B4stian Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Har bestilt og mottatt en gps-sender fra Taiwan. Den er merka som "gave" og med en verdi langt under 1.000 kr. Må jeg da allikevel betale 64 kr. for noe som ikke har toll-avgift på seg? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Har aldri måttet betale noe sånn til posten i alle fall? Er det posten som har behandlet den? Sjekk hjemmesiden deres og se hva som står der. Lenke til kommentar
:chribruu Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Kan vel ha vært en stikkprøve? Alt som er merket som gave og under 1000 kroner er ikke alltid det. Uansett var det jo løgn at det var en gave, så gebyret hadde jo noe for seg. Er ikke uansett grensa for ting bestilt utenlands tollfritt 200,-? Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Grensa er 200kr ja. Så kjøper man noe fra utlandet og dette koster over 200kr så regner man i tillegg mva på total pris. eks: pris vare: 199kr Pris frakt: 500kr Ingen ting å betale mva på. Hvis nå prisen på varen overstiger 200kr, så vil man legge isammen begge kostnadene og beregne mva utifra dette. Hvis man nå lar posten utføre fortollingen så må man vel betale rundt 180kr (husker ikke sats) elns. Men hvis man registrer seg på toll.nå så kan man utføre dette selv og betale mindre ikke betale mindre avgift), men man slipper det utlegget posten skal ha for å fortolle dette for deg. Frankie Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Posten fortolling Posten priser Ha en fin dag Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Posten fortolling Posten priser Ha en fin dag 6845991[/snapback] Eneste jeg fant... Kr 85,- (inklusive merverdiavgift) for forenklet tollbehandling per oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold. Dette var ikke tollpliktig uansett verdi for eketronikk er etter hva jeg har skjønt uten toll, og uansett så var den merket som "gave". Hvorfor betale 64 kr. for noe da? Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Var det en gave dA? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Var det en gave dA? 6846242[/snapback] Den var merket som gave, ja! Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg er og litt bekymret for tollen, den har vært slem mot meg tidligere og nå har jeg 3 pakker på vei til meg som jeg har vunnet på eBay. Det meste er bare 7" Vinyl, brukt fra privatperson, kan de ta toll for det da? Om personen sender som gave. Ene pakken endte på 400kr og seh, men hvordan kan de vite hva inneholdet kostet? Kan jeg lage en falsk faktura? Trur dere det går fint? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Toll er en ting, mva er en annen. Du må vel ut med mva uansett? Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Toll er jo moms? Staten krever 25% som er momsen i norge. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Toll er jo moms? Staten krever 25% som er momsen i norge. 6846717[/snapback] Toll er ikke moms. Og moms er ikke toll. En pakke merket som "gave" og sendt fra en butikk/firma e.l. vil ikke bli oppfattet som gave. Merking som gave er dessverre blitt misbrukt og dermed er tollvesenet svært nøye på dette feltet. Trådstarter har bestillt en GPS fra Taiwan. Hvis han selv har bedt om at denne skulle merkes med gave er det snakk om dokumentforfalskning fra hans side. Pakken er momspliktig (25% av vareverdi med tillegg av frakt [over 200 kr]), selv om den ikke er tollpliktig. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Men de jeg snakket om, de eBay pakkene. De kommer jo fra privatpersoner så da må jo de skli unna tollen om det er gave? Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Har bestilt og mottatt en gps-sender fra Taiwan. Den er merka som "gave" og med en verdi langt under 1.000 kr. Må jeg da allikevel betale 64 kr. for noe som ikke har toll-avgift på seg? 6844713[/snapback] Betale 64,- NOK til hvem for hva? Endret 12. september 2006 av DJ ZooL Lenke til kommentar
covah Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg er og litt bekymret for tollen, den har vært slem mot meg tidligere og nå har jeg 3 pakker på vei til meg som jeg har vunnet på eBay. Det meste er bare 7" Vinyl, brukt fra privatperson, kan de ta toll for det da? Om personen sender som gave. Ene pakken endte på 400kr og seh, men hvordan kan de vite hva inneholdet kostet? Kan jeg lage en falsk faktura? Trur dere det går fint? 6846702[/snapback] Har du betalt for varen, er det svindel å merke det som "gave". Klart du kan lage falsk faktura, men blir du tatt, kan du dømmes for dokumentforfalskning. Å gjøre seg til kriminell for småbeløp er vel noe av det dummest du kan gjøre. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Men uansett, trur du tollen trur en 7" plate er såpass dyr at den tolles? Eller vil de la den skli igjennom? Disse koster som regel ikke 100lappen ny engang. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg er og litt bekymret for tollen, den har vært slem mot meg tidligere og nå har jeg 3 pakker på vei til meg som jeg har vunnet på eBay. Det meste er bare 7" Vinyl, brukt fra privatperson, kan de ta toll for det da? Om personen sender som gave. Ene pakken endte på 400kr og seh, men hvordan kan de vite hva inneholdet kostet? Kan jeg lage en falsk faktura? Trur dere det går fint? 6846702[/snapback] Har du betalt for varen, er det svindel å merke det som "gave". Klart du kan lage falsk faktura, men blir du tatt, kan du dømmes for dokumentforfalskning. Å gjøre seg til kriminell for småbeløp er vel noe av det dummest du kan gjøre. 6847365[/snapback] Det er ikke mottaker som blir straffet for hva avsender finner på. Om avsender velger å merke pakken med "gift" og legge ved en falsk kvittering er det ingen fare for mottaker. Om mottaker lager en flask kvittering blir det dog en annen lyd i pipa. Det er ikke veldig smart. Dokumentfalsk straffes ganske hardt. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Men uansett, trur du tollen trur en 7" plate er såpass dyr at den tolles? Eller vil de la den skli igjennom? Disse koster som regel ikke 100lappen ny engang. 6847379[/snapback] Spørs helt hvordan sender har merket pakken. Er den fra privatperson og merket med gave er du trygg. Kommer det fra en butikk kan du få problemer. Worst case er egentlig om selger ikke har merket den med verdi. Da må du sende inn dokumentasjone, eller så tror jeg posten/tollvesenet har en "standard" liste som de vurderer verdi ut ifra. (Dette ifølge posten da jeg ringte dem om en pakke jeg ikke kunne fremskaffe dokumentasjonen på - avsender hadde lagt den inni pakken istedet for utenpå) Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg får bare vente å se hva som skjer. De folka jeg kjøpte av hadde visst endel erfaring med eBay så de vet nok hva som er best for oss begge når det gjelder å sende. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Tja man har jo både toll åg mva pliktig. Hvis man kjøper bøker så er disse både toll og mva fritatt. Noen produkter er bare mva pliktige, mens andre er toll og mva pliktige. Og man har ikke noe som "bare" er toll pliktig. Tolla kan være alt fra si 3% og oppover, kommer ann på hva det egentlig er. (det kan godt hende at jeg blander litt ord her nå, men jeg mener at det het toll(pliktig). så har du en vare som er toll pliktig og det er 3% toll på den så blir det slik: Vare: 300kr toll 3% = 9kr ---------------- 309kr + frakt: 150kr ------------------ 459kr + mva 25% = 573kr ============= Er det ikke toll-plikt på en vare så betaler man kun mva av varens og fraktens verdi. Correct me if im wrong. Frankie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå