Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

1166310-10-1305673956475.jpg

 

Nianja er sannsynligvis gravid. Og sannsynligvis 6 uker på vei. Ex-eier bestemte seg for at det ville være en helt fantastisk ide å slippe henne ut rett etter at hun hadde fått unger..... :wallbash:

 

Når ting som dette skjer føler jeg meg helt lost, jeg skulle aldri ha henne, valget sto mellom at jeg tok moren og ungene eller at de ble avlivet, og jeg kunne jo ikke la dem dø så nå ser det ut til at jeg er stuck med 9-12 katter på ROMMET. :realmad:

 

Ungene hun har nå er sannsynligvis 8-9uker når hun føder, ålså så dier de fortsatt.. De er ikke avhengige av det, men jeg kan ikke passe på 24/7 og de må fortsatt være med moren. What to do? :(

 

1166310-10-1305673357678.jpg

Roman og Toddina, to av 4 unger.... :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo litt morosomt å få et kull, selv og, så sant man får gitt de bort etterpå, noe vi ikke har hatt problemer med tidligere.

 

Det er en altfor enkel tankegang.

 

Tenk bare på de hundrevis av kattene som ikke får et hjem, fordi dere synes det er gøy å ha kull.

Lenke til kommentar

Det er jo litt morosomt å få et kull, selv og, så sant man får gitt de bort etterpå, noe vi ikke har hatt problemer med tidligere.

 

Det er en altfor enkel tankegang.

 

Tenk bare på de hundrevis av kattene som ikke får et hjem, fordi dere synes det er gøy å ha kull.

Også var det kanskje en noe forenklet forklaring og. Ser ikke helt poenget i å krangle om dette, da det ikke hadde noe med spørsmålet mitt å gjøre i det hele tatt som var hva jeg skulle gjøre med en unge som ikke fikk i seg mat før det hadde gått en ganske lang stund.

 

Som sagt har vi ikke opplevd at det er problematisk å gi fra seg katter, for oss var det heller problematisk å få tak i katt da vi var på leting etter at den forrige døde, men jeg er også klar over at det sikkert er mange som ikke for gitt fra seg sine, og at det også er mange katter hos Dyrebeskyttelsen og andre steder.

Lenke til kommentar

Også var det kanskje en noe forenklet forklaring og. Ser ikke helt poenget i å krangle om dette, da det ikke hadde noe med spørsmålet mitt å gjøre i det hele tatt som var hva jeg skulle gjøre med en unge som ikke fikk i seg mat før det hadde gått en ganske lang stund.

 

Som sagt har vi ikke opplevd at det er problematisk å gi fra seg katter, for oss var det heller problematisk å få tak i katt da vi var på leting etter at den forrige døde, men jeg er også klar over at det sikkert er mange som ikke for gitt fra seg sine, og at det også er mange katter hos Dyrebeskyttelsen og andre steder.

 

Du kan ikke regne med å alltid bare få svar og kommentarer på det du tar opp. Å bevisst få kattunger på en huskatt er så kritikkverdig at du aner det ikke, så du har egentlig "sluppet billig unna".

 

Jeg kan ikke helt skjønne at det er vanskelig å få tak i katt, når kattehusene er fulle og det alltid er en haug med katter på Finn.no. Det finnes altfor mange katter der ute som trenger et hjem.

 

Men hvis du bor veldig øde til og var maks uheldig, så kan det jo faktisk ha vært vanskelig å finne en katt :hmm:

Lenke til kommentar

 

Du kan ikke regne med å alltid bare få svar og kommentarer på det du tar opp. Å bevisst få kattunger på en huskatt er så kritikkverdig at du aner det ikke, så du har egentlig "sluppet billig unna".

 

Jeg kan ikke helt skjønne at det er vanskelig å få tak i katt, når kattehusene er fulle og det alltid er en haug med katter på Finn.no. Det finnes altfor mange katter der ute som trenger et hjem.

 

Men hvis du bor veldig øde til og var maks uheldig, så kan det jo faktisk ha vært vanskelig å finne en katt :hmm:

Vell, jeg bor et lite stykke utenfor Oslo, og fikk intrykk av at flere hadde gitt bort sine alle kattungene sine da vi ringte rundt via Finn.no og andre sider. Har også vært i kontakt mer andre som har fått unger på vanlig huskatt uten at det har vært noe problem.

 

Off-topic med et lite håp om toleranse, det er ikke så veldig dristig å fovente et svar som er relevant, og gå off-topic er ikke så bra det heller :p

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Vell, jeg bor et lite stykke utenfor Oslo, og fikk intrykk av at flere hadde gitt bort sine alle kattungene sine da vi ringte rundt via Finn.no og andre sider. Har også vært i kontakt mer andre som har fått unger på vanlig huskatt uten at det har vært noe problem.

 

Hva mener du med at det ikke har vært noe problem? Det går kanskje greit med de kattene man fikk, men det er ikke de kattene det er snakk om. Det er alle de som ikke fikk et hjem, fordi dere avler.

 

Hvis du bor i nærheten av Oslo, så er det null stress å få tak i katt. Så da er jeg ikke med på at det var vrient.

 

Edit: har ikke vært noe off topic her, vi diskuterer katt og det du har fortalt om deres avl på huskatt.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Vell, jeg bor et lite stykke utenfor Oslo, og fikk intrykk av at flere hadde gitt bort sine alle kattungene sine da vi ringte rundt via Finn.no og andre sider. Har også vært i kontakt mer andre som har fått unger på vanlig huskatt uten at det har vært noe problem.

 

Hva mener du med at det ikke har vært noe problem? Det går kanskje greit med de kattene man fikk, men det er ikke de kattene det er snakk om. Det er alle de som ikke fikk et hjem, fordi dere avler.

 

Hvis du bor i nærheten av Oslo, så er det null stress å få tak i katt. Så da er jeg ikke med på at det var vrient.

 

Edit: har ikke vært noe off topic her, vi diskuterer katt og det du har fortalt om deres avl på huskatt.

Det er en definisjonssak på om det er vansklig eller ikke. Da vi og bekjente av meg lette opplevde vi i allefall ikke at det er noe overflod av katter. Og jeg vil heller ikke definere det som avl, mer vi vil ha kattunger en gang uten av vi trenger å bruke masse penger på rasekatt :)

 

Og jo, det var noe off-topic i forhold til spørsmålet mitt, men det vil jeg i allefall ikke diskutere mer. Synes det blir litt dumt å være så ikke-tolerant på det.

Lenke til kommentar

Mener du virkelig at vi skal tolerere at dere avler på huskatt, eller var det noe annet du mente nå?

 

Du sier også at dere har hatt kull tidligere, da du sa at det ikke har vært noe problem å finne hjem til kattene tidligere heller. Jeg antar at du bor hjemme hos foreldre, og da er det de som er de voksne og ansvarlige. De burde vite bedre enn å avle på huskatt. Avl har ikke noe med antall kull å gjøre.

 

Det er enkelt å få tak i katt i Oslo/Akershus, ferdig med det. Men du kan ikke alltid forvente å få katt samme dag som du finner ut at "i dag vil jeg ha katt", selv om det ofte også går helt fint.

Lenke til kommentar

Mener du virkelig at vi skal tolerere at dere avler på huskatt, eller var det noe annet du mente nå?

 

Du sier også at dere har hatt kull tidligere, da du sa at det ikke har vært noe problem å finne hjem til kattene tidligere heller. Jeg antar at du bor hjemme hos foreldre, og da er det de som er de voksne og ansvarlige. De burde vite bedre enn å avle på huskatt. Avl har ikke noe med antall kull å gjøre.

 

Det er enkelt å få tak i katt i Oslo/Akershus, ferdig med det. Men du kan ikke alltid forvente å få katt samme dag som du finner ut at "i dag vil jeg ha katt", selv om det ofte også går helt fint.

Jeg skjønner hva du sier, men jeg synes du tar det litt langt. Klart man ikke skal avle løs på huskatt gang på gang, uten videre men om man har ett kull så må det gå bra om man tar ansvar for det, og man skjønner at å dumpe en fire-fem katter i grøfta er riktig måte å kvitte seg med de.

 

Og ja, jeg bor hjemme hos foreldrene mine, og de ser også problemet i dette, men etter en stund med tenking bestemte vi oss for å få et kull.

 

Det med toleranse var ang. off-topic, men jeg synes også det må kunne tolereres at man har et kull på vanlig huskatt. Jeg ser ikke helt hvorfor rasekatter skal være forbehold å få unger, selv om det kan oppfattes som mer kontrolert en "tilfeldig" avling på huskatt. Det er ikke alle som vil ha rasekatt heller :)

Lenke til kommentar

Dere må gjerne begynne å avle på huskatter den dagen det begynner å bli manko på katter, så lenge det er sunne og friske katter, men jeg tviler på at det vil bli det i min levetid i hvert fall.

 

Hvor mange tror du det ikke er som "har ett kull", som til sammen blir veldig mange kull som aldri skulle vært avlet fram? Det er fint at dere tar godt vare på dem, men de skulle altså ikke vært født.

 

De så problemet, men det "morsomme" med å ha et kull gjorde at katten skulle få et kull likevel? Jeg var overbevist om at slike mennesker bare ikke tenkte, men nå sier du at de visste?

 

Når man avler på rasekatter, så avler man med mål og mening. Man prøver å forbedre raser, som har bestemte egenskaper. Det er mye dårlig avl på rasekatter, helt klart, men i teorien er tanken god.

 

Angående de som ikke vil ha rasekatt, så er det en haug med huskatter tilgjengelig. Ikke noe problem.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Dere må gjerne begynne å avle på huskatter den dagen det begynner å bli manko på katter, så lenge det er sunne og friske katter, men jeg tviler på at det vil bli det i min levetid i hvert fall.

 

Hvor mange tror du det ikke er som "har ett kull", som til sammen blir veldig mange kull som aldri skulle vært avlet fram? Det er fint at dere tar godt vare på dem, men de skulle altså ikke vært født.

Mulig det er en del ting jeg ikke har fått med med meg, men jeg har et intrykk av at det er mulig å få gitt bort kattunger om man gjør et forsøk på det. Og så lenge man får gitt bort det som er av katter, så bør det vell gå bra?

Nå vet jeg ikke hvordan det er hos f. eks Dyrebeskyttelsen, har de veldig stor overflod av hjemløse katter, eller bare noen? Jeg vil gjerne ha tall på dette, påstander uten kilder er ikke verdt noe.

De så problemet, men det "morsomme" med å ha et kull gjorde at katten skulle få et kull likevel? Jeg var overbevist om at slike mennesker bare ikke tenkte, men nå sier du at de visste?

Som sagt, at det er "morsomt" var et var et forenklet svar, det var en avgjørelse gjort etter å ha tenkt oss nøye om. Og igjen, tall.

Når man avler på rasekatter, så avler man med mål og mening. Man prøver å forbedre raser, som har bestemte egenskaper. Det er mye dårlig avl på rasekatter, helt klart, men i teorien er tanken god.

Teorien bak raseavl er god, men det er vell også tanken bak at avling på huskatt. Og selv om tanken er god, så har jeg hørt om mer problemer ang. rasekatter, enn blant huskatter som et resultat av avl, og etter hvordan jeg tenker så er en huskatt like mye katt, og like mye verdt som en rasekatt. Synes derfor der blir feil å gi rasekatteiere monopol på katteunger.

Lenke til kommentar

Mulig det er en del ting jeg ikke har fått med med meg, men jeg har et intrykk av at det er mulig å få gitt bort kattunger om man gjør et forsøk på det. Og så lenge man får gitt bort det som er av katter, så bør det vell gå bra?

 

Problemet er at man IKKE finner hjem å gi de bort til. Som et resultat av det er det mange katter som avlives. Med flere kattunger på markedet minker også sjansen for at noen vil ha de voksne kattene.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er hos f. eks Dyrebeskyttelsen, har de veldig stor overflod av hjemløse katter, eller bare noen? Jeg vil gjerne ha tall på dette, påstander uten kilder er ikke verdt noe.

 

Hvis du vil ha tall på hvor mange katter de har, så får du jo kontakte dem? Ring eller send e-post.

 

Som sagt, at det er "morsomt" var et var et forenklet svar, det var en avgjørelse gjort etter å ha tenkt oss nøye om. Og igjen, tall.

 

Hva var argumentene FOR å avle på huskatten deres, utover det at det er morsomt? Hva skal du ha tall på nå?

 

Teorien bak raseavl er god, men det er vell også tanken bak at avling på huskatt. Og selv om tanken er god, så har jeg hørt om mer problemer ang. rasekatter, enn blant huskatter som et resultat av avl, og etter hvordan jeg tenker så er en huskatt like mye katt, og like mye verdt som en rasekatt. Synes derfor der blir feil å gi rasekatteiere monopol på katteunger.

 

Det avsnittet her forstod jeg ikke. Du må omformulere hvis det var noe som var vesentlig for diskusjonen.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Problemet er at man IKKE finner hjem å gi de bort til. Som et resultat av det er det mange katter som avlives. Med flere kattunger på markedet minker også sjansen for at noen vil ha de voksne kattene.

Her har du et poeng, men som en løsning på det problemet mener jeg det finnes bedre løsninger. For eksempel kan man bruke krefter på å få de som skaffer seg katter til å skjønne at man ikke uten videre kan kvitte seg med katten, og at om man får unger så må man ta ansvar for de i stedet for å overbevise folk om at huskatter ikke skal ha unger i det hele tatt. Ut i fra hva jeg har sett får man i de aller fleste tilfeller gitt bort katten sin om man gjør litt for det. Om man ikke orker å ta de annsvaret bør man heller ikke la katten sin få unger.

Hvis du vil ha tall på hvor mange katter de har, så får du jo kontakte dem? Ring eller send e-post.

I en diskusjon synes jeg det blir litt feil om jeg skal søke opp argumenter for å bygge opp påstander som motstanderen min kommer med, og jeg spurte derfor om hva du bygger disse påstandene på.

Hva var argumentene FOR å avle på huskatten deres, utover det at det er morsomt? Hva skal du ha tall på nå?

Vi synes det er fint å ha katter, og det er en god opplevelse. Du kommer uansett til å motsi meg med at dette går på bekostning av andre hjemløse katter og jeg kan egentlig ikke motsi det på det, men annet en at det finnes bedre måter å løse de problemene på.

Det avsnittet her forstod jeg ikke. Du må omformulere hvis det var noe som var vesentlig for diskusjonen.

Beklager det, prøver på nytt.

 

Du skrev at tanken bak raseavl er god, men hva godt gjør den annet en å gjøre eierene glade? Det er akkuratt det huskatter også gjør, så hvorfor skal man ikke la huskatter få unger om det ikke går utover hjemløse katter?

 

Nå vet jeg ikke hva slaks katter du har, men jeg synes også det blir litt feil/slapt om man sitter som eier av 4-5 rasekatter og si at huskatter ikke skal ha unger. Da kan man jo eventuelt ta over en hjemløs en selv.

Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente at jeg skal sitte med tall på hvor mange katter de har, eller mene at det er jeg som skal skaffe de tallene. Hvis du tviler på at kattehusene ofte har sprengt kapasitet, så er det du som må kontakte dem og få dette bekreftet. Jeg synes det er vanvittig at du ikke visste dette.

 

De kan også forklare deg hvorfor huskatter ikke skal ha kattunger, uavhengig av om du finner hjem til dem eller ikke. Dette er allmennkunnskap, huskatter skal ikke ha kattunger. Går de ute, så skal de steriliseres eller kastreres. Det er eiers ansvar, og dessverre noe som ikke er lovpålagt.

 

Nå som du kaller meg en "motstander", så kan jeg bare gi opp å få deg til å forstå. Du vil aldri gå med på at dere har gjort noe galt, det ville jo vært et nederlag. Men jeg håper det her fikk deg til å tenke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...