Gå til innhold

Tråden om katter!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om et middel e.l. man kan smøre på katten for å unngå at de drar med seg lopper inn i huset?

Du kan kjøpe frontline hos veterinæren. Virker fire uker mot flått, seks uker mot lopper, midd og andre ulumskheter. Dryppes i nakken! Sterke saker, så bør ikke brukes hele året, bare den verste tiden på sommeren. Tror jeg betalte 300 for tre "doser", men er litt dyrere om du kjøper en og en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Katten min er nok den største pingla på Østlandet.

I går spaserte en fremmed katt inn verandadøren og gikk inn på kjøkkenet hvor kattematen er. Katten min, som sover et par meter fra der hvor kattematen står, reiste seg opp og så dumt på den andre katten før hun stakk...

Hun er også veldig skvetten av seg, selv om hun har vokst opp i et nokså rolig hjem og fått all den kosen hun vil ha. :hmm:

Lenke til kommentar

Det er nettopp det å vokse opp i et rolig hjem som kan gjøre mange katter lettskremte. Om de ikke har blitt eksponert for støy regelmessig så er de heller ikke vandt med det.

Jeg hadde det meget rolig da jeg fikk den eldste katten min og hun endte opp med å bli nervøs for alt og alle. Det siste året har jeg med vilje eksponert henne for veldig mange nye personer, lukter og ting - og katten andre aldri såg (fordi hun gjemte seg i timesvis bare noen gjorde en brå bevegelse eller det var lyder utenfor) har nå blitt så tøff at hun strøk seg mellom benene på fremmede selv om de var fulle, uforutsigbare og høylytte.

Neste steg er å roe ned angsten hennes for tørkepapir og bomullspinner.

Min yngre katt, som flyttet inn i fjor sommer, har hele tiden blitt eksponert for mange mennesker, barn, andre dyr og høye lyder. Når det kommer folk tar hun det som en selvfølge at de vil kaste lekemusen, ha rumpen hennes opp i ansiktet og koseklør i låret.

Barn går helt greit. Drar de henne etter halen venter hun til de slipper og flytter seg en halvmeter unna, men hvis de vifter med hendende rundt henne bokser hun litt tilbake.

Hun er kjepphøy mot fremmede katter og ikke redd for hunder, men det vil antakeligvis roe seg litt når hun blir eldre.

Men det finnes vel en balansegang. Ett alt for stressende miljø kan nok også gjøre en katt nervøs.

Lenke til kommentar

Tja.. på noen katter så funker det ikke så lett heller. Har tre katter, alle har fått samme ''oppdragelse'' kan man si, har vært flink med å sosialisere dem, utsette dem for bråk, lyder, berøring, osv.. to av de klarer det helt fint, mens hun ene er fremdeles sær når det gjelder fremmede og berøring av dem, men støy og sånt takler hun fint, så lenge det ikke er av biler og sånt (hun ble påkjørt for ett og ett halvt år siden :( )

Lenke til kommentar

Jeg har tre katter med lik oppdragelse. De er vidt forskjellige. På hunder sier man at den genetiske pakka utgjør 70% av personligheten. Det samme gjelder nok katter.

En katt med selvtillit, som er litt frempå, blir ikke redd av at nabohunden jager den innimellom. Den ene katten min er forsiktig og litt "sart". Hun turte ikke gå ut på et halvt år etter det hadde skjedd noen ganger med henne.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt se for meg at det stemmer heller.. har to jenter som er fra samme kull, hun ene koser med alt og alle og hun andre freaker ut bare hun ser noen hun ikke kjenner :p

Tvillinger og søsken er da forskjellige de og? Kanskje den ene har fått det meste fra faren og den andre den meste fra moren. Genetikk er avanserte greier.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok katters atferd er preget av genetikk i større grad enn hunder. Det kan være lett å vite hva slags gemytt kattunger fra en viss kombinasjon vil få (forutsett at dette er seriøs avl), noe som kan være litt mer tricky med hunder da de rett og slett er en annen art. Håpløst å sammenlikne hunder og katter i de fleste sammenhenger. Katter er vesener i stort grad preget av instinkter og innlært atferd. Vi har nok bare en tendens til å gi dyrene menneskelige følelser og personligheter de ikke helt har :)

Og som Mushi sier, at katter kommer fra samme kull betyr ikke at de er genetisk like. De kan være genetisk svært ulike, de trenger ikke engang ha samme far ;) Det blir også litt feil å si at kattene i samme kull er oppdratt likt, for det er de ikke. Kattemoren (som har den aller største påvirkningen) har oppdratt ungene sine svært forskjellig, rangert etter hvem som har størst sannsynlighet for å bli stor og sterk. Det er ofte derfor den kattungen som er størst ved fødsel også blir den mest sosiale og "meningssterke" katten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har hatt to søsken som var vidt forskjellig i utseende og atferd. De kan umulig ha hatt samme fedre. Den ene er tykk, liten og litt skremt, den andre er nesten åtte kilo, lang, slank og hypersosial. Helt merkelig!

Lenke til kommentar

Hah!

Katten vår fikk besøk av en rev igår kveld. Dog var reven en tispe eller fjorårets unge, altså relativ liten da.

Reven murra og klakket med tennene men katten brydde seg ikke om den, ville bare hilse på skapningen.

Nå er katten vår stor, ca. 9-10kg og halvt Maine Coon/Norsk skogskatt.

Begge to var ca. 5 meter ifra meg og madamen. Så lusket reven i sin vei til slutt.

Synd at jeg ikke hadde kamera eller mobilen min i nærheten, hadde muligens blitt noen artige bilder.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en innekatt som pleier å være ute flere timer om dagen hver sommer/når det er varmt i været. Slapp han ut i går, lukket døren og gikk for å se litt tv. Sovnet på sofaen, og våknet klokken åtte i dag.

Finner ikke katten noe sted. Han pleier alltid å komme inn etter å ha vært ute to timer eller noe i den dur, og han er aldri langt utenfor tomten, men det gikk jo ikke når døren var låst.

Regner med at han sitter et eller annet sted og gjemmer seg, men har lett i en og en halv time og har ikke sett snurten av katten.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vent. Katten kan gjerne ha tatt seg en lengre rundtur i området. men når sulten presser på, vet den nok hvor matskålen er.

Edit: Kom over et bilde

nippers_00125.jpg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...