BECMST Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Kan ikke sammenlikne et 3 år gammalt barn med ei 3 år gammal katte. Et barn er et barn, mens ei katte er voksen å i stand tel å ta vare på seg sjøl om det skulle skje no. Katter har vært ute-dyr fra tidenes morgen, å bor man slik tel at katter ikke kan være ute, får man heller avlive katta å kjøpe seg en gullfisk! Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Du kan like fort bli skadet av påkjørsel av en bil, best å stenge deg inne også eller? Jeg skjønner at du synes det er artig å provosere, men mine sanser er langt mer utviklet enn hos en 3'åring så jeg skal nok klare meg. Ingen her som har sammenlignet et 3 år gammelt barn med en katt på 3 år. Da har du misforstått. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Mirann: Hvorfor? Du kan ikke bare si at det er sånn uten å kunne begrunne det vet du. Hvis du ikke har noen rasjonelle argumenter som støtter ditt syn så står du rimelig svakt i mine øyne. Jeg har blant annet gått tre år på Universitet for å lære om barn og har jobbet i flere år med unger fra 0 år og oppover. Jeg tror jeg har en viss anelse om hva jeg prater om. En større avhandling om at barn på 3 år trenger omsorg bør være unødvendig. Av en eller annen grunn synes jeg mest synd i deg. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg for min del ville ikke hatt utekatt der jeg bor nå fordi jeg bor midt i byen, med mye biler og narkisnaboer. Hvorfor? Fordi katten kan bli skadet i påkjørsel av bil f.eks. Ikke fordi at buhu , katten kostet 3000 kroner, men fordi man blir glad i katten sin og har lyst å ta vare på den og unngå at den blir skadet. Litt på samme måte som med ett barn. Man lar ikke en 3 åring vandre alene i bygatene eller nær en riksveg med mindre man prøver å bli kvitt barnet Er ikke detta ei sammenlikning? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg sammenligner en katt med ett 3 år gammelt barn. Ikke en 3 år gammel katt med et 3 år gammelt barn. Ser du virkelig ikke forskjellen? Du skrev jo at en katt på 3 år er å regne som voksen... :!: Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Det at folk overbeskytter ungene sine er ikke bra. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk absolutt skal overbeskytte ungene sine. Oki, nå LO jeg så høyt at kattene reagerte(må nesten få med de siden dette er en kattetråd). Du, tre år, ble sendt på bussen, alene? Hm, hva er det som ikke stemmer helt her? JO, dine foreldre! Det er faktisk barn som får pupp tre år gamle, de som ikke greier å kjøre trehjulsykkel, og noen bæsjer i bleie fortsatt. En bleieunge som henger i puppen er ikke gammel nok til å ta buss alene. punktum Nå er folk overbeskyttende fordi de er GLADE i barna sine, og vil beholde de lengst mulig. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg sammenligner en katt med ett 3 år gammelt barn. Ikke en 3 år gammel katt med et 3 år gammelt barn. Ser du virkelig ikke forskjellen? Du skrev jo at en katt på 3 år er å regne som voksen... :!: om katta er 2 år eller 15 år har da ingen ting å si. Ja, ei katte på 2 år, 3 år eller 20 år er ei voksen katte,....men en 3-åring er da ikke voksen, så spørsmålet blir da HVORFOR man skal passe på katta som om den skulle være et 3 år gammelt barn, uansett hvor gammal katta er. kan katta gå på egene bein, så er det på tide å sleppe den ut av døra på egenhånd Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Ei voksen katte kan ikke sammenlignes med et voksent menneske. Jeg har sett langt flere flatklemte kattepuser i trafikken enn jeg har sett mennesker for å si det slik. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg klarte da det helt fint, er ikke det bevis for det motsatte? Jeg gikk aldri av på feil holdeplass, jeg rakk alltid bussen hjem, no problemo. Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg klarte da det helt fint, er ikke det bevis for det motsatte? Jeg gikk aldri av på feil holdeplass, jeg rakk alltid bussen hjem, no problemo. Jøss, men da må jo det gjelde for alle da. Jeg har kjørt i fylla i det dobbelt av fartsgrensen og det gikk bra. Så jeg synes man burde fjerne promillegrensen og fordoble fartsgrensene. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hadde jeg sett naboen sende 3'åringen sin med buss alene til barnehagen hadde jeg ringt barneværnet. 3'åringer skal følges til barnehagen. Punktum Hvorfor det? Hadde det skjedd noe med deg så kan jeg looove deg at ingen ville sagt til moren din at det var forsvarlig å sende en 3 åring aleine med bussen til barnehagen. At du klarte deg fint er jo flott. Men dette sier vel mer om moren din, enn det gjør om deg. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Oj, nå ble jeg imponert av ebay. Kjøpte rør til forsterkeren min, og ble spurt om å donere 1$ til en amerikansk organisasjon som tar seg av blinde katter. Det hele ble gjort diskre og med full info om hvor mye som forsvinner i mellomledd. Når det blir gjort slik så hjelper jeg gjerne. http://blindcatrescue.com/ Endret 13. februar 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Nei, du kaster ikke ungene ut foran bilene akkurat, men de kommer aldri til lære noe heller, om de ikke får muligheten. Fantastisk, du vil faktisk sende dem ut i villmarka, slik at bjørn, ulv, rev, gaupe, grevling og andre rovdyr kan slå kloa i dem, mens biler er skumle greier? Jeg forstår virkelig ikke denne logikken jeg. Vet du, jeg er vokst opp i kjeften på en bjørn, med ulven som lekekamerat og elgen som hest jeg. Det er sånn det fungerer når man bor "litt avsides" til. Jeg tror jammen jeg hadde ei gaupe som kjæledyr også. *avslutte diskusjonen pent og pyntelig her, og innse at byfolk ikke vet så veldig mye om å bo "avsides" til* Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hadde jeg sett naboen sende 3'åringen sin med buss alene til barnehagen hadde jeg ringt barneværnet. 3'åringer skal følges til barnehagen. Punktum Hvorfor det? Vi slapp ikke ut katta vår før den har 10 mnd. Da fulgte vi den ut. Den har aldri blitt spist av noen ting og holder seg laaangt unna rev. Vi har skog rundt 50% av huset og det er dyr rundt her hver natt. De som slipper ut kattunger på egenhånd burde skamme seg og tenke seg om. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Katta har egene innstingter å greier å passe seg SJØL. å beskytte katta mot "ville dyr" er bare tull og bortkastet energi. Jeg vokste opp midt i skauen (15 km tel skole, butikk, kiosk osv), å var ikke lenger vekk fra skauen enn at vi hadde elg på værandaen stadig vekk. har ALLTID hatt katte, å merklig nok har dem aldri blitt spist, påkjørt, frysi ihjel eller andre ting, sjøl om dem alltid har vært ute om nettene. Å beskytte katta mot reven? mulig reven tar kattunger, men voksene katter tar den IKKE. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Katta har egene innstingter å greier å passe seg SJØL. å beskytte katta mot "ville dyr" er bare tull og bortkastet energi. Jeg vokste opp midt i skauen (15 km tel skole, butikk, kiosk osv), å var ikke lenger vekk fra skauen enn at vi hadde elg på værandaen stadig vekk. har ALLTID hatt katte, å merklig nok har dem aldri blitt spist, påkjørt, frysi ihjel eller andre ting, sjøl om dem alltid har vært ute om nettene. Å beskytte katta mot reven? mulig reven tar kattunger, men voksene katter tar den IKKE. Sant nok Men kattunger utvikler ikke "retningssans" før de er 6 måneder tror jeg det var. Derfor er det ikke sikkert de finner tilbake selv, hvis man bare slipper dem ut når de er mindre enn dette. Har jeg hørt. Men selv har vi sluppet kattene våre ut tidligere enn dette, og ingen har til nå forsvunnet og ikke kommet tilbake. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 skill mellom katter å kattunger. å sperre ei katte inni et hus på livstid, er ikke det samma som å holde en kattunge innendørs de første måndene Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg syntes at hvis man skal ha katt, så har man tre alternativer. Enten kastrerer/steriliserer man katten, ellers holder man katten inne. Alternativ nummer tre er om man driver oppdrett. Det beste da er nok en litt stor hage som er inngjerdet. Løsningen til de vi kjøpte vår katt nummer to (lang- rødhåret norsk skogskatt) var å ha et rom i huset som eget katterom, med egen kanal ut til en hage hvor de hadde et bur på ca. 15-20 m2 hvor de fikk løpe fritt. På den måten hadde de nokså stor frihet og alltid muligheten til å gå inn og ut som de ville. Vi har som sagt to hankatter, en på 5 år og en på 13. Begge er kastrerte, og er delvis utekatter. Dvs. de får gå ut og inn omtrent som de vil, men sover for det meste inne. Likevel er det ofte de sover ute om sommeren, hvis de vil dette. Dette har fungert helt fint for oss. Derimot, min stefar sin bror og hans familie fikk seg to kattunger for noen måneder siden. Pga. broren ikke visste særlig mye om katter, men syntes synd på dem om de skulle få ballene fjernet, valgte de å ikke kastrere kattene. Nå er begge kattene død. Den ene døde etter et par måneder pga. en form for katte-HIV/AIDS, mens den andre ble overkjørt. Bryr man seg om kattene sine, om ikke driver med oppdrett, så har man katten enten inne, eller kastrerer dem. Jeg syntes å kastrere dem, samtidig som man lar de være ute, men også inne, er den desidert beste løsningen. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Undertegnede sin tidligere katt. Som dessverre gikk bort i fjor Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Katta har egene innstingter å greier å passe seg SJØL. å beskytte katta mot "ville dyr" er bare tull og bortkastet energi. Jeg vokste opp midt i skauen (15 km tel skole, butikk, kiosk osv), å var ikke lenger vekk fra skauen enn at vi hadde elg på værandaen stadig vekk. har ALLTID hatt katte, å merklig nok har dem aldri blitt spist, påkjørt, frysi ihjel eller andre ting, sjøl om dem alltid har vært ute om nettene. Å beskytte katta mot reven? mulig reven tar kattunger, men voksene katter tar den IKKE. Har hørt om flere katter som har blitt tatt av villdyr, jeg. Katter som har blitt påkjørt av toget, biler, ja, det meste. Selv om deres katter ikke har blitt utsatt for noe av dette, betyr ikke at det ikke skjer. Personlig bor jeg i et tettbygd strøk, og her virker det som største faren med å ha utekatt er at andre mennesker stjeler dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå