BuffyAnneSummers Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hva er det som blir feil å si? Jeg brukte bare reven som enda et eksempel på at forskjellige dyrearters aggressivitet i stor grad styres av gener. På samme måte som med både hund og katt. Da hunder og rever ikke naturlig var vår følgesvenn fra starten av, vi måtte temme dem og avle frem de gode egenskapene. Kattene er fremdeles ville og vi har ikke temmet dem på samme måte og de valgte selv å være med oss og tilpasse seg oss, og dermed blir det ikke sammenlignbart Lenke til kommentar
DBM Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Ellers har jeg ikke hørt noe fra noen hold om at unger på huskatt fra noen hold, bortsett fra deg og folk som sier at man bør kastrere katten sin om man ikke vil ha unger. Ta en telefon til et av kattehusene, please. Eller snakk med en dyktig veterinær. Hvor gammel er du egentlig? Jeg vet at det er en vanlig hersketeknikk, men her er det altfor mye som skurrer. Du kan ikke mene at jeg er den eneste som har fortalt deg at katten din ikke skal ha kattunger. Bare her i denne tråden er vi flere som prøver å lære deg hvordan dette henger sammen, men du nekter å ta det til deg. Du lever på en rosa sky hvor "alle katter er like mye verdt og naturlig avl er kjempefint". Og jeg synes det blir litt feil å sammenligne dette med 11/9, så stor katastrofe er det i allefall ikke å få unger på huskatt. Hehe, hva? Jeg snakker ikke noe om størrelsen på katastrofer, men at dette er ting det ikke skal være mulig å ikke fange opp. Det her er noe som det snakkes om overalt. I media, ute blant folk osv. Lenke til kommentar
DBM Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Hva er det som blir feil å si? Jeg brukte bare reven som enda et eksempel på at forskjellige dyrearters aggressivitet i stor grad styres av gener. På samme måte som med både hund og katt. Da hunder og rever ikke naturlig var vår følgesvenn fra starten av, vi måtte temme dem og avle frem de gode egenskapene. Kattene er fremdeles ville og vi har ikke temmet dem på samme måte og de valgte selv å være med oss og tilpasse seg oss, og dermed blir det ikke sammenlignbart Jeg aner ikke hva du snakker om. Jeg snakker om at dyrearters aggressivitet styres av gener, og da er det ikke relevant om det er dyr som er temmet eller ikke. Vi kunne snakket om kuer, pandaer eller løver, det er helt uinteressant hvilke dyrearter det er eller hvor temmet de er. Selv har jeg aldri hørt om rever som er temmet, med unntak av en farm i Russland hvor de forsker på aggressivitet hos rev. Men at det skjer andre steder også tviler jeg ikke på, det er bare i et lite omfang. Endret 22. mai 2011 av DBM Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hehe, hva? Jeg snakker ikke noe om størrelsen på katastrofer, men at dette er ting det ikke skal være mulig å ikke fange opp. Det her er noe som det snakkes om overalt. I media, ute blant folk osv. Jo, det er egentlig det du gjør. DU sier selv at dette er noe som snakkes om over alt, og 9/11 er noe som snakkes om over alt i mye større grad en huskattproblemer, altså du sammenligner to ting med forskjellig størrelse. Tallene er rimelig høye, vi trenger IKKE flere huspuser! At kattunger er søte og gøy og lignende er ikke en god grunn til å avle. Ikke glem å vaksinere, gi ormekur, chipmerke ungene da. Og foreldrene er sjekket for arvelige sykdommer antar jeg? Om man først skal avle med vilje skal man gjørde det på en ansvarlig måte, en huspus er ikke verdt mindre enn en rasekatt og burde ikke brukes i alv på en annen måte. Som jeg trodde, og som jeg fikk bekreftet selv da jeg på oppfordring oppsøkte disse tallene selv. Men, så har jeg ett spørmål. Hvor kommer disse kattene fra? Er det fra de som for kattunger og ikke gjør noe innsats for å få gitt de bort, eller fra de som faktisk prøver men ikke klarer? Som jeg sier, problemet må tas ved roten. Om man prøver å få gitt de bort på ordentlig måte er det ikke noe problem å få gjort de, i allefall så langt jeg har oppfattet ting. +1 for fint innlegg Og til begge, kan f. eks linke til en av disse sakene som omtales i media. Greit nok, de får tilsynelatende fjernet de nåværende kattene, men hva med neste generasjon, og generasjonen etter den? Da kan man for risikere å ende opp med like mange løskatter om ikke så alt for lang tid. Er det ikke bedre å bruke krefter på å få de som ikke klarer å ta av seg kattene sine til å enten gjøre det, eller ikke skaffe seg katt? Jeg vil tro, og håper at det er slike katter som finnes hos Dyrebeskyttelsen, og ikke katter det ikke er noe marked for i de det hele tatt. Lenke til kommentar
DBM Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Som jeg trodde, og som jeg fikk bekreftet selv da jeg på oppfordring oppsøkte disse tallene selv. Da hadde dere ikke vært så uansvarlige og fått kattungene. Du trenger ikke å tenke på hvor de kommer fra, men vit at det er mange av dem og sjansen for at de får et hjem minker med deres avl. Jeg gidder ikke å bruke mer tid på å forklare deg tanken bak helt elementære sammenligninger. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Da hadde dere ikke vært så uansvarlige og fått kattungene. Du trenger ikke å tenke på hvor de kommer fra, men vit at det er mange av dem og sjansen for at de får et hjem minker med deres avl. Nei, men det beste er å løse problemet der det kommer fra slik at man slipper disse hjemmløse kattene. Men om problemer er oss som prøver å ta annsvar for kattene, og ikke de som blir forlatt som er det største problemet, da kan jeg gå med på at det er oss som er problemet, og da er det vi som må stoppe. Jeg gidder ikke å bruke mer tid på å forklare deg tanken bak helt elementære sammenligninger. Jeg gidder heller ikke å bruke tid på å kverulere mer på dette, ville bare poengtere at det var en sammenligning som ikke hadde noe særlig relevans for saken Lenke til kommentar
DBM Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 For å kunne bedømme om sammenligningen er relevant så må du også forstå den, noe du ikke gjorde. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hva er det som blir feil å si? Jeg brukte bare reven som enda et eksempel på at forskjellige dyrearters aggressivitet i stor grad styres av gener. På samme måte som med både hund og katt. Da hunder og rever ikke naturlig var vår følgesvenn fra starten av, vi måtte temme dem og avle frem de gode egenskapene. Kattene er fremdeles ville og vi har ikke temmet dem på samme måte og de valgte selv å være med oss og tilpasse seg oss, og dermed blir det ikke sammenlignbart Jeg aner ikke hva du snakker om. Jeg snakker om at dyrearters aggressivitet styres av gener, og da er det ikke relevant om det er dyr som er temmet eller ikke. Vi kunne snakket om kuer, pandaer eller løver, det er helt uinteressant hvilke dyrearter det er eller hvor temmet de er. Selv har jeg aldri hørt om rever som er temmet, med unntak av en farm i Russland hvor de forsker på aggressivitet hos rev. Men at det skjer andre steder også tviler jeg ikke på, det er bare i et lite omfang. Det var revefarmen i Russland jeg og tenkte på, og det eksperimentet er jo en pekepinne på hvordan vi klarte å temme hunden til å bli den følgesvennen den er i dag. Revene begynner til og med å få ett annerledes utseende, som kan støtte opp teorien om at hunden er en domestisert ulv. Saken er det at kattene har ikke vært i samme situasjon, og kan derfor ikke sammenlignes med hunder eller ulver når det gjelder aggressivitet. Vi måtte temme hundene før vi kunne invitere dem inn i vårt hjem, kattene tok vi inn som muse og rottefangere og de har selv valgt å være med oss fra da av. ''Selv om katten aldri har blitt domestisert i samme grad som hunden, har den levd med mennesker i flere tusen år. Man kan si at det var katten selv som tok initiativet til å gå fra vill til tam. De valgte frivillig å bo sammen med mennesker, men beholdt sin uavhengighet. Det har vært et gjensidig nytteforhold hvor katten har fått mat og beskyttelse i bosetningene, mens den har holdt mus, rotter og andre smådyr borte fra korn- og matlagre. Tamkatten kan derfor settes i sammenheng med at menneskene ble bofaste og begynte å dyrke korn. I motsetning til hunden er ikke katten et flokkdyr, og den har ikke blitt sosialisert inn i «menneskeflokken» på samme måte som hunden. Katten blir sett på som uavhengig og mystisk, noe som også preger menneskenes behandling av den.'' http://no.wikipedia.org/wiki/Tamkatt Derfor blir det vanskelig for meg å ''svelge'' at man avler bort aggressivitet og at det er ett stort problem blant katter som hos f.eks hunder eller rever, har heller aldri personlig sett eller hørt om katter som er så aggressive at de angriper noen istedet for å løpe sin vei. Hvis du har en artikkel på lur hvor en katt har vært så aggressiv at det har kommet i avisen so let me know. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Nei, men det beste er å løse problemet der det kommer fra slik at man slipper disse hjemmløse kattene. Men om problemer er oss som prøver å ta annsvar for kattene, og ikke de som blir forlatt som er det største problemet, da kan jeg gå med på at det er oss som er problemet, og da er det vi som må stoppe. Men det å tro at man ''alltids får gitt dem bort'' er jo forferdelig dumt, skal man påtvinge mennesker som ikke ønsker katter katt? Det er vi mennesker som er problemet ja, og det er vi som må ta ansvaret, og det ansvarlige er og blir at de som har katt kastrerer katten sin og ikke blir med på bølgen av kattunger som nesten blir kastet mot de som ikke enda har katt. Hva om de kattene du har gitt bort ikke får ett godt hjem? Sånn sett er det bedre med rasekatter, da de gjerne bruker mer penger, tid og BETENKNINGSTID på om de overhode skal ha katt, når de koster opp mot 10000. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Grunnen til at du ikke hører om sykdommer på huskatter er jo egentlig fryktelig logisk. De aller færreste sjekker kattene sine og fører det ned i journaler hvor mange unger de har og om sykdommer er arvelig, i stedet så er det "Jaja, kjipern at katten min fikk hoftedysplasi" eller en annen sykdom, og så avliver man den og skaffer seg en ny en. Grunnen til at rasekatter i de fleste tilfeller virker sykere er fordi ALT dokumenteres. Selvsagt har de enkelte sykdommer som er fremavlet, slik som øye- og pusteproblemer hos persere, men dette driver forsvarlige oppdrettere og retter opp i så fort som det er mulig. Bare siden jeg var liten har persere generelt fått mer normale neser og åpnere uttrykk. Hvorfor kan de gjøre dette? Fordi de har kontroll på genetikken og sykdommer. Jeg jobbet på kattehuset her i Bergen, og vi hadde på det meste inne 110 katter. Det er tre kattehus og i hvert fall fire eksterne omplasseringsorganisasjoner her i Hordaland, så du kan sikkert firedoble tallet for å finne ut hvor mange hjemløse katter det er. Nei, det er i utgangspunktet ikke et problem å få gitt vekk kattunger. Men folk går lei dem etter sommeren og dumper dem hos dyrebeskyttelsen, eller bare dumper dem ute og håper at noen andre skal forbarme seg over stakkarene. For å si at den "rike" genpoolen til huskatter lønner seg på noen måte må man begynne å dokumentere. For folk som meg som jobbet med disse hjemløse kattene, og så katteAIDS, kroniske øyebetennelser, katter som gradvis ble blinde eller lamme, katter som sakte men sikkert ble så syke at de ikke kunne spise vanlig mat, dårlige tenner, dårlig pels, og toksoplasmose i alle retninger, så skal det mer til enn "jeg kjenner ingen som har syke huskatter" for å overbevise meg. Selv om VI dokumenterte alt tviler jeg på at det ble sendt inn til NRR som sykdomsoversikt for huskatter. 1 Lenke til kommentar
Celestica Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Hehe, hva? Jeg snakker ikke noe om størrelsen på katastrofer, men at dette er ting det ikke skal være mulig å ikke fange opp. Det her er noe som det snakkes om overalt. I media, ute blant folk osv. Jo, det er egentlig det du gjør. DU sier selv at dette er noe som snakkes om over alt, og 9/11 er noe som snakkes om over alt i mye større grad en huskattproblemer, altså du sammenligner to ting med forskjellig størrelse. Tallene er rimelig høye, vi trenger IKKE flere huspuser! At kattunger er søte og gøy og lignende er ikke en god grunn til å avle. Ikke glem å vaksinere, gi ormekur, chipmerke ungene da. Og foreldrene er sjekket for arvelige sykdommer antar jeg? Om man først skal avle med vilje skal man gjørde det på en ansvarlig måte, en huspus er ikke verdt mindre enn en rasekatt og burde ikke brukes i alv på en annen måte. Som jeg trodde, og som jeg fikk bekreftet selv da jeg på oppfordring oppsøkte disse tallene selv. Men, så har jeg ett spørmål. Hvor kommer disse kattene fra? Er det fra de som for kattunger og ikke gjør noe innsats for å få gitt de bort, eller fra de som faktisk prøver men ikke klarer? Som jeg sier, problemet må tas ved roten. Om man prøver å få gitt de bort på ordentlig måte er det ikke noe problem å få gjort de, i allefall så langt jeg har oppfattet ting. +1 for fint innlegg Og til begge, kan f. eks linke til en av disse sakene som omtales i media. Greit nok, de får tilsynelatende fjernet de nåværende kattene, men hva med neste generasjon, og generasjonen etter den? Da kan man for risikere å ende opp med like mange løskatter om ikke så alt for lang tid. Er det ikke bedre å bruke krefter på å få de som ikke klarer å ta av seg kattene sine til å enten gjøre det, eller ikke skaffe seg katt? Jeg vil tro, og håper at det er slike katter som finnes hos Dyrebeskyttelsen, og ikke katter det ikke er noe marked for i de det hele tatt. .. Er litt forvirra nå.. Problemet er at det er for mange? Samme hvordan man ser på det, så er jo problemet at det er for mange? Ikke hvem de blir gitt bort til? La oss se på det sånn: En katt blir gitt bort/solgt til et helt perfekt hjem, men så klarer katten å rømme ut døra i en alder av 6mnd. Den finner ikke veien hjem, og blir gravid. Den føder kattungene ute, og så har man plutselig 7 hjemløse katter (mor + f.eks 6unger). Hadde moren til den 6mnd gamle kattungen vært kastrert, ville det vært 7 mindre hjemløse katter. Og så, si at 2 av ungene er jenter, og etter 6mnd blir de også gravide og får 5 unger hver. Da er det 17 hjemløse katter. Ooog så fortsatter det sånn. En katt trenger ikke nødvendigvis å bli kastet ut for å havne på gata. Når katter er 6mnd gamle har de ikke utviklet 'gps' enda og burde ikke få være ute alene, men uhell skjer. Hvilket for får kattene, btw? Endret 22. mai 2011 av Nochan 2 Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Men det å tro at man ''alltids får gitt dem bort'' er jo forferdelig dumt, skal man påtvinge mennesker som ikke ønsker katter katt? Det er vi mennesker som er problemet ja, og det er vi som må ta ansvaret, og det ansvarlige er og blir at de som har katt kastrerer katten sin og ikke blir med på bølgen av kattunger som nesten blir kastet mot de som ikke enda har katt. Hva om de kattene du har gitt bort ikke får ett godt hjem? Sånn sett er det bedre med rasekatter, da de gjerne bruker mer penger, tid og BETENKNINGSTID på om de overhode skal ha katt, når de koster opp mot 10000. Betenkningstid burde man bruke uavhengig om man betaler eller ikke for en katt, det er jo et levende dyr. Og jeg har ikke sagt at jeg tror man uansett får gitt de bort, men at vi opplevever at det er flere folk som vil ha katt. At katten ender opp i et trygt og godt hjem er jo en del av de annsvaret man tar når man lar katten sin få unger, uansett om det er rasekatt eller huskatt. For å si at den "rike" genpoolen til huskatter lønner seg på noen måte må man begynne å dokumentere. For folk som meg som jobbet med disse hjemløse kattene, og så katteAIDS, kroniske øyebetennelser, katter som gradvis ble blinde eller lamme, katter som sakte men sikkert ble så syke at de ikke kunne spise vanlig mat, dårlige tenner, dårlig pels, og toksoplasmose i alle retninger, så skal det mer til enn "jeg kjenner ingen som har syke huskatter" for å overbevise meg. Selv om VI dokumenterte alt tviler jeg på at det ble sendt inn til NRR som sykdomsoversikt for huskatter. Det jeg referer til når jeg sier at noen rasekatter har mer sykdommer er som følge av innavl, noe jeg har vansklig for å tro på skjer med huskatt. Katten vi har nå er f. eks i allefall 50% skogkatt, og ukjent rest. Og enda mer utvanna er det for ungene den fikk nå, og det er vel slik de fleste huskatter avles. .. Er litt forvirra nå.. Problemet er at det er for mange? Samme hvordan man ser på det, så er jo problemet at det er for mange? Ikke hvem de blir gitt bort til? La oss se på det sånn: En katt blir gitt bort/solgt til et helt perfekt hjem, men så klarer katten å rømme ut døra i en alder av 6mnd. Den finner ikke veien hjem, og blir gravid. Den føder kattungene ute, og så har man plutselig 7 hjemløse katter (mor + f.eks 6unger). Hadde moren til den 6mnd gamle kattungen vært kastrert, ville det vært 7 mindre hjemløse katter. Og så, si at 2 av ungene er jenter, og etter 6mnd blir de også gravide og får 5 unger hver. Da er det 17 hjemløse katter. Ooog så fortsatter det sånn. En katt trenger ikke nødvendigvis å bli kastet ut for å havne på gata. Når katter er 6mnd gamle har de ikke utviklet 'gps' enda og burde ikke få være ute alene, men uhell skjer. Hvilket for får kattene, btw? Overfladisk sett har du rett, men ut i fra hva jeg har sett er det mulig å få gitt bort kattunger uten særlig problemer om man vil, altså det er et marked for huskatter. Så kommer problemet du er inne på, katter forsvinner og det er ikke alle som klarer å passe på kattene sine ordentlig. Ang. eiere som ikke vil passe på kattene ordentelig/går lei så må man få de til å forstå ansvaret med å skaffe katt. Jeg som da git bort mine kattunger må også passe på at jeg gir de bort til personer som skjønner dette. Og hvis katten forsvinner og den ikke er kastrert så har man et problem ja. Måten vi gjorde dette på er at vi lot katten få unger så fort som mulig etter at vi fikk den som kattunge, så vi kan kastrere den nå. Det er ikke ønskelig med flere kull, kun ett. Og ang. at katter roter seg bort, det er et problem jeg kan skjønne. Her må man jo passe på at katten gradvis vender seg til å være ute. Katten vi har nå gikk jo dette helt greit med, og og med at hun var redd for å gå ut alene, så hun gikk gradvid lengre og lengre ut. Ellers må man jo passe på dette på andre måter, og kastrere katten så for som mulig om man ikke vil ha unger, eller om man som i vårt tilfelle har valgt å få unger, men ikke vil ha fler. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 For å si at den "rike" genpoolen til huskatter lønner seg på noen måte må man begynne å dokumentere. For folk som meg som jobbet med disse hjemløse kattene, og så katteAIDS, kroniske øyebetennelser, katter som gradvis ble blinde eller lamme, katter som sakte men sikkert ble så syke at de ikke kunne spise vanlig mat, dårlige tenner, dårlig pels, og toksoplasmose i alle retninger, så skal det mer til enn "jeg kjenner ingen som har syke huskatter" for å overbevise meg. Selv om VI dokumenterte alt tviler jeg på at det ble sendt inn til NRR som sykdomsoversikt for huskatter. AIDS, øyebetennelser, blindet, lamhet, parasitter, osv., mesteparten av disse tilfellene kommer av at deres ''eiere'' ikke har tatt nok vare på dem. Blindhet og lamhet og slikt kan være arvelig, men det er også mulig at dette har kommet av dårlig kattehold, noe parasitter, betennelser og AIDS gjør. Du jobber med ''hjemløse katter'', selvsagt er de aller fleste da i dårligere stand enn det man skulle ønske, gjelder rasekatt og vanlig huskatt. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Betenkningstid burde man bruke uavhengig om man betaler eller ikke for en katt, det er jo et levende dyr. Og jeg har ikke sagt at jeg tror man uansett får gitt de bort, men at vi opplevever at det er flere folk som vil ha katt. At katten ender opp i et trygt og godt hjem er jo en del av de annsvaret man tar når man lar katten sin få unger, uansett om det er rasekatt eller huskatt. Men det er altfor mange som ikke vet dette eller ikke ønsker å ta på seg det ansvaret. De ser ''GRATIS KATT!'', og da er veien veldig kort fra tenking til handling enn hvis det hadde vært ''KATT 10.000 KR''. Hvis det er flere folk som vil ha katt så be dem om å ta kontakt med dyrebeskyttelsen, heller det enn å avle på flere katter. Hvor mange katter har du gitt bort? Og hvor mange av dem vet du HELT SIKKERT akkurat nå at har ett godt hjem og ansvarlig eier?? Og hvis katten forsvinner og den ikke er kastrert så har man et problem ja. Måten vi gjorde dette på er at vi lot katten få unger så fort som mulig etter at vi fikk den som kattunge, så vi kan kastrere den nå. Det er ikke ønskelig med flere kull, kun ett. Det mest ønskelige antall kull er 0. Spør hvilken som helst veterinær. Lenke til kommentar
Celestica Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det er flere katter enn hva det er hjem til katter. Derfor blir det feil å bringe flere kattunger til verden når det er katter av samme 'rase' som trenger hjemmene. Er det virkelig SÅ vanskelig å forstå..? Men når ungene er født, så er de født. Nå kan du bare ta vare på dem. Kvalitetsfor, førstegangsvaksine, ormekur, og krav til ny eier om chipmerking og kastrering før de slippes ut uten sele med mindre du gjør det før de flytter ut. Og selvsagt mye leking, kosing, osv Kan du svare meg helt enkelt, Rockie, på hvorfor du ikke ser et problem i å avle huspuser? Lenke til kommentar
DBM Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det er ikke ønskelig med flere kull, kun ett. Det er der du tar så kraftig feil, katten deres skulle ikke hatt et eneste kull. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Det er flere katter enn hva det er hjem til katter. Derfor blir det feil å bringe flere kattunger til verden når det er katter av samme 'rase' som trenger hjemmene. Er det virkelig SÅ vanskelig å forstå..? Men når ungene er født, så er de født. Nå kan du bare ta vare på dem. Kvalitetsfor, førstegangsvaksine, ormekur, og krav til ny eier om chipmerking og kastrering før de slippes ut uten sele med mindre du gjør det før de flytter ut. Og selvsagt mye leking, kosing, osv Kan du svare meg helt enkelt, Rockie, på hvorfor du ikke ser et problem i å avle huspuser? Som jeg har sagt tidligere, jeg ser problemet med at det er for mange katter og at det kan være problemer med å få gitt de bort, men jeg synes det blir litt feil å legge skylden på de som klarer å ta ansvaret. En annen ting som kanskje er litt på sidelinja, jeg har intrykk av at mange som har rasekatter sitter å sier at dette er feil og arguenterer i mot, mens vi som har huskatt synes dette er greit. Har dere huskatter selv, eller sittere dere bare å synes synn på de? En rasekatt er en katt på lik linje med en huskatt, og en avla rasekattunge er også en kattunge på lin linje med en huskatt unge, det er bare at vi vil ha forskjellige katter. Enda en ting jeg kom på. Hvor mange hjemløse katter er det pr. katteeier i forhold til antall hjemmløse hunder i forhold til antall hunder, eller andre dyr? Nå er hunder og katter ganske forskjellige i hvordan de lever, men er dette noe å ta i betraktning? Også må ting foregå kontrollert, man kan ikke la huskattene løpe rundt å få unger som de vil, Endret 22. mai 2011 av Rockie Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Har huskatt, har hatt flere huskatter, har jobbet i dyrebeskyttelsen på kattehuset, og vet at det samme gjelder (i hvert fall delvis) for Nochan. Edit: Og personlig synes jeg at det er TULL at de fleste som har huskatter synes det er ålreit. Alle som vet litt om katter synes det er alt annet enn ålreit. Endret 22. mai 2011 av Eplefe 1 Lenke til kommentar
Celestica Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Virker som du virkelig har peiling på dette med å finne hjem til katter, gidder du å finne bra hjem til alle landets hjemløse katter da eller? Du kan kanskje starte med de 176 på hjelpesenteret her i rogaland? Jeg har 3 huspuser. Jeg har ikke rasekatt, og har aldri hatt det. Det nærmeste jeg har vært å ha rasekatt er hun som var blanding av to renrasete. Jeg er mot avl av både huspuser og 'halvt rase' katter og renrasete dersom det ikke er seriøst og ansvarlig. Dersom det begynner å bli lite huspuser i Norge, og du hadde sjekket begge foreldrene for arvelige sykdommer osv, så hadde det vært ok. Kjenner at jeg begynner å blir litt frustrert her... Endret 22. mai 2011 av Nochan Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg har tre huskatter. Kastrer katten din så fort som mulig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå