Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Yapp, mye av grunnen er nok økonomien, samt at det er veldig dumt hvis en avlskatt får gå ute og parre seg med halve nabolaget ;) Blir lite seriøst oppdrett av sånn.

 

Men, jeg for min del har mine katter inne fordi jeg har RV'n som nærmeste nabo, og jeg faktisk har lyst til å beholde kattene mine LITT lenger. desverre har det nå vist seg at det ikke er noen garanti for dødsfall i ulykke selv om pus kun er innendørs... Men man har iallefall større sjans for å forhindre det.

 

Jeg vet ikke om du har barn, men hvis du har/får det senere, vil du låse dem inne på samme grunnlag? Unger er minst like lite flinke til å se seg for som katter.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du har barn, men hvis du har/får det senere, vil du låse dem inne på samme grunnlag? Unger er minst like lite flinke til å se seg for som katter.

 

WTF? Man sender jo ikke smårollinger ut alene :lol:

 

Dersom man bor i nærheten av sterkt trafikkert vei, synes jeg man har godt grunnlag for å holde kattene sine inne.

 

Hvis jeg hadde kjøpt meg en kattepus til 12.000 kroner, hadde jeg nok gjort innekatt av den, siden jeg bor midt i byen :)

 

EDIT: Jeg hadde sikkert gjort innekatt av en vanlig gatemix også, for man blir jo glad i katten sin uansett om den er gratis eller ikke...

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Jeg liker egentlig ikke å slippe ut katter her. Det er vel ca. 10m fra døren til en sterkt trafikert riksvei :/

 

Men, kattene jeg har hatt så langt har vært vant med å være utendørs fra før. Begge to ble faktisk reddet fra avliving. Det er på en måte værre å nekte med en katt som er vant til å være ute. Frøya er grei med det at hun egentlig liker seg best inne, og at når hun først er ute så krysser hun aldri veien.

 

Risikoen er der. Slipper ikke ut hun om jeg skal bort og ingen andre er hjemme eller når det er så sent at jeg ikke er sikker på om jeg får henne inn før det blir kveld. Så langt har jeg fått henne inn hver kveld.

Lenke til kommentar

Var hos dyrlegen idag og chippet to av kattene (har to igjen, så er alle merket). Tok med Sonic, så dyrlegen kunne se på beinet hans om det var grodd skikkelig, og Silvia pga såret hennes. Det har blitt større og man kan nappe ut pelsdotter så hun får bar hun, lett som ingenting, det har også begynt å komme på andre kinnet. Hun sa at det enten kunne være en bakterie-infeksjon eller imunforsvarsvikt. Hun fikk en antibiotikasprøyte og hvis det ikke har blitt bedre i løpet av to uker, må jeg inn for å ta en drøss med prøver for å finne ut hva det er. Huff, er så bekymra for bolla mi :cry:

Jeg var red for at beinet til Sonic hadde hoppet ut av hofta igjen, men det viste seg at det bare var beinbruddet som har gjort at det ene er kortere enn det andre.Han var frisk som en fisk, og i null smerter :D Han er bare litt handicapet hehe.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du har barn, men hvis du har/får det senere, vil du låse dem inne på samme grunnlag? Unger er minst like lite flinke til å se seg for som katter.

Nei, jeg har ikke barn, og vil mest sannsynlig ikke ha det heller ;) Men unger slipper man jo ikke akkurat ut alene før de kan å oppføre seg i trafikk da ;)

 

Men, på en annen måte også... OM det noen gang sku bli barn på meg, så håper jeg virkelig at jeg bor et annet sted enn her også. For dette er ikke et sted for barn å vokse opp.

 

Samtidig så vil jeg også si at om jeg flytter til det ønskede stedet, et gårdsbruk noe avsides til, så vil jo også kattene få gå ut. Samtidig som jeg kanskje også hadde turt å la evnt unger leke i hagen alene når de ble litt oppe i alder. Noe jeg aldri hadde turt her jeg bor nå før jeg VISSTE de kunne å passe seg for trafikk ;)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du har barn, men hvis du har/får det senere, vil du låse dem inne på samme grunnlag? Unger er minst like lite flinke til å se seg for som katter.

Nei, jeg har ikke barn, og vil mest sannsynlig ikke ha det heller ;) Men unger slipper man jo ikke akkurat ut alene før de kan å oppføre seg i trafikk da ;)

 

Men, på en annen måte også... OM det noen gang sku bli barn på meg, så håper jeg virkelig at jeg bor et annet sted enn her også. For dette er ikke et sted for barn å vokse opp.

 

Samtidig så vil jeg også si at om jeg flytter til det ønskede stedet, et gårdsbruk noe avsides til, så vil jo også kattene få gå ut. Samtidig som jeg kanskje også hadde turt å la evnt unger leke i hagen alene når de ble litt oppe i alder. Noe jeg aldri hadde turt her jeg bor nå før jeg VISSTE de kunne å passe seg for trafikk ;)

 

Nei, du kaster ikke ungene ut foran bilene akkurat, men de kommer aldri til lære noe heller, om de ikke får muligheten.

Fantastisk, du vil faktisk sende dem ut i villmarka, slik at bjørn, ulv, rev, gaupe, grevling og andre rovdyr kan slå kloa i dem, mens biler er skumle greier? Jeg forstår virkelig ikke denne logikken jeg.

 

Linn_Christin: Hvorfor sender man ikke smårollinger ute alene? Jeg tok bussen alene til barnehagen fra jeg var 3 år jeg, hva er det som er galt med det? Jeg klarte meg fint jeg. Visste godt når og hvor jeg skulle ta bussen fra, jeg forsto at biler var noe man ikke hoppet ut foran. Jeg lekte også utenfor huset, alene og sammen med kompisen som bodde på andre sida av gata. Vi kryssa veien alene begge to, en bilvei med veldig mye tungtrafikk. Ingen av oss tok noen skade av det, snarere tvert om.

 

Det at folk overbeskytter ungene sine er ikke bra. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk absolutt skal overbeskytte ungene sine.

Lenke til kommentar

Hadde jeg sett naboen sende 3'åringen sin med buss alene til barnehagen hadde jeg ringt barneværnet. 3'åringer skal følges til barnehagen. Punktum

 

Selv er jeg oppvokst i et veldig rolig boligfelt med mange småbarnsfamilier, og jeg fikk da lov å leke med naboungene utenfor fra jeg var ganske lita. Men dersom vi hadde bodd like ved riksvegen hadde jeg nok aldri fått bevege meg ute på egen hånd.

 

Jeg er ganske sjokkert over at barnehagen tillater at en 3'åring kommer om morgen uten å bli fulgt.

 

Det finnes en mellomting mellom å ikke bry seg om ungen sin, og å overbeskytte :)

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar
Hadde jeg sett naboen sende 3'åringen sin med buss alene til barnehagen hadde jeg ringt barneværnet. 3'åringer skal følges til barnehagen. Punktum

 

Må si meg enig i det, er jo galskap og sende ungen avgårde uten noe tillsyn. Hva skjer om han går av på feil stopp og går seg vill, eller blir plukket opp av en "snill onkel" som vil vise han godteposen sin?

 

Veldig rart at barnehagen ikke varslet barnevernet egentlig.

 

Men... handlet ikke denne tråden om katter? :huh:

Lenke til kommentar
Hadde jeg sett naboen sende 3'åringen sin med buss alene til barnehagen hadde jeg ringt barneværnet. 3'åringer skal følges til barnehagen. Punktum

 

Selv er jeg oppvokst i et veldig rolig boligfelt med mange småbarnsfamilier, og jeg fikk da lov å leke med naboungene utenfor fra jeg var ganske lita. Men dersom vi hadde bodd like ved riksvegen hadde jeg nok aldri fått bevege meg ute på egen hånd.

 

Jeg er ganske sjokkert over at barnehagen tillater at en 3'åring kommer om morgen uten å bli fulgt.

 

Det finnes en mellomting mellom å ikke bry seg om ungen sin, og å overbeskytte :)

Helt enig! En 3 åring trenger følge. Og jeg lurer virkelig på hvorfor man får unger når man ikke en gang tar seg tid til å bringe/hente barnet sitt i barnehagen. Sjukt. :no:

 

 

Edit: Det handler ikke om å overbeskytte barnet sitt! Det handler om å ta vare på det.

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Sammenlikningen står fortsatt. Det er ingen som har kommet med noen god grunn til å stenge en katt inne, bortsett fra det økonomiske aspektet ved avl selvsagt. Det er ikke dyrets beste dere argumenterer for, men deres egne følelser om dyret skulle komme i skade for å skade seg selv. Jeg gremmes over slike holdninger. Forøvrig så var paralellen til barn bare for å vise hvor idiotisk det er å begrunne det å sperre dyrene inne med at de ikke skal skade seg.

 

Mirann: Hvorfor? Du kan ikke bare si at det er sånn uten å kunne begrunne det vet du. Hvis du ikke har noen rasjonelle argumenter som støtter ditt syn så står du rimelig svakt i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg for min del ville ikke hatt utekatt der jeg bor nå fordi jeg bor midt i byen, med mye biler og narkisnaboer. Hvorfor? Fordi katten kan bli skadet i påkjørsel av bil f.eks.

 

Ikke fordi at buhu , katten kostet 3000 kroner, men fordi man blir glad i katten sin og har lyst å ta vare på den og unngå at den blir skadet.

 

Litt på samme måte som med ett barn. Man lar ikke en 3 åring vandre alene i bygatene eller nær en riksveg med mindre man prøver å bli kvitt barnet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...