Wipeout Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 hvis katter ikke skal ha melk, hva er det kattunger får fra morra si da? 8276360[/snapback] Kattunger får morsmelk og kan ikke sammenlignes med melk fra butikken. Voksne katter skal som nevnt ikke ha spesielt mye melk. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Synes å huske at katter ikke tåler laktose. Melk er heller ikke egent for katter. Mange katter er laktose-intolerante, og kan bli direkte syke av melk. Vi hører om katter som har fått melk hele sitt liv uten problemer, og det finnes det mange eksempler på, men fra naturens side er katten ferdig med melkeperioden når morsmelken tar slutt. Det beste er å gi de vann. En liten fløteskvett i ny og ne kan godt gis - men som fisk, så får det være lørdagsgodteri. Tatt herfra Endret 30. mars 2007 av mushi Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg elsker katter,de er helt fantastiske.Hvis jeg skulle vært et dyr,måtte det vært katt. de er utrolig skapninger..Har to stykker selv: Missie og Spike. (de er 10 månder gamle) 8256363[/snapback] Sånn katterase har jeg også. Den heter Lurven. De er veldig kosete. Men han er blitt så tynn. Har har ikke mark heller. Han spiser i ett. Han er omtrent 6-7 år Lenke til kommentar
thrml Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Katter er fantastiske dyr Her er pusen min (dårlige bilder veit) : Et til men det var sykt stort Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 30. mars 2007 av Stian_Pa Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Synes å huske at katter ikke tåler laktose. Melk er heller ikke egent for katter. Mange katter er laktose-intolerante, og kan bli direkte syke av melk. Vi hører om katter som har fått melk hele sitt liv uten problemer, og det finnes det mange eksempler på, men fra naturens side er katten ferdig med melkeperioden når morsmelken tar slutt. Det beste er å gi de vann. En liten fløteskvett i ny og ne kan godt gis - men som fisk, så får det være lørdagsgodteri. Tatt herfra 8277056[/snapback] Fisk ikke bra for katten? Og vi som foret alle kattene våre på fersk fisk! (Kokt, vel å merke, ikke rå.) Men hvorfor mener de at kattemat er så bra? Villkatter livnærer seg stort sett på mus og fugler, og drikker vann i bekken. Hva er problemet med den slags mat? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Fant dette. Folk er så inngrodd med dette at katter har godt av fisk, så jeg får vel pån igjen med kjeftamentet. Før i tiden fikk kattene fisk og annen restemat, fordi det var det de ga kattene da. Selv om din bestefars katt ble gammel, så betyr ikke det at alle andre katter ble det. Du kan sammenligne det med røyking hos mennesker. De fleste røykere utvikler ikke kreft, men mange nok gjør det til at det er helsefarlig. Kattematen du får kjøpt med fisk i, er i dagligvaren. Dette er ikke mat for katter, dårlig kvalitet og inneholder mye kattene ikke skal ha. Det er ikke snakk om allergi, men at dette skal ikke katter ha. Har du noen gang sett en katt fange fisk og spise den selv i naturen? Trodde ikke det nei. Så til hva inntak av fisk kan føre til for en katt. Dette har jeg nevnt i en annen tråd her før. FIsk inneholder store mengder magnesium. Magnesium er et mineral katter ikke skal ha for mye av, da det fører til krystaller i urinen for katter. Krystaller i urinen fører til urinveisinfeksjon, noe som alltid har vært, og er svært vanlig hos katter. (Da må jeg til med en liten parentes her, for nå er det sikkert noen som tenker "jammen, katten mamma hadde på gården der hun kom fra var jo aldri syk", og så videre. I gamle dager var det få som hadde katter som er innendørs mesteparten av tiden. Kattene var ute i låven, søpla, osv, og fanget mus og jaktet. De aller fleste katter trekker seg også tilbake og vil være alene, når de blir syke. Trenger ikke å forklare mer.) Urinveisinfeksjon er svært smertefullt, det vet alle damer som har hatt det. Når de i tillegg har krystaller, blir det verre. Jeg har selv sett krystallene i mikroskop, de jeg så var avlange, syltynne skarpe krystaller, som da river i slimhinnene til katten når den tisser. Dersom dette ikke blir behandlet, kan det føre til nyrebetennelse, og katten kan dø. Så, når vi legger sammen dette her...mange eiere gir kattene sine masse fisk. Mange katter får urinveisinfeksjon. Det er ikke så vanskelig å skjønne sammenhengen... Så jenter, kjøp mat til kattene deres, som er beregnet på katter, mat hos dyrlegen og i dyrebutikken. Snakk med de faglærte, så anbefaler de mat til akkurat den katten du skal ha. Som regel får du kjøpt våtfor i den typen tørrfor du kjøper også, og de har masse kattesnacks som regel, jeg kan anbefale Feline Greenies. Ja, jeg skriver mye, men jeg håper noen tar seg tid til å lese det, for å få forståelse for det. ----- Jo, magnesium er hovedårsaken til at katter får krystaller i urinen. Det har forskning vist. Ja, en katt kan sitte med nesa i gullfiskbollen, men det betyr ikke at den fanger fisk i det ville. Det finnes en katt som fanger og spiser fisk, den heter Fishing Cat, og den er langt i fra i slekt med våre hus- og rasekatter. Det er ingen naturlig atferd for en katt, all den tid det finnes fugler, mus, insekter den kan fange. Jeg regner med at dersom Hill's har tunfisk i menyen sin (og sikkert andre fortyper også), så har de fjernet alle stoffer som er farlige for katten, der. Tørrfor har jo vært gjennom mange prosesser. Litt fisk av og til gjør stort sett ikke skade, men for den ene pusen vår gjør det det. Hun får krystaller i urinen og alt det medfølger, av bare en liten smakebit. rasty, jeg må bare påpeke at selv om katten eeelsker maten får, betyr det ikke at det er bra for den. Jeg sier ikke at du skal slutte å gi katten fisk, men bare være klar over denne kjensgjerningen, at selv om et dyr liker maten, betyr det ikke at det er bra for den. Det blir som med oss mennesker, vi eeelsker junkfood, brus, sjokolade og potetgull, men hvor bra det er for oss er en annen sak. Kilde Har lest masse om dette før på en side, men det eneste jeg fant var debattinnlegg som inneholdt ca det samme. ------------------------- Ei venninne har tatt bilde av katten med speilreflex Endret 31. mars 2007 av mushi Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) hva skal man gjøre med fremmede villkatter som reker rundt i hagen, og jager kattene våre? forrige helg solte de 2 fremmede kattene seg på verandaen vår, og vi jagde dem bort som pokker, og likevel kommer de tilbake. jeg tipper det er villkatter, jeg kjenner de fleste kattene i nabolaget, og jeg har aldri sett disse før. de kattene er SVÆRE, tipper på opptil 8kg. senest idag tidlig så jeg den største katten jage en annen katt, og 3 sekunder senere kom stakkars Dolly skrikende inn gjennom katteluka med en hale som kunne erstatta swiffer! begge våre katter er kastrerte hunnkatter btw Endret 31. mars 2007 av khaffner Lenke til kommentar
mushi Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Hvis du er 100% på et det er villkatter kan du ta kontakt med mattilsynet. De kommer, fanger inn kattene og avliver dem Det beste for alle. Endret 31. mars 2007 av mushi Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Lololololloo-slettet- det ble litt rot Endret 31. mars 2007 av Litejk Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Hvilken rase er dette? (har lurt en stund) Lenke til kommentar
gti200fsi Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Det er en streetfigther mix det der :!: Mulig det r nevnt før her, men hvis du er plaget av at katten din trasker på tastaturet ditt kan du prøve PawSense. http://www.bitboost.com/pawsense/ Lenke til kommentar
mushi Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Hvilken rase er dette?(har lurt en stund) 8313418[/snapback] Det ser ut som en huskatt og er en huskatt. Har ikke katten stamtavle er det en huskatt uansett hvor mye den ligner på en rein rasekatt. Bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Beklager om jeg er helt på bærtur her, akkurat ute av senga og orker ikke sjekker wikipedia.. men er ikke tunfisk et.. erm.. "mammal" på lik linje med delfinen og hvalen? Ergo de usunne elementene som er i fisk burde ikke være i de? Eller kommer magnesiumet fra miljøet, å er ikke rase-bestemt? - Kjøpte noen bokser med "gourmet" tunfisk mousse til pusen min her om dagen. Kresne lille nurket vil knapt nok røre den tho, selvom han gafler i seg hele tunfiskbiter som om det var catnip. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Mht katter og fisk, så tror jeg det må være greit med fisk med jevne mellomrom, men kanskje ikke hver dag. Selv om enkelte katter ikke tåler det i det hele tatt, så kan vi ikke dra en regel ut av det som sier at katter ikke skal spise fisk. Jeg kjenner flere som har glutenallergi, men det betyr ikke at mennesker helst ikke skal spise brød. Men å gi katta fisk hver dag er vel noe man bør la være. @ Mushi - flott bilde av katten din med speilrefleks. Han har jammen vokst seg stor og flott siden han var det lille nurket du tok i hus. btw - kniser hver gang jeg ser avateren din! Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) En av pusene mine. Han heter Hippie Er en blanding av Maine coon og norsk skogskatt. Den svarte katta heter Meow Endret 10. april 2007 av Storleer Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 I går fikk jeg morsomt besøk. Av ei katt som forsvant for flere år sida, og som jeg har sett to ganger etter det. Siste gang var for nesten 2 år sida. Hils på Frøken Larsen! Hu bodde vel flere steder mens vi hadde hu. Ble mata av flere eldre i nabolaget. Fin katt, men ikke den skarpeste kniven i skuffen. Dessverre har jeg allergi nå, så vi kan ikke ta hu inn igjen. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Her er vår Bengal katt, Nemo!!: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Stilig katt! Herlige flekker på den. Men nå ser det ut som at Frøken Larsen vil flytte inn igjen. Merkelig ... Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Er ikke Bengaler sinnsvakt dyre? 12-14k for dem eller noe? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Etter at vi tok med den inn var den full av flott og ganske så tynn. 8364488[/snapback] Hvordan merket dere flotten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå