken.Det sies at du aldri eier en katt, men at det er katten som eier deg. Katten er derfor lederen i flokken, men den lar deg tro at du er det, slik at den får mat og kos Kattens uavhengighet er nok en av grunnene til at jeg liker katter bedre enn hunder som bare dilter etter deg som en dott (ikke at jeg har noe i mot hunder heller, det er bare ikke helt meg). Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Den lille pusen min på åtte månder har vært borte siden i går morges og jeg klarer ikke å slutte å tenke på hva som kan ha hendt henne. Er hun blitt påkjørt? har hun blitt tatt av reven?.. Jeg har registrert henne på dyrebar.no. Er det for tidlig å henge opp lapper? Hun pleier ikke være borte i mer enn et par timer av gangen... Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Den lille pusen min på åtte månder har vært borte siden i går morges og jeg klarer ikke å slutte å tenke på hva som kan ha hendt henne. Er hun blitt påkjørt? har hun blitt tatt av reven?.. Jeg har registrert henne på dyrebar.no. Er det for tidlig å henge opp lapper? Hun pleier ikke være borte i mer enn et par timer av gangen... Er hun kastrert? Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Nei, hun er ikke blitt det enda. Går på tabeletter, men den skulle hun hatt i går. Lenke til kommentar
Kea Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Uff! Håper hun kommer igjen snart. Hvis ikke hun er kommet igjen til i kveld, så anbefaler jeg at du henger opp. Her jeg bor ser jeg stadig katter som er funnet i avisen. Føler med deg. Krysser fingrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå