Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvordan vet jeg om katten min er drektig? Tror hun hadde løpetid for ca en måned siden, men hun er brunstig igjen nå. Legger seg ned og mjauer og er kjemperar..

 

Nochan: Har de ikke lært å bruke doen? Våre kattunger brukte doen med en gang, var bare noen få ganger de bæsjet utenfor. Da tok vi de til doen med en gang så de forsto hvor de skulle gjøre fra seg.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg og min kjære skal flytte sammen snart, den 1. juni. Vi har tenkt og "ta over" katten til en venninne av oss, som er rundt 1 år.

 

Tror dere katten kommer til og venne seg til hjemmet våres når den er over 1 år? De har ikke mulighet til å ha katt lengre, så vist ikke vi kan ta den må de avlive den. :(

Hos de har den alltid vært inne, og aldri vært utendørs pga. at de bor i 3-4 etg.

Hos oss har den mulighet til det, men hvordan tror dere den kommer til å reagere på det, mtp. på trafikk osv. ?

Endret av blashyrkh
Lenke til kommentar

Burde gå nokså greit det. Mine flytter jevnlig fra landsbyliv til høyblokk i byen uten noe større problem.

Mine bodde også innendørs det første året (3dje etasje...) - når jeg så flyttet ut i naturen hadde jeg en måned med langsom utendørs-tilvenning før de fikk egen kattedør.

 

Hvis du har en del trafikk utenfor dog, så hadde jeg vurdert situasjonen litt - ingen av kattene mine er særlig redde for biler :|

Lenke til kommentar

Hvordan vet jeg om katten min er drektig? Tror hun hadde løpetid for ca en måned siden, men hun er brunstig igjen nå. Legger seg ned og mjauer og er kjemperar..

 

Nochan: Har de ikke lært å bruke doen? Våre kattunger brukte doen med en gang, var bare noen få ganger de bæsjet utenfor. Da tok vi de til doen med en gang så de forsto hvor de skulle gjøre fra seg.

 

De har lært å bruke doen nå :yes:

Du burde holde pusen inne om den ikke er kastrert btw, det er mange tusen hjemløse katter, så om du vil ha kattunger kan du heller være fosterhjem for en mor med unger og kastrere pusen din ;)

Lenke til kommentar

Mamma kom nettop ned til meg og snakket om vår eldste katt. Han er nå 15/16 år gammel, og er av rasen Hellig Birma. Den har de siste årene blitt mindre og mindre aktiv som følge av alderen, så den sover mye av dagen. Likevel, så vil den ut hver dag en tur, og stort sett hver kveld er den kosete og går rundt for å få kos. Likevel, alderen har begynt å ta innpå, han er for eksempel ikke like flink å stelle seg lenger, og har derfor en del floker. Disse fjerner vi, men er ikke alltid det blir gjort like regelmessig.

 

Uansett, det var forhistorien, og som sagt kom mamma ned i dag og sier at vi må begynne å vurdere å "la ham slippe". Hun mener han er så gammel at han har levd sine år, og nå er det snart på tide å avlive han, ettersom han ikke er så aktiv lenger. Jeg mener dette er rent tull. Det blir totalt feil å avlive en katt bare fordi han er gammel og ikke like flink å stelle seg. Han er som sagt frisk, og for rundt 6 mnd siden var vi hod veterinæren med han, som sa at han har standard symptomer for alderen, men ingen spesifikke sykdommer eller lidelser som gjør livet vanskelig for han.

Lenke til kommentar

Hun mener det virkelig, grunnlaget for det er at han har floker og klarer ikke stelle pelsen sin selv. De siste årene har vi måttet greie han regelmessig (noe jeg ikke tror er unormalt med eldre rasekatter med langt hår), og det har falt litt ut i det siste. Jeg sier at hvis det er eneste problemet, skal vi så absolutt ikke avlive ham, men at vi må bli flinkere å stelle han.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål her, katta vår fikk fire unger i dag. Alt ser helt greit ut, og egentlig ikke noen veldig spesielle problemer. De eneste så vidt jeg vet er at den yngste ungen ikke har fått spist så mye. Den søker mat, men blir stort sett liggende å kravle rundt på magen til moren. Har også prøvd å hjelpe den litt, men tror ikke den helt skjønte poenget.

 

Mest sannsynelig går det vell seg til, det har jeg i allefall opplevd før, men er det noe jeg kan gjøre? Når jeg kommer bort til den nå ligger den ofte rolig/sover intil moren, og om jeg er så vidt borti den våkner den til å starter og lete etter mat. Begynner å bli en del timer siden og. Husker ikke helt, men jeg vil gjette på at den ble født mellom seks og sju en gang.

 

Edit: Nevermind, nå spiser den :)

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Hun mener det virkelig, grunnlaget for det er at han har floker og klarer ikke stelle pelsen sin selv. De siste årene har vi måttet greie han regelmessig (noe jeg ikke tror er unormalt med eldre rasekatter med langt hår), og det har falt litt ut i det siste. Jeg sier at hvis det er eneste problemet, skal vi så absolutt ikke avlive ham, men at vi må bli flinkere å stelle han.

 

Langhårskatter må man (alltid?) stelle pelsen på. Virker bare som at hun er lat, og da er det ikke så mye jobb heller.

 

Til Rockie: regner med at det ikke er rasekatt, og da må dere i hvert fall få sterilisert/kastrert katten.

Endret av DBM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er veldig mye jobb med å gre katten, hvorfor finner du bare ikke frem kjøkkensaksa? Klipp vekk floker, går fortere og katta får ikke ubehag. Det må jeg gjøre med min veldig langhårete, for han nekter å bli gredd mer, bare biter meg til blods :p Så nå har han fått løveklipp!

Lenke til kommentar

Vi har klippet han i huden før, så har litt frykt for å gjøre det igjen. Men hvis han en og annen gang har en større floke, så klipper jeg gjerne ytterste del, eller med god klaring til huden. Katten liker å bli greid, og han ligger stille, så er null problem å greie han. ;)

Lenke til kommentar

Til Rockie: regner med at det ikke er rasekatt, og da må dere i hvert fall få sterilisert/kastrert katten.

Ikke rasekatt nei, og de blir nok sterilisert/kastrert etterhvert ja. Eller, det blir vell opp til de vi får gitt de bort til etterhvert. Moren skal vi i allefall gjøre det med nå, vi ville ha et kull først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...