Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei!

 

Var hos en venn i dag som har katt. Han hadde nettopp kjøpt noe høy-lignende som han ga katten sin (kjøpt på dyrebutikk for ~60 kr). Det som skjedde da, var at katten begynte å lage syke lyder og rulle rundt på gulvet og sikle. Det var rett og slett katte-dop. Katten elsket stoffet (tror det egentlig var en blomst)

 

Jeg har glemt navnet på stoffet/blomsten, men håper dere skjønner hva jeg sikter til. Uansett, til dere katteentusiaster; hva synes dere om folk som gir dette til kattene sine? Er det "bra" gjort eller er det galt å gi katten sin rus?

 

Catnip? Ser ikke noe alt i å gi det til pusen sin, den blir jo helt overlykkelig.. Men ville ikke gitt det hele tiden, det ville bare vært creepy :p Den ene min begynner å sikle veldig av catnip, og jeg er ikke spesielt glad i kattesikkel..

 

DBM: ooh, jeg er flink! Har også litt lyst på en russer, men skulle jeg hatt alle puser jeg har lyst på måtte jeg fått en rimelig mye større plass å bo først, og noen ekstra armer :D

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

hei!

 

Var hos en venn i dag som har katt. Han hadde nettopp kjøpt noe høy-lignende som han ga katten sin (kjøpt på dyrebutikk for ~60 kr). Det som skjedde da, var at katten begynte å lage syke lyder og rulle rundt på gulvet og sikle. Det var rett og slett katte-dop. Katten elsket stoffet (tror det egentlig var en blomst)

 

Jeg har glemt navnet på stoffet/blomsten, men håper dere skjønner hva jeg sikter til. Uansett, til dere katteentusiaster; hva synes dere om folk som gir dette til kattene sine? Er det "bra" gjort eller er det galt å gi katten sin rus?

 

Catnip? Ser ikke noe alt i å gi det til pusen sin, den blir jo helt overlykkelig.. Men ville ikke gitt det hele tiden, det ville bare vært creepy :p Den ene min begynner å sikle veldig av catnip, og jeg er ikke spesielt glad i kattesikkel..

 

 

Einig i at det er greitt ein gong iblant. Eg har faktisk ein te her (godnatt-urtete) som har same effekta på kattane. Skjøna ingenting den dagen eg hadde øskja ståande på kjøkenbenken og den største hannkatten vår (på 9 kg. Han er ALDRI på kjøkenbenken til vanleg) plutseleg låg og gneka seg oppetter øskja med sikkel nedover manken.

 

Då vi tok ut ein tepose og la på golvet gjekk det ikkje lange stunda før alle fire kattane låg spreidd på kjøkenet og sikla og purra til den store gullmedaljen. Teposen vart riven opp, og dei rulla seg i innhaldet. Komisk :p

 

Og så gjekk det fort over etterpå. Vi trur det må ha vore nokre myntegreier i teen som hadde denne effekta (catnip heiter jo kattemynte på norsk), og no fann eg at kattemynte visstnok skal verke avslappande på menneske òg, så det kan vel kanskje vere det...

Lenke til kommentar

Mine er ikke så interessert i catnip, det er vel heller noe for kattunger?

 

Stinkmus derimot ELSKER de og blir helt ville. Men det er bare kos.

 

Kattunger har mindre interesse av det enn voksne katter. Og steriliserte har mindre interesse enn usteriliserte.

 

Og så regner jeg med det er individuelle forskjeller som med alt annet her i verden.

Lenke til kommentar

Mine er ikke så interessert i catnip, det er vel heller noe for kattunger?

 

Stinkmus derimot ELSKER de og blir helt ville. Men det er bare kos.

 

Kattunger har mindre interesse av det enn voksne katter. Og steriliserte har mindre interesse enn usteriliserte.

 

Og så regner jeg med det er individuelle forskjeller som med alt annet her i verden.

 

De er steriliserte så det er nok der det ligger. Hvis jeg sprayer catnip på noen leker så er det enten skummelt eller så er det litt interessant før de går å gjør noe annet :p

Lenke til kommentar

ang catnip: det fungerer også med forskjellige ting med peppermynte. Foreldra mine har noen peppermynteplanter i hagen, og katta driver stadig og tygger på de og ruller rundt i de :p

Husker også når jeg tygga peppermyntetyggis og pusta det i ansiktet på katten så ble han helt ekstatisk xD morro.

Men ja, ikke gi dem det altfor ofte. Er morro engang iblandt da :D

Lenke til kommentar

Det veterinæren sa når jeg spute om man kunne gi for mye catnip var at om katten er glad i å spise catnip kan den kaste opp om den spiser for mye, men det gjelder jo egentlig alt. Noen katter reagerer også aggressivt om de får for mye og noen kan begynne å sikle mye(og kattesikkel er ikke så gøy å ha over alt). Men det er ingen varig skade som kan bli gjort av catnip :)

 

Huggable (ukastrert hunnpus) setter klørne i ansikte ditt og gnir seg mot munnen din om du lar henne være i nærheten når du pusser tennene, veldig morsomt å se på. :D Dakota(kastrert hunnpus) ruller rundt og maler når hun får catnip og Fatass(kastrert hannpus) bryr seg ikke om det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Åh som jeg strever med meg selv for å ikke si at jeg tar dem alle akkurat nå. Jeg savner å ha pusekatt. Men her vi bor nå er det ikke lov med pusekatt, og jeg tror uansett ikke vi skal skaffe oss en kattunge, ikke med en liten frøken som har lært at hun kan behandle katten akkurat som hun vil, uten å være forsiktig.

 

Men åh, jeg har lyyyst på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...