Gå til innhold

Må betale for forenklet tollbehandling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Har kjøpt noe fra Danmark nå og ser i fakturaen:

Køb i alt (1 vare)  DKK 499,95

Porto  DKK 75,00

Beløb til fakturering  DKK 574,95

Heraf udgør moms (25,00% af DKK 459,96)  DKK 114,99

De skal vel ikke ta moms fra meg i Danmark når varen skal til Norge? Er vel i Norge den skal momses? Ikke begge steder

Lenke til kommentar
Tja man har jo både toll åg mva pliktig. Hvis man kjøper bøker så er disse både toll og mva fritatt. Noen produkter er bare mva pliktige, mens andre er toll og mva pliktige. Og man har ikke noe som "bare" er toll pliktig.

Tolla kan være alt fra si 3% og oppover, kommer ann på hva det egentlig er.

(det kan godt hende at jeg blander litt ord her nå, men jeg mener at det het toll(pliktig).

så har du en vare som er toll pliktig og det er 3% toll på den så blir det slik:

Vare: 300kr

toll 3% = 9kr

----------------

309kr

+ frakt: 150kr

------------------

459kr

+ mva 25% = 573kr

=============

Er det ikke toll-plikt på en vare så betaler man kun mva av varens og fraktens verdi.

Correct me if im wrong.

Frankie

6851375[/snapback]

You are, and I will: det skal ikke betales moms over fraktbeløpet. ;)

Lenke til kommentar

Dersom varen er MVA-pliktig skal det betales MVA av hele transaksjonsverdien tillagt eventuell toll og særavgifter.

Tjenester er MVA-pliktig, det er sant. Men er det ikke rart at man skal betale moms for en tjeneste som ikke engang blir ytt av et norsk foretak? Jeg mener, man betaler allerede moms for selve varen og gebyr for ekspederingen som finner sted i Norge. Hvorfor da kreve penger for den behandlingen varen fikk i et annet land? Sier ikke at du tar feil, men jeg synes det høres rart ut at de kan gjøre det.

Mulig det er jeg som roter, men jeg får det ikke til å høres riktig ut.

Lenke til kommentar
Mulig det er jeg som roter, men jeg får det ikke til å høres riktig ut.
Forskriften jeg linket i posten over sier:
§ 1. Ved innførsel skal merverdiavgift beregnes i samsvar med reglene for fastsettelse av varers tollverdi ved verdifortolling. Ved gjeninnførsel av varer etter foredling, bearbeidelse eller reparasjon i utlandet, skal avgiften beregnes av omkostningene, herunder omkostningene ved forsendelsen fram og tilbake.
Så er spørsmålet: Hvordan fastsettes tollverdien? Fra tollvesnets innførselsveileder:
Transaksjonsverdien (hovedregel)

Tollverdiforskriftenes §2 slår fast at tollverdien skal være transaksjonsverdien. Det vil si den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varene, eventuelt justert med kostnader som i følge bestemmelsene skal tas med i verdien.

[...]

Fakturaprisen

Når de innførte varene er kjøpt i fast regning og det foreligger en endelig handel, vil fakturaens nettopris i de fleste tilfeller være den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varene. Fakturaprisen skal da være grunnlaget for beregning av transaksjonsverdien. Omfatter ikke prisen kostnader som inngår i transaksjonsverdien, må prisen justeres med følgende kostnader når kjøper skal betale for dem (min utheving):

[...]

* kostnader til emballasje som tariffmessig utgjør en del av varen som fortolles;

* innpakningskostnader (herunder arbeidskostnader og materialer);

[...]

* leveringskostnader (transport, lasting og håndtering) fram til innførselsstedet. Innførselsstedet er det første sted etter grensepassering hvor varene faktisk kunne vært losset eller avlastet;

[...]

Endret av qwert
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei jeg har et spm?

26.05.07 08.24 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0020 OSLO

24.05.07 18.42 AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO

24.05.07 16.47 ANKOMMET MOTTAKERLAND 0001 OSLO

Betyr dette at pakken har kommet gjennom tollen, eller må jeg regne med å betale noe.

Varens verdi er 350 kr, frakt var ca 30 kr.

Varen er: En, DS Simply så vel elektronsik skal vel da slippe toll. ekke meren 10 11 kr uansett.

Men noen som vet om den er sluppet igjennom? Hvis ikke hva må jeg regne med å betale totalt.

Lenke til kommentar

Blir det slik?

Pris på elektronisk vare kr 370

Frakt og forsikring kr 40,-

Toll kr 0,-

Merverdiavgift: 25% av kr 410,-

(regnes ut fra varens verdi inkludert frakt og forsikring) 102.5

Avgifter totalt (avrundet til hele kroner) kr 103

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En sending som er merket som en gave BØR utifra innholdet også gjenspeile dette - f.eks være pakket pent inn med gavepapir og gratulasjonskort og en personlig hilsen.

Det var i allefall noe jeg fikk vite fra tollere på Gardermoen da kona hadde fått tilsendt noen klær fra noen bekjente men som ikke var pakket pent inn.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tripod Postet 27/05-2007 : 18:04

Hei jeg har et spm?

26.05.07 08.24 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0020 OSLO

24.05.07 18.42 AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO

24.05.07 16.47 ANKOMMET MOTTAKERLAND 0001 OSLO

Betyr dette at pakken har kommet gjennom tollen, eller må jeg regne med å betale noe.

Varens verdi er 350 kr, frakt var ca 30 kr.

Varen er: En, DS Simply så vel elektronsik skal vel da slippe toll. ekke meren 10 11 kr uansett.

Men noen som vet om den er sluppet igjennom? Hvis ikke hva må jeg regne med å betale totalt.

Da jeg tok den ut fra posten måtte jeg ikke betale toll eller mva.Skjønte ikke helt assa.

Men nå er en iphone på vei den vil de helt sikkert ha toll og mva på, for stoppet i tollen den også.

Lenke til kommentar
Blir det slik?

Pris på elektronisk vare  kr 370

Frakt og forsikring  kr 40,-

Toll kr 0,-

Merverdiavgift: 25% av kr 410,-

(regnes ut fra varens verdi inkludert frakt og forsikring)  102.5

Avgifter totalt (avrundet til hele kroner) kr 103

8715659[/snapback]

Delvis riktig, men må ta med Postens gebyr også. Kr.102,50 + 90 = 192,50

Lenke til kommentar

Er sure penger å betale ja. En fattig trøst kan det dog være at mange andre land også har lignende praksis. F.eks. EU landet Danmark. Der er det enda værre (maxgrense kr.80) enn hos oss, når de bestiller noen fra land utenom EU.

Dvs. moms/punktavgift på alt over kr.80 og toll v/over kr.165

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=393276&vId=0

http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=300092&vI...486&i=5#i300092

Har ikke gjort noe dypdykk i tema, men tror som sagt dette "uvesenet" er utbredt worldwide.

Lenke til kommentar

I mange EU-land er grensen €22, i UK er den £18, og i Sverige er den SEK 0,-. Gebyrene er også noenlunde sammenliknbare, så vi har det langt fra ille.

Dog kunne Posten Norge godt meldt seg inn i EMS slik at det fantes en rask og sporbar shippingmetode hvor man kunne 'gardert' seg mot gebyret ved at en evt. tollbehandling var inkludert i prisen man betalte for sendingen.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...