Gå til innhold

Tråden om katter!

Anbefalte innlegg

Sibirkatt, ja. Disse kattene har en lavere verdi av et allergifremkallende enzym <(fel d 1 om jeg husker riktig), men det er på ingen måte vitenskapelig bevis på dette, kun erfaring fra ulike mennesker. Er selv oppdretter av denne rasen og har opplevd mange allergikere som tåler denne rasen, dog noen ikke gjør det. Kastrerte hunnkatter er også mer allergivennlige enn fertile hunn/hannkatter, uten at det finnes noe vitenskapelig belegg for dette heller. Men det finnes mange testhjem, hvor en kan komme og være noen timer for å se hvordan en reagerer.

Vil en kastrert hannkatt også være mer allergivennlig da? Jeg har mest lyst på en hann med tiden, da jeg har oppfattet at de kan være mer hengivne og kompis enn hunner.?.

En kastrert hannkatt vil være mer allergivennlig enn en fertil, men ikke like allergivennlig som en kastrert hunn. Men igjen; dette er bare spekulasjoner. Noen sibirlinjer har vist seg å være mer allergivennlige, mens andre igjen er mindre. Det kommer også ann på hva slags reaksjoner immunforsvaret ditt gir på fel d 1. Voksne katter er også mye mer allergivennlig enn kattunger. Men husk at dersom sibirkatten går ute, vil den gni seg til andre katter og dra med seg allergener hjem.

En hann som blir kastrert ung vil ikke ha fått hannkatt oppførsel, både fordi den ikke har kommet i seksuell modning og fordi den ikke har lagd atferdsmessige spor i oppførselen sin. Så lenge de skal kastreres er kjønn likegyldig, ettersom de er individer med ulik personlighet også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du som har katt med sår i ansiktet.

Det kan være allergi.

Hvilken mat gir du den?

Jeg har nemlig en katt med samme problem, men nå nylig ble det skikkelig ille (før brukte den bare å ha småsår og litt rur under haka).

Det endte opp med ei regning på 1500 inkl medisiner. Tabletter, sprøyter og allergimat.

Oppsøke dyrelegen og se hva de sier. Det er mitt beste råd!

Nye bilder av pusene mine, i blogglink i signaturen min :)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Noen her glemte å låse døra, og Dakota åpna den da selvsagt og ALLE kattungene og Dakota løp ut.. Som om ikke det var nok så kom det en fremmed katt også, Dakota prøvde å få ungene inn igjen samtidlig som hun holdt borte en fremmed. Jeg fikk inn noen kattunger jeg også da, så hun var ikke heeelt alene om jobben.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ylva, Josefine og Luna :love:

Josefine er den sølvfargede, og en liten maine coon frøken på et halvt år. Ylva (bruntigra uten hvitt) er sibirkatt og er fire måneder :) Luna (bruntigra med hvitt) er dronninga av huset, og er tre år og gatemix :D

Edit: måtte få med Ylva som spiller fjærpinne fløyte :blush:

post-224090-0-13855900-1291114858_thumb.jpg

post-224090-0-63654500-1291114862_thumb.jpg

post-224090-0-80650200-1291115008_thumb.jpg

post-224090-0-31327300-1291115148_thumb.jpg

Endret av indiska
Lenke til kommentar

^Fisk en gang i blant går jo også fint da.

Jepp, men i utgangspunktet så er ikke fisk noe som er naturlig for de fleste katter å spise.

Nuvel, katter har et behov for omega 3 & 6 som sjelden blir helt tilfredsstilt av tørrfor. Selv kvalitetsmerket mat (hills, royal canin, specific) mister mye av disse fettstoffene når det utsettes for oksygen, eller blir harskt før katten har rukket å spise opp alt. Fisk er derfor flott som suplement, f. eks en gang i uka. Katter i naturen spiser også fisk for å tilfredstille behovet for disse stoffene, som har like stor betydning som for mennesker. Det finnes selvsagt alternative kilder, men fisk er det mest naturlige.

Edit: tenkte du kanskje ville ha to greie kilder.

http://www.hillspet.no/Cat/Adult/Health-and-Wellbeing/Feeding-fish-to-cats.aspx

http://www.siorbaja.no/artikler/Foring_av_katt.htm

Endret av indiska
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...