Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Linsie har vokst litt siden bildene på første side, hun er nå blitt 6 mnd.

 

Hun er innekatt på heltid da vi bor midt i en by, men får en daglig spasertur ute i bånd. Da jeg har hjemmekontor, har hun selskap 80% av døgnet.

 

Hun spiser bra, driter regelmessig, leker og er jamt over fornøyd med tilværelsen.

 

Men de siste ukene har hun endret litt adferd, så jeg trenger å spørre dere andre kattemennesker om råd.

 

De siste 3 ukene har hun begynt å gå rundt inne å mjaue.

 

Hun våkner rundt kl 05.00 hver morgen, går da ut i gangen å spiser litt, tar en runde i stua. Så starter hun å mjaue, samt lage noe lyder som er blanding av mjau og murring fra magen (Hun lager denne lyden når hun blir sint). Slik går hun rundt i de forskjellige rommene i leiligheten.

 

Står jeg opp, slutter hun. Så jeg kan gå ut av sengen på soverommet og legge meg på sofaen. Da blir hun mer eller mindre stille.

 

Det samme gjentar seg på kvelden. Vi går å legger oss rundt 23-24, da er hun stille en stund etter det. Hun er leker da i stuen alene, går på dritern, spiser litt , så kommer hun på soverromet og setter seg fremfor kleskapet og mjauer/lager lyder som på morgenene. Holder på en stund så går hun i kattesengen sin (Hun sover ved siden av sengen vår.) Da sover hun til 05.00 neste morgen og det hele gjentar seg.

 

 

Da jeg har sett noen katter utenfor den siste mnd regnet jeg med at hun hadde fått sin første løpetid eller noe slikt, men nå starter vi på 4 uka med denne adferden og det begynner å slite litt på matfar og mor, samt de som bor i leiligheten ovenfor.

 

Noen som har opplevd det samme ??

post-9965-1165851324_thumb.jpg

post-9965-1165851336_thumb.jpg

post-9965-1165851346_thumb.jpg

post-9965-1165851354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om en katt på seks måneder får løpetid, men det er nok ikke helt usannsynlig. Hvis dere steriliserer henne, kan hun bli roligere. Samtidig kan dere prøve å leke litt med henne før dere legger dere. Da vil hun mest sannsynlig sovne når dere legger dere så får dere ihvertfall kveldsro. Angående mjauing om morgenen, så er det nok mest fordi hun kjeder seg og vil ha deg/dere opp så hun får selskap. Akkurat det er det vel ikke så mye å gjøre med, men de fleste katter roer seg litt når de blir sterilisert/kastrert, noe man bør gjøre selv om det er innekatt. Det holder at hun lurer seg ut/løsner seg fra båndet én gang det... så kan det være gjort om hun finner en kjekk hannkatt før hun bestemmer seg for å komme hjem igjen.

 

Innekatter krever også mer lek og oppmerksomhet fra deg/dere enn en utekatt. For også katter kan lett bli deprimerte om de ikke blir aktivisert nok.

Lenke til kommentar

Lek og aktivitet får hun nok av, så det er nok ikke det.

 

Men jeg tror jeg fant løsningen på hva linsie mjauet så fryktelig etter.

 

For ca 1 mnd siden kjøpte vi et nytt transportbur, og pakket ned det gamle (en slags bag med hull i) og når fruen begynte å gjøre klar for jul i starten av desember pakket vi bort en sammenleggbar stol.

 

Har gått rundt å tenkt på dette, og satte tilbake de 2 gjenstandene igår og etter det har det nesten vært stilt. Et og annet periodisk mjau, men ingenting sammenlignet med hvordan de siste ukene har vært.

 

Så hun er bare eiersyk, og vil ha sine ting i fred.

 

 

Katter er merklige ;)

 

Btw: Kjøpte den perfekte katteleken her om dagen. Radiostyrt mus :) Gøy for katt og far ...

post-9965-1166515973_thumb.jpg

Endret av Arcus
Lenke til kommentar

Kjøpte det på lokalt på dyrebutikken (Narvik Zoo , AMFI Narvik). Kostet 259 kr.

 

Håndkontrollen fungerer også som ladder for musen. Kan kjøre ca 5 min, så må den ladde 30 sekunder.

 

Høy hastighet (For et lite objekt) , og nøyaktig svinging. Bedre en jeg hadde håpet på når jeg kjøpte den.

 

 

Katta synes det er gøy, og leker med den selv når vi ikke kjører med den.

post-9965-1166561483_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

har 2 katter, Trikola og Dolly.

Trikola:

-den feite av de to kattene

-jager dolly hele tiden

-ble banka av en søt liten mus engang

-er dummest (tror vi :ermm: )

-sovner i matskålen og kattedoen

-brukte 3 år på å lære seg katteluka

-mjauet ikke før hun var 5.

 

Dolly:

-er den kosete

-er pingla

-fanger opptil 3 dyr om dagen i høysesongen

-tryna ned en trapp hos oss ganske ofte før :D spennende underholdning

-Maser mest

 

Dolly:

Photo-0052.jpg

 

 

Trikola

Photo-0025.jpg

Lenke til kommentar
groenn: det er en huskatt :)

 

 

 

-----------

 

Noen som har en katt med større fotspor? :p

8014786[/snapback]

 

Ser jeg 6 tær eller er det bare fordi det er to spor oppå hverandre?

Om pusen har 6 tær kan jo han være en av de båtkattene. :p

De ser jo ellers ut som huskatter som regel, ihvertfall de jeg har sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...