IHASBOKK Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Trenger en human måte å avlive kattunger på. Noen tips? Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) http://www.dagbladet.no/2010/04/28/nyheter/kattedrap/innenriks/11476258/ (Alt jeg har å si om saken nå) Håper han får en så kraftig bot/erstatningskrav at han angrer på sin idiotiske oppførsel resten av livet. Sånne folk mangler totalt empati, og alt de forstår er bøter. Ja, kanskje fengselsstraff, men det er vel ikke aktuelt så lenge det er et sivilt søksmål? For min del kunne han gjerne fått like lang fengselsstraff som en som begår drap på et menneske (ok da, det er å ta litt i, men dere forstår poenget). Jeg tror heller det må være noe meget galt med individer som kan drive seg selv til slike handlinger, det virker som om denne personen kunne trenge en form for rehabilitering, normale invidider gjør simpelthen ikke slike ting. =| Trenger en human måte å avlive kattunger på. Noen tips? Har du forsøkt å adoptere de bort til noen andre personer eller institusjoner, eventuelt legge ut annonser etceterea? Endret 28. april 2010 av Nyah Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Trenger en human måte å avlive kattunger på. Noen tips? Veterinæren. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Fra denne tråden: http://www.diskusjon...owtopic=1162265 Avliving av dyr reguleres av dyrevernloven § 9: Sitat § 9. Avliving. Avliving av dyr skal gjerast på slik måte at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål. Ved avliving av hest, storfe, småfe, gris, fjørfe, kanin eller tamrein skal dyret svævast før blodet vert tappa. Avliving av slike dyr må berre gjerast av person som er over 16 år og kunnig i slikt. Så langt råd er må avlivinga gjerast ute av syne for andre dyr. Dyr må ikkje flåast, skåldast eller ribbast før dei er daude. Dette gjeld likevel ikkje krepsdyr. Føresegnene i fyrste og tredje leden gjeld òg under jakt og fangst. Formålet er altså at dyret ikke skal lide mer enn høyst nødvendig. Å avlive et dyr i strid med § 9 er straffbart med fengsel i inntil 1 år. Man kan også fradømmes retten til å holde dyr. For avliving av katter og hunder er det gitt spesiell forskrift. Forskriften ramser opp de tillatte måtene å avlive katt/hund på i §§ 2 og 3. Oppramsingen er uttømmende, det vil si at dette er deeneste lovlige måtene å gjøre det på: - Skudd mot hodet, fortrinnsvis med hagle. Må gjøres av kyndig person. Dyret må holdes slik at det ikke beveger seg. - Elektrisk avlivningsapparat godkjent av Mattilsynet.- Medikamenter eller gasser, men kun under tilsyn av dyrlege.- Hvis kattunge eller valp er under 8 dager gammel kan den avlives ved hjelp av et hardt slag mot hodet. Slaget må være av en slik styrke at øyeblikkelig bevisstløshet og død inntreffer. I alle tilfeller skal dyret enten avbløs, ellers skal man på annen måte forvisse seg om at dyret er dødt. Endret 29. april 2010 av Jann - Ove Lenke til kommentar
IHASBOKK Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg har hengt opp lapper på nærbutikker og gikk tom en runde i nabolager med en lapp til bilder osv. Det har ikke gitt noen resultater ennå. Skal ikke gi opp. Men før eller siden må man jo ta drittjobben.. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hva med å legge dem ut på finn.no? Du burde tenkt på dette før kattemor ble drektig. Men om du nå til slutt velger å avlive, så må du i det minste gjøre det hos dyrlegen. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg har hengt opp lapper på nærbutikker og gikk tom en runde i nabolager med en lapp til bilder osv. Det har ikke gitt noen resultater ennå. Skal ikke gi opp. Men før eller siden må man jo ta drittjobben.. Ja, det er en drittjobb. Er det noe jeg misliker, så er det når man må avlive kattunger. Men bra du gjør noe for å få gitt dem bort. Håper noen vil ha de. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hvor mange katter er det snakk om, og hvor gamle er de? Lenke til kommentar
IHASBOKK Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 3 stykker. Og de er 6 uker gamle. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Har du prøvd finn.no? Legge ut noen fine bilder av dem å skrive en god annonse. Endret 29. april 2010 av Snublefot Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Noen her som har erfaring med Bengal-katter? Flytter snart inn i egen leilighet, og har litt lyst på et dyr. Bengal katterasen har fascinert meg lenge, så jeg lurer på om dem trives i en passe stor leilighet, alene om dagen? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 IHASBOOK: Hvor bor du? Har du bilde av dem? Lenke til kommentar
Agent_21 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Trenger en human måte å avlive kattunger på. Noen tips? Håper igrunn du gir de bort jeg også Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvor bor du? Jeg skal prøve å overtale min far, mamma vil ha katt, men går ikke når han far nekter :/ Lenke til kommentar
IHASBOKK Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Bor i Trondheim. Det er snakk om 3 katteunger. Send meg gjerne en pm. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Trondheim - Oslo er kanskje litt langt for kattunger :/ Men de var VELDIG søte Endret 30. april 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 http://www.dyrebeskyttelsen-trondheim.no/ <- ta kontakt med dyrebeskyttelsen i Trondheim. Det er verdt et forsøk, kattungene fortjener ikke å miste livet kun fordi du ikke tok deg bryet med å hindre at katten din ble gravid / ikke orker å finne et nytt hjem. Både p-piller og kastrering fungerer, og bør vurderes for framtiden. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Dyrebeskyttelsen tar imot katter etter hva jeg har forstått. Mulig du må betale en liten sum, men det måtte du ha gjort hvis du skulle avlivet de hos dyrelegen også. Da er du garantert at de får gode eiere, og du kan ha god samvittighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå