Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Du kan ikke forvente at jeg skal sitte med tall på hvor mange katter de har, eller mene at det er jeg som skal skaffe de tallene. Hvis du tviler på at kattehusene ofte har sprengt kapasitet, så er det du som må kontakte dem og få dette bekreftet. Jeg synes det er vanvittig at du ikke visste dette.

 

De kan også forklare deg hvorfor huskatter ikke skal ha kattunger, uavhengig av om du finner hjem til dem eller ikke. Dette er allmennkunnskap, huskatter skal ikke ha kattunger. Går de ute, så skal de steriliseres eller kastreres. Det er eiers ansvar, og dessverre noe som ikke er lovpålagt.

 

Nå som du kaller meg en "motstander", så kan jeg bare gi opp å få deg til å forstå. Du vil aldri gå med på at dere har gjort noe galt, det ville jo vært et nederlag. Men jeg håper det her fikk deg til å tenke.

I en diskusjon som dette er det jo naturlig at man diskuterer mot hverandre for å overbevise hverandre, og da er man vel motstandere? Det kan godt hende at du kan klare å overbevise meg, men ikke med taktikken du bruker nå. Ved å si at du kan gi opp å overbevise meg siden jeg har kalt det motstander er ikke riktig, og at du heller ikke svarer på argumentene mine vil av mange tolkes som at du ikke har mer og argumentere med og trekker deg ut uten at vi inrømmer nederlaget. Nå sier jeg ikke at det gjelder deg, det er bare at jeg veldig gjerne vil høre hva du har å si.

 

Og ja, jeg vet at det er for mange katter på kattehusene rundt om kring, men jeg synes det blir for svar hvitt å si at huskatter ikke skal ha unger i det hele tatt og at dette er almennkunnskap, noe det så vidt meg bekjent ikke er. Jeg kjenner flere som har hatt kattunger på huskatter, og jeg tror ikke mine venner er veldig mye mer uvanlige og almenne en det andres venner er.

Problemet må tas ved roten, og det gjelder flere steder. F. eks at man masseavliver løskatter for å bli kvitt de. Klart det er en løsning på problemet der og da, men det vil jo bare komme flere ettersom tiden går. Man må også/heller bruke resurser på å løse problemene der de kommer fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at med rasekatter har man stort sett god kontroll på hva man kan forvente seg av helsen deres, med huskatter har man INGEN slike garantier/forventninger. Ufornuftig avl er ikke bra, enten det er med huskatter eller med rasekatter. Man velger hannkatt i raseforeninger etter dens kvaliteter og hvordan det komplimenterer hunnkatten din, det gjør man mildt sagt IKKE med huskatter, og man ender fort opp med arvelige sykdommer og annet som kommer til å føre til at flere katter lider/blir blinde/har smerter/får kreft og listen er ENDELØS. Det er så ufattelig EGOISTISK å avle på huskatter når man ikke vet noe som helst om kattens helse, hankattens helse, eller foreldrenes helse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men samtidig så er huskatten en friskere rase på grunn av mangefoldet i genpoolet. Hvis man skal påstå at rasekatter er så mye ''bedre'' sånn sett så burde man slutte å avle frem egenskaper som er uheldige for katten, men som vi syns er ''såååååå søøøøøøteeeeeeee'', som blant annet en altfor kort nese hvor det ser ut som om katten har løpt inn i en vegg gjentatte ganger, som vil skape diverse pusteproblemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at med rasekatter har man stort sett god kontroll på hva man kan forvente seg av helsen deres, med huskatter har man INGEN slike garantier/forventninger. Ufornuftig avl er ikke bra, enten det er med huskatter eller med rasekatter. Man velger hannkatt i raseforeninger etter dens kvaliteter og hvordan det komplimenterer hunnkatten din, det gjør man mildt sagt IKKE med huskatter, og man ender fort opp med arvelige sykdommer og annet som kommer til å føre til at flere katter lider/blir blinde/har smerter/får kreft og listen er ENDELØS. Det er så ufattelig EGOISTISK å avle på huskatter når man ikke vet noe som helst om kattens helse, hankattens helse, eller foreldrenes helse.

Jeg har igjen ikke vært borti dette, og jeg synes det høres ut som et litt overdrevent problem. De fleste av hannkatter som går rundt er i de aller fleste tilfeller friske, og man får en naturlig avl.

Jeg har vært borti mer problemer med rasekatter som er et resultat av dårlig avl, selv om det ikke gjelder alle.

Men samtidig så er huskatten en friskere rase på grunn av mangefoldet i genpoolet. Hvis man skal påstå at rasekatter er så mye ''bedre'' sånn sett så burde man slutte å avle frem egenskaper som er uheldige for katten, men som vi syns er ''såååååå søøøøøøteeeeeeee'', som blant annet en altfor kort nese hvor det ser ut som om katten har løpt inn i en vegg gjentatte ganger, som vil skape diverse pusteproblemer.

Nettopp. Gitt at flertallet av hannene av huskattene i området rundt deg er friske og raske vil jeg tro det er vansklig å få en dårlig avl. Og jeg har heller ikke hørt at det er noe problem før.

 

Og ut i fra hva jeg tenker vil vell en sund avl være en avl med stor forskjell i gener så man slipper typiske avlsproblemer man ser med f. eks katter med nesa inni hodet, ikke utenpå, og jeg tror ikke man kan si at det har lett for å skje med huskatt som avles på denne måten.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Men samtidig så er huskatten en friskere rase på grunn av mangefoldet i genpoolet. Hvis man skal påstå at rasekatter er så mye ''bedre'' sånn sett så burde man slutte å avle frem egenskaper som er uheldige for katten, men som vi syns er ''såååååå søøøøøøteeeeeeee'', som blant annet en altfor kort nese hvor det ser ut som om katten har løpt inn i en vegg gjentatte ganger, som vil skape diverse pusteproblemer.

 

Hvor har du det ifra at huskatter, som ikke er noen rase (!), er friskere enn rasekatter? Lykke til med å finne dokumentasjon på det. Problemet er at ting ikke blir registrert, og "det er ikke så nøye".

 

Du snakker om ekstreme rasekatter, som f.eks. perser hvor ting har gått fryktelig galt. Det finnes en haug med andre katter som ikke har de samme plagene eller er noe sykere enn huskattene.

Lenke til kommentar

Men samtidig så er huskatten en friskere rase på grunn av mangefoldet i genpoolet. Hvis man skal påstå at rasekatter er så mye ''bedre'' sånn sett så burde man slutte å avle frem egenskaper som er uheldige for katten, men som vi syns er ''såååååå søøøøøøteeeeeeee'', som blant annet en altfor kort nese hvor det ser ut som om katten har løpt inn i en vegg gjentatte ganger, som vil skape diverse pusteproblemer.

 

Hvor har du det ifra at huskatter, som ikke er noen rase (!), er friskere enn rasekatter? Lykke til med å finne dokumentasjon på det. Problemet er at ting ikke blir registrert, og "det er ikke så nøye".

 

Du snakker om ekstreme rasekatter, som f.eks. perser hvor ting har gått fryktelig galt. Det finnes en haug med andre katter som ikke har de samme plagene eller er noe sykere enn huskattene.

Ja, det gjeler ikke alle, men jeg har hørt om mer problemer med rasekatter en huskatter alt i alt. Derfor vil huskatter være friskere en noen av de mange rasene som finnes. Hva slaks problemer har du sett ang. huskatter?

Lenke til kommentar

Nettopp. Gitt at flertallet av hannene av huskattene i området rundt deg er friske og raske vil jeg tro det er vansklig å få en dårlig avl. Og jeg har heller ikke hørt at det er noe problem før.

 

Hva vet du om helsen på tilfeldige hannkatter, og hva som ligger i genene deres? Hva med aggressivitet, som til en viss grad er styrt av arv? Her snakker du om ting som du overhodet ikke har greie på.

 

Det er ikke noen som helst fordel med "naturlig" avl, når du ikke vet hva du avler på. Tror du virkelig at perserens flatklemte tryne skyldes liten genpool? Herregud, det skyldes at man ønsker å beholde det trekket ved kattene. Hvis man ønsket å avle seg bort fra det, så hadde det vært null stress.

 

Da må man naturligvis bruke mye tid og mange generasjoner på å gjøre noe med det, men det er gjennomførbart.

Lenke til kommentar

Hvor har du det ifra at huskatter, som ikke er noen rase (!), er friskere enn rasekatter? Lykke til med å finne dokumentasjon på det. Problemet er at ting ikke blir registrert, og "det er ikke så nøye".

 

Du snakker om ekstreme rasekatter, som f.eks. perser hvor ting har gått fryktelig galt. Det finnes en haug med andre katter som ikke har de samme plagene eller er noe sykere enn huskattene.

 

Trenger ingen dokumentasjon egentlig, bare sunn fornuft, og hvis du må få høre fra noen som ''vet mer'' så er jo google din venn. Det sier seg selv at når genpoolet er mer variert og større så vil man få friskere katter, rasekatter har gjerne ett mye mindre genpool å benytte seg av og derfor er det viktig med forsvarlig oppdrett av rasekatter, noe man ser har slått helt feil hos persere som du sier. Ser mye mer til dette hos hunder også dessverre, ''standarer'' som er blitt forandret så til de grader fra de originale standarene, som gjør at hunden lever ett dårligere liv for å tilfredstille noe hos oss mennesker.

 

Når man har en renraset katt/hund fra en forsvarlig oppdretter så vil man kunne ''kontrollere'' bedre hva man får, men man ser jo at denne selektive avlen fører til mindre eller større genfeil, og som en ansvarlig oppdretter prøver man å sørger man for at dette genet ikke blir ført videre ved kastrering.

Lenke til kommentar

Trenger ingen dokumentasjon egentlig, bare sunn fornuft, og hvis du må få høre fra noen som ''vet mer'' så er jo google din venn. Det sier seg selv at når genpoolet er mer variert og større så vil man få friskere katter, rasekatter har gjerne ett mye mindre genpool å benytte seg av og derfor er det viktig med forsvarlig oppdrett av rasekatter, noe man ser har slått helt feil hos persere som du sier. Ser mye mer til dette hos hunder også dessverre, ''standarer'' som er blitt forandret så til de grader fra de originale standarene, som gjør at hunden lever ett dårligere liv for å tilfredstille noe hos oss mennesker.

 

Selvsagt er det en fordel med stor genpool. Men avl på rasekatter med mindre genpool er mer optimalt enn avl på tilfeldige huskatter hvor genpoolen er større. Så lenge man avler på friske rasekatter og innavlsgraden ikke er altfor høy.

 

Som sagt så er det ikke liten genpool som er problemet på perser, det er ønsket om å ha katter med flatklemt tryne. Det er dette som "er en perser", og det er det trekket som blir premiert.

 

Ellers enig i at det er veldig mye dårlig avl på rasekatter og rasehunder, og at det finnes mange syke mennesker som avler på denne måten, eller skaffer seg dyr som lider pga en uheldig anatomi.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Selvsagt er det en fordel med stor genpool. Men avl på rasekatter med mindre genpool er mer optimalt enn avl på tilfeldige huskatter hvor genpoolen er større. Så lenge man avler på friske rasekatter og innavlsgraden ikke er altfor høy.

 

Som sagt så er det ikke liten genpool som er problemet på perser, det er ønsket om å ha katter med flatklemt tryne. Det er dette som "er en perser", og det er det trekket som blir premiert.

 

Ellers enig i at det er veldig mye dårlig avl på rasekatter og rasehunder, og at det finnes mange syke mennesker som avler på denne måten, eller skaffer seg dyr som lider pga en uheldig anatomi.

 

Og hvorfor skulle det være mer optimalt enn å avle på friske huskatter? Uansett hvor lenge du driver med avl så vil du ikke kunne garantere at kattene ikke får en eller annen sykdom på grunn av at disse sykdommene kan ligge i genene inaktivt opptil flere generasjoner, og som sagt - mindre genpool = større sannsynlighet for deformiteter og sykdommer som kan oppstå nettopp på grunn av for lite mangefold i genpoolet.

 

Ellers enig i at det er veldig mye dårlig avl på rasekatter og rasehunder, og at det finnes mange syke mennesker som avler på denne måten, eller skaffer seg dyr som lider pga en uheldig anatomi.

 

Jeg har veldig lyst på french bulldog, de er søte og har en stor personlighet og aktivitetsnivået er der jeg kunne tenke meg, men jeg får dårlig samvittighet når jeg tenker på at de er blitt så avlet på at de ikke kan føde normalt og at de aller fleste fødsler blir tatt ved keisersnitt.

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle det være mer optimalt enn å avle på friske huskatter? Uansett hvor lenge du driver med avl så vil du ikke kunne garantere at kattene ikke får en eller annen sykdom på grunn av at disse sykdommene kan ligge i genene inaktivt opptil flere generasjoner, og som sagt - mindre genpool = større sannsynlighet for deformiteter og sykdommer som kan oppstå nettopp på grunn av for lite mangefold i genpoolet.

 

Jeg føler at jeg gjentar meg selv nå. Du vet ikke noe om hvilke egenskaper du avler videre på, og som regel så er det en helt tilfeldig hannkatt som du ikke aner noe som helst om. Det kan være en veldig syk katt, eller det kan være en veldig aggressiv katt. Det er gambling å sjanse på dette.

 

Du snakker antagelig om rasekatter med veldig liten genpool. Det er ikke normalt, og er bare tilfelle ved noen få raser.

 

Det er gjerne de nyere rasene hvor man har funnet ut at det f.eks. er gøy å avle på katter med krøllete pels eller andre sære og noen ganger uheldige mutasjoner. Hvilke raser mener du at har for liten genpool?

Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg gjentar meg selv nå. Du vet ikke noe om hvilke egenskaper du avler videre på, og som regel så er det en helt tilfeldig hannkatt som du ikke aner noe som helst om. Det kan være en veldig syk katt, eller det kan være en veldig aggressiv katt. Det er gambling å sjanse på dette.

 

Du snakker antagelig om rasekatter med veldig liten genpool. Det er ikke normalt, og er bare tilfelle ved noen få raser.

 

Det er gjerne de nyere rasene hvor man har funnet ut at det f.eks. er gøy å avle på katter med krøllete pels eller andre sære og noen ganger uheldige mutasjoner. Hvilke raser mener du at har for liten genpool?

 

Man får en aggressiv katt hvis man ikke er snill mot den, jeg har aldri aldri aldri møtt en katt som er direkte aggressiv, og jeg har hatt/vært borti maaange katter. Jeg tror det er på grunn av at hunder har vi måttet temme, kattene er fremdeles ''villdyr'' og er de eneste kjæledyrene vi har som har ønsket å være med oss av egen vilje.

 

Det at man har kontroll over genpoolet betyr ikke at man har full kontroll, og ett begrenset genpool kan fremprovosere genfeil og andre sykdommer, og nå gjentar jeg meg selv :p

 

Skal vi slutte å gjenta oss selv hele tiden og bare være enige om å være uenige?

Lenke til kommentar

Har du noen gang vært borti at at det ahr vært problemer med at huskatter har fått sykdommer på denne måten? Ja, det skjer men med en mer eller mindre naturlig frekvens meg bekjent.

 

Dette er uansett hvordan du vrir og vender på det den naturlige måten å gjøre det på, og hadde ikke det fungert så hadde vi ikke hatt katter i dag. En må også gå ut i fra at de fleste katteiere har vett nokk til å ordne opp i de sykdommer en vet at katten sin har. Og det jeg vet om tilfeldige hankatter rundt om kring, er som jeg har sagt tidligere at de fleste er friske og raske.

 

Hadde det vært et problem med avls problemer på huskatt tror jeg jeg ville ha vist om det på lik linje med at jeg vet det er problemer med noen ekstreme rasekatter. Og siden du påstår at jeg ikke vet noe om dette, hva vet du om dette? Jeg vil gjerne ha kilder på slike konkrete påstander.

 

Og ja, jeg vet ikke spesielt mye om avl, men nok til å stå for det jeg sier :)

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Man får en aggressiv katt hvis man ikke er snill mot den, jeg har aldri aldri aldri møtt en katt som er direkte aggressiv, og jeg har hatt/vært borti maaange katter. Jeg tror det er på grunn av at hunder har vi måttet temme, kattene er fremdeles ''villdyr'' og er de eneste kjæledyrene vi har som har ønsket å være med oss av egen vilje.

 

Det at man har kontroll over genpoolet betyr ikke at man har full kontroll, og ett begrenset genpool kan fremprovosere genfeil og andre sykdommer, og nå gjentar jeg meg selv :p

 

Skal vi slutte å gjenta oss selv hele tiden og bare være enige om å være uenige?

 

Aggressivitet styres i stor grad av gener, all forskning viser det. Også på rev, bare for å gi et eksempel.

 

Joda, vi kan godt la være å gjenta oss selv og være enige om at vi er uenige. Jeg tror heller ikke at dere som synes det er greit å avle på huskatter kommer til å endre oppfatning, og da er det her litt bortkastet.

Lenke til kommentar

Joda, vi kan godt la være å gjenta oss selv og være enige om at vi er uenige. Jeg tror heller ikke at dere som synes det er greit å avle på huskatter kommer til å endre oppfatning, og da er det her litt bortkastet.

Det er vell ikke bortkastet, bare morsomt å få inn noe tanker ang. dette :)

 

Men igjen, venter på kilder om at avl på huskatt gir mye problemer med problemer som følge av avl :)

Lenke til kommentar

Dere må gjerne begynne å avle på huskatter den dagen det begynner å bli manko på katter, så lenge det er sunne og friske katter, men jeg tviler på at det vil bli det i min levetid i hvert fall.

 

Hvor mange tror du det ikke er som "har ett kull", som til sammen blir veldig mange kull som aldri skulle vært avlet fram? Det er fint at dere tar godt vare på dem, men de skulle altså ikke vært født.

Mulig det er en del ting jeg ikke har fått med med meg, men jeg har et intrykk av at det er mulig å få gitt bort kattunger om man gjør et forsøk på det. Og så lenge man får gitt bort det som er av katter, så bør det vell gå bra?

Nå vet jeg ikke hvordan det er hos f. eks Dyrebeskyttelsen, har de veldig stor overflod av hjemløse katter, eller bare noen? Jeg vil gjerne ha tall på dette, påstander uten kilder er ikke verdt noe.

De så problemet, men det "morsomme" med å ha et kull gjorde at katten skulle få et kull likevel? Jeg var overbevist om at slike mennesker bare ikke tenkte, men nå sier du at de visste?

Som sagt, at det er "morsomt" var et var et forenklet svar, det var en avgjørelse gjort etter å ha tenkt oss nøye om. Og igjen, tall.

Når man avler på rasekatter, så avler man med mål og mening. Man prøver å forbedre raser, som har bestemte egenskaper. Det er mye dårlig avl på rasekatter, helt klart, men i teorien er tanken god.

Teorien bak raseavl er god, men det er vell også tanken bak at avling på huskatt. Og selv om tanken er god, så har jeg hørt om mer problemer ang. rasekatter, enn blant huskatter som et resultat av avl, og etter hvordan jeg tenker så er en huskatt like mye katt, og like mye verdt som en rasekatt. Synes derfor der blir feil å gi rasekatteiere monopol på katteunger.

 

På dyrebeskyttelsen sør-rogaland sitt hjelpesenter er det ca. 176 katter som en eldre dame med dårlig rygg ofte må ta seg av helt alene. :) 'Ta seg av' som i å bære rundt 10kilos sekker med mat, rense ca. 20 kattedoer, vaske gulvene der, osv. Dette er kun i et av husene da, det er over 600 katter tilsammen.

 

Fra dooa(dyrebeskyttelsen Norga evd. Oslo og Akershus) sin hjemmeside:

Totalt omplasserte vi 706 dyr i 2010, hvorav

431 katter

49 kaniner

4 marsvin

5 hunder

1 hamster

1 tamrotter

5 fugler

1 chinchilla

 

Ved årsslutt hadde vi inne 188 dyr, hvorav

117 katter

61 kaniner

6 marsvin

2 hunder

2 fugler

1 degus

 

Tallene er rimelig høye, vi trenger IKKE flere huspuser! At kattunger er søte og gøy og lignende er ikke en god grunn til å avle. Ikke glem å vaksinere, gi ormekur, chipmerke ungene da. Og foreldrene er sjekket for arvelige sykdommer antar jeg? :)

Om man først skal avle med vilje skal man gjørde det på en ansvarlig måte, en huspus er ikke verdt mindre enn en rasekatt og burde ikke brukes i alv på en annen måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En må også gå ut i fra at de fleste katteiere har vett nokk til å ordne opp i de sykdommer en vet at katten sin har. Og det jeg vet om tilfeldige hankatter rundt om kring, er som jeg har sagt tidligere at de fleste er friske og raske.

 

Du mener at man skal inn og endre på genene til en levende katt? Hva slags bakgrunn har du ettersom du kan se om hannkattene er friske eller ikke? Det er en evne svært få av oss andre har.

 

Hadde det vært et problem med avls problemer på huskatt tror jeg jeg ville ha vist om det på lik linje med at jeg vet det er problemer med noen ekstreme rasekatter. Og siden du påstår at jeg ikke vet noe om dette, hva vet du om dette? Jeg vil gjerne ha kilder på slike konkrete påstander.

 

Og ja, jeg vet ikke spesielt mye om avl, men nok til å stå for det jeg sier :)

 

Man hører overalt at man ikke skal avle på huskatter, men det finnes sikkert noen som ikke har hørt om 11/9 også :p

 

Edit: norsk datoformat. Hehe.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Aggressivitet styres i stor grad av gener, all forskning viser det. Også på rev, bare for å gi et eksempel.

 

Joda, vi kan godt la være å gjenta oss selv og være enige om at vi er uenige. Jeg tror heller ikke at dere som synes det er greit å avle på huskatter kommer til å endre oppfatning, og da er det her litt bortkastet.

 

Rever har vi klart å temme som hunder, og de begynner også å ligne på flere måter. Katter har vi ikke temmet på samme måte, så det blir feil å si. Som sagt, aldri støtt på en aggressiv katt, men derimot f.eks nesten mistet fingeren til en hund. Liker ikke katten deg så går deg heller vekk fra deg er min erfaring, er du slem mot den eller den har hatt traumatiske opplevelser før så er det mulig at du får en klo eller to i fjeset, men nå har vi ikke for vane å plukke opp hunder som vi gjør med katter, så jeg kan forsåvidt skjønne at katten ønsker å klore ut øynene dine hvis den ikke liker deg og du løfter deg opp mot dens vilje :p

Lenke til kommentar

Du mener at man skal inn og endre på genene til en levende katt? Hva slags bakgrunn har du ettersom du kan se om hannkattene er friske eller ikke? Det er en evne svært få av oss andre har.

De fleste store problemer man vil få ved å la en hun katt ha unger med en tilfeldig hankatt vil være smittsome sykdomer vill jeg tro, og om man har en sykdom som dette bør man gjøre noe med det. Enten om man direkte kan helbrede sykdommmen eller eventuelt kastrere katten.

Man hører overalt at man ikke skal avle på huskatter, men det finnes sikkert noen som ikke har hørt om 11/9 også :p

 

Edit: norsk datoformat. Hehe.

Jeg tror jeg kun vet om en venn av meg som har hun katt som ikke har latt den få barn når jeg tenker meg om i farten. Hvorfor vet jeg ikke, men de har også en hankatt i huset, og jeg vil tro at de ikke har lyst på så mange kull. Ellers kjenner jeg en fire-fem venner som har latt katten sin få unger, og flere tror jeg ikke jeg kjenner som har hatt katt.

 

Ellers har jeg ikke hørt noe fra noen hold om at unger på huskatt fra noen hold, bortsett fra deg og folk som sier at man bør kastrere katten sin om man ikke vil ha unger.

 

Og jeg synes det blir litt feil å sammenligne dette med 11/9, så stor katastrofe er det i allefall ikke å få unger på huskatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...