Kokobananas Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 MysticoN: Den ene hannkatte vår dukket opp her en dag med et lignende sår på kinnet. I følge dyrlegen hadde han sannsynligvis fått en rift/et lite sår som hadde grodd igjen tidligere, men med bakterier fanget under huden. Dermed hadde det bygget seg opp en verkebyll som hadde gått hull på, og dermed resultert i et slikt "hull". Hos dyrlegen ble såret renset og katten fikk antibiotika, og etter det har han ikke hatt noe lignende. Men det får meg i alle fall til å tenke at det er mulig at din katt også har en infeksjon i kroppen... Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Heisann, er dette en tricolor katt? Det er en hannkatt, men har hørt at tricolor-hannkatter er sterile og har en hormonfeil. Er dette farlig? Er dette en tricolor katt? Dyrelegen har ikke sagt noe, selv om den har vært til kastrering og den har baller Endret 9. november 2010 av Bolivar Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Svaret på spørsmålet ditt finner du her: http://www.canis.dk/innlegg.php?iid=679298. Hvordan kan den ha baller når den er kastrert? Endret 9. november 2010 av darkness| Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Den har vel ikke testikler i ballene da, som bare er noen skinnposer der bak. Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 En kompis av meg så på det der 101 katteprogramet på animal planet og nevnte noe om en spesiel type katt man kan ha selv om man er allergisk. Kjæresten min er allergisk, men jeg vil så gjerne ha katt igjen en eller annen gang, for katter er jo verdens mest fantastiske dyr Jeg tror det var noe med stoffet de skiller ut fra hårsekkene som er annerledes enn det hos vanlige katter. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Sibirkatt? Kan forresten ha en hvilken som helst katt og bruke petal cleanse. Det må vi gjøre, siden jeg er allergisk som faen og ikke fungerer ellers. Eller, det vil si, petal cleanse + allergipiller, men det skal som regel funke med bare petal cleanse. Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Tusen takk for tipset, det var jo en kjempeordning med testhjem og hele pakken. Da skal kjæresten bli testet opp og ned og i mente for om han kan tåle en slik pus når vi en gang flyttet til en stor nok leilighet Sånn som det er nå så skal vi snart flytte inn i 30 kvm, og det er jo aaaaltfor lite for en katt. Pluss at han er ikke så glad i dyr at han kommer til å gidde å ta medisiner for at jeg skal kunne ha katt Men jeg gir ikke opp håpet om å ha et pusenurk en dag! Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 men er det en tricolor eller??? Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 men er det en tricolor eller??? Nei, ikke så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Tror den katten bare er hvit og gråstripete. Tricolor-katter har vel gjerne hvit, oransje og grå/sort pels? Har også hørt at det kun er hunnkatter som kan være tricolor. Vet ikke om det stemmer da. Endret 10. november 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Den har jo tre farger, så ikke vet jeg. Jeg trodde også at tricolor var hvit, oransje/brun og sort, men det er det tydeligvis ikke i følge det som stod i linken jeg postet. Uansett så er det nok ikke noe farlig, og den er jo også kastrert så det ville jo ikke vært aktuelt å bruke den i avl Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Tricolor? Edit: Enda et bilde. Marilyn Monroe-katt. Fineste trocolorn i verden, er jeg sikker på. Huhei! Endret 10. november 2010 av Ginecólogo Necrolamedor Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 En tricolor MÅ ha en rødlig farge (oransje eller krem), hvitt og svart (eller blå eller lilla). Katten til Bolivar har ikke noen rødlig farge, og vi kan dermed slå fast med en gang at det ikke er en tricolor. De to siste bildene her er veldig tydelig tricolor. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Dokumentasjon, cricket? Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 http://cats.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&zTi=1&sdn=cats&cdn=homegarden&tm=13&f=11&su=p284.9.336.ip_&tt=2&bt=1&bts=1&zu=http://www.fanciers.com/cat-faqs/tricolors.shtml funnet i: http://cats.about.com/od/felinegenetics/a/colorpatterns_2.htm Lenke til kommentar
Celestica Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Er det noen her som har sphynx? Hva må man tenke på før man skaffer seg det? Vet det 'vanlige' som vaksiner og sånn men med tanke på at den ikke har pels.. Noen som vet om en bra oppdretter? Kan to hunnkatter gå fint samme om bare den ene er kastrert? Lenke til kommentar
majiiis Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Dokumentasjon, cricket? Genet for rødt/oransje (O/o) sitter i det kjønnsbestemte x-kromosomet. I dominant form (O) gjør det katten rød, mens recessiv form (o) gjør at andre farger kommer til syne. Hunnkatter har to kopier av x-kromosomet, er dette to dominante (OO) blir hunnkatten rød, er den Oo vil katten få trefarget mønster. Dette fordi det da både vises dominant oransje, og det recessive oransje vil la en annen farge komme frem. U dig? Hannkatter kan også være trefarget uten å være sterile. Kun hannkatter med kleinfeldters syndrom (XXY, et kjønnskromosom for mye) vil være sterile, og det vil være omtrent halvparten av skillpadde-hanner :-) Lenke til kommentar
majiiis Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Er det noen her som har sphynx? Hva må man tenke på før man skaffer seg det? Vet det 'vanlige' som vaksiner og sånn men med tanke på at den ikke har pels.. Noen som vet om en bra oppdretter? Kan to hunnkatter gå fint samme om bare den ene er kastrert? De må bades ukentlig og "tørkes" daglig med en skinnklut for å fjerne overflødig fett som legger seg på huden. Altså en god del ekstra stell. De fleste oppdretter av Sphynx i Norge er seriøse, men Lankhmar (tror jeg) har iallefall en veldig hyggelig og kunnskapsrik oppdretter :-) Lenke til kommentar
majiiis Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Sibirkatt? Kan forresten ha en hvilken som helst katt og bruke petal cleanse. Det må vi gjøre, siden jeg er allergisk som faen og ikke fungerer ellers. Eller, det vil si, petal cleanse + allergipiller, men det skal som regel funke med bare petal cleanse. Sibirkatt, ja. Disse kattene har en lavere verdi av et allergifremkallende enzym <(fel d 1 om jeg husker riktig), men det er på ingen måte vitenskapelig bevis på dette, kun erfaring fra ulike mennesker. Er selv oppdretter av denne rasen og har opplevd mange allergikere som tåler denne rasen, dog noen ikke gjør det. Kastrerte hunnkatter er også mer allergivennlige enn fertile hunn/hannkatter, uten at det finnes noe vitenskapelig belegg for dette heller. Men det finnes mange testhjem, hvor en kan komme og være noen timer for å se hvordan en reagerer. Edit: allergifremkallende enzymer er hovedsaklig i spyttet til katten, ikke pelsen. Men katten vasker seg jevnlig, og når spyttet da fordamper fra pelsen så flyr det allergener rundt. Derfor er ikke Sphynx, f. eks, noe mer allergivennlig enn en perser. Endret 13. november 2010 av indiska Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Sibirkatt, ja. Disse kattene har en lavere verdi av et allergifremkallende enzym <(fel d 1 om jeg husker riktig), men det er på ingen måte vitenskapelig bevis på dette, kun erfaring fra ulike mennesker. Er selv oppdretter av denne rasen og har opplevd mange allergikere som tåler denne rasen, dog noen ikke gjør det. Kastrerte hunnkatter er også mer allergivennlige enn fertile hunn/hannkatter, uten at det finnes noe vitenskapelig belegg for dette heller. Men det finnes mange testhjem, hvor en kan komme og være noen timer for å se hvordan en reagerer. Vil en kastrert hannkatt også være mer allergivennlig da? Jeg har mest lyst på en hann med tiden, da jeg har oppfattet at de kan være mer hengivne og kompis enn hunner.?. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå