Hrodebert Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Ahh... Flott pus. Jente eller gutte pus? Endret 17. februar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Katta har egene innstingter å greier å passe seg SJØL. å beskytte katta mot "ville dyr" er bare tull og bortkastet energi. Jeg vokste opp midt i skauen (15 km tel skole, butikk, kiosk osv), å var ikke lenger vekk fra skauen enn at vi hadde elg på værandaen stadig vekk. har ALLTID hatt katte, å merklig nok har dem aldri blitt spist, påkjørt, frysi ihjel eller andre ting, sjøl om dem alltid har vært ute om nettene. Å beskytte katta mot reven? mulig reven tar kattunger, men voksene katter tar den IKKE. Har hørt om flere katter som har blitt tatt av villdyr, jeg. Katter som har blitt påkjørt av toget, biler, ja, det meste. Selv om deres katter ikke har blitt utsatt for noe av dette, betyr ikke at det ikke skjer. Personlig bor jeg i et tettbygd strøk, og her virker det som største faren med å ha utekatt er at andre mennesker stjeler dem. Ei død katte lider ikke. Heller ei død katte som har levd livet sitt fritt og godt, enn ei gammal tannlaus katte som har bodd på et vaskerom hele livet. Ville dyr? om du har sett ei katte blitt tatt av et villt dyr, vil jeg GJERNE høre om det. i norge har man ulv, gaupe, jerv og bjønn i små deler av landet, å felles for dem er at ALLE holder seg langt unna sivilisasjon, å ingen av dem har katter som en naturlig del av næringskjeden sin. Har sett overkjørte katter jeg å, å sånn er livet. Er GANSKE mange mennesker som blir påkjørt hvert år også, å skal vi sperre dem også inne da, slik at vi er HELT trygge? Å mennesker som stjeler katter har jeg ALDRI hørt om. Godt mulig det er skjedd, men isåfall er det krimminelt å en sak for politiet. Har derimot hørt om katter som går tel andre hus, har kommi telbake et par ganger tel tel samma huset, kansje fått litt mat, fortsetter å besøke det huset, blir kompis med huseierne å på den måten glir naturlig inn i en husstand uten at huseierne nødvendigvis veit hvor katta kommer fra. Å hadde jeg sett at katta mi pluttselig fløtta inn i et hus på andre sia gata, ville jeg tenkt at det var HELT greit. Om katta syns det er bedre å bo der enn hos meg, ville jeg latt den få lov tel det. Er veller heller kansje det som er grunn tel at folk sperrer kattene inne, at dem er redd for at kattene vil få det bedre andre steder, enn hos seg selv? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Er veller heller kansje det som er grunn tel at folk sperrer kattene inne, at dem er redd for at kattene vil få det bedre andre steder, enn hos seg selv? Jaha? Jeg har selv en innekatt (som selvsagt er kastrert), jeg slipper den da vitterlig ikke ut i redsel for at skal få det bedre et annet sted, men av redsel for at det skal skje den noe. Mistet en katt i fjor og orker ikke å gå igjennom dette igjen om jeg kan slippe. Man skal ta vare på dyrene sine. Endret 17. februar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jaha? Jeg har selv en innekatt (som selvsagt er kastrert), jeg slipper den da vitterlig ikke ut i redsel for at skal få det bedre et annet sted, men av redsel for at det skal skje den noe. Mistet en katt i fjor og orker ikke å gå igjennom dette igjen om jeg kan slippe. Man skal ta vare på dyrene sine. DITT dyr? er ikke katta sitt liv noe verdt da? Skal den ikke få være herre over eget liv? Er klart man skal ta vare på dyrene man har i huset, å det innebærer å sørge for at den får mat, sørge for at den har tak over huet, gi den omsorg, kose med den å alt det der, men ikke å sperre den inne. Sperrer man katta inne, går den fra å være et selvstendig fritt vesen, til å bli en pyntegjenstand bare DU har glede av, å bare DU har kontroll over. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Forsvinner katta til nabohuset, tar man den da hjem igjen. Ha den inne et par dager, og lær den hvor den hører hjemme. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Ahh... Flott pus. Jente eller gutte pus? Hylis er en gutt på litt over ett år Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 BECMST: Du aner tydeligvis ikke hva du prater om. Det er både grevling, mår, rev, bjørn i ganske så umiddelbar nærhet av svigerforeldrene mine. Til og med veterinæren her vi bor har sagt at det ser ut til å være helt normal oppfattelse fra naboene rundt her å overta andres katter uten tanke for at det sitter noen hjemme og venter på dem. Katten min har det så godt som hun kan ha det hjemme oss oss. Men det betyr ikke dermed at hun ikke er svært menneskekjær og lett å lokke inn til seg. Holder man katter lenge nok inne og gir dem mat og kos, så vil den etter hvert bli boende der. Det har ingenting med at katten synes det er bedre å bo på det nye stedet. Jeg hadde IKKE synes det var greit at katten flyttet inn til naboen. Det du sier er at alle kjæledyr er pyntegjenstander fordi man ikke lar dem ferdes fritt i naturen. Det er det dummeste jeg har hørt. Personlig sperrer jeg ikke katten min inne. Hun får gå ut og inn som hun ønsker. Hun har egen luke i verandadøren - med de ulempene dette medfører. Jeg har sittet mang en gang og bekymret meg for om hun ikke skal komme hjem igjen. Det forhindrer meg ikke i å la henne gå fritt, men jeg skjønner godt hvis folk ønsker å hovedsaklig holde kattene inne dersom det ikke er passende uteområder for katten der de bor. Det setter selvfølgelig større krav til eierens innsats, samt kattens mulighet til utfoldelse inne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Forsvinner katta til nabohuset, tar man den da hjem igjen. Ha den inne et par dager, og lær den hvor den hører hjemme. Haha, det minner meg litt om Stocholmsyndromet. Altså man holder katten inne til den får det. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Har hørt om flere katter som har blitt tatt av villdyr, jeg. Katter som har blitt påkjørt av toget, biler, ja, det meste. Selv om deres katter ikke har blitt utsatt for noe av dette, betyr ikke at det ikke skjer. Personlig bor jeg i et tettbygd strøk, og her virker det som største faren med å ha utekatt er at andre mennesker stjeler dem. Du ser altså på katten som en eiendel du, som du kan gjøre "som du vil med"? Vi har tydligvis helt forksjellige syn på liv, men det er forsåvidt greit. Jeg har hørt om mennesker som blir påkjørt, drept av ville dyr og ikke minst bortført. Det er best å sperre alle sammen inne. Ja, jeg ser at du er såpass fornuftig at du lar katten din få gå utendørs. Jaha? Jeg har selv en innekatt (som selvsagt er kastrert), jeg slipper den da vitterlig ikke ut i redsel for at skal få det bedre et annet sted, men av redsel for at det skal skje den noe. Mistet en katt i fjor og orker ikke å gå igjennom dette igjen om jeg kan slippe. Man skal ta vare på dyrene sine. Dine følelser er altså viktigere enn at dyret ditt har det bra. Det er interessant. Man tar vare på dyrene sine ved at man gir dem mat, tak over hodet, kos og lek. Ikke ved å fengsle dem. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Da er jeg dyremishandler av verste sort. Hundene mine må nemlig gå i bånd når vi er ute og gå tur. Det er jo helt klart at de føler seg fanget og har myyye mer lyst til å løpe fritt... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Da er jeg dyremishandler av verste sort. Hundene mine må nemlig gå i bånd når vi er ute og gå tur. Det er jo helt klart at de føler seg fanget og har myyye mer lyst til å løpe fritt... Løse hunder er farlige for andre mennesker og de er forøvrig ikke i stand til å klare seg selv, slik en katt er. Jeg håpte at hundeeiere forsto det, men det var tydligvis å håpe på for mye. Hunder skal holdes i bånd, med mindre at hundeeieren har 100% kontroll på hunden sin, derfor har vi båndtvang i Norge, noe slikt eksisterer ikke for katter, av naturlige årsaker. Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Tror virkelig jeg må fjerne denne tråden fra mine innlegg.. Det er jo bare tull her nå. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 BECMST: Du aner tydeligvis ikke hva du prater om. Det er både grevling, mår, rev, bjørn i ganske så umiddelbar nærhet av svigerforeldrene mine. Til og med veterinæren her vi bor har sagt at det ser ut til å være helt normal oppfattelse fra naboene rundt her å overta andres katter uten tanke for at det sitter noen hjemme og venter på dem. Katten min har det så godt som hun kan ha det hjemme oss oss. Men det betyr ikke dermed at hun ikke er svært menneskekjær og lett å lokke inn til seg. Holder man katter lenge nok inne og gir dem mat og kos, så vil den etter hvert bli boende der. Det har ingenting med at katten synes det er bedre å bo på det nye stedet. Jeg hadde IKKE synes det var greit at katten flyttet inn til naboen. Det du sier er at alle kjæledyr er pyntegjenstander fordi man ikke lar dem ferdes fritt i naturen. Det er det dummeste jeg har hørt. Personlig sperrer jeg ikke katten min inne. Hun får gå ut og inn som hun ønsker. Hun har egen luke i verandadøren - med de ulempene dette medfører. Jeg har sittet mang en gang og bekymret meg for om hun ikke skal komme hjem igjen. Det forhindrer meg ikke i å la henne gå fritt, men jeg skjønner godt hvis folk ønsker å hovedsaklig holde kattene inne dersom det ikke er passende uteområder for katten der de bor. Det setter selvfølgelig større krav til eierens innsats, samt kattens mulighet til utfoldelse inne. Veit ikke jeg hva jeg snakker om? Har nå vært katte-eier 90 % av livet, å syns ikke de manglende 10 prosenta er noen grunn tel å ta fra meg stemmeretten. Om tanta tel onklen tel bikkja tel postbudet ditt kjenner noen som bor i nærheten av skauen, er u-interesangt. Har vokst opp midt i skauen sjøl, å har trur jeg har funnet spor av omtrent det vi har her i landet i hagan. fant en grevling i garasjen en gang å. Men uansett....har du noen gang sett Ole Brum kverke ei katte? akkurat, det er ikke hans stil. Om diskusjonen går ut på hvem som ville vunnet et slagsmål mellom feks en ulv eller et annet rovdyr, å ei katte forutsett at begge var motivert for å sloss, så kan jeg gå med på at katta ville tapt. Men i praksis vil katta aldri forsvinne så langt tel skogs, ulven vil ikke komma så nærme folk, å katta ville klattra opp i et tre før ulven fikk øye på den. Å rev teller ikke som verken rovdyr eller katte-trussel, fordi dem enkelt å greit er for små tel å fange katter (med mindre noen kan bevise det motsatte). Er mere mus og blåbbær som står på menyen demses. Å når det gjelder dem som hadde no å si om bikkjer i fangenskap, så er det en HELT annen problemstilling. Bikkjer har mellom tusenvis av år under dresur å "fangenskap", ikke noe naturlig overlevnings-innstingt, å vil ikke være i stand til å overleve utendørst på egenhånd, slik ei katte kan. Bikkjer ute av kontroll kan som nevnt, også være farlig for mennesker. Men folk som blir angripi av ei katte derimot, trur har heller lite å frykte. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 DITT dyr? er ikke katta sitt liv noe verdt da? Skal den ikke få være herre over eget liv? Er klart man skal ta vare på dyrene man har i huset, å det innebærer å sørge for at den får mat, sørge for at den har tak over huet, gi den omsorg, kose med den å alt det der, men ikke å sperre den inne. Sperrer man katta inne, går den fra å være et selvstendig fritt vesen, til å bli en pyntegjenstand bare DU har glede av, å bare DU har kontroll over. Feil igjen. Om katten selv hadde insistert på å få gå ut ville jeg tatt den med ut. Selvklart skal den få være herre over eget liv. Hvorfor tror du at jeg har kastrert den? Nettopp for at behovet for å gå ut blir mindre for katten. Den sitter selvsakt i vinduet og trives med det. Jeg har hatt dyr i en årrekke og tro meg hadde de lidd på noen som helst måte ville jeg aldri klart å leve med meg selv. Ja, jeg har glede av katten min, men den har da vitterlig glede av meg også. Utrolig problemstilling. Hylis er en gutt på litt over ett år Var veldig flott Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Herlige bilder, phax!! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Ja, de var flotte. Flott pus også. Hvordan får dere dyrene deres til å sitte "rolig" på bilder. Klarer ikke dette Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Litt fototeknikk, litt flaks - fins en egen tråd med tips om kattebilder her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1055685 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Satser på flaksen. Takk for tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå