Gå til innhold

Tråden om katter!

Anbefalte innlegg

Næmmen så flink du er å ro, fått deg nye årer? Jeg har på inget tidspunkt sagt noe som helst om at hunder skal få løpe fritt og jakte på alt rundt seg. Bjørner har jeg heller ikke sagt et ord om så vet ikke hvor du fant den stråmannen.

Til å være så glad i å krangle så er du jaggu ikke så veldig flink til det.

Så du forstår fortsatt ikke, hvorfor man kontrollere enkelte av instinktene hunder har, mens dette ikke er nødvendig for katter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har ingenting med kontroll å gjøre. Det avgjør bare hvor vanskelig det er å trene på akkurat det å gå overens med katter. Fram til man kommer til det stadiet der de kan være i samme rom uten at alt går galt er det jaktinnstinktet som styrer det.

Umulig er det ikke. Men perfeksjon krever enormt med trening om hunden har sterke nok instinkter.

Hmmm, bare kommentere en ting jeg har tenkt på lenge.. Jann - Ove.. Du sier faktisk utrolig mye lurt til tider du! Virker som du sitter inne med en del kunnskap :) En av de bedre her inne i disse trådene ;)

Mennesker kan kontrollere SINE instinkter. Det er vel snakk om hunder her. Ikke heelt det samme :roll:

Selv med hjelp og medisiner er det folk som sliter med diverse.

*flire* Nei, for i visse tilfeller mistenker jeg faktisk at noen mennesker er dårligere til å kontrollere SINE instinkter enn bikkja si! :p

Btw Turtlis... Er ikke hannkatten din kastrert?

Lenke til kommentar

Neei, ingen er steriliserte her i hus. Eller jo, bestemorkatten :)

I dette øyeblikk holder jeg på å ringer til dyreklinikken. Jentekatten skal steriliseres, på mandag, hvis de har ledig time. Først må de bare få tatt telefonen...

Nå står hun i vinduskarmen å mjauer. Heldigvis er hun såpass lys i stemmen at det er til å leve med. Moren hennes var GAL under løpertid :p

edit:

Hun har fått time mandag 14.30 :)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Så du forstår fortsatt ikke, hvorfor man kontrollere enkelte av instinktene hunder har, mens dette ikke er nødvendig for katter?

Jo det forstår jeg, har jeg sagt noe som helst som tilsier noe annet? Du er jammen flink å gi meg meninger jeg ikke har. Men det blir jo selvsagt litt lettere å diskutere når du kan fabrikere dine motargumenter uavhengi av hva jeg sier.

Det eneste jeg har påpekt er at jeg synes det er morsomt at du mener det er dyremisshandling og ikke la kattene få utløp for sine instinkter samtidig som man må underkue hunden for å i det hele tatt være skikket til å ha hund. For meg er dette et klassisk eksempel på dobbeltmoral, men det er vel kanskje bare meg.

edit: Man må forresten kontrollere enkelte av kattens instinkter også bare så det er sagt. Vet ikke om jeg er en dyremisshandler da eller en bare uskittet dyreeier? Ikke så lett å vite alltid..

Endret av phax
Lenke til kommentar

LuciferLynx: takk :) Prøver å ta til meg mest mulig kunnskap, og spre den videre. Er man intressert i å lære så kommer mye av seg selv over tid.

Noen sitater om Vorstehhund og katt:

Engelsk wikipedia: "Some may try to dominate other animals but most will get along well with other dogs and household animals."

Canis raseguide: "Hundene har likevel fortsatt er sterkt jaktinstinkt på hårvilt. Dette gir seg og utslag i at mange er notoriske kattedrepere. "

"Liten" utfordring, ja. Men det er mulig. Største problemet her er faktisk når Frøya selv setter fart på det hele. F.eks ved å løpe rett imot Virma, og bråstoppe 5cm forran henne. Blir det fart på denne jakten går det ut over inventaret.

Forøvrig bør det nevnes at med hunder som har ekstremt jaktinnstinkt kan det være greit å passe på litt ekstra når man trener på noe som kræsjer med instinktet. Presser vi treningen for langt her så merkes det at hun nesten får problemer med å puste og en puls som er utrolig høy, bare av å stå å se på katten.

Lenke til kommentar

Sikkert vært besvart før dette men jeg spørr igjen, hvor langt inn bør man klippe klørne? Jeg klarer strengt tatt ikke se hvor nervene begynner.. synes hele kloa ser likedan ut. Altså hvit og lettere gjennomsiktig.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Fordi :p Det har bare ikke biltt enda. Men Jentekatten blir sterilisert i morgen nå, og hannen tar jeg senere..

Tenk hvor mange kattunger han kan ha laget rundt omkring....

En hannkatt kan kastreres 6 mnd gammel. Det koster +-600 kr. Det er en pris man HAR når katten blir 6 mnd, mener jeg. En hunnkatt har man mer kontroll på selv, så den kan i og for seg få ppiller inntil man har råd til å ta steriliseringen. Men en hannkatt mener JEG det ikke er unnskyldninger for. ;)

Lenke til kommentar

Fortell meg noe jeg ikke vet da :p

Som jeg skrev;

Han skal kastreres. Må bare få plass i budsjettet, hokatten først.

Dette er en rolig hannkatt som ikke begever seg lengre enn rundt huset, og kommer nok ikke til å løpe rundt etter jentene. Dessuten er det kun jeg som har jentekatt i området også. Med mindre de kommer tuslende hit :p

Han er 1.5 år, og akkurat kjønnsmoden. Han har nok ikke lagd noen kattebarn. Kanskje på sin egen søster(æsj), men hun skal under kniven i dag.

edit1.

Nå ligger det en stk neddopet katt på badegulet :)

De tok navlebrokken samtidig, for noen hundrelapper ekstra. Den operasjonen i seg selv koster egentlig et par tusen. Dette var en type brokk som før eller senere måtte bli fikset på, for å unngå at katten ble veldig syk. sa dyrelegen.

edit2.

Nå har hun begynt å bevegd seg så smått rundt i stua. Noe svimmel enda, stakkars. Hun har spist pittelitt, men ikke drukket som jeg har sett.

Diesel synes katten er veldig spennende, nå som hun har tisset seg ut. Han er stengt inn på soverommet. Hannkatten skal jeg hyve ut for katta, så han ikke plager henne.

Dakars pusimi :(

Hvor lang tid tok det før deres katt var på beina igjen? Og hadde de tydelige smerter?

Ei venninne av tante hadde ei katt som lå å hylte og hadde store smerter, dagen etter sterilisering.

Min forrige katt var oppe å gikk etter få timer, og hadde ikke tegn til smerter i det hele tatt.

Kattene har jo veldig stor smerteterskel og.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...