Bjørnli Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 hei, den 23 og 24 september skal jeg være med som fotograf for noen jeg kjenner, skal ta bilde i skog av mennesker som løper rundt litt osv. har ett Olympus SP-310 7.1 megapixel kamera, noen her med det kameraet som kan gi meg noen tips? har nettopp fått det og ikke så altfor flink til å forstå hva alt i menyen er for noe;) takker for tips til settings osv.. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Tja, kjenner ikke kameraet ditt, men en kombinasjon med kort lukketid og allikavel en blender som er passe stor. En ekstern blitz med litt kraft i kunne gjort mye. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 bildene vil bli tatt i godt lys, så blitz kommer til å bli brukt så lite som mulig grunnet det forstyrrer litt også.. men : noen som vet åssen man stiller på kort lukketid ? hva det heter på engelsk osv.? er ikke så veldig kjent med "kameraspråk" Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 bildene vil bli tatt i godt lys, så blitz kommer til å bli brukt så lite som mulig grunnet det forstyrrer litt også..men : noen som vet åssen man stiller på kort lukketid ? hva det heter på engelsk osv.? er ikke så veldig kjent med "kameraspråk" 6845623[/snapback] Jeg ville begynt med å ta en titt i brukermanualen til kameraet ditt. Alle instillnger står forklart der. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 den ligger hos noen andre og ikke mulighet for å få tak i den før slutten av mnd;( med mindre noen kan spansk? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 (endret) fant nuh shutterspeed på en manual fra nett.. kan ta fra 1/2 til 1/1000..hva er dette? og hvilken tar kjappest? har hørt hvis man holder kameraet helt stille og vil ta bilde av f.eks tog som går forbi eller bil, og så får man lys-stripe, hvordan ordne dette f.eks? men hva er kjappest close-time? forklar det 1/2 for meg den som kan;) btw : manual : http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/d...man_sp350_e.pdf fant ut det er kjappest med 1/1000 men gjorde men ikke mer klok på hva 1/2 betyr liksom, og er det mulig å ta bildene enda kjappere? og må jeg ha den knappen på "S" når jeg ta bilder eller kan jeg ta den tilbake på auto igjen?(altså holder den seg på den shutter speed når jeg velger auto igjen) ?? Endret 11. september 2006 av Zaft Lenke til kommentar
Jove Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Forstår det som at 1/2 er et halvt sekund. Med et halvt sekund kan du få LITT tog-stripe, men ikke så fryktelig mye. Mange kamera har opptil 15-16 sekund, da kan en leke mer med slikt. 1/1000 er vel 1 tusendels-sekund, og det kjappeste du da kan stille inn på ditt kamera. Da trenger du sikkert mye lys. Prøv deg frem Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 får ta med bikja ut i skogen imorgen og teste litt men er enda ett modus jeg skal stille shutter og aperture speed..hva er aperture ? Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 får ta med bikja ut i skogen imorgen og teste litt men er enda ett modus jeg skal stille shutter og aperture speed..hva er aperture ? 6846567[/snapback] Aperture er blenderåpning, hvor mye lys som slipper inn, er en brøk, så "lavere" tall er bedre. f/2.8 ol. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 tok noen nå, de ble forferdlige mørke, selv om det var solskinn som bare det og godt lys, tar jeg med blits tar det så lang tid før jeg kan ta bilder igjen:( Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Hei, skal prøve å komme med noen forslag. Husk at dette ikke er noe fasitsvar, så du må tenke litt selv også. Manual, kan du ikke spansk så er jo engelsk en mulighet (har ikke lett etter en norsk versjon): http://www.olympusamerica.com/files/SP350Advancedman.pdf (310 og 350 er dekket av samme bruksanvisning). Først må jeg spørre: Hvor viktig er det at resultatet blir bra, og hva skal det brukes til? SP-310 ser jo ut som et ganske bra kamera (har ikke prøvd det), men alle kompaktkameraer sliter litt når det gjelder fokusering på ting som beveger seg. Det finnes måter å omgå det på, men det krever mer innsats fra din side. Hvis resultatet ikke er veldig viktig, og du vil legge minst mulig jobb i prosjektet så har SP-310 et program som heter "Sport". Aner ikke hvor bra det er, men velger du det vil i hvertfall kameraet gjøre sitt beste for å holde lukkertiden kort nok. Og hva som er kort nok avhenger av motivet. 1/125 sek vil ikke være nok for å fryse raske bevegelser, 1/250 sek vil være nok for folk som beveger seg mot deg, men ikke nok til å fryse noen som løper tvers over bildet. Hvis mulig ville jeg prøvd å komme opp mot 1/500 sek (og 1/1000 er selvfølgelig ennå bedre). Når du velger raskere lukkerhastighet må blenderen bli større (representert med et mindre tall) for å slippe inn nok lys (og det er en grense for hvor stor den kan bli, f.eks 2.8) eller ISO må økes. Høyere Iso går igjen litt utover bildekvalitet, så her er det viktig å finne et kompromiss som du er fornøyd med. Velger du Sportsprogrammet vil jeg anta at kameraet styrer alt (har ikke lest bruksanvisningen, men det er vanlig på mange modeller). Kjører du manuelt ville jeg valgt den høyeste ISOen hvor du er fornøyd med bildene. Skal du bare bruke dem på nettet eller 10x15 kopier så kan du kanskje gå helt opp til ISO400, men det ville jeg prøvd på forhånd. Det er umulig å evaluere resultatet før du får bildene opp på pc-skjermen eller printer dem. Til slutt en kommentar om fokus. Som nevnt over kan mange kompaktkameraer ha ganske treg autofokus. Resultat kan være at motivet er borte når bildet tas. Igjen ville jeg prøvd å "teste" kameraet for å se hvordan det fungerer. Hvis du får mye dårlige bilder ved bare å trykke av kan du bruke alternative metoder. En er å fokusere på et punkt der motivet vil være, holde utløseren halvveis ned til motivet dukker opp og så trykke av (prefokusering). Det fjerner det meste av utløserforsinkelsen og fungerer på de fleste kameraer. Et annet alternativ er manuell fokus. Still skarpt på f.eks 5 eller 10 m (det som passer for deg). Et kamera som ditt har stor dybdeskarphet så motivet vil bli rimelig skarpt også om fokus ikke er perfekt innstilt (eller motivet kommer på "feil" sted). Igjen ville jeg anbefale å prøve litt forskjellige teknikker og se hva du er mest komfortabel med. Du kan finne mye mer info om slikt hvis du søker litt, enten i forumet her, andre fotosider eller på Google. Svein PS! Husk nok batterier og minnekort! Edit: La ikke merke til at du hadde funent manualen selv Endret 12. september 2006 av seriksen Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 batterier er heldigvis aa eller aaa(husker ikke nå) minnekort trenger jeg ikke mer enn 256mb som jeg har pga får tildelt en laptop som jeg tømmer etter hvert gang det blir fult;) takk for SUPERT svar, skal leke mer med kameraet imorgen/torsdag når jeg får tid er sånn på skala 0 til 10 ca 5-7 viktig å få bildene bra;) Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 er sånn på skala 0 til 10 ca 5-7 viktig å få bildene bra;) 6851251[/snapback] Da ville jeg definitivt prøvd å få brukt kameraet en del før det gjelder. Test overføring til laptop også. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 bildene vil bli tatt i godt lys, så blitz kommer til å bli brukt så lite som mulig grunnet det forstyrrer litt også.. 6845623[/snapback] Tja. Blitz brukt riktig ser ikke forstyrrende eller kunstig ut. 1/80s, panorering, blitz for å framheve og fryse syklisten. Hvis du har muligheten til å justere kraften på blitzen er det verdt å se på om du får til å bruke blitzen som fyll uten at du påvirker den øvrige eksponeringen for mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå