Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har hatt en innekatt i snart 3 år. Fikk hu da hu var rundt 21 uker gammel. Nå er det slik at av flere ulike grunner nesten for meg er umulig å beholde henne, bl.a. pga. kjærestens allergi for katter. Er det fortsatt mulig å omplassere henne et eller annet sted?

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Lurte på om noen av dere har noe tips mot røyting? Katten min mister veldig mye pels for tiden, og det er jo forsåvidt normalt. Men det eneste dyrlegen kunne anbefale, var fiskeolje. Noe katten min ikke kan fordra, derfor hjalp det svært lite. Jeg grer støtt og stadig, men skulle gjerne trengt noen idéer eller forslag som hjelper litt i lengden evt?

Lenke til kommentar

Lurte på om noen av dere har noe tips mot røyting? Katten min mister veldig mye pels for tiden, og det er jo forsåvidt normalt. Men det eneste dyrlegen kunne anbefale, var fiskeolje. Noe katten min ikke kan fordra, derfor hjalp det svært lite. Jeg grer støtt og stadig, men skulle gjerne trengt noen idéer eller forslag som hjelper litt i lengden evt?

Det er røytetid. Hvilket merke kattemat gir du den? Det vil også hjelpe å gre den ofte.
Lenke til kommentar

Jeg har en korthåret innekatt med ekstremt tykk underull og overpels som røyter året rundt.

 

Jeg grer normalt henne med Furmaster røytekam en til to ganger i uken. Bruker også en myk børste med tett bust så ofte jeg får lov. Heldigvis syns hun den er veldig kjekk.

Men når det blir større svingninger i temperaturen utendørs påvirker det innetemperaturen og hun røyter tre - fire ganger så mye. Da grer jeg henne to dager på rad og avslutter med en vask med katteshampoo. Pelsen hennes er så tykk at jeg må tørke med to store håndkler og gre henne flere ganger i løpet av dagen med den myke børsten for at pelsen skal tørke.

Hun er livredd suselyder, hvis ikke hadde jeg brukt hårføneren uten varme.

Dagen etter vask faller så og si all den løse pelsen av, da er det to dager til med røytekam, så går det tilbake til normalt.

Det kommer vanligvis en ekstra hårball dagen etter vask, siden hun da slikker seg mer enn normalt.

 

Det kommer litt ann på kattens pels, men røytekam kan brukes for ofte, da vil katten få nakne flekker. Det gror heldigvis fort tilbake om man roer litt ned på børstingen.

 

Røytingen til begge kattene mine ble mye verre da jeg prøvde å bytte fôr fra RC til Brit, så det kan hjelpe å prøve en annen fôrtype.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lurte på om noen av dere har noe tips mot røyting? Katten min mister veldig mye pels for tiden, og det er jo forsåvidt normalt. Men det eneste dyrlegen kunne anbefale, var fiskeolje. Noe katten min ikke kan fordra, derfor hjalp det svært lite. Jeg grer støtt og stadig, men skulle gjerne trengt noen idéer eller forslag som hjelper litt i lengden evt?

Det er røytetid. Hvilket merke kattemat gir du den? Det vil også hjelpe å gre den ofte.

Katten min får science hill kattemat, fått det siden hun var liten. Men hun ble lei den ene typen i fjor, derfor fikk hun en annen type nå av samme merket :) kjøper alltid mat fra dyrebutikken.

Lenke til kommentar

Lurte på om noen av dere har noe tips mot røyting? Katten min mister veldig mye pels for tiden, og det er jo forsåvidt normalt. Men det eneste dyrlegen kunne anbefale, var fiskeolje. Noe katten min ikke kan fordra, derfor hjalp det svært lite. Jeg grer støtt og stadig, men skulle gjerne trengt noen idéer eller forslag som hjelper litt i lengden evt?

ikke bruk fiskeolje. Etter etpar uker begynner pus å lukte skikkeli vondt. Ekkel å klappe blir han og...
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at katter har en mye lavere toleranse for vitaminforgiftning enn mennesker, og da spesielt når det gjelder vitamin A? Har lest at tran inneholder mye vitamin A og at det kan forårsake bl.a. leversvikt hos katter. Skal jeg tro på det, vil jeg ikke anbefale å gi katten det uansett.

Lenke til kommentar

 

Lurte på om noen av dere har noe tips mot røyting? Katten min mister veldig mye pels for tiden, og det er jo forsåvidt normalt. Men det eneste dyrlegen kunne anbefale, var fiskeolje. Noe katten min ikke kan fordra, derfor hjalp det svært lite. Jeg grer støtt og stadig, men skulle gjerne trengt noen idéer eller forslag som hjelper litt i lengden evt?

ikke bruk fiskeolje. Etter etpar uker begynner pus å lukte skikkeli vondt. Ekkel å klappe blir han og...

 

 

Åja, da skal hun ikke få det. Men hun nekter å ta det uansett, så jeg ga det opp helt. Like greit tenker jeg!

Lenke til kommentar

Flyttet til nyhuset vårt igår. Spent på hvor lang tid det tar for katta blir vandt til det. Hun er veldig urolig og mjauer mye. Hun såv nesten hele natta ilag med oss i senga da. :)
Ellers spørs det om vi skal prøve og gå en liten tur ut av huset idag, siden hun vil så veldig ut. :p

 

Vi har også kjøpt oss ny soffa (Stoff) som hun absolutt skal klore på. Noen anbefalinger til hvordan vi skal få henne til å slutte ?

Lenke til kommentar

Det var lett å lære min hvor hun skulle klore. Det eneste jeg trengte å gjøre var å klore litt med neglene på klorestangen mens hun satt ved siden av meg og ikke 2 sekunder senere kvesset hun klørne på den. For å få henne til å fortsette brukte jeg godbiter, som jeg holdt litt oppe på stangen så hun måtte strekke seg opp for å nå den. Og hun fikk kos når hun klorte der. Nå klorer hun på den helt selv og holder seg langt unna møblene. :)

 

Det er veldig viktig å fokusere på belønning når man skal lære en katt noe, fordi de responderer mye sterkere til det enn avstraffelse. Så husk på å belønne katten når du får den til å klore på brettet/stangen og oppmuntre gjerne med godbiter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Katten min er et englebarn. Hun klorer kun på klorestangen.

 

Hun bruker ALDRI kattekassen sin, men gjør fra seg utendørs. Kan telle på èn hånd antall ganger hun har gjort fra seg innendørs, og hun er 4 år gammel.

 

Og det beste med det hele er at dette er ikke noe jeg har lært henne. Hun bare gjør det av seg selv. Har aldri kjeftet på henne.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...