Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Jeg tar kattedoen etter hver gang katten har vært på do. Den står i stua og noen ganger jager jeg ut katta fordi det lukter sånn :p Den blir fort vant til at du roter oppi der. :) Har bare en som bruker kassa hvis ikke det er krise da.

 

Av kattemat lønner det seg å kjøpe store sekker, typ 10 kg. De er MYE rimeligere i kilopris. Jeg kjøper Royal Canin og betaler 650 kr for 10 kg. Til en katt burde det holde 4-5 måneder etter hvor mye den spiser. Kjøp en sånn fortønne til å ha maten i, da holder den seg fersk :) Mange steder får du de gratis eller billigere hvis du kjøper mat der. Ellers har de rimelige på Felleskjøpet og Europris.

Hvilket merke du går etter er helt smak og behag, men ikke kjøp på matbutikken/Europris/FK. Dette er billigmat som ikke er bra for katten i lengden.

 

Klorestativ kan du kjøpe nå ja! Større jo bedre :)

 

Takk for bra svar :) Ja var det jeg trodde at man burde heller kjøpe litt dyrere kattemat enn den i daglivarehandelen. Men vil først og fremst gi den tørr for, så kan hun få laks, kylling eller annen fisk noen ganger. Og når hun begynner å være ute så kan hun jo jakte selv. Men sånn billigmat, blir det som at vi skulle ha spist McDonalds mat hver dag?

 

Og kjøpte forresten sånn krystallkattesand, mye billigere og det gjør sånn at avføringen ikke lukter noe -det er helt sant!

 

Får skaffe meg et lite klorestativ i starten (til jeg får nok penger til å kjøpe et større et).

 

Men tenkte bare å legge ut et bilde av katten min ^^, vet ikke hvorfor, men har bare lyst:

 

post-258540-0-38312700-1352323869_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min kattedo står på badet, rett ved mennesketoalettet. Bytter når det lukter, og bytter all sand ca en gang i uken. Kjøper billig kattesand kjøpt på matvarebutikken, da kan jeg kaste alt uten å bry meg om at jeg har brukt flere hundrelapper på ubrukelig sand. De blir aldri helt vandt med at du roter inni der, mine kommer titt og ofte for å se hva faen det er jeg driver med i deres kattekasse flere år senere :p

 

Jeg gir mine Josera classic (Josera har også kattungefor, ikke prøvd selv), som koster 400 kr for 10 kilo. Brukte RC før, men Josera får jeg levert på døren for en 50lapp ekstra og de har fått mye finere pels og feite pus har gått litt ned mens tynne pus gikk litt opp. 10 kilo varer i ca 2 mnd for mine tre katter.

 

Klorestativ er som sagt: jo tidligere jo bedre. Klorer pus på møblene så si nei, og løft pus til stativet. Kan være lurt å kjøpe noen få baller den kan slå rundt, mine elsker sine, spesielt de med bjelle inni.

Jeg har også en FroliCat Dart som kattene ELSKER. Det er en laser som går rundt, man kan stille laseren inn på forskjellige hastigheter og tidsinnstillinger. Koster ca 200 kr på teknikmagasinet. Ett av de beste kjøpene noensinne!

 

Også lurt å kjøpe reisebur nuh! Legg inn ett godt teppe som pus kan legge seg på og slappe av i tide og utide. Best å gjøre pus vandt med buret med en gang før den blir stor og sta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hum. Hvorfor bruker nesten samtlige kattedo selv når man har katt som går ute? Katter flest skjønner, og foretrekker, å gå på do ute.

 

Jeg fikk en gang tak i noe kattesand som var meget god, den bestod av "krystaller" på størrelsen av en halv klinkekule. Den trakk til seg fuktet og avføringen, og man ristet ut dette med en spade med hull. Den var faktisk luktfri, og selv om avføringen luktet sterkt så forsvant det på minutter når det bandt seg til dette. Syns å huske den kostet litt penger, men det var nå praktisk når jeg først hadde kattesand.

Lenke til kommentar

Mine katter er innekatter (bor ved sentrum, mistet nesten en katt som ble påkjørt, never fucking again, ihvertfall ikke i sentrum) så det er fint med kattekasse. Det er også veldig lurt å ha kattekasse stående så katten blir litt vandt med å bruke den i tilfelle noe skulle skje som gjør at den ikke kan gå ut.

 

Har også hørt at krystaller funker veldig bra - om du har EN katt. Jeg har tre. Sand it is.

 

post-258540-0-38312700-1352323869_thumb.jpg

 

Pusen din har noe av det samme mønsteret som ene min sære pus har! :) Det var så mange som sa at hun var så stygg når hun var liten.. men de er nyyydelige ''skillpadde''puser <3

Lenke til kommentar

Hum. Hvorfor bruker nesten samtlige kattedo selv når man har katt som går ute? Katter flest skjønner, og foretrekker, å gå på do ute.

 

Jeg fikk en gang tak i noe kattesand som var meget god, den bestod av "krystaller" på størrelsen av en halv klinkekule. Den trakk til seg fuktet og avføringen, og man ristet ut dette med en spade med hull. Den var faktisk luktfri, og selv om avføringen luktet sterkt så forsvant det på minutter når det bandt seg til dette. Syns å huske den kostet litt penger, men det var nå praktisk når jeg først hadde kattesand.

Jeg har fire katter og det er ikke alltid like lett å holde styr på hvem som har vært ute når osv. Hvis jeg skal bort slipper jeg å bekymre meg for det. Den ene katten min er bare inne når det blir minusgrader og en er veldig redd for å være ute og tørr ikke være ute i det hele tatt :(

 

Jeg bruker trepellets og pellets av presset avispapir. Miljøvennlig, enkelt og jeg slipper sand i halve leiligheten :p

Lenke til kommentar

Plukker opp mange tips til minstesøss og typen her, ser jeg. De kjøper tørrfôr på dagligvarebutikken (som kattungen aldri spiser, ikke spiser den våtfôr eller drikker vann heller). De gav den noen kyllingbiter en kveld, og siden har den ikke rørt verken tørrfôr, våtfor eller kattegodteri.

 

Og sanden kjøper de på Coop. Type Xtra kattesand eller noe sånt. Kattungen blir brun på potene av den og setter merker hvor enn den går.

Lenke til kommentar

Man må prøve ut forskjellig sand, noen syns jeg funker bra, som Rema 1000 sin kattesand og Kiwi sin Smart kattesand funker bra, mens f.eks Catsan (som er dobbelt så dyr som de andre, 60 kr) så ender man opp med ''slush'' på bunnen av masse kattesand og kattepiss. Så jævla disgusting. Har brukt masse dyr klumpesand og sånt, men jeg klarer ikke helt å forsvare det å bruke 800 +++ kr på kattesand måndtlig.. ikke er det noe kos å sitte å grave i den jævla sanda etterhver heller. Sanden blir også veldig ekkel etterhvert uansett, så da liker jeg å kunne kaste absolutt alt uten å tenke over prisen og ta å vaske kattekassa.

 

Edit: Det kan være smart å invistere i en kattekasse med lokk på. Min er veeeeldig stor, så det funker bra med en kattekasse. Man kan også få kjøpt sånne ''tepper'' man kan ha rundt kattekassa så den ''fanger opp'' mye av sanden som kommer ut, men jeg syntes det var mer strev enn det det var verdt.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Maxi kattesand (leiresand) fra Europris (5kr kilo, tror jeg) Bytter alt hver fjerde dag med mine to katter. Bruker omtrent en liter sand i en stor kasse med tak og avis i bunnen (tar av stiftene) da er den enklere å rengjøre og kattene graver mindre.

 

Brukte mineralsand før, da den ene katten var mye ute, men med to fulltidsinnekatter var den ikke god nok i forhold til prisen.

 

En dørmatte med stående gummitapper og tett bunn forran åpningen tar det kattene måtte dra med seg ut.

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Kjøper Smart Kattesand på Kiwi, rundt 30 kr. pakka og kjøper alltid 15 kg i slengen (3 stk.)

Veldig fornøyd og ingen lukt eller noe. Kjøpte kattedo med tak og vippedør på Europris og har ikke angret for å si det sånn.

 

Når det gjelder kattefôr så kjøper jeg kun hos dyrlegen fra Specific, for jeg mener at katten skal ha det beste fôret og ikke butikk-skvip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...