simson Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg har kjøpt en ny PC og skal til å installere Windows i den. Jeg har hørt at man ikke lengre behøver oppstartsdisker (boot disk), men at det holder med Windows-CD-en i cd-romen. Er dette riktig? Jeg har nemlig ikke kjøpt diskettstasjon, så må i tilfelle begynne å demontere en gammel hvis oppstartsdisk er nødvendig... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Originale Windwos XP (Pro og Home) CDer er bootbare. Lenke til kommentar
simson Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Originale Windwos XP (Pro og Home) CDer er bootbare. 6844662[/snapback] Supert! (Og hva med ikke-originale? Ikke for egen del, men for nysgjerrigheten. Skulle tro at det var stor variasjon mellom de ulike warez-versjonene?) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg bruker oppstartsdisketten til å slette partisjonen hvor jeg skal legge inn Windows på nytt. Får jeg valg om å slette eksisterende partisjoner når man fyrer opp installasjons-CD'en til Windows (2000/XP/2003)? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (Og hva med ikke-originale? Ikke for egen del, men for nysgjerrigheten. Skulle tro at det var stor variasjon mellom de ulike warez-versjonene?) 6844838[/snapback] Ikke får å vrangstile meg mot forumets lover men: De ikke orginale er jo for det meste 100% lik orginalen på innhold så det burdte gå i teorien men jeg vet ikke og jeg orker ikke teste nå ... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Jeg bruker oppstartsdisketten til å slette partisjonen hvor jeg skal legge inn Windows på nytt.Får jeg valg om å slette eksisterende partisjoner når man fyrer opp installasjons-CD'en til Windows (2000/XP/2003)? 6845796[/snapback] Ja, alt man trenger er på CD'en. Det ville jo egentlig vært usannsynlig dumt om det ikke var slik. Eneste unntaket er at det kanskje er mulig å ha en disk med spesielle partisjoner som ikke lar seg fjerne, partisjoneringsverktøyet i installsjonsprogrammet er veldig 'simpelt', det kan bare det mest grunnleggende. Endret 11. september 2006 av hårek Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Selvsagt har du mulighet til å slette/opprette partisjoner når du booter fra Windows 2000, XP, 2003, MediaCenter, Tablet XP, ja og alt som er nyere enn Windows ME da kan du si. Disketter bruker jeg BARE i forbindelse med Linux på laptopen, men nå trenger jeg i teorien ikke diskett for å tvang starte Linux heller lengre. Har ikke diskettstasjon på min nåværende stasjonære pc. Det var en diskettstasjon på den gamle pc`en min, men etter litt frustrasjon og mangel på plass, så tok jeg den ut fra FS kabinettet jeg hadde den gangen. På noen eldre hovedkort trenger du vel S-ATA Drivere for å installere Windows på S-ATA disker, men hvis du har et nogenlunde nytt hovedkort. Iallefall fra 2004 og utover, så skal det gå greit. Trenger det iallefall ikke på mitt nåværende MSI kort. Men nå benytter jeg meg aldri av dette selv da jeg aldri installerer Windows på S-ATA disker allikevel. Nok om det. Konklusjonen er vel i og for seg at man ikke trenger oppstartsdisketter nå i dag, så lenge du ikke har noen veldig spesielle behov. Nå i dag brukes jo mest CD/DVD, USB Penner osv, mer enn Disketter for å si det sånn. Personlig har jeg nok av verktøy som hjelper meg slik at jeg ikke trenger disketter i det hele tatt. Hvis jeg vil fjerne/opprette/endre partisjon, så har jeg verktøy for det, som normalt ligger på CD eller noe. Så i teorien har jeg ikke bruk for Disketter. Hvis jeg derimot driver med Linux trenger jeg ikke disketter der heller for hvis noe går galt der, så starter jeg bare opp med en LiveCD til vanlig, så får jeg ordna det der. Endret 11. september 2006 av wil Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 ...Og hva med ikke-originale? Ikke for egen del, men for nysgjerrigheten ..6844838[/snapback] For lovlige kopier er det avhengig av hvordan de er produsert (som bootbare eller bare kopier av datafilene), Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg har selv det mest jeg kan trenge på boot-cd/-dvd. Det eneste er hvis jeg skal legge inn Windows 98 på en svært gammel pc, men slike har jeg ikke lenger. De to nyeste pcene i hus har heller ikke diskettstasjon, og har aldri hatt bruk for det heller. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg bruker Image av HD, så jeg installere bare OS en gang på en maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå