Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes å huske at katter ikke tåler laktose.

 

Melk er heller ikke egent for katter. Mange katter er laktose-intolerante, og kan bli direkte syke av melk. Vi hører om katter som har fått melk hele sitt liv uten problemer, og det finnes det mange eksempler på, men fra naturens side er katten ferdig med melkeperioden når morsmelken tar slutt. Det beste er å gi de vann. En liten fløteskvett i ny og ne kan godt gis - men som fisk, så får det være lørdagsgodteri.

 

Tatt herfra

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Jeg elsker katter,de er helt fantastiske.

Hvis jeg skulle vært et dyr,måtte det vært katt.

de er utrolig skapninger..Har to stykker selv: Missie og Spike.

(de er 10 månder gamle)

8256363[/snapback]

Sånn katterase har jeg også.

 

Den heter Lurven. De er veldig kosete. Men han er blitt så tynn. Har har ikke mark heller. Han spiser i ett. Han er omtrent 6-7 år

Lenke til kommentar
Synes å huske at katter ikke tåler laktose.

 

Melk er heller ikke egent for katter. Mange katter er laktose-intolerante, og kan bli direkte syke av melk. Vi hører om katter som har fått melk hele sitt liv uten problemer, og det finnes det mange eksempler på, men fra naturens side er katten ferdig med melkeperioden når morsmelken tar slutt. Det beste er å gi de vann. En liten fløteskvett i ny og ne kan godt gis - men som fisk, så får det være lørdagsgodteri.

 

Tatt herfra

8277056[/snapback]

:ohmy: Fisk ikke bra for katten? Og vi som foret alle kattene våre på fersk fisk! (Kokt, vel å merke, ikke rå.)

 

Men hvorfor mener de at kattemat er så bra? Villkatter livnærer seg stort sett på mus og fugler, og drikker vann i bekken. Hva er problemet med den slags mat?

Lenke til kommentar

Fant dette.

 

Folk er så inngrodd med dette at katter har godt av fisk, så jeg får vel pån igjen med kjeftamentet.

 

Før i tiden fikk kattene fisk og annen restemat, fordi det var det de ga kattene da. Selv om din bestefars katt ble gammel, så betyr ikke det at alle andre katter ble det. Du kan sammenligne det med røyking hos mennesker. De fleste røykere utvikler ikke kreft, men mange nok gjør det til at det er helsefarlig.

 

Kattematen du får kjøpt med fisk i, er i dagligvaren. Dette er ikke mat for katter, dårlig kvalitet og inneholder mye kattene ikke skal ha.

 

Det er ikke snakk om allergi, men at dette skal ikke katter ha. Har du noen gang sett en katt fange fisk og spise den selv i naturen? Trodde ikke det nei.

 

Så til hva inntak av fisk kan føre til for en katt. Dette har jeg nevnt i en annen tråd her før.

FIsk inneholder store mengder magnesium. Magnesium er et mineral katter ikke skal ha for mye av, da det fører til krystaller i urinen for katter. Krystaller i urinen fører til urinveisinfeksjon, noe som alltid har vært, og er svært vanlig hos katter.

(Da må jeg til med en liten parentes her, for nå er det sikkert noen som tenker "jammen, katten mamma hadde på gården der hun kom fra var jo aldri syk", og så videre. I gamle dager var det få som hadde katter som er innendørs mesteparten av tiden. Kattene var ute i låven, søpla, osv, og fanget mus og jaktet. De aller fleste katter trekker seg også tilbake og vil være alene, når de blir syke. Trenger ikke å forklare mer.)

Urinveisinfeksjon er svært smertefullt, det vet alle damer som har hatt det. Når de i tillegg har krystaller, blir det verre. Jeg har selv sett krystallene i mikroskop, de jeg så var avlange, syltynne skarpe krystaller, som da river i slimhinnene til katten når den tisser.

Dersom dette ikke blir behandlet, kan det føre til nyrebetennelse, og katten kan dø.

 

Så, når vi legger sammen dette her...mange eiere gir kattene sine masse fisk. Mange katter får urinveisinfeksjon. Det er ikke så vanskelig å skjønne sammenhengen...

Så jenter, kjøp mat til kattene deres, som er beregnet på katter, mat hos dyrlegen og i dyrebutikken. Snakk med de faglærte, så anbefaler de mat til akkurat den katten du skal ha. Som regel får du kjøpt våtfor i den typen tørrfor du kjøper også, og de har masse kattesnacks som regel, jeg kan anbefale Feline Greenies.

 

Ja, jeg skriver mye, men jeg håper noen tar seg tid til å lese det, for å få forståelse for det.

 

-----

 

Jo, magnesium er hovedårsaken til at katter får krystaller i urinen. Det har forskning vist.

 

Ja, en katt kan sitte med nesa i gullfiskbollen, men det betyr ikke at den fanger fisk i det ville. Det finnes en katt som fanger og spiser fisk, den heter Fishing Cat, og den er langt i fra i slekt med våre hus- og rasekatter. Det er ingen naturlig atferd for en katt, all den tid det finnes fugler, mus, insekter den kan fange.

 

Jeg regner med at dersom Hill's har tunfisk i menyen sin (og sikkert andre fortyper også), så har de fjernet alle stoffer som er farlige for katten, der. Tørrfor har jo vært gjennom mange prosesser.

 

Litt fisk av og til gjør stort sett ikke skade, men for den ene pusen vår gjør det det. Hun får krystaller i urinen og alt det medfølger, av bare en liten smakebit.

 

rasty, jeg må bare påpeke at selv om katten eeelsker maten får, betyr det ikke at det er bra for den. Jeg sier ikke at du skal slutte å gi katten fisk, men bare være klar over denne kjensgjerningen, at selv om et dyr liker maten, betyr det ikke at det er bra for den. Det blir som med oss mennesker, vi eeelsker junkfood, brus, sjokolade og potetgull, men hvor bra det er for oss er en annen sak.

 

 

Kilde Har lest masse om dette før på en side, men det eneste jeg fant var debattinnlegg som inneholdt ca det samme.

 

 

 

-------------------------

 

Ei venninne har tatt bilde av katten med speilreflex :)

 

IMG_1396666.jpg

Endret av mushi
Lenke til kommentar

hva skal man gjøre med fremmede villkatter som reker rundt i hagen, og jager kattene våre? forrige helg solte de 2 fremmede kattene seg på verandaen vår, og vi jagde dem bort som pokker, og likevel kommer de tilbake. jeg tipper det er villkatter, jeg kjenner de fleste kattene i nabolaget, og jeg har aldri sett disse før. de kattene er SVÆRE, tipper på opptil 8kg. senest idag tidlig så jeg den største katten jage en annen katt, og 3 sekunder senere kom stakkars Dolly skrikende inn gjennom katteluka med en hale som kunne erstatta swiffer! begge våre katter er kastrerte hunnkatter btw

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Beklager om jeg er helt på bærtur her, akkurat ute av senga og orker ikke sjekker wikipedia.. men er ikke tunfisk et.. erm.. "mammal" på lik linje med delfinen og hvalen? Ergo de usunne elementene som er i fisk burde ikke være i de? Eller kommer magnesiumet fra miljøet, å er ikke rase-bestemt?

 

-

Kjøpte noen bokser med "gourmet" tunfisk mousse til pusen min her om dagen. Kresne lille nurket vil knapt nok røre den tho, selvom han gafler i seg hele tunfiskbiter som om det var catnip. :p

Lenke til kommentar

Mht katter og fisk, så tror jeg det må være greit med fisk med jevne mellomrom, men kanskje ikke hver dag. Selv om enkelte katter ikke tåler det i det hele tatt, så kan vi ikke dra en regel ut av det som sier at katter ikke skal spise fisk.

 

Jeg kjenner flere som har glutenallergi, men det betyr ikke at mennesker helst ikke skal spise brød. Men å gi katta fisk hver dag er vel noe man bør la være.

 

@ Mushi - flott bilde av katten din med speilrefleks. Han har jammen vokst seg stor og flott siden han var det lille nurket du tok i hus.

 

btw - kniser hver gang jeg ser avateren din!

Lenke til kommentar

I går fikk jeg morsomt besøk. Av ei katt som forsvant for flere år sida, og som jeg har sett to ganger etter det. Siste gang var for nesten 2 år sida.

 

Hils på Frøken Larsen! Hu bodde vel flere steder mens vi hadde hu. Ble mata av flere eldre i nabolaget. Fin katt, men ikke den skarpeste kniven i skuffen. Dessverre har jeg allergi nå, så vi kan ikke ta hu inn igjen.

post-39559-1176283097_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...