Gå til innhold

Tråden om katter!

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, føler at jeg burde gjøre noe - men hva? Det er vel veldig uhøflig å gå bort og nevne det igjen, jeg mener. Jeg ga han jo bort, men.. Er det ingenting jeg kan gjøre? Er jo ikke akkurat slik at jeg kan ringe noe dyrepoliti og levere klage - dyr har jo nærmere ingen rettigheter her i Norge.. Tips??

Det at du gir bort en katt betyr ikke at de får lov til å gjøre akkurat hva de vil med han (i dette tilfellet; for lite..).

Du vet ikke om han er blitt chippet? Hvis jeg var deg hadde jeg ''tatt'' katten tilbake. Ringer de politiet kunne du fortelle dem at dere hadde en muntlig avtale om at du skulle ta tilbake katten siden de fikk hund og hadde for lite tid til å gi pus stell. Dette er faktisk det ''positive'' med at katter har så lav status i norge.. politiet kommer ikke til å gi faen for 5 flate øre om saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker om katter. Kattungen her i huset har i dag bestemt seg for å være rampete. Jeg vet at den trenger noe å kvesse klørne sine på, men må den virkelig gjøre det på dyre møbler? Hvorfor bruker den ikke klatrestativet eller de billige dørene i stedet? Og hvorfor skal den på død og liv opp i oppvaskmaskina eller potteplantene? Nytter ikke hvor mange ganger jeg sier nei og bærer den bort. Rett bort til ulovlighetene igjen.

Hvordan skal jeg hanskes med kattungen de få timene før den blir plukket opp?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Snakker om katter.

Her ser du en metode som kan passe - altså "sjokke" pusen til taushet ...

Vær snill å meld tilbake hvordan det gikk med deg og pusen, bilder, er sikkert lov

:)

59638_10151094549371426_191270143_n.jpg

Lenke til kommentar

Snakker om katter. Kattungen her i huset har i dag bestemt seg for å være rampete. Jeg vet at den trenger noe å kvesse klørne sine på, men må den virkelig gjøre det på dyre møbler? Hvorfor bruker den ikke klatrestativet eller de billige dørene i stedet? Og hvorfor skal den på død og liv opp i oppvaskmaskina eller potteplantene? Nytter ikke hvor mange ganger jeg sier nei og bærer den bort. Rett bort til ulovlighetene igjen.

Hvor gammel var kattungen da du fikk den? Synes den ser så utrolig liten ut på instagram.

Kattungen min elsker å tygge over ledninger. Fun! Gikk et headset til 2000 kr her om dagen,

Lenke til kommentar

13 uker vil jeg anta. Det er ikke min, den tilhører minstesøss og typen, men mamma er så glad i den at den tilbringer en god del tid her i huset, og siden jeg har fri to dager i uken, er det opp til meg å holde den unna dyre møbler, ledninger, potteplanter og lignende.

Ikke gjør det! Hørt skrekkhistorier om karer som har viftet med staken til katter.. :p

Ja, jeg også, så jeg går ikke naken rundt i huset lenger. :p

Lenke til kommentar

Hentet pusen igår, den er så søt og skjønn :love: Har faktisk funnet frem en side av meg jeg ikke trodde eksisterte, nemlig den myke og følsomme. Var så koselig mens den sov oppå meg inatt.

Men føler meg slem når jeg forlater henne om morgenen og ikke kommer hjem før etter 4 :(

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Når det gjelder møbler: Kjøp en kloklipper med en gang. De er enkle å bruke, bare klipp av ''tuppen'' på pus sine sylskarpe negler. Det vil ikke få pus til å slutte å klore, men det vil gjøre klørne mye mindre skarpe! Husk også å be lillesøstra di om å kjøpe klorestativ! Alle katter trenger ett klorestativ :)

Skal be dem om å gjøre det. Så vidt jeg vet har de ikke investert i chip eller veterinærforsikring engang.

Klorestativ laget typen hennes av deler han fant rundt omkring på basen, men hun er ikke særlig interessert i det. Derimot kjøpte minstesøss en stige laget av vier av en venninne, og kattungen elsker den. :p

Lenke til kommentar

Skal be dem om å gjøre det. Så vidt jeg vet har de ikke investert i chip eller veterinærforsikring engang.

Klorestativ laget typen hennes av deler han fant rundt omkring på basen, men hun er ikke særlig interessert i det. Derimot kjøpte minstesøss en stige laget av vier av en venninne, og kattungen elsker den. :p

Kjøp hemp teppe, har selv klorestativ men kattungen klorer heller på hempteppet enn på klorestativet (og hempteppet har jeg kjent er mer eller mindre likt som klorestativet) :p Men er kanskje morsommere for katten hvis du kjøper sånn lekestativ med kloregreier på, du vet sånn "lekeslott" for katter -husker ikke hva det heter.

Lenke til kommentar

Det burde du nesten få dem til å gjøre! Det er bare å be dem droppe en våt kveld eller to ut på byen så har man som regel råd til å få pus vaksinert, chippet, kastrert og forsikret.

Edit: Jeg mener ikke at dette gjelder din søster og typen hennes, kattungen er fremdeles veldig ung, men jeg absolutt HAAAAATER folk som skaffer seg katt som ikke gidder å kastrere eller noe sånt.. HAT. Det koster lik null i forhold til den vanlige persons alkoholforbruk. Jeg tok til meg en kattunge for en stund siden som skulle bli avlivet og fant henne ett hjem jeg trodde var godt.. kvinnfolket var venn av min daværende type og hun kom på besøk og vi pratet masse og ble ENIGE om KASTRERING og alt som hører til. Jeg ga henne masse info. Pusen har til dags dato hatt flere kull. Når hun ble konfrontert med det så sa hun at hun ikke hadde råd, men å gå ut å drikke seg drita hver helg har hun tydeligvis råd til. HAT HAT HAT! :( Vurderer sterkt å stjele katten tilbake!

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Vel, de drikker ikke så mye, søss bruker pengene sine på nips og innredning og kjøkkenting og bøker, mens typen bruker pengene sine på gadgets. :p

Kan jo prøve å overtale dem til å la være, men de ble fortalt av damen de fikk kattungen av at de ikke måtte røre klørne dens på noen som helst måte pga. for mye nerver, at det ikke var noe vits med veterinærforsikring med det første, siden den ikke trenger veterinærbesøk før den er 6 måneder (jeg antar at om den blir syk før den tid så vil den trenge det likevel, men det fikk jeg ikke noe svar på). Så skal de få den tatovert i øret i stedet for chippet. Jeg vet ikke om det er jevngodt med det eller ei.

Lenke til kommentar

Det er tull. Jeg har jevnlig stusset klørne til alle mine tre, og det går helt fantastisk bra så lenge man KUN klipper tuppen. Hun har rett i at basis av klørne så er det masse nerver, og det kan gjøre vondt for dem hvis man klipper for mye, men tuppene er det bare å klippe av. Har også fått vite at det er lurest å se på klørne om de må klippes, for de kan faktisk gro inn i poten og gjøre pus veeeldig vondt hvis pus ikke er så flink til å kvesse dem selv.

Det at hun sier at kattungen ikke trenger dyreforsikring på grunn av at den ikke må til vet før den er 6 mnd gammel viser at hun ikke har peiling på hva hun sier.. hva om kattungen skader seg før da??? Da må man dekke alt selv, og det kan fort bli dyyyyyyyyyyrt. Har kattungene fått kattunge vaksinene sine forresten???

Det å tatovere tall i ørene på katten er like bra som en chip hvis tatoveringen holder seg, men her viser det seg enda mer at dette kvinnfolket ikke vet hva hun prater om.. de sluttet å tatovere numre i kattenes ører for en stund siden siden de gikk tom for numre. Det er bare så så mye plass for numre på innsiden av ett katteøre. De tatoverer kattene fremdeles men da bare ''ID'' for å vise folk at katten har en chip, det var sånn noen fremmede så at min bortkommen pus hadde en chip. En chip varer også livet ut og kan ikke ''falme'' på samme måte som en tatovering kan.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er trist å høre at folk som driver med oppdrett av katter (gir bort kattunger) sprer slik informasjon som ikke bare er feil men kan være direkte skadelig for alle parter.

Å klippe en katteklo er lett, det er bare å venne kattungen til det fra man får den så den ligger stille. Man ser hvor i kloen det går blod/nerver, det skal man da altså ikke klippe av. Det er som når du selv klipper negler, du klipper jo ikke av hele fingeren heller :p

Chip er det som brukes på alle i dag og den kan inneholde mye mer informasjon enn en tatovering, mindre vondt for katten er det også.

Veterinærforsikring er jo forsåvidt opp til den enkelte men jeg lurer på hvordan man kan være sikker på at det ikke trengs en tur til veterinær innen katten er 6 måneder? Ulykker kan jo skje når som helst, hva hvis katten svelger noe den ikke skal og får pusteproblemer? Bare som et eksempel liksom.

edit: ser jeg var litt sen men vi mener jo stort sett det samme. Hør på Buffy, hun vet hva hun snakker om, til forskjell fra dette kvinnemennesket som har gitt dere en katt.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Jeg er usikre på om de tatoverer dyr lengre. Jeg var sikker på at dette skulle fases ut. Hvorfor ikke chip som man ikke risikerer at blir ødelagt?

VELDIG enig i Buffy som sier at folk som ikke kastrerer katten sin = hat! Det virker som at folk ikke synes katter er verdt noenting. Man forsikrer, kjøper bra mat, går på dyre kurs/utstillinger og vaksinerer hunden sin, men katten er ikke verdt en kastrering engang.

Lenke til kommentar

Jeg er usikre på om de tatoverer dyr lengre. Jeg var sikker på at dette skulle fases ut. Hvorfor ikke chip som man ikke risikerer at blir ødelagt?

VELDIG enig i Buffy som sier at folk som ikke kastrerer katten sin = hat! Det virker som at folk ikke synes katter er verdt noenting. Man forsikrer, kjøper bra mat, går på dyre kurs/utstillinger og vaksinerer hunden sin, men katten er ikke verdt en kastrering engang.

Har du/dere forslag til mat jeg burde kjøpe til kattungen? :) Eventuelle dyrebutikker jeg burde oppsøke?

Og er det for tidlig å kjøpe et sånt kattestativ til katten? Altså en med flere "etasjer", klorestang og en lekeball. Eller er det noen andre leker du (dere) anbefaler? Føler meg så slem når jeg går om morgenen :( Men hun ligger iallefall oppå pelsluen min og venter på meg til jeg kommer hjem, det er faktisk ganske koselig, men synes ganske synd på den ettersom at den begynner å mjaue så fort jeg er i et annet rom og hun ikke finner meg..

Og hvor ofte burde man skifte ut avføringen? Hver dag? Annenhverdag? En gang i uka? Og burde man la den se på, eller forstyrrer du den på en eller annen måte? Hun så ganske forvirra eller fornærmet ut da jeg renset kattesanden (eller krystallene) for avføringen og da jeg raket den :p

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Jeg tar kattedoen etter hver gang katten har vært på do. Den står i stua og noen ganger jager jeg ut katta fordi det lukter sånn :p Den blir fort vant til at du roter oppi der. :) Har bare en som bruker kassa hvis ikke det er krise da.

Av kattemat lønner det seg å kjøpe store sekker, typ 10 kg. De er MYE rimeligere i kilopris. Jeg kjøper Royal Canin og betaler 650 kr for 10 kg. Til en katt burde det holde 4-5 måneder etter hvor mye den spiser. Kjøp en sånn fortønne til å ha maten i, da holder den seg fersk :) Mange steder får du de gratis eller billigere hvis du kjøper mat der. Ellers har de rimelige på Felleskjøpet og Europris.

Hvilket merke du går etter er helt smak og behag, men ikke kjøp på matbutikken/Europris/FK. Dette er billigmat som ikke er bra for katten i lengden.

Klorestativ kan du kjøpe nå ja! Større jo bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...