Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Vet ikke jeg? :(

Den blodklumpen var ikke noe stor i det hele tatt, men.

 

Jeg ville tatt den til dyrlegen og fått henne sjekket. I hvert fall ringe og høre.

Det høres jo ut som kanskje det kan ha vært en spontanabort. Hos mennesker hender det at man må ha en ekstra utskrapning etter noe slikt, det kan jo være det er tilfelle hos katter også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har enda ikke fått mus i hus. Men han har nesten dradd med flere småfugler inn. De ligger gjerne på trappa.. Om sommeren er jeg veldig nøye med å ha igjen de nederste vinduene på soverommet. Vil ikke legge meg sammen med en død spurv :p

 

Dere som har sterilisert katt.

Dro dere til dyrelegen for å få fjerna stingene? Er det inkludert i prisen??

Jeg er usikker på om jeg skal dra til dyrelegen i morgen, eller om jeg skal fjerne de selv. Kan jo alltids ta en telefon til de i morgen, å høre.

Fjernet stingene på den andre katten min selv.

Katten min var også ute etter allerede ei uke. De skal vel gjerne holdes inn i to. Hun brukte heller ikke skjerm :whistle:

Såret gror fint. Og jeg har renset det. Hun har aldri som jeg har sett vasket det heller. Derfor valgte jeg å fjerne skjermen..katten gikk bare baklengs :!:

Lenke til kommentar
Jeg har enda ikke fått mus i hus. Men han har nesten dradd med flere småfugler inn. De ligger gjerne på trappa.. Om sommeren er jeg veldig nøye med å ha igjen de nederste vinduene på soverommet. Vil ikke legge meg sammen med en død spurv :p

 

Dere som har sterilisert katt.

Dro dere til dyrelegen for å få fjerna stingene? Er det inkludert i prisen??

Jeg er usikker på om jeg skal dra til dyrelegen i morgen, eller om jeg skal fjerne de selv. Kan jo alltids ta en telefon til de i morgen, å høre.

Fjernet stingene på den andre katten min selv.

Katten min var også ute etter allerede ei uke. De skal vel gjerne holdes inn i to. Hun brukte heller ikke skjerm :whistle:

Såret gror fint. Og jeg har renset det. Hun har aldri som jeg har sett vasket det heller. Derfor valgte jeg å fjerne skjermen..katten gikk bare baklengs :!:

 

Vi hadde innvendige sting på vår katt, med tråd som gikk i oppløsning av seg selv. Veldig praktisk å slippe både fjerning av sting og de der kragene. Vi har heller ikke fått beskjed om å rense på noen av kattene vi har hatt. Ooog vi fikk beskjed om at hun burde være inne de to-tre første dagene.

 

Jeg ser ikke noen grunn til at du ikke skal kunne fjerne stingene selv.

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å benytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
Vi hadde innvendige sting på vår katt, med tråd som gikk i oppløsning av seg selv. Veldig praktisk å slippe både fjerning av sting og de der kragene. Vi har heller ikke fått beskjed om å rense på noen av kattene vi har hatt. Ooog vi fikk beskjed om at hun burde være inne de to-tre første dagene.

 

Jeg ser ikke noen grunn til at du ikke skal kunne fjerne stingene selv.

To tre første dagene? Da har jo såret såvidt rukket å gro? :hmm: Katten skal vel være inne og holde seg i ro, og ikke så skitt i såret.

Kragen er der for at katten ikke skal vaske såret, og rive opp stingene. Da kan det bli betent.

Jeg synes det var litt tidlig å ha katten ut etter allerede fem-seks dager, med tanke på at de skal holdes inne minst ei uke -i følge min veterinær. Jeg fulgte nøye med såret, og det har ikke vært noe smuss på det.

Jeg valgte å vaske såret med klorhexidin og sårsalve(til hund og katt). Hun var litt interessert i såret de første dagene. Det er ikke den beste smaken, og hun holdte seg unna... :)

Tror jeg fjerner stingene i morgen, selv.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Med innvendige sting er ikke sårkantene eksponert i det hele tatt, og ingen av våre katter (8 stk) har fått problemer med smuss eller noe som helst.

 

Jeg er klar over hva kragen er til, men ingen av våre katter (og heller ikke noen andre katter som jeg vet om her omkring) har fått det i forbindelse med en vanlig sterilisering.

 

Men ja, det er vel forskjeller på utvendige og innvendige sting, da (er jo for eksempel rimelig vanskelig for katten å rive ut sting som er er inne i kroppen). Jeg synes likevel at det er en smule rart å rense såret, ettersom ingen jeg vet om har fått beskjed om å gjøre det, og kattene dessuten får antibiotikasprøyte i forbindelse med inngrepet, nettopp for å unngå infeksjoner.

 

Instruksjonene fra veterinæren var å holde henne (min og samboerens katt) inne i et par dager, og så se det an litt. Etter de dagene var katten helt fin, og kunne ha sluppet henne ut om det ikke var for at det var metervis med snø på det tidspunktet.

 

Men er det ikke vanlig praksis å bruke innvendige sting nå? Det er jo mye mer lettvint, og så vidt jeg kan huske har det vært brukt her i bygda i minst seks år.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått noen beskjed om å rense såret. Jeg gjorde det fordi katten ikke skulle slikke borti. Det smaker jo ikke godt av denne sårrensen :p

Men hun rørte det ikke før eller etter jeg renset såret, så det ble bare med den ene gangen.

Det skader jo på ingen måte å smøre salve, heller det motsatte vist det skulle ha noen virkning :)

Da vi steriliserte den forrige katten min, måtte hun gå på antibiotika i et par dager. Nå får de ei sprøyte, som varer i flere dager. Det er bra. Det kan være et helvette å tvangsfore katten tabletter :p

 

Innvendige sting gjør de ikke her, såvidt jeg vet. Og de bruker helle ikke body. Det må jo være mye bedre, enn sting som klør og skjerm rundt hodet?

 

Jeg prøvde å fjerne stingene nå. Saksa har gått seg en land tur og ikke kommet tilbake, så jeg tok ei lita og skarp tang fra samboeren :p

Mange katter slipper pels når de er feks stresset.

Skal si min katt ikke likte seg. Genseren min var full av hår, etter å ha fjernet ETT sting !!!

Får ta resten i morgen :)

Lenke til kommentar

Nei det der med tvang er vanskelig og ikke så rent lite hjerteskjærende. Når jeg gir p-pillen til jentepusen vår så har jeg ikke fått det til uten tvang, selv om jeg pøser på med godbiter før og etter. Jeg klarer imidlertid å få henne til å svelge de, da jeg har henne på fanget, legger hodet hennes bakover, holder fingrene i munnviken hennes slik at hun åpner munnen, så slipper jeg bare ned pillen og holder munnen hennes lukket til jeg ser at hun svelger. Jeg stryker på undersiden av halsen hennes hvis hun ikke svelger med en gang. Som regel fungerer dette bra, men ca en av 6 ganger så finner jeg pilla på gulvet etter et jeg har snudd meg, så da er det på'n igjen hehe.

 

Men ja, det er jo ikke vanskelig å skjønne at dette ikke er ålreit for katta og at hun blir stresset av det, så tips til bedre p-pille-rituale mottas med takk :)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Har prøvd med diverse godbiter men hun er så kresen så det hjelper ikke, hehe. Men skal eksperimentere litt med andre matretter så får vi se :-)

 

For øvrig er kattene våre bortreiste akkurat nå, de blir passet fordi vi skal reise halve Norge rundt i helga, merkelig hvor tomt det ble uten de her, har ikke vært i leiligheten alene siden vi fikk de for et år siden, når vi har vært ute og reist så har vi alltid hatt de med oss.

 

PS (OT): Leste bloggen din Turtlis, fin den, skriv gjerne litt mer om kattene :-) Jeg kjenner for øvrig June, eller egentlig kjenner jeg søstrene bedre da.

Lenke til kommentar

Hehe, det er akkurat det kattepusen min som jeg snakket om gjør når hun skjønner at det er p-pille tid. Det er merkelig det der, jeg gir henne godbiter i ny og ne og da kommer hun alltid løpende med halen i været og forventningsfullt blikk. Men med en gang jeg roper på henne (med akkurat samme stemme) for å gi henne godbit før p-pillen så skjønner hun det. Hun kommer løpende med samme uttrykk men så stopper hun under kjøkkenbordet, ser skeptisk på meg og rygger :D

Lenke til kommentar
Den ene pusen min spiser piller frivillig hun.

Men øyedråper... :yucky:

Da gjør hun seg stor som en løve og murrer høyt fra under sofaen.

Det er voldsomt mye futt i henne, selv om hun er liten og lett som en fjær.

Øyedråper og katt er et samarbeidsprosjekt hvor man finner ut hvor sykt sterke og smidige disse dyrene egentlig er. Hadde vi ikke gitt dem gratis mat hadde de sikkert kverket oss for lenge siden. Vi måtte være fem stykker for å holde fast pus når han skulle dryppes i øynene, og selv da var det snakk om å skyte blink så fort som mulig før han uansett vred seg løs.

Lurt tips når man skal tvinge katter til å spise eller påføres ting de ikke liker: Tull katten stramt inn i et håndkle, slik at bena ligger tett nok inntil kroppen til at den ikke får skikkelig spenntak. Da trenger dere bare være en til å holde og en til å administrere. Pus blir skikkelig fornærmet av denne kjipe taktikken, men det får heller gå.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...